Zonder begeleiding niet meer "durven" rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Zonder begeleiding niet meer "durven" rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 17:51

Beste bokkers,

Momenteel zit ik met een vervelend probleempje als het op rijden gaat.
Ik heb een zeer goed leerpaard waar ik echt dikke maatjes mee ben, we doen echt vanalles. Van lekker buiten rijden tot fotoshoots van springen tot dressuur.
En juist met dat laatste gaat het nu eigenlijk regelmatig niet lekker.

Zelf ben ik altijd wel een onzekere ruiter geweest, ik zoek de fout altijd bij mijzelf en ben continu aan het piekeren als ik aan het trainen ben. Op een 1 of andere manier krijg ik mijn paard er niet 100% voor elkaar als ik zelf aan het rijden ben. Ik mis de bevestiging dat ik goed bezig ben.

Momenteel rijd ik eigenlijk alleen maar lekker in de bak als ik begeleiding heb. Mijn lesgeefster is een goede kennis van mij en rijd mijn paard ook wanneer ik op vakantie ben. Ze weet hem dus ook van binnen en van buiten. Op het moment is zij de enige die mij de bevestiging geeft dat ik goed bezig ben en het paard loopt ook goddelijk als zij er is.

Maar wanneer ze er dus niet is, gaat het vaak mis. Ik twijfel te veel en heb geen vertrouwen in mijn rijvaardigheid. Soms heb ik gewoon echt het gevoel dat ik niks kan en ik mijn paard enkel maar verpruts. Op een 1 of andere manier heb ik zo veel twijfel zonder de begeleiding dat ik gewoon niet meer durf echt te rijden. Ik twijfel of hij ongehoorzaam is, of dat ik mij hulp niet goed gegeven heb. Ik twijfel of mijn middendraf wel middendraf is etc. En tegelijkertijd ben ik bang om onredelijk te zijn, bang te denken dat ik de verkeerde conclusie trek en hem bijvoorbeeld een tikje achter mijn kuit geef terwijl het niet nodig was.

Ik twijfel gewoon zo veel, dat ik op het moment alleen maar onder begeleiding wil rijden. Ik baal wanneer ze afbeld en dan doe ik maar longeren ipv rijden. Zonder mijn begeleiding wil ik niet eens op wedstrijd, ik ben dan gewoon in staat om alles af te zeggen als ze niet mee kan. Niet dat ze veel doet, maar haar aanwezigheid en haar knikje wanneer ik het goed doe geven mij zo veel vertrouwen.

Vertrouwen wat ik nu dus als ik alleen ben mis. Hoe krijg ik mijn vertrouwen weer deels terug? En hebben jullie tips voor mij hoe ik hier het beste aan kan werken? Ik vind het heel fijn om les te krijgen, maar zodanig zonder niet meer kunnen rijden word nu wel vervelend :( .

WiesRosa

Re: Zonder begeleiding niet meer "durven" rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:25

Wat naar!
Kan je niet langzaam opbouwen, dus eerst alles in stap proberen goed te doen, en zo steeds een stapje hoger, desnoods met iemand erbij (bijvoorbeeld je begeleider?)

Chicmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:17

Hai,

Ik herken je probleem........helaas
Ik heb hetzelfde gehad en ben er nog niet echt af maar heb het al wel een heel stuk verbeterd.
Ik ben begonnen met iedere keer 15 minuten voor de les op te stappen en alleen maar te stappen, draven en galloperen. Verder vroeg ik echt niks, dus geen figuren.
Wat mij ook veel duidelijk heeft gemaakt is dat je je paard onmogelijk kunt verpesten door af en toe een fout te maken. Als je consequent lessen hebt en je word hierin goed gecorrigeerd dan komt het echt wel goed. Later ben ik het uit gaan breiden door m'n trainster alleen maar te vragen om commentaar op het moment dat ik echt iets fout deed of onredelijk was. Als je dan een uur rijd en je krijgt maar 1 of zelfs geen opmerking dan groeit je zelfvertrouwen enorm snel

Succes

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:23

laat iemand die zich er niet mee bemoeid je filmen , kun je later zelf beoordelen hoe je het echt doet ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 00:44

Het is niet echt angst voor het rijden als wel voor de prestatie die jullie (jij) neer zetten, klopt dat?

In elk geval: neem de SIMPELSTE oefening uit je les, en die ga je op je alleen oefenen. En dus niet die oefening, maar ook de complete voorbereiding ervan. Stel nu dat bijvoorbeeld aandraven wel prima lukt in de les, wel dan ga je leuk losstappen, grote figuren rechuit, niks moelijks. Dan een keertje beetje vooruit en terug in stap, niet groot, voor je gevoel, is hij recht, is hij fijn? Voelen maar! Het is een training! Alles mag en alles kan, blijf rustig, elke millimeter beter is er 1.
Dan ga ja aandraven. Is hij goed, meteen voorwaarts, aan je zit?

Gewoon op deze manier je les narijden, van supereenvoudig tot je je daar lekker bij voelt tot meer!

Durf vooral simpele oefeningen in nog simpelere stappen onder te verdelen, en ga aan de gang. In de les moet je heel veel terugkoppelen: is dit correct, voel ik dit goed?

Niet bang zijn, we maken allemaal fouten!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 10:53

Ik denk dat je daar inderdaad een punt heb poes. Het paard is ook al op Z2 niveau geweest en heeft geen mankementen. Hij kan het dus allemaal.

Het nadeel hiervan wel is, hij raakt snel verveeld. Als we met de les alleen de B dingen oefenen is hij er na een half uur klaar mee en gaat ouwehoeren. Met de les pakken we daarom de meest gekke figuren mee en soms ook wat wijken of schouderbinnenwaarts. Dan is hij gelijk weer allert en vrolijk. Het paard wil gewoon keihard voor je werken, maar kan niet zo goed tegen simpel rondjes in de bak rijden. Dan stopt hij met wachten en gaat hij zelf maar aan de slag.
Simpel dus alleen stap oefeningen doen, na een paar rondjes galloppeerd hij zelf gewoon aan in de zin van "als jij niet gaat rijden, doe ik zelf wel wat ik wil".

Omdat ik nog niet altijd de juiste controle dus heb (het 100% voor elkaar) vind mijn lesgeefster het geen goed idee om zelf oefeningen van het hogere niveau er bij te pakken.

De dingen die je omschrijft is hij fijn? Is hij aan mij zit? kan ik eigenlijk door mijn twijfel nooit volmondig ja op zeggen.
Ik voel me soms ook heel schuldig dat ik mijn paard blijf vervelen met deze simpele oefeningen, omdat ik zelf gewoon nog niet op het niveau ben wat hij wel leuk vind.

Het paard associeerd mijn lesgeeftster nu ook met "leuk! we gaan aan de slag!". Zijn hele houding veranderd als ze er is. Hij is lekker vrolijk en heeft er dan echt zin in.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:37

Afwisseling hoeft niet altijd in de hoge oefeningen te zitten! Hoeveel keer kun je in draf schakelen op de lange zijde bijvoorbeeld? Of hoeveel overgangen rijden, voltes verruimen en verkleinen, etc?

Of beloon hem tussendoor met een oefening die hij graag doet, zoals bvb stap-galop vinden ze vaak fijn wel dan geef je hem die gewoon een paar keer cadeau?

Klinkt als een werkwillig dier die zijn les heel goed kent, dat kan idd soms tegen je werken, maar hou hem bezig!

Kan me wel inbeelden dat het moeilijk is maar ik zou er wel gewoon mee doorgaan :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 18:26

Zelfs de schakelingen twiifel ik over of hij juist vertrekt. Hij kan ook gaan tuigeren/knieheffen ipv meer naar voren. Het stap- galop doen we regelmatig als afwisseling, maar dat is regelmatig niet genoeg voor hem. Het is inderdaad een heerlijk werkwillend dier en ik ben de zwakke schakel op het moment in onze combinatie.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:54

En als je nu eens loslaat dat je perfect moet rijden. Gewoon lekker genieten en "dom" rijden?

Klinkt misschien heel onlogisch. Maar het klinkt alsof je t eigenlijk te goed wil doen.
Fouten maken mag!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:03

Ja zonder fouten maken leer je niet is mij altijd gezegd, beter iets met overtuiging fout doen en het weten dan altijd maar in de onzekerheid blijven aftasten!

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:05

ik denk dat je onder begeleiding van je instructrice meer moet leren voelen wat je doet en wat je paard doet. Voelen en feedback vragen. Als ik dit voel, dan doe ik zus en als ik dat voel dan doe ik zo. Als je het gevoel hebt, dan kan je dat gevoel ook volgen wanneer je geen instructrice hebt. En dat geeft meer vertrouwen.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:09

Van proberen kun je leren en niemand is perfect.
ga gewoon eens lekker genieten van je paard en laat het paard jou helpen om te leren.
Ken geen vergevingsgezinder dier als het paard.
Een echte eenheid vormen duurt lang en in die tussen tijd is het fouten maken maar vooral veel plezier hebben met en van je dier!
Geniet van zijn orenspel, de kleine signaaltjes en leer elkaar goed kennen, dat is zoveel waard.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:09

Ik denk dat een van de belangrijkste punten uit je les er niet in zit.
Zelf leren rijden en zelf leren voelen, zelf kunnen bevestigen dat de oefening goed uitgevoerd word.
Als jij niet leert hoe het voelt als het goed gaat en hoe het fout gaat, dan kun je dan namelijk ook niet
toepassen op je eigen rijden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:59

Ik ken ook zo'n leerpaard, superwerkwillig, knoppen erop, vergevingsgezind als géén ander, MAAR je moet het bij die idd ook wel correct doen, het is soms best lastig! Maar er zit echt niks anders op dan te rijden en te aanvaarden dat je hem af en toe een beetje gaat verprutsen hoor :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:33

Mijn bijrijdster heeft hetzelfde. Die durft alleen te rijden met begeleiding, omdat ze bang is dat ze het niet goed doet. Opzich aan de ene kant vindt ik het niet erg, het is prima om te rijden met begeleiding, maar het vertrouwen moet er natuurlijk wel een keer komen! Ik hoop dat je er iets mee kan.

Ik merk wel dat ik toen ik nog zelf reed ook met begeleiding ging het fantastisch... Maar ging ik 'zelf' rijden was het hopeloos. Heb om die reden mijn rijpaard weggedaan; zag er geen heil meer in.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 22:04

Gelukkig gaan buitenritten en andere dingen wel gewoon goed. Weg gaat hij ook zeker niet ookal zou ik me rest van me leven ernaast moeten lopen. Het is echt mijn beste vriend.
Ik denk dat ik bij de volgende les gaat vragen of ze wat pasiever wil lesgeven. Waarbij ik ga zeggen wanneer ik denk dat ik goed bezig ben. Misschien helpt het, misschien niet. Maar dan is ze er wel bij om in te grijpen als we echt de mist in gaan

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 16:02

Update: Vandaag een wat meer passieve les gehad, dit werkte eigenlijk weinig. Ten eerste omdat ik toch mijn paard niet 100% voor elkaar had. Ze is enkele keren uit de bak gelopen na wat aanwijzingen, daarna begon het gedonder dan. Als ze terug de bak in kwam ging het ineens wel weer ookal zij ze niks.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:24

Ik denk dat je instructrice moet inzetten om je te leren zelfstandig te kunnen rijden. Uiteindelijk heeft ze zich op de 1 of andere manier onmisbaar gemaakt, terwijl een instructrice juist zichzelf misbaar moet maken en leerlingen zelfstandig leren rijden. Laat haar daar mee bezig gaan zou ik zeggen. Succes ermee.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 18:17

Ik zou enkelt niet weten hoe. Paard reageert zowel op haar als persoon als haar stem. Enige optie die ik zie nog om te testen is dat ze vanuit zijn stal via een microfoon wat dingen zegt.
Op een 1 of andere manier rijd ik gedurfder en daarmee ook beter wanneer ze er is.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:49

Ze zou inderdaad met een oortje les kunnen gaan geven, maar dan moet je zo'n ding eerst aanschaffen en dat is toch wel een hele investering.
Ze moet je volgens mij inzicht geven in wanneer je wat moet doen. Dus leren hoe je moet voelen en hoe je moet reageren op wat je voelt. Dan kun je thuis altijd aan de gang. Dat duurt wel een tijd voordat dat lukt, maar het is de investering waard.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:03

Durf je tijdens een buitenrit ook te dressuren? Stukje wijken uit het niets inzetten, waarom... omdat het kan ;)

En anders een keer geblindoekt in de bak rijden en voelen wat het paard doet als jij een figuur inzet, desnoods met iemand aan de zijlijn (die de figuren voorzegt).

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:07

Jeetje, dit is eng. Ik zit al ongeveer 3 maanden met hetzelfde probleem wat momenteel ook echt uit de hand loopt. Ik volg even..

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:30

Ben je niet gewoon te bang om iets verkeerd te doen, om vervolgens te blokkeren?
Mijn paard zou ook met mij aan de haal gaan als ik helemaal niet meer zou gaan rijden, of ik het nou fout of goed doe.
En wat zou er nou echt fout kunnen gaan? Als je per ongelijk een keer onterecht een tikje geeft of te hard doorkomt, kan gebeuren hoor.
Fouten maken is niet erg, je kunt beter fouten maken dan stoppen met rijden.

Ik denk trouwens dat het bij iedereen veel beter gaat in de les dan tijdens het trainen, anders zou je les kunnen afschaffen.
Dus pin je er ook niet te veel op vast dat het net zo goed moet gaan als in de les.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:38

Herken het probleem, maar denk dat je stapje voor stapje zelfstandiger moet leren rijden en.....dat je het zelf moet doen! Ben je alleen zo onzeker bij het rijden, of heb je dat ook in andere situaties?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:52

Probeer je in plaats van je te richten op je paard 100% voor elkaar te hebben (sorry, maar ik denk dat zelfs top ruiters niet zeggen dat ze hun paard 100% voor elkaar hebben, dan valt er nl niks te verbeteren) te richten op kleinere dingen.
Deze training ga ik oefenen op mijn overgangen stap-draf. Deze les ga ik oefenen op nagefelijkheid in galop. Deze les ga ik oefenen met.... Enz. En dan gewoon aan de slag gaan, herinneren wat je instructrice voor aanwijzingen heeft gegeven. Lukt het niet? Nou dan lukt het toch niet? Geen man over boord toch?
Hiermee heb je ook meer een doel wat je in de les kunt doen, ipv doelloos rondrijden.

En ga eens wat meer kijken naar wat wél goed gaat ipv naar wat je niet lukt (je hebt je paard niet 100% voor elkaar, maar wel 70% of 80%? Is dat niet al beter dan een jaar geleden? Kijk naar de lange termijn! Rome is ook niet in 1 dag gebouwd ;) )