Kijkerig en schrikkerig paard erdoorheen rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Kijkerig en schrikkerig paard erdoorheen rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 14:28

Hallo allemaal,

Ik vond het erg lastig om een titel te verzinnen maar zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen. Sinds januari rijd ik een paard bij van 12 jaar, een ruin. Deze ruin heeft in het verleden M2 gelopen. Het is onwijs lief paard en ook onwijze goedzak, paard heeft wel veel energie en heeft dan ook veel beweging nodig. Bokken en stijgeren komen eigenlijk niet in zijn woordenboek voor, hij is zeker nooit gemeen.

Wel is het een erg schrikkerig en kijkerig paard. En hier komt ook een beetje het probleem. Het paard is snel voor plekken bang, bijvoorbeeld een poort, of een hoek. Hij is hier in het begin van de training altijd mee aan het klooien, niet erlangs willen, wegspringen. Ook schrikt het paard onwijs snel, voor de kleinste gebeurtenissen en geluidjes springt hij weg, en vervolgens wil hij niet meer langs deze plek. Hij maakt zich dan onwijs groot en sterk. Is dit uitproberen of is het paard echt bang voor deze plekken, iedere keer opnieuw... Ik weet het langzaam niet meer.
Aan de hand schrikt hij ook wel wat sneller als een gemiddeld paard.
Ieder begin van de training is het vechten om hem door die periode van kijkerigheid heen te rijden, als dat dan eindelijk is gelukt is het een heeeerlijk ontspannen paard. We zijn dan inmiddels wel al vaak een half uur verder dus is het paard ook wat meer moe en kijkt hij nergens meer van op en gaat overal langs, geen plekken zijn meer eng..

Als ik hem ongeveer drie dagen achter elkaar rij merk ik dat hij sneller door de moeilijke periode heen is, maar op dagen dat er in het begin van de training wat meer schrikmomenten zijn, of als hij een rustdag heeft gehad is het erg moeilijk om hem naar die ontspanning toe te rijden en kan het bijna de hele training duren. Vind hij bijvoorbeeld op een moeilijke dag de poort eng kan het zo zijn dat hij de hele bak ontspannen is (na een tijdje) maar na een uur nog steeds kijkerig en gespannen is bij de poort.

Ik probeer hem vijf keer per week te rijden. Maar ik zie steeds meer op tegen het vechten in begin met paard, iedere keer het gevecht aangaan om hem erdoorheen te rijden en lekker ontspannen te kunnen rijden knaagt eraan.

Het paard is van een gediplomeerd instructeur en heb minimaal twee keer per week les. Hier werken we er ook hard aan om het paard sneller naar de ontspanning toe te rijden. Maar helaas zitten we echt even vast, ook mijn geduld bewaren blijft steeds moeilijker...
Laatst bijgewerkt door Poowniee op 06-10-13 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:34

Geduld verliezen is het domste wat je kunt doen. Dan schiet je paard in de stress, jij bent boos en dan duurt het nog langer voor je de ontspanning weer terug vind.

Wat ik voorheen deed, was de schrikreactie negeren. Gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent, niet boos worden, niet gerust stellen. Gewoon alsof er niks aan de hand is. Inmiddels is ze een stuk beter aan de hulpen en kan ik haar moeiteloos langs iets engs rijden door gewoon simpel mn been eraan te houden, of na een sprongetje van schrik gelijk weer laten ontspannen.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 14:40

Mavelle schreef:
Geduld verliezen is het domste wat je kunt doen. Dan schiet je paard in de stress, jij bent boos en dan duurt het nog langer voor je de ontspanning weer terug vind.

Wat ik voorheen deed, was de schrikreactie negeren. Gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent, niet boos worden, niet gerust stellen. Gewoon alsof er niks aan de hand is. Inmiddels is ze een stuk beter aan de hulpen en kan ik haar moeiteloos langs iets engs rijden door gewoon simpel mn been eraan te houden, of na een sprongetje van schrik gelijk weer laten ontspannen.

Tuurlijk is dat het domste wat je kunt doen, ik word ook absoluut niet boos hoor maar denk wel steeds vaker grrr gaan we weer. Iedere training weer opnieuw..

Bedankt voor de tips, zo pak ik het inderdaad al aan samen met mijn instructeur, hoop dat wij ook snel vooruitgang zullen gaan zien.

Seltje

Re: Kijkerig en schrikkerig paard erdoorheen rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:15

Aan de hand (en daarna onder het zadel) schriktraining doen gaat volgens mij enorm helpen, leren dat als hij schrikt hij op jou moet vertrouwen, en niet op zichzelf, daar gaat zeker wat tijd in kruipen, maar achteraf ga je veel minder moeten vechten, en meer hem moeten begeleiden.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:13

Ga je vaak met hem op buitenrit?

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:55

Oh wat komt mij dit toch bekend voor... Alleen kan mijn paard 3 maand lang kijkerig zijn op een picknickbank die daar dan al 3 maand staat... Vooral op wedstrijd heeft mijn paard het echt heel erg. Alle nieuwe binnenbakken zijn eng. Ik weet langzamerhand ook niet meer wat ik moet want ik kan indoor nooit fatsoenlijk een proef rijden -O- . Ik heb alles al geprobeerd. Gedrag negeren, corrigeren, straffen, geruststellen etc. maar echt niks helpt.
Ik rij best veel buiten en dan is ze op een los teugeltje te rijden. Ook doe ik veel schriktraining aan de hand en dan is er niks loos.
Dus ik lees even mee!

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:02

unicorn_kiss schreef:
Ga je vaak met hem op buitenrit?

Nee helaas is het door zijn schrikkerig gedrag echt te gevaarlijk om met hem op buitenrit te gaan.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:04

marissa161 schreef:
Oh wat komt mij dit toch bekend voor... Alleen kan mijn paard 3 maand lang kijkerig zijn op een picknickbank die daar dan al 3 maand staat... Vooral op wedstrijd heeft mijn paard het echt heel erg. Alle nieuwe binnenbakken zijn eng. Ik weet langzamerhand ook niet meer wat ik moet want ik kan indoor nooit fatsoenlijk een proef rijden -O- . Ik heb alles al geprobeerd. Gedrag negeren, corrigeren, straffen, geruststellen etc. maar echt niks helpt.
Ik rij best veel buiten en dan is ze op een los teugeltje te rijden. Ook doe ik veel schriktraining aan de hand en dan is er niks loos.
Dus ik lees even mee!

Hier inderdaad ook een poort die al sinds moment 1 eng is, als hij eindelijk erdoorheen is in een training kan ik er gewoon langs rijden maar bij de volgende training is de poort weer doodeng... Op wedstrijd zie ik hierdoor inderdaad ook absoluut niet gebeuren met hem.

Fijn dat je wel lekker naar buiten kunt, helaas is mijn bijrijdpaard hierin ook veel te onvoorspelbaar...

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:05

Je mag een bang paard zeker nooit bestraffen omdat hij 'bang' is.
Zo creëer je zo paarden. Hij kan dit wel doen van frissigheid. Hem met zijn gedachten bij het werk houden helpt dit? Mijn merrie is ook een doodbraaf dier maar ook zo een angsthaas. Als ze frisser staat is dit nog 10x zo erg. Dus dien ik haar wel bij de zaak te houden. Stap,draf,stap,draf,halthouden,draf.. zulke oefeningen brengen haar gedachten terug bij mij.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:16

steflyn schreef:
Zo creëer je zo paarden. Hij kan dit wel doen van frissigheid. Hem met zijn gedachten bij het werk houden helpt dit? Mijn merrie is ook een doodbraaf dier maar ook zo een angsthaas. Als ze frisser staat is dit nog 10x zo erg. Dus dien ik haar wel bij de zaak te houden. Stap,draf,stap,draf,halthouden,draf.. zulke oefeningen brengen haar gedachten terug bij mij.

Het klopt inderdaad dat dit gedrag vele malen erger is als hij fris is, dus bijvoorbeeld als hij heeft stilgestaan en in de winter.
Ik ben inderdaad in de les bezig met hem zoveel mogelijk bezig te houden zodat hij geen tijd heeft om te flauwekullen. Dit inderdaad in de zin van vele overgangen, ikzelf vind dit nog erg lastig omdat hij zich zo sterk maakt en met heel veel andere dingen bezig is maar dit gaat inderdaad steeds beter. Maar dan nog kan hij uit het niets zo een paar keer wegspringen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:22

ben je niet tegen voer aan het rijden?
MAW , wat krijgt hij te eten , hoeveel?
En staat hij verder 23 uur op stal , of staat hij in de weide?

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:24

Nammie schreef:
ben je niet tegen voer aan het rijden?
MAW , wat krijgt hij te eten , hoeveel?
En staat hij verder 23 uur op stal , of staat hij in de weide?

Paard krijgt twee keer per dag één kilo mix, een onderhouds/recreatie mix.. Heb niet het idee dat ik tegen krachtvoer aan het rijden ben.
Hij staat iedere dag van 8 tot 6/7 op de weide en krijgt twee keer per dag een flinke bult hooi. Hij staat overigens in een kudde op de wei.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:30

nee , dat lijkt het inderdaad niet te zijn...
Misschien zou je iets kunnen geven zoals nerve control? of gewoon magnesium?
Dit om de stress wat te minderen.

Mijn 10 jarige ruin was ook 1 bonk stress. Hij had cushing zonder dat je dat aan hem kon zien.[geen krullerige vacht of hoefbevangen oid]
Na 10 weken prascend had ik een superbrave , lieve en rustige ruin.[die helaas ook epilepsie bleek te hebben en er inmiddels niet meer is]

Rij technisch kan ik je echt niet helpen , sorry
Behalve...geduld bewaren.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:35

Nammie schreef:
nee , dat lijkt het inderdaad niet te zijn...
Misschien zou je iets kunnen geven zoals nerve control? of gewoon magnesium?
Dit om de stress wat te minderen.

Mijn 10 jarige ruin was ook 1 bonk stress. Hij had cushing zonder dat je dat aan hem kon zien.[geen krullerige vacht of hoefbevangen oid]
Na 10 weken prascend had ik een superbrave , lieve en rustige ruin.[die helaas ook epilepsie bleek te hebben en er inmiddels niet meer is]

Rij technisch kan ik je echt niet helpen , sorry
Behalve...geduld bewaren.

Misschien dat ik inderdaad wel eens voor een supplement kan gaan kijken. Paard mest ook erg veel onder het rijden, misschien stress? Dacht altijd dat het een beetje flauwekullen van hem was omdat hij zich wel kan ontspannen op het einde, maar kan het altijd proberen...

Ja dankjewel :), ik doe mijn best, het frustrerende is gewoon het iedere keer weer op nul beginnen...

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:35

Wat ik van mijn instructrice geleerd heb, is de reactie negeren. Zoals toen mijn pony een paar buizen in de bak eng vond, na een paar keer er langs gereden te zijn werd d'r reactie steeds minder, omdat ik ook geen aandacht aan de buizen schonk. Dat kan je dus ook nog proberen. Succes iig!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:39

Schrikt hij buiten ook zo snel?
Want je ziet wel vaak dat dat erg kan verschillen.
Mijn paardje was minder schrikkerig als ik 1 a 2 x per week lekker een buitenrit maakte.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:40

JoJoPonylove schreef:
Wat ik van mijn instructrice geleerd heb, is de reactie negeren. Zoals toen mijn pony een paar buizen in de bak eng vond, na een paar keer er langs gereden te zijn werd d'r reactie steeds minder, omdat ik ook geen aandacht aan de buizen schonk. Dat kan je dus ook nog proberen. Succes iig!

Dankjewel, dit is eigenlijk ook wat ik op dit moment doe. Bij spanning ( aan de buitenkant van de bak) buiten teugel er goed aanhouden en binnenbeen. Springt hij toch weg, terugpakken en op een volte zetten en weer opnieuw erlangs. Alleen ben ik dan in het begin van de training alleen maar rondjes aan het draaien voor mijn gevoel... want bijvoorbeeld te poort blijft toch echt eng en hij springt steeds weer opnieuw naar binnen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:41

Ik heb er ook zo een. Magnesium haalt bij die van mij wel de scherpste randjes vanaf.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:42

Brainless schreef:
Schrikt hij buiten ook zo snel?
Want je ziet wel vaak dat dat erg kan verschillen.
Mijn paardje was minder schrikkerig als ik 1 a 2 x per week lekker een buitenrit maakte.

Ja, buiten is het paard één brok spanning. Het is helaas echt te gevaarlijk om met het paard buitenritten te gaan maken. Hebben we overigens wel geprobeerd maar helaas is het ook een keer goed mis gegaan..

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:42

Nikka schreef:
Ik heb er ook zo een. Magnesium haalt bij die van mij wel de scherpste randjes vanaf.

Oke dankjewel ga ik eens na kijken :).

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:42

Kun je niet proberen als je klaar bent met rijden, een stukje buiten uit te stappen elke keer.
Het paard rijdt blijkbaar altijd in dezelfde bak?
Misschien moet hij wat meer indrukken opdoen dan alsmaar hetzelfde.
Hij kan ook schrikkerig zijn omdat hij precies weet wat er staat, en als er bijvoorbeeld iets anders staat hij dan al schrikt.
Misschien moet hij wat meer indrukken opdoen en wat meer 'incasseringsvermogen'.
Hoeft echt geen lange buitenritten dan, als dat niet lukt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:44

En als je hem aan de hand meeneemt? Vertrouwt hij je dan wel? Ben jij zelf gespannen misschien?

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:46

mika11 schreef:
Kun je niet proberen als je klaar bent met rijden, een stukje buiten uit te stappen elke keer.
Het paard rijdt blijkbaar altijd in dezelfde bak?
Misschien moet hij wat meer indrukken opdoen dan alsmaar hetzelfde.
Hij kan ook schrikkerig zijn omdat hij precies weet wat er staat, en als er bijvoorbeeld iets anders staat hij dan al schrikt.
Misschien moet hij wat meer indrukken opdoen en wat meer 'incasseringsvermogen'.
Hoeft echt geen lange buitenritten dan, als dat niet lukt.

Ik doe inderdaad vaak na het longeren met het paard buiten uit stappen. Hij is dan kijkerig maar met hoofdstel aan goed bij me te houden.
Zo probeer ik hem inderdaad er wel aan te laten wennen in de hoop dat we ooit stukjes naar buiten kunnen. Alleen erop naar buiten op dit moment zie ik helaas echt niet zitten, dit is gewoon echt te gevaarlijk.

@ Antje, aan de hand is hij wel heel kijkerig en soms ook gespannen bij onverwachtse dingen maar vertrouwd hij me wel. Met een ander paard erbij gaat dit ook al erg goed. Ik zelf heb niet het idee dat ik gespannen ben, zeker niet ernaast.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:50

Poowniee schreef:
steflyn schreef:

Het klopt inderdaad dat dit gedrag vele malen erger is als hij fris is, dus bijvoorbeeld als hij heeft stilgestaan en in de winter.
Ik ben inderdaad in de les bezig met hem zoveel mogelijk bezig te houden zodat hij geen tijd heeft om te flauwekullen. Dit inderdaad in de zin van vele overgangen, ikzelf vind dit nog erg lastig omdat hij zich zo sterk maakt en met heel veel andere dingen bezig is maar dit gaat inderdaad steeds beter. Maar dan nog kan hij uit het niets zo een paar keer wegspringen.

Je heb net hetzelfde met mijn paard. Misschien iets lichter energievol voeder geven.
Bij de mijne helpen de overgangen wel maar soms springt ze ook nog wel weg. Gewoon negeren en tegen praten van "komaan met je werk bezig zijn" en terug stap,draf,stap,draf en heel kort. 1 pas stap direct terug draf. Heel vermoeiend voor ons op die moment maar is bij mij momenteel ook enigste oplossing. Ook als ze bang is van iets specifiek, doe ik dit ook op circel en steeds dichter naar het onderwerp. Voor ze het beseft is ze er voorbij :-D

Zou ook wel buitenwandelingen en etc met het paard maken. Aangezien ze niet bokt of steigert en gewoon wegloopt zou ik dit wel proberen. Desnoods naar de kust? Daar kan niets gebeuren, kan ze nergens oplopen. Je zal zelf ook veel vertrouwen in elkaar moeten krijgen. Ben met mijne vorige week naar zee geweest. Voor mij een hel! na 2u was ik doodmoe! maar ze vertrouwd me nu wel beter.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 07:23

Veel paarden zijn in hun leven bang geworden voor het bang zijn.

Doorgaans gaat de ruiter het bang zijn oplossen met druk die vaak uitmond in pijn.
De ervaring van het paard is dan: als het schrikt/angst voor iets heeft dan wordt hem ten eerste de vlucht onmogelijk gemaakt, dat maakt hem begrijpelijkerwijze bang, en vervolgens gaat de ruiter, al naar gelang, de druk opvoeren tot geweld en het paard wordt dus hierdoor natuurlijk steeds banger.

Of de ruiter nou "wint" of het paard, het paard heeft hoe dan ook een negatieve ervaring opgedaan.

De enige manier om hier verandering in te brengen is dwang verder volledig uit te sluiten.
Je moet met intelligentie en intuïtie reageren op de angst van je paard.
Het is als een getraumatiseerd kleutertje.
Je paard heeft aanmoediging en beloning nodig voor het miniemste beetje "moed" dat het toont.
Jij moet met je paard meegaan.
Ga zo ver als je paard aankan en nooit verder, wacht dan af en BELOON voor niets, ontspan je, spreek zachtjes en kozend, stap zo nodig af en laat zien hoe het moet.
Denk hier over na, vergeet de raad van alle "kenners" om je heen, werk alleen.

Sluit je ego uit, vergeet het "lekker" rijden, denk alleen maar aan het opnieuw vertrouwen geven aan je paard.
Uitsluitend met vertrouwen in jou en hemzelf kom je verder.
Neem de tijd, heb geduld (maanden).
Een trauma uitbannen kost veel tijd maar het is heel dankbaar.

Het gaat nooit meer helemaal over.