AlphaDaemon schreef:Ik ben het heus met de mensen hierboven eens: Neem les!
Maar, ik vind niet dat je je paard bij een hupsje van 40 cm exact moet vertellen wat hij moet doen. Dat moet hij zelf ook leren uitvogelen. Ik heb zelf springles gehad van een oude rot uit het vak. We gingen dan echt niet zo hoog, het was meer zodat we er beter in zouden worden. Een meisje uit de les probeerde haar verzorgpaard telkens echt te mikken op de sprong, maar kwam juist telkens verkeerd uit. Toen zei de instructeur: Jij kan als ruiter niet exact bepalen waar je paard moet afzetten en als je dat (nog) niet kan, dan moet je gewoon zitten, meegaan en bidden dat het goed komt!
Natuurlijk is dat wel een beetje kort door de bocht =P Maar ik denk wel dat je bij 50 cm ofzo gewoon je paard rustig moet houden tot een paar galoppassen voor de sprong en dan geef je been (zodat hij niet stopt) en probeer je af te wachten wat hij doet (als hij iets te vroeg springt, zit dan dus mee!).
Ik zeg dus niet: Doe niks en lees er een boek bij, maar ik denk wel dat je, als je zelf niet weet hoe je moet uit rekenen hoeveel passen je nog moet gaan (en corrigeren) je dit ook niet moet proberen en dan op het paard moet vertrouwen (die weet het vaak beter dan jij).
Ga ik ook niet zo laten, en dat is juist het probleem bij een kruisje van ong. 50cm (in het midden dan) smijt hij de balken ervan.
Maar ga er zeker lessen met pakken!