Momenteel zit ik met een vervelend probleempje als het op rijden gaat.
Ik heb een zeer goed leerpaard waar ik echt dikke maatjes mee ben, we doen echt vanalles. Van lekker buiten rijden tot fotoshoots van springen tot dressuur.
En juist met dat laatste gaat het nu eigenlijk regelmatig niet lekker.
Zelf ben ik altijd wel een onzekere ruiter geweest, ik zoek de fout altijd bij mijzelf en ben continu aan het piekeren als ik aan het trainen ben. Op een 1 of andere manier krijg ik mijn paard er niet 100% voor elkaar als ik zelf aan het rijden ben. Ik mis de bevestiging dat ik goed bezig ben.
Momenteel rijd ik eigenlijk alleen maar lekker in de bak als ik begeleiding heb. Mijn lesgeefster is een goede kennis van mij en rijd mijn paard ook wanneer ik op vakantie ben. Ze weet hem dus ook van binnen en van buiten. Op het moment is zij de enige die mij de bevestiging geeft dat ik goed bezig ben en het paard loopt ook goddelijk als zij er is.
Maar wanneer ze er dus niet is, gaat het vaak mis. Ik twijfel te veel en heb geen vertrouwen in mijn rijvaardigheid. Soms heb ik gewoon echt het gevoel dat ik niks kan en ik mijn paard enkel maar verpruts. Op een 1 of andere manier heb ik zo veel twijfel zonder de begeleiding dat ik gewoon niet meer durf echt te rijden. Ik twijfel of hij ongehoorzaam is, of dat ik mij hulp niet goed gegeven heb. Ik twijfel of mijn middendraf wel middendraf is etc. En tegelijkertijd ben ik bang om onredelijk te zijn, bang te denken dat ik de verkeerde conclusie trek en hem bijvoorbeeld een tikje achter mijn kuit geef terwijl het niet nodig was.
Ik twijfel gewoon zo veel, dat ik op het moment alleen maar onder begeleiding wil rijden. Ik baal wanneer ze afbeld en dan doe ik maar longeren ipv rijden. Zonder mijn begeleiding wil ik niet eens op wedstrijd, ik ben dan gewoon in staat om alles af te zeggen als ze niet mee kan. Niet dat ze veel doet, maar haar aanwezigheid en haar knikje wanneer ik het goed doe geven mij zo veel vertrouwen.
Vertrouwen wat ik nu dus als ik alleen ben mis. Hoe krijg ik mijn vertrouwen weer deels terug? En hebben jullie tips voor mij hoe ik hier het beste aan kan werken? Ik vind het heel fijn om les te krijgen, maar zodanig zonder niet meer kunnen rijden word nu wel vervelend
.