erg lastig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindavincent

erg lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 13:22

halloo bokkers,

mijn pony doet opzich alles goed,..
maar hij vind springen zo ontzettend leuk, dat als er een hindernis in de bak staat
en je richting de sprong af gaat, en je er eigenlijk langs wilt,.. hij niet te stoppen is,.. maar kaihard op die sprong af gaat,
en tuurlijk hij mag het wel leuk vinden,..
ik vind springen zelfs ook super,.. maar hij moet natuurlijk wel naar mijn teugelhulpen luisteren,..
als ik er langs ga is niet de bedoeling dat hij er wel overheen wilt, en dus niet meer luistert
weet hier iemand wat daar tegen helpt?

alvast bedankt,.
XLinda ;)

spiritajax

Re: erg lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:55

Je kan beginnen er een aantal keer in stap vlak langs te gaan, en hem te belonen als hij er netjes naast loopt. Dat kan je dan ook een paar keer in draf aan de hand proberen, en weer belonen. En dan een keer onder het zadel. En als hij het moeilijk vind, gewoon een wat groter boogje maken. En als je echt veel moeite hebt om je paard onder controle te houden, kun je vragen of er iemand even naast wilt lopen. ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:45

Wat zou hier nu helpen denk je.
Les nemen en leren controle te krijgen over je paard, want die controle die je nodig hebt die heb je dus duidelijk nog niet.
Bodycontrol: wanneer , waar en hoe zet mijn paard zijn voeten neer, das eigenlijk in drie woorden waar het om draait.
Jij als ruiter/begeleider van je paard moet dus exact kunnen bepalen waar het paard zijn voeten zet, en dit eigenlijk centimeter juist.
Tempo controle: ook hier bepaal jij als ruiter ten eerste in welke gang je paard zich dient te bewegen, en daar bovenop in welke snelheid hij dan vooruit mag gaan. (Je kan een galop in stap tempo doen en een draf in galop tempo, .... uiteraard zijn er heeeeeellll veel meer mogelijkheden)
Al die dingen hebben uiteraard ook te maken met jouw leiderschap, vertrouwen en respect.
Kennis en kunde van de ruiter.

lindavincent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 18:06

aeolusnr1 schreef:
Les nemen en leren controle te krijgen over je paard, want die controle die je nodig hebt die heb je dus duidelijk nog niet.
Bodycontrol: wanneer , waar en hoe zet mijn paard zijn voeten neer, das eigenlijk in drie woorden waar het om draait.
Jij als ruiter/begeleider van je paard moet dus exact kunnen bepalen waar het paard zijn voeten zet, en dit eigenlijk centimeter juist.
Tempo controle: ook hier bepaal jij als ruiter ten eerste in welke gang je paard zich dient te bewegen, en daar bovenop in welke snelheid hij dan vooruit mag gaan. (Je kan een galop in stap tempo doen en een draf in galop tempo, .... uiteraard zijn er heeeeeellll veel meer mogelijkheden)
Al die dingen hebben uiteraard ook te maken met jouw leiderschap, vertrouwen en respect.

hej ehm moppie,
controlle over mijn paard heb ik voldoende, doe maar niet zo bijdehand
zelfs de beste ruiters, hebben soms een paard dat op bepaalde gebieden, wat lastiger is,..
en niet zo bijdehand doen, als je mijn paard niet kent,..
want ik heb dat beest al veel dingen aangeleerd, wat hij allemaal niet snapte,
en als ik vervolgens vraag om een tip.., hoef ik geen grote bek,..
het is bij mij de bedoeling dat ik een tip krijg zodat mijn paard er van kan leren,
niet ik, ik voer het alleen uit ;)
duss.., maar ik ga verder niet in discussie, want heb daar geen tijd voor,
de groeten ;)

@spiritajax heel erg bedankt :D
zal het morgen gelijk proberen ;)
thnksXxx

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:09

Ik vind dat je wel wat vriendelijker mag zijn naar iemand die ten eerste drie maal zo oud is dan jij en ten tweede de moeite neemt om deze tips aan jou te geven.

lindavincent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 18:13

juist snap ik,..
this alleen het feit, dat ik daar niet om vroeg,
en niet beledigt hoef te worden, door comentaar over me heen te krijgen, dat
ik me paard niet onder controlle heb,
het is nammelijk de respect van mijn pony,
hij heeft geen respect voor je
eerst nog veeel erger, alleen nu gaat alles gelukkig, na veel oefen beter,.
alleen met dat springen gaat het niet uit,

ik vroeg om miss een klein tipje, niet om hoe ik mijn pony moest berijden ;)

XLinda

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:17

God, wie geeft hier nou de grote bek :n
Ik kan me alleen maar bij aerdenhout aansluiten. Ik weet hoeveel kennis en ervaring zij heeft en ze heeft het heel goed verwoord.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:19

Ik zie alleen goede bruikbare tips want als je je paard niet kan laten lopen waar jij wil zegt dat iets over jou en niet over je paard en dat bedoel ik niet banketstaaf. Misschien kan je ze nog eens doorlezen en iets mee doen.
Succes ermee.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:26

Als je pony over een sprong gaat die jij niet wilt springen, dan heb je op dat moment toch echt geen controle over je pony. De enige tip die er dus is, is om te gaan oefenen om je pony wel onder controle te krijgen.

Heb een paar weken geleden ook een topic van je gelezen waarin je schreef dat je je pony vanuit draf niet terug naar stap/halt kreeg. En nu lees ik er dus een dat hij over een hindernis springt, waar jij niet zelf op af stuurt. En ook dat je nog geen les hebt, omdat je de pony nog niet zo lang hebt... Juist dan zou je dus op zoek moeten naar een goede instructeur, die jou helpt om goed met je pony bezig te zijn. Die lekker met je kan gaan oefenen, waardoor je pony wel naar je gaat luisteren en je wel steeds controle over je pony kan houden.

Heel veel succes met rijden samen!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:29

lindavincent schreef:
aeolusnr1 schreef:

hej ehm moppie,
controlle over mijn paard heb ik voldoende, doe maar niet zo bijdehand
zelfs de beste ruiters, hebben soms een paard dat op bepaalde gebieden, wat lastiger is,..
en niet zo bijdehand doen, als je mijn paard niet kent,..
want ik heb dat beest al veel dingen aangeleerd, wat hij allemaal niet snapte,
en als ik vervolgens vraag om een tip.., hoef ik geen grote bek,..
het is bij mij de bedoeling dat ik een tip krijg zodat mijn paard er van kan leren,
niet ik, ik voer het alleen uit ;)
duss.., maar ik ga verder niet in discussie, want heb daar geen tijd voor,
de groeten ;)

@spiritajax heel erg bedankt :D
zal het morgen gelijk proberen ;)
thnksXxx
haha ''moppie'' :')
Waarom vraag je eigenlijk om tips als je niet eens normaal kan reageren? Ik vind dat ze gelijk heeft. Als je controle over je paard zou hebben zou hij naar jou luisteren en niet gaan springen als dat niet de bedoeling is.
Mijn tip is dat je les moet gaan nemen van iemand die daar met jou aan kan werken. (als je die tip wel normaal kan aannemen tenminste.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:32

Alleen al het feit dat jij het over niet luisteren naar teugelhulpen hebt zegt mij al genoeg, sluit me helemaal aan bij aeolusnr1, als jij je pony goed rijd kun je hem door het aan- of ontspannen van spieren van jezelf al harder of zachter laten gaan. Ik zou zeggen, neem les, zowel met rijden als in je taalgebruik.

lindavincent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 18:36

luister luister
nou ga ik het nog 1 x uitleggen,..
mijn pony heb ik gekocht als 10 jarige,..
maar hij had eerst helemaaal geen respect,..
liep zo over je heen,
alles heeft hij afgeleerd,
gewoon vanaf waar het begint, (Het aan de hand lopen, die kleine dingentjes)

alleen dat met dat rijden, ben ik nu mee bezig gaat allemaal super, en ben er mee bezig ook dat met die hindernis, er uit te krijgen
gewoon in stappen,
nou vroeg ik hier alleen wat tips, aangezien het feit, dat met die hindernis al is vanaf ik hem gekocht heb,..
vorige 2 pony's die ik gehad heb, heb ik in gereden, toen ze 4 waren, en had ik allebij super onder controlle..
alles ging super,..

nou gaat het dus om het feit, dat mijn pony eerst totaal geen respect had, en nu alleen op het gebied waar
ik het in 1e instantie over had, nog niet helemaal heeft, en ik dus alleen daarvoor wat tips vroeg,
hoe ik de handelingen eventueel ook nog zou kunnen aanpakken,..
er word bij @aeolusnr1 idd handelingen uitgelegt zoals het hoort, dat het gedaan word,..
niet over handelingen die ik eventueel zou kunnen gaan uitvoeren, de enige tip die er in zit
is lesnemen, les heb ik al,
dan niet op mijn eigen pony, en was idd al van plan dat te gaan doen,..
maar er staat niet echt bij haar/hem uitgelegt, hoe je het uitvoert, nee alleen hoe het hoort, het rijden.

maar blijkbaar, snappen we hier niet mijn exacte vraag,.. en gaan jullie dus antwoord geven op een vraag die ik
in het geheel niet eens gesteld heb,

Groet Linda

lindavincent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 18:38

ff tussen haakjes deze pony heb ik nu denk zo'n 3 maandjes

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:39

Ze bedoeld het goed en geeft goede tips,
Ik zou les nemen met je eigen pony en misschien is het handig dat als je op een hindernis afrijd hem gewoon voltes laat rijden tot hij rustig is of hem er voor stil zet en dat je pas springt tot hij rustig is. Als hij zelf over de hindernis wilt zet m dan n keer stil tegen de bakrand, dan staat hij stil en dus weet ie ook dat hij niet mag springen. Een paard hoort naar je te luisteren, dat hij dit 1x doet oke maar vaker moet je gewoon niet toelaten, sorry maar dan trek je maar een keertje iets harder om hem op de rem te krijgen, remmen is remmen dan moet hij maar luisteren. Is hij trouwens braaf als hij het goed doet? Beloon hem dan uitbundig.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:39

Als ik zo lees dat je pony over een sprong heen springt waar jij niet eens naartoe wilt, vind ik niet dat je controle over je pony hebt. Als je dat wel had luisterde hij/zij naar je. Dit is niet aanvallend/gemeen bedoeld, maar gewoon een hint.

En wat de rest ook zegt, je mag best wat aardiger zijn tegen mensen die hele goede tips geven.
Jij vraagt om tips, je krijgt tips van een vriendelijk persoon (die sowieso de moeite neemt om je tips te geven) en het enige wat jij doet is diegene afsnauwen. Daar maak je niet echt vrienden mee zo?

Maar mijn tip is: Neem les van een gediplomeerde instructeur/instructrice, zodat je er aan kan gaan werken en dat je pony doet wat jij zegt, en niet waar hij/zij zelf zin in heeft. ;)

Groetjes!

lindavincent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 18:56

ja ik snap het wel,..
maar kijk.., deze pony heb ik sws niet ingereden en ben al super ver gekomen in die 3 maandjes,
en hij heeft respect gekregen
,..

het is zo raar, gewoon rijden, alles gaat super, hij luistert overal naar, aan de teugel,.. alles,..
maakt helemaal niks uit,
ook galop is gewoon een goede rustige galop,
maar zodra die sprong in de bak staat,.. en je maar een beetje in de richting van die sprong af (stapt, of draaft)
maakt niet uit, hij zet een knopje om, en gaat kai kai hard er op af rennen, of je nou kneepjes geeft, voor het remmen, opzij wilt sturen,.. heel maar dan echt goed hard trekt voor de rem, het intresseert hem gewoon niet,.. hij moet en zal op die sprong af, en er overheen, en zodra die er dan overheen is, dan gaat tie over in een rustige galop, en kan je hem gewoon weer rusitig en makkelijk terug krijgen in die draf, enzo..
alsof het er zo is ingereden,
echt zoo vaag,.. het lijkt wel alsof op dat moment het bit uit is ofsow, het helpt gewoon niet meer, het intresseert hem echt niet,..
en dat is erg lastig,

en ik heb al les, en was ook al van plan les met me eigen pony te nemen,.. maar..
ik dacht ik vraag hier alvast wat tips..

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:01

Naja misschien maar uitbrengen op een spring wedstrijd........zo te horen weigert hij geen hindernis hihi :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:04

Linda (topicsteller) ik vind het heel spijtig dat je zo grof en heel onrespectvol reageert, met deze ingesteldheid sta je niet open om ook maar iets te leren want je sluit je af voor de info.
Waarom stel je dan ook deze vraag via het forum.
Van mijn kant uit was het echt een goedbedoelde info, eigenlijk om jouw te helpen meer kennis te vergaren en om op een correcte manier met je paard te leren omgaan.
Ik heb idd gezegd hoe het zou moeten zijn, en niet specifiek hoe je daar toe kan komen.
Wel daar zijn duizenden manieren om daar naar toe te werken, iedere instructeur doet dat toch net iets anders, maar het eindresultaat is wel de bedoeling om uiteindelijk daar te geraken.
De opleiding van een instructeur is echt heel veel jaren intensief rijden en heel veel les en heel veel theorie, en eigenlijk zie je dan pas dat je het nooit echt kan leren, er is altijd wel iets dat je nog niet wist.
Een mensenleven is eigenlijk te kort om echt goed te leren paardrijden.
Ik hoop dat je nu een beetje begint te begrijpen dat jouw reactie ongepast was en dat les nemen , en ik bedoel echt les nemen, van een goede instructie, echt heel belangrijk is.
succes verder.

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:50

De hindernis naast de B zetten en dan een volte rijden een paar keer misschien dat dat helpt?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:52

ik heb even getemt op de aanvallende berichten naar aeolusnr1 toe..
dit zijn geen respectvolle berichten en volgens mij is het de bedoeling dat je op bokt respectvol naar elkaar reageert, ongeacht of je het met de persoon eens bent of niet.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:52

mooi dat je andere dingen al wel voor elkaar heb bij deze pony,
maar miisschien een paar keer er iemand op zetten die hem even goed aanpakt als hij weer na een hindernis gaat terwijl je dit niet wil.
ik bedoel met aanpakken dat het natuurlijk wel normaal moet blijven.
en verder zal je toch echt moeten proberen dat hij er niet over heen gaat.
want op ten duur krijgen ze je door en dan blijven ze dit doen.

dit bedoel ik niet banketstaaf maar als hij toch de hindernis overgaat en jij wilt dit niet dan heb je hem op dat punt nog niet onder controle ook al is de rest al wel onder controle

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:58

Ik heb ook getemd!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:05

Gewoon geen hindernis in de bak laten staan. probleem opgelost.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:06

Bionda86 schreef:
Daar is onze irritante belg weer met ze gezeik (aeolusnr1)

lindavincent ik begrijp jou misshcien wat grove reactie heel goed want buiten het feit dat hij je les adviseert heb je helemaal niets aan deze "totaal niet" op bouwende kritiek, waar ook werkelijk niets van te leren valt. (Ja dat zijn paarden in galop tempo kunnen stappen en die onzin)
Het is gewoon ontzettend irritant als iemand alleen maar commentaar heeft op jou topic en met geen enkel advies komt.
Overigens heeft hij echt een instructeurs opleiding uit de oertijd want het sandwichmodel (dit hield in dat je je commentaar altijd tussen 2 positieven punten moet verpakken, waar door je iemand stimuleert, en uiteraard geef je als instructeur altijd advies) wat ik tijdens mijn opleiding hebt geleerd valt echt nergens te herkennen!

IK zal hier mijn commentaar even volgens het boekje geven misschien leert aeolusnr1 er wat van.

Wat goed dat je zo hard bezig bent met je paard en dat je al vele probleem punten van hem hebt aan gepakt.
Wat volgens mij nu heel belangrijk is, is dat je even stopt met springen. Dus ook niet wanneer jij het zelf zou willen.
En dan eerst goed beginnen er voor te zorgen dat ja in het gewone werk echt kan gaan schakelen en in dit geval is het dus vooral belangrijk dat je goed terug kan schakelen. Dit kan zal wel van draf naar stap zijn, als van middendraf naar arbeidsdraf. Als het terug schakelen lukt op het moment dat jij het vraagt kan je een stapje verder.
Vervolgens kan je gaan werken met een balk op de grond hier eerst langs rijden, als dit goed gaat er op af rijden en ervoor weg draaien en als ook dat goed gaat kan je er op afrijden en er voor halt houden. (uiteraard begin je in stap, later in draf en daarna in galop) als ook dat goed gaat kan je de zelfde oefening met een klein kruisje of stijltje gaan doen.
Ik zou pas weer echt gaan springen wanneer je instaat bent halt te houden voor de sprong dus als hij echt doet wat jij van hem vraagt.
Met een beetje oefening gaat dit helemaal goed komen!

Heel veel succes.

Aha. Pas springen als je hem stil kunt zetten voor de sprong. Dat worden dus heel wat keren rijden en op een sprong af gaan, zonder dat je die ook maar één keer springt. Nah, zou mijn manier niet zijn.

Eens met aeolusnr1. Je hebt géén controle over je paard moppie. En daar zal je aan moeten werken. Dat moet je doen met een instructeur, die jou op de juiste momenten de juiste tips kan geven. Wij kunnen je wel allemaal tips gaan geven, maar als je die niet goed uitvoert en niet op het juiste moment, dan heeft het nog geen zin.

Want je kan na veel oefenen met overgangen terug etc. nog zoveel controle hebben in het dressuurmatig rijden, terwijl dat allemaal niet meer geldt als er een sprong in de bak staat.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:25

Ik heb ook getemd.
Wat een onrespectvolle berichten naar aeolusnr1 toe zeg! Ook als je het er niet mee eens bent, hoef je niet zo denigrerend te doen, en te doen of je zelf 10x zo goed bent. Ik ben het ook een met aeolusnr1. En als TS. alle (goede) tips afwijst, dan vraag ik me af of je überhaubt wel geschikt ben voor een eigen pony.