Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Liin schreef:Lastig te zeggen wat het is zo via de computer.. Het kan van alles zijn; enthousiasme, onzeker, pijn noem maar op. Is het een optie een instructrice te regelen in jou buurt? Of eventueel iemand te laten filmen wanneer je buiten rijdt?
Evelijn schreef:Tja... als er alleen maar geboscrosst wordt dan kunnen sommige paarden daar wel opgewonden/gestresst van raken... alleen maar het idee dat ze straks hard mogen/kunnen kan er al voor zorgen dat ze zich zo opwinden dat de adrenaline al gaat stromen.
Goed dat je al veel gestapt hebt in het bos... maar het is natuurlijk al een gewoonte geworden... en pony + ruiter kunnen dus spanning niet meer makkelijk afvloeien.
Denk dat met staldrift bedoeld wordt dat ze altijd erg naar stal toe trekt... vind ik vooral een teken van stress (wil naar veilige stal) en slechte opvoeding (weinig vertrouwen in ruiter dat die niet meer rare dingen doet)
Ik zou verder gaan met vooral stappen in het bos... en alleen van stal weg een stuk draven ... en niet steeds op dezelfde plaatsen. (Ik ken het gedrag vooral van ponykamp-ponies die gewoon wisten waar de stukken waren waar er gegaloppeerd mocht worden en dan 10 meter daarvoor volledig uit hun dak gingen)
Evelijn schreef:Tja... als er alleen maar geboscrosst wordt dan kunnen sommige paarden daar wel opgewonden/gestresst van raken... alleen maar het idee dat ze straks hard mogen/kunnen kan er al voor zorgen dat ze zich zo opwinden dat de adrenaline al gaat stromen.
Goed dat je al veel gestapt hebt in het bos... maar het is natuurlijk al een gewoonte geworden... en pony + ruiter kunnen dus spanning niet meer makkelijk afvloeien.
Denk dat met staldrift bedoeld wordt dat ze altijd erg naar stal toe trekt... vind ik vooral een teken van stress (wil naar veilige stal) en slechte opvoeding (weinig vertrouwen in ruiter dat die niet meer rare dingen doet)
Ik zou verder gaan met vooral stappen in het bos... en alleen van stal weg een stuk draven ... en niet steeds op dezelfde plaatsen. (Ik ken het gedrag vooral van ponykamp-ponies die gewoon wisten waar de stukken waren waar er gegaloppeerd mocht worden en dan 10 meter daarvoor volledig uit hun dak gingen)
zeker omdat je aangeeft dat er weinig verschil is met alleen of met een vriendje het bos in gaan. Sommige paarden vinden het gewoon echt niet tof alleen, maar dat lijkt hier het (grootste) probleem niet te zijn.Eliine schreef:Evelijn schreef:Tja... als er alleen maar geboscrosst wordt dan kunnen sommige paarden daar wel opgewonden/gestresst van raken... alleen maar het idee dat ze straks hard mogen/kunnen kan er al voor zorgen dat ze zich zo opwinden dat de adrenaline al gaat stromen.
Ik vind dit best een logische verklaringzeker omdat je aangeeft dat er weinig verschil is met alleen of met een vriendje het bos in gaan. Sommige paarden vinden het gewoon echt niet tof alleen, maar dat lijkt hier het (grootste) probleem niet te zijn.
Het lijkt inderdaad of je paard in een patroon zit wat doorbroken moet worden. Bos = opwinding/stress/adrenaline. Terwijl bos ook best rust, ontspanning en plezier kan zijn.
Ga je ook wel eens het bos in na een intensieve maar ontspannen dressuurtraining oid? Misschien kan het helpen als ze al iets rustiger in haar koppie is en al gewerkt heeft dat ze dan ook wat relaxter dat bos in stapt?
Evelijn schreef:Kennelijk vind zij dat boscrossen helemaal niet zo leuk... en is ze de ruiter flink aan het testen. Heel hard galopperen vinden wij heel leuk maar voor paarden is het eerder gelinkt aan vluchten... (wil niet zeggen dat sommige paarden het wel heel leuk vinden... maar om het leuk te vinden moet het paard zich wel veilig voelen) Denk dat als je in het bos rustig blijft... zelf ook rustig blijft als de stress wel toe slaat... dat pony dan wel beetje bijdraait.
Zo te horen is het een echte dame... de meeste ponykamp ponies die uit hun dak gingen waren ook pittige en daarnaast vaak hoog in de rangorde (mevr. alpha merrie zeg maar en haar kinders waren berucht)
Romy1234 schreef:Klinkt als mijn paard, die is inmiddels 20 jaar maar nog steeds niet altijd de rust er in met buitenrijden.
Probeer zelf zoveel mogelijk ontspannen te zijn en met redelijke losse teugel te rijden, kost een hoop geduld.
Mijn merrie heeft vaak genoeg dat ze iets in dr hoofd heeft en dan blijft dribbelen en druk doen, het enige wat ik dan doe is rustig blijven, voorheen bleef ze de rest van de rit zo ongelofelijk onrustig, inmiddels duurt dat 5 minuten, dan ga ik stappen en geef haar wat teugel, dan loopt ze wel even flink door te stappen maar dan vloeit de onrustigheid toch af en kan ik weer verder.
Beloon je paard ook wel als ze braaf is zodat ze gerust gesteld is en weet dat ze ook kan genieten, bij mij heeft deze tip heel goed geholpen al is het nog steeds niet helemaal over maar daar werken we aan.
Heb gisteren een lange buitenrit gemaakt waarbij ze vooral het eerste halfuur wat onrustig was maar wel bij me te houden, en heb de rest van de rit zelfs met een alleen maar los hangend teugeltje uitgereden, dat is geen 12 jaar dat ik haar heb nooit eerder gebeurd.
Succes!