Paard reageert niet op zithulp, wat is de volgende stap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Paard reageert niet op zithulp, wat is de volgende stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 07:50

Hallo allemaal,

Ik zit met een 'probleem' met mijn paardje.

We rijden momenteel dressuurmatig en moesten weer helemaal terug naar de basis (op aanraden van osteopaat). Ik moest beginnen met gewoon heel basic: de stuur, rem en gas op hele fijne hulpen. En me vooral eventjes niet meer concentreren op de voorkant!

Op dit moment kan ik haar eigenlijk redelijk om mijn benen en zit door de bak sturen, remmen en vooruit rijden. Ze pakt het ontzettend goed op waar ik heel blij mee ben. Alleen soms lijkt ze mij niet helemaal te begrijpen. Ik wil bijvoorbeeld een overgang van een arbeidsdraf naar stap. Ik geef mijn hulpen hiervoor en kom dus NIET aan het bit. Soms loopt ze gewoon door deze hulp door...

Mijn instructrice heeft me het advies gegeven om HEEL direct te zijn. Als ze niet reageert op mijn hulp, heel eventjes aan het bit en meteen los.. Nu is het volgende mijn probleem..

Mijn pony is jaren op een liverpool stang gereden (door vorige eigenaar) en is daardoor een beetje dood geworden in de mond. Ik rij haar nu op een enkel gebroken trensje (waar ik al heel erg blij om ben!).

Als ik dus eerst mijn hulp geef voor terug te gaan naar stap en ze reageert niet kom ik heel kort aan het bit en laat ik meteen los. Maar soms reageert ze zelf DAAR niet op.. en ik denk dat het komt door het rijden op die liverpool stang van vroeger.

Paard is verder prima in orde. De tandarts is 3 weken geleden geweest en de osteopaat 2 weken geleden. Ik heb ook lessen, 1 x per week. Soms 1 x in de 2 weken.
Zijn er bokkers die mij kunnen helpen met dit probleem?

kiki1976

Re: Paard reageert niet op zithulp, wat is de volgende stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:05

Ik herken het deels jouw probleem.
Mijn paardje liep gewoon dwars door je hand op een dubbel gebroken bitje, soms had je hierdoor niet eens een rem.
Omdat ze bij de vorige eigenaren voor de wagen had gelopen op een liverpool menbit ook wat harder geworden.
Ik heb toen op advies een ongebroken trens gaan gebruiken. Hier reageerde ze al een stukje beter op, maar ik heb wel een keertje wat harder in m'n handen moeten wezen. Daarna ging het een heel stuk beter.
Alleen liep ik dan tegen het feit aan dat ze met dat bitje niet super op de fijne kneepjes reageerde.
Dus toch weer terug op een dubbel gebroken bitje, wat weer beter ging. Maar nog niet 100%.
OP advies van de tandarts die tevens een bittenbank (Paul Versluis) overgestapt op een dubbel gebroken bitje dat met een bepaalde ophouding een ongebroken bitje word (het principe van een Danger bit alleen een ander merk).
Voor haar is dit echt een super bitje.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 08:11

Bedankt voor je advies! Ik zou het graag eerst willen proberen op een andere manier voordat ik er een ander bitje in hang!

Toch bedankt want ik ga het zeker in mijn achterhoofd houden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:14

Hoe gebruik jij je zit precies tijdens een overgang terug? Weet je zeker dat je niet stiekem stuwt met je zit?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 08:21

Ik ben gewoon aan het lichtrijden. Ik ga doorzitten en ga stil zitten. Ik ga dus niet meer mee met haar beweging, dit was de hulp die ik moest geven van mijn instructrice moest geven.

hier reageert ze ook goed op! Maar soms dus niet.. en op het moment dat ik dus kort aan het bit moet zitten en ze daarop niet reageert weet ik niet wat ik moet doen..

Omdat mijn instructrice nu op 3 daags concour is (Haaksbergen) kan ze mij niet helpen nu...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:43

rijd je overgang terug eens richting de bakrand en houd haar ook goed opgesloten zodat ze recht richting de omheining gaat. Dan heb je de visuele rem van het hek, kan vaak al veel schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:47

Lielle schreef:
rijd je overgang terug eens richting de bakrand en houd haar ook goed opgesloten zodat ze recht richting de omheining gaat. Dan heb je de visuele rem van het hek, kan vaak al veel schelen.

Of een dom paard die 'bonk' doet. :') Hoe lang oefen je al op de rem? Het is niet fout gegaan in 1 dag dus zal het ook niet over zijn in 1 dag.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:49

En wat als je steeds langzamer gaat lichtrijden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:51

Anoniem schreef:
Lielle schreef:

Of een dom paard die 'bonk' doet. :') Hoe lang oefen je al op de rem? Het is niet fout gegaan in 1 dag dus zal het ook niet over zijn in 1 dag.

ik heb het al met heel veel paarden geprobeerd, en nog niet een keer 'bonk' gedaan. En als die dat wel doet, ook niets mis mee toch? Leren ze van nadenken.

ik kijk alleen wel uit als ze echt hard gaan en gewend zijn om te springen ;-)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:56

Je moet niet alleen door gaan zitten maar als je langzamer wil of een overgang wilt maken moet je je zelf ook strekken
Je paard voelt dan dat je gewicht op een andere manier in het zadel zit en leert daar op terug te komen .
Alleen doorzitten mag ze niet op terug komen want dan zou ze ook terug komen als je aan wilt galopperen en dat is echt niet de bedoeling , dan raakt ze in de war.
Reageert ze niet op een ophouding dan deze herhalen net zo lang tot ze zit en handhulp begrijpt en accepteerd , niet gaan trekken of hangen

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 09:58

Bedankt voor alle reacties.

Op het hek rijden werkt wel maar waar is mijn rem dan buiten.. Ik wil namelijk de zelfde rem buiten hebben als in de piste. Dus op het hek rijden wil ik liever niet doen omdat ik dan bang ben dat ik haar het foute aanleer.

Ik ben er nu 2 weken mee bezig ongeveer! Het hoeft ook niet perfect te zijn. Maar ik probeer het steeds meer te verfijnen :)

Eerst draafde ze soms nog een half rondje door. Nu nog maar enkele stapjes. Maar zo af en toe wilt ze nog wel eens een half rondje of langer doordraven! En juist dat probeer ik te verfijnen.

Ik wil niks forceren daarom dat ik ook geen ander bitje erin wil hebben! Ze loopt in principe prima op dit trensje.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:03

Een paard is geen machine.
Het zal niet zomaar op gegeven hulpen reageren.
Je zult hem die eerst moeten uitleggen.

Je bent nu toch terug naar de basis gegaan dus waarom ook niet even uitleggen wat ho betekent?
Dit doe je gewoon aan het halster van af de grond.
Eenmaal geinstalleerd kun je dit tegelijk gebruiken met een héééél lichte teugelhulp. Je paard zal hier dan korrekt op reageren.

Een paard in de africhting hoort als eerste onherroepelijk halt te houden op een stemhulp.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:08

Ik heb dit ook met mijn pony gehad. Ik gaf er ook een teugelophouding bij als ze niet op zit terugging. Ik deed dit echter niet kort en weer los, maar zo lang als nodig was. Tegelijkertijd de zithulp (die ik uiteraard al gaf vóór de teugelhulp). Zo heeft ze het perfect geleerd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:09

M_hartje_M schreef:
Bedankt voor alle reacties.

Op het hek rijden werkt wel maar waar is mijn rem dan buiten.. Ik wil namelijk de zelfde rem buiten hebben als in de piste. Dus op het hek rijden wil ik liever niet doen omdat ik dan bang ben dat ik haar het foute aanleer.

door het hek als visuele rem te gebruiken versterk je de reactie op jouw zithulp. Het is dus niet dr bedoeling dat ze remt omdat ze niet verder kan. Je leert haar gehoorzamen op jouw zithulp en daarbij gebruik je een - tijdelijk! - hulpmiddel ipv een grote ophouding. Snap je de nuance?

Anomien

Simpelman schreef:
Een paard is geen machine.Het zal niet zomaar op gegeven hulpen reageren.
Je zult hem die eerst moeten uitleggen.

Je bent nu toch terug naar de basis gegaan dus waarom ook niet even uitleggen wat ho betekent?
Dit doe je gewoon aan het halster van af de grond.
Eenmaal geinstalleerd kun je dit tegelijk gebruiken met een héééél lichte teugelhulp. Je paard zal hier dan korrekt op reageren.

Een paard in de africhting hoort als eerste onherroepelijk halt te houden op een stemhulp.

prachtige uitspraak. :+
Maar ben het zeker met je eens. Daarnaast is het misschien ook wijs om als ruiter even heel bewust te worden van jezelf ipv je paard. Houd je adem eens even in. Concentreer op je bekken, benen en zit. Ga wat zwaarde zitten, maak gebruik van de geinstalleerde hulp HO en kijk wat er gebeurt.

Raad wel aan voordat je klakkeloos installeerd, eerst even je virusscanner aan te zetten :')
Laatst bijgewerkt door Anomien op 19-09-13 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Het kan ook helpen om je stem erbij te gebruiken.

Overigens is 'dood in de mond' meestal niet echt fysiek (dus teveel eelt of niet gevoelige zenuwen) maar meer dat ze geleerd heeft dat ze signalen via het bit kan of zelfs moet negeren. Dat los je op door zelf heel consequent te zijn: steeds ontspannen en zacht en licht zijn, maar als je iets vraagt altijd reactie verwachten, en meteen belonen met ontspanning als ze reageert. Zodat ze heel precies weet wat jij wilt.

Wat je dan probeert te doen is associatie opbouwen. Jouw paard moet leren dat teugelhulp = ho / gang terug, en dat doe je door het vaak te herhalen en heel consequent te zijn. Duidelijke signalen en steeds weer terug naar ontspannen. De bakrand is dan gewoon een eerste methode om de juiste reactie te krijgen. Maar je geeft zelf de hulp, en na de eerste paar keer bakrand geef je de hulp al eerder en sta je een paar meter voor de rand stil. En nog wat herhaling later gaat het geheel op jouw initiatief.

Aan buiten ben je, als dat nog niet gaat, nu nog niet toe, dat moet je dan ook niet willen. Als je iets gaat uitproberen dat binnen nog niet goed bevestigd is, dan gaat het buiten met veel afleiding helemaal niet lukken. En het enige wat je daaraan overhoudt is frustratie bij jou, en gewenning bij het paard dat die signalen van de teugels toch niet zo heel belangrijk zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:10

exact wat ik bedoelde shadow!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:15

Gebruik je je ademhaling ook als hulp? Ik zou helemaal van de voorkant afblijven en haar iedere keer opnieuw vragen of ze in tempo terug wil komen op een combinatie van rustig uitademen en je zit. Je paard hoeft ook niet volledig terug te komen, als het maar een klein beetje tempo verminderd ga je al belonen. Reageert ze niet, blijf je het iedere keer opnieuw vragen, totdat je wel een reactie krijgt.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:32

Maak je overgangen veeeel langer! Steeds langzamer gaan lichtrijden, zo lang mogelijk blijven staan. Zal onnatuurlijk voelen... Daarna pas gaan doorzitten en uiteindelijk stappen. Dit heb ik een tijd geleden ook veel geoefend en soms duurde het meer dan de hele lange zijde om haar terug te krijgen in stap, maar dan wel zonder gebruik van het bit!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:41

Surprise_ schreef:
Maak je overgangen veeeel langer! Steeds langzamer gaan lichtrijden, zo lang mogelijk blijven staan. Zal onnatuurlijk voelen... Daarna pas gaan doorzitten en uiteindelijk stappen. Dit heb ik een tijd geleden ook veel geoefend en soms duurde het meer dan de hele lange zijde om haar terug te krijgen in stap, maar dan wel zonder gebruik van het bit!

dat lijkt me ook zeker het proberen waard. Je loopt wel het risico dat ze uit elkaar vallen, maar dat is veel later rijtechnisch wel weer op te lossen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:09

Surprise_ schreef:

Deze methode hebben wij ook geprobeerd tijdens de les en ik moet eerlijk zeggen dat wij hieraan veel hebben gehad.
Op deze manier hebben wij ook heel veel overgang gereden, dus wanneer ze bijna terug kwam tot stap juist iets sneller gaan lichtrijden zodat ze weer wat sneller ging.
En dit veel geoefend en afgewisseld

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 12:21

Bedankt voor alle reacties en tips. Ik ga er zeker wat mee doen :)

Overgangen doe ik idd heel erg veel. Figuren en overgangen, verder niks.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:41

Als ik terugneem op mijn zit, dan knijp ik mijn liezen (klinkt gek, maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen :') dat stukje been helemaal bovenaan!) aan, doe jij dat ook?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 07:47

Corelli schreef:
Als ik terugneem op mijn zit, dan knijp ik mijn liezen (klinkt gek, maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen :') dat stukje been helemaal bovenaan!) aan, doe jij dat ook?

Ja precies

Ik zal mijn manier van terugnemen anders een volledig in details uitleggen. Misschien kunnen bokkers mij corrigeren.

Op het moment dat ik gewoon aan het draven ben zijn mijn benen volledig om haar heen gesloten. Ik klem haar NIET tussen me in maar mijn kuiten zijn gewoon aangesloten op haar lichaam. Door middel van druk van mijn kuiten en hakken rijdt ik haar vooruit.

Op het moment dat ik terug wil nemen ga ik zitten, klem ik dus mijn liezen aan maar laat ik mijn kuiten van haar af. Die zitten dan niet meer om haar heen gesloten! Meestal gaat ze dan terug naar stap :j

Waar het ook aan kan liggen, wat ik me gisteren bedacht.. Is dat ik te onrustig ben in mijn zit. Normaal is mijn houding in het zadel echt prima (al zeg ik het zelf) maar door zadelproblemen moet ik nu noodgedwongen dressuur rijden met een barefoot cheyenne zadel. Ik heb hierbij niks van kniewrongen of diepe zit (wat ik altijd gewend ben geweest van mijn vorig dressuurzadel) en misschien dat ik zelf gewoon veels te los op haar zit waardoor zij het ook niet meer begrijpt :D

Ik ga gelukkig as zaterdag een zadel ophalen en dan mag de zadelmaker (weer) langskomen voor mij om hem aan te passen en mij hopelijk WEL te kunnen zeggen dat deze past.

Paard heeft een ontzettend kort ruggetje... Meeste zadels die ik koop zijn ALTIJD te lang. Heb nu eentje die kort genoeg zou moeten zijn :j

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:58

Mijne liep eerst ook gewoon door en daar ben ik dan rustig mee aan de slag gegaan en ik moest van mijn lesgeefster extreme hulpen geven (heel zwaar zitten, achteruit zitten) op enkele weken is het bij mij gegaan van enkele passen doordraven naar 'bijna altijd' meteen stop. Hierbij een filmpje van in het begin. Bij 2.22 begint de overgang en bij 2.28 stapt ze pas. Deze oefening deed ik zo een 5-10 keer per 45 minuten.

http://www.youtube.com/watch?v=bLl0Pe2h2w0

Nu verzwaar ik mij en kan ze zelfs van draf naar volledig stilstand op minder dan 3 seconden. :) *stiekem trots* :+