Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Joolien schreef:Ik zou dit oplossen met les, want t ligt nogal nauw hoe je dit aanpakt, je moet goed leren voelen.
Shariell schreef:Longeren met zon vriendelijk touw die je paard niet naar beneden drukt? of 8tjes rijden doe ik altijd
Chrlooott schreef:Shariell schreef:Longeren met zon vriendelijk touw die je paard niet naar beneden drukt? of 8tjes rijden doe ik altijd
Bedoel je zoiets? http://www.ej.nl/products/10000043/2280015/LONGEERHULP+KATOEN+EPPLEJECK
iemand hier ervaring mee? Kan ze hier niet gewoon nog mee naar buiten kijken?
of iemand ewrnaast laten lopen en jij je binnenhand van de hals en dan die andere drukt ernaar buiten heidy_wilco schreef:Chrlooott schreef:
Ik denk dat een pessoa (met achterstuk) handiger is. Stimuleert je paard van achteren. Mijn instructrice heeft een longeerhulp, maar die zei dat een paard best gauw op de voorhand kan vallen, als het niet goed gedaan wordt.
Ze bokt ook heel hevig aan de longe, en als ze dan in de knoop geraakt met de pessoa, vind ik het risico net iets te groot voor! Sassol schreef:Ik zou toch ook een osteopaat laten komen, informeer gewoon naar een goede in jouw omgeving. Zeker omdat je zegt dat je haar net weer aan het rijden bent na haar veulen. Het kan goed zijn dat er in haar bekken/rug oid iets niet lekker zit door de bevalling.
Verder vraag ik me af waarom je slangenvoltes e.d. moet rijden? Een paard wat scheef is, kan niet eens goed een rechte lijn lopen, laat staan op een correcte manier de andere kant op buigen.
En je geeft ook aan dat het paard dit al doet als je er niet eens op zit, dan zou ik eerst op de grond zorgen dat ze weer in balans loopt alvorens er op te gaan zitten.
Ik zou dus wel een andere instructrice zoeken en dan eentje die zich richt op rechtrichten aan de hand en later ook rechtrichten onder het zadel.
Goede osteopaten en goede instructrices kosten wat, maar dan heb je ook wat. (Kwalitatief goede priveles zit je al gauw aan de 40 euro per uur en voor een goede osteopaat zit je toch ook al gauw aan de 50 euro per bezoek)
Chrlooott schreef:joolien, ik heb inderdaad een tweetal weken op de 2e hoefslag recht gericht gereden, maar wat erna? Dat rechtrichten lukt goed! Of begrijp ik het verkeerd? Hoe lang zou ik volgens jou dan op de 2e hoefslag recht gericht moeten rijden? heb een tweetal weken amper oefeningen gereden, enkel wat rechtdoor tot ze ontspannen liep, ik heb ongeveer een 2 à 3 keer in de week gereden, ong. 20 à 30 min per keer! Als ik al een oefening deed was het een diagonaal of middelijnen. (Ik rijd haar altijd van de hoefslag af, omdat ze anders teveel steun zoekt bij de bakrand)
aerdenhout1 schreef:Chrlooott schreef:joolien, ik heb inderdaad een tweetal weken op de 2e hoefslag recht gericht gereden, maar wat erna? Dat rechtrichten lukt goed! Of begrijp ik het verkeerd? Hoe lang zou ik volgens jou dan op de 2e hoefslag recht gericht moeten rijden? heb een tweetal weken amper oefeningen gereden, enkel wat rechtdoor tot ze ontspannen liep, ik heb ongeveer een 2 à 3 keer in de week gereden, ong. 20 à 30 min per keer! Als ik al een oefening deed was het een diagonaal of middelijnen. (Ik rijd haar altijd van de hoefslag af, omdat ze anders teveel steun zoekt bij de bakrand)
Recht richten doe je NIET op een rechte lijn!!! Recht richten is niets meer en niets minder dan de spieren aan beide kanten gelijk maken!
Dat doe je met (lengte) buiging van het lichaam van je paard. Dus GEEN rechte lijnen, maar juist het werk op de volte zoeken.
In jou geval... les nemen dus!
NeverGiveUp schreef:Is het niet handig om wat nuttiger te gaan longeren?
Dat je geen passoa wilt snap ik, maar aan halster heeft totaal geen zin.
Paard loopt zelfs zijn rondjes in de verkeerde stelling en wordt daar dus totaal niet beter van..
NeverGiveUp schreef:Ik heb zelf geen ervaring met hulpteugels, alleen de passoa maar ook mijn paard spant zich dan verkeerd aan, knikt in, drukt zijn rug weg en gaat stuwen.
Ook heb ik het gevoel dat ze steeds rukjes krijgen van het bit op die manier.
Doe het liever een beetje op gevoel.
Ik longeer zelf met kaptoom of met dubbele lijnen. Kaptoom is niet al te moeilijk, je heb één lijn en kan zo tenminste stelling vragen en activeren.