Ik weet het gewoon niet meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Ik weet het gewoon niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 20:48

Hallo,

Ik heb een 12 jarige bonte ruin die Desteny heet. :)
Desteny is in de omgang een super braaf en net opgevoed paard.
Alleen met rijden loop ik nu al zo 9 jaar tegen problemen aan en ik weet het nu gewoon echt niet meer.
Desteny kan een maand heel braaf zijn onder het zadel en dan uit het niets vliegt hij al bokkend uit de volte waardoor ik er of bijna af val of echt af val. Of tijdens het galopperen gaat inene het gas erop, kop tussen ze benen en bokken maar. Ook met buiten rijden heb ik problemen, alleen krijg ik hem het terrein niet af en in een groep is hij redelijk braaf maar er is altijd een moment dat zijn knop om gaat en hij gaat bokken. Ongeveer anderhalf jaar terug ben ik gestart bij een nieuwe instructrice we hadden een trainingschema gemaakt voor hem en hij ging echt super goed zo goed zelfs(geen stoute dingen meer) dat ik na een half jaar weer een wedstrijdje wou rijden echter ging het daar weer compleet mis. Desteny ging er vandoor en rende de buitenbak uit zo over de stenen, ik ben weer de bak in gegaan en toen deed hij het weer. Ik ben toen door een vriendinnetje aan de longeerlijn gezet want dat was echt levensgevaarlijk! Toen heb ik besloten geen wedstrijden meer te rijden en alleen voor ontspanning samen te gaan.Ik ben blijven trainen bij mijn instructrice tot er bij mijn paard ernstige bloedarmoede werd geconstateerd. Ik ben nu op het punt gekomen dat ik mijn paard weer kan rijden maar ik weet gewoon niet hoe, ik wil gewoon lekker kunnen ontspannen en genieten met mijn paard en lekker ontspannen buitenritjes kunnen maken maar ik heb zelf al te veel angst gekregen om dit te gaan oefenen. Ook wil ik mijn paard zijn bok gedrag aanpaken/laten aanpakken. Eigenlijk begin ik steeds meer te twijfelen of mijn paard en ik wel zo goed bij elkaar passen maar in de omgang gaat het gewoon zo goed en hebben we het echt leuk samen en kunnen beide heel goed ontspannen. Ook heb ik hem al 9 jaar dus ja weg doen is ook zo wat. Zo als jullie wel kunnen lezen ik weet het gewoon echt niet meer!
Voor tips betreft trainers graag in de omgeving Noord-Holland!

Dit is Desteny
Afbeelding

Bedankt voor het lezen.
Daniëlle

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:33

Hoi Danielle,
een van zijn problemen is bokken: een van mijn eerste gedachten is dan "hoe is het met rug en zadel...?" Hoe oud is jouw zadel trouwens...? (Je paard is sinds zijn 3e bij jou, heb je al die tijd met hetzelfde ding gereden...?)
Je kunt bijv. een dierfysio, een osteopaath naar zijn rug (...en het zadel...) laten kijken.

En vergeet jezelf niet: ik snap donders goed, dat je bang wordt van een paard dat uit het niets opeens fiks gaat bokken. Maar het is wel een valkuil: jouw begrijpelijek angst kan ook "een neerwaartse spiraal" in werking zetten.

D_Desteny

Re: Ik weet het gewoon niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:39

Hoi Janneke2,
In ieder geval bedankt voor het lezen en je reactie.
Mijn zadel is goed deze word jaarlijks gecontroleerd en is 2 keer vervangen voor een nieuw zadel.
Desteny word wekelijks door de fysio nagevoeld en ik krijg een seintje van haar als hij behandeld moet worden.

Mijn angst triggert voor mijn gevoel ook juist weer het gedrag mijn paard heeft een sterke en zekere leider nodig vandaar dat ik zat te denken aan in training zetten bij iemand die vaker met dit bijltje gehakt heeft.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:44

Ik zit te denken dat omdat hij het vanuit het niets.doet, dat hij een geintje met je uithaalt, waar jij bang van wordt.
Op vreemd terrein dragen de meeste mensen wat spanning met zich mee en dat voelt je paard. Daar reageert hij op door aan de kletter te gaan.
Zet er eens iemand anders op die niet bang is om hem aan te pakken, laat de trainer hem meenemen naar ander terrein en hem daar aanpakken. Misschien leert hij er van

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:49

D_Desteny schreef:
Mijn angst triggert voor mijn gevoel ook juist weer het gedrag mijn paard heeft een sterke en zekere leider nodig vandaar dat ik zat te denken aan in training zetten bij iemand die vaker met dit bijltje gehakt heeft.

En dan zal hij het alsnog bij jou doen. Ik had dat bij de mijne ook. In de galop stopte hij gewoon en als je doorvroeg bleef hij slaan naar je been, stoppen en bokken en dat was niet erg leuk was. Ging mijn instructrice erop en die zette hem de wacht aan was het het braafste engeltje wat je je maar kan bedenken.
Hij had domweg geen respect voor mij of mijn been en dat zal je toch echt zelf moeten oplossen. Jij moet boven zijn gedrag staan en hem meteen corrigeren, pas dan zal hij er mee stoppen.

Paard was verder 100% in orde zowel klinisch, rontgenologisch als osteopaatlogisch :p

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:53

Hoi Danielle,
dat paarden graag een leider willen hebben, die rust en zekerheid "uitstraalt", dat ben ik met je eens.
En je paard een tijdje bij zo iemand onderbrengen - och, tja, je kunt beslist stommere dingen doen.

Maar: het gaat in wezen om de relatie tussen JOU en Desteny.

Even heel bot, grof en zwart-wit gesteld: stel, je zet m een tijdje bij rustige mevrouw of meneer X, waar hij heel braaf is: "daar doe je niemand kwaad mee".
Maar, nogmaals, ik ben eventje hartstikke ongenuanceerd: zodra jij er dan met de zenuwen in je lijf weer op gaat zitten, krijg je weer bal.

Wat dat betreft zet het meer zoden aan de dijk, als je "als mens te voet" iets doet aan je angst.
Ook zijn er lui, die goede tips en trucs kunnen geven bij "zo toon ik mijn paard subtiel, dat ik de leider van ons 2 ben".

Bijv:"ga niet voor je paard opzij en zeker niet naar achter". Ook op stal, als jij bijv. "om" zegt/ vraagt, hoort er een reactie te komen.
Er zijn mensen die heel principieel zijn:"Je paard mag niet bij jou schuren".
Lopen jullie samen ergens heen: jij gaat voorop. (Vroeger werd vaak geleerd: naast de schouder meelopen. Dat is voor soldaten handig (paard als levend schild - brrr. En in paardentaal loop je dan als een veulen. Leiders lopen voorop, of desnoods helemaal achteraan.)
En als er ergens een monster opdoemt (mijn Knollie is bang van tractoren en we hebben er zo'n 5 op het erf....) dan kijk ik nadrukkelijk naar dat onding en ga zo nodig tussne Knollie en het monster in staan, mijn hoofd op en armen in de zij. (KNollie ziet "Ik vlieg dat onding desnoods aan, niemand mag jou bang maken!" Ondertussen moet ik ook lief lacen naar degene die op de bok van de tractor zit... ;) )

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:55

@lucifertje, ze geeft aan dat ze het paard al sinds zijn 3e heeft. Misschien is hij nooit aangepakt en luistert hij na aanpak wel, het ene paard is het andere niet.
Het kan haar ook helpen om te zien dat een ander hem aanpakt, kan ze zelf zien wat ze moet doen om het te voorkomen.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:59

@janneke 2, ben het grotendeels met je eens. Behalve het ervoor lopen. Mijn paard springt namelijk gewoon boven op me als ik moet naast m loop als ie ergens van schrikt wat achter zich gebeurt.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 22:06

Alexandra__: Bedankt voor de tip ik ben momenteel opzoek naar een trainer maar ik zie dit zeker als een optie als ik een trainer gevonden heb.

lucifertje: De bedoeling is dan ook om die dingen dan de eerste periode alleen onder goede begeleiding aan te pakken zodat ik niet zelf ga rommelen. Dus eerst in training zetten zodat hij erachter komt dat het gedrag echt niet goedgekeurd word en vervolgens zelf onder begeleiding doen en later ook zelf en dan 1 keer in de week les ofzo.

Janneke2: Aan de hand zijn er echt totaal geen problemen tussen ons hij loopt inderdaad netjes schuin achter me staat stil als ik stil sta gaat achteruit als het moet wijkt met alles(kont, hoofd, hele lijf) alle kanten op die ik aangeef en sleurt me zeker niet ergens heen omdat hij wat interessants ziet. Hier heb ik als jonkie al echt aandacht aan besteed.

Alexandra__: In het begin dacht ik dat het met zijn leeftijd te maken had en heb hem er inderdaad niet flink op aangepakt, iets wat ik later wel geprobeerd heeft maar ik vermoed dat hij toch mijn onzekerheid daarin voelt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:08

Alexandra__ schreef:
@janneke 2, ben het grotendeels met je eens. Behalve het ervoor lopen. Mijn paard springt namelijk gewoon boven op me als ik moet naast m loop als ie ergens van schrikt wat achter zich gebeurt.

Ja, die ken ik.
Maar in de vrije natuur in de kudde springt een bang paard heus niet bovenop de leidende merrie...

Wat doorgaans helpt, is als je aan het lopen bent van tijd tot tijd halthouden -
(ik ben van de school die dat aankondigt, hetzij met "Eeeeennn - ho" hetzij met bijv. een handgebaar, en het helpt als je zelf ook duidelijk "stopt op de achterhand", iets door je knieen, bovenlichaam terug, armen wijd)
en je paard duidelijk te maken, dat hij ook dan achter je moet blijven.
(De eerste keer vriendelijk terug zetten, de 2e keer wat duidelijker met je armen zwaaien, daarna voor zijn snoet wapperen/ draaien met een touw "dit is mijn ruimte, daar blijf jij UIT!" - enz.)

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:14

Misschien is dit iets voor je? easyhorses.nl/
Ik heb 1x in de maand ongeveer les van haar en heb daar al veel baat bij om met lichaamstaal dingen op te lossen en de leider te zijn. Mn paardje luistert aanzienlijk beter, en loopt niet meer over mij heen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 11:29

Bedankt voor je link marijn84! Ik ga hem even doornemen.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:37

Ik kreeg Anne van diemen aangeraden voor grondwerk.
Ze geeft ook les in klassieke dressuur en gedragstraining.
Misschien is haar manier van lesgeven wel wat voor je?
Even een linkje van haar facebook:
https://www.facebook.com/klassiekedressuur

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 11:48

Bedankt eline1991 ik heb haar website gevonden en ben hem aan het doornemen. :)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:48

Ik heb cursussen Freestyle en Rechtrichten gedaan bij Astrid van http://dressuurnatuurlijk.nl/.
Ik kan haar je ontzettend aanbevelen! Zij kan je veel leren qua omgang. Ze neemt dat automatisch mee in haar lessen.
Het kan zijn dat je paard je ongemerkt ook naast je meer in het ootje neemt dan jij merkt. Veel mensen merken dat gewoon niet. Het begint op de grond, en zet zich in duidelijkere mate voort als je erop zit.
Ze zit in Westbeemster, redelijk gunstig voor jou lijkt me. Wij hadden op de cursus een hele lastige pony (zelfs gevaarlijk), zij wist echt perfect hoe daarmee om te gaan. Simpel, rustig en duidelijk. Enorm geduld en duidelijke taal, en heel plezierig contact.
De taal die Janneke2 beschrijft hanteert zij ook. Het zit in zulke kleine tekens, mooi als je je dat eigen maakt. Ze zeggen wel: paardentaal, de paarden kennen die wel, alleen wij mensen moeten die nog leren. Zo waar.

Voor een reguliere les kan ik mijn oud-instructeur Albert Ubels aanbevelen, zit in Barsingerhorn, achter Schagen. Ik vond het een topinstructeur. (geeft geen les aan huis, je moet erheen, maar ging toen mijn paard nog jonger was met veel plezier vanuit Amstelveen erheen :-))

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 11:55

Bedankt Stefje ik heb hun al een mailtje verstuurd, ik had ook gezien dat het best dichtbij is.
Dat in het ootje nemen er naast valt denk ik echt mee, hij is echt braaf en volgt prima sleurt niet(wat ik veel paarden wel zie doen als ze gras zien) wijkt voor mijn druk staat netjes stil als ik stil sta(gaat geen rondjes om me heen lopen wat ik ook veel zien) gaat achteruit als ik dat doe enzovoorts. Dat is echt iets waar ik in het begin veel tijd in heb gestoken en ernaast ben ik ook totaal niet bang.
Ik wacht hun antwoord af, het voelt goed dat jij zo positief bent over hun. Ik zal Albert Ubels eens opzoeken.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:01

Klinkt goed D_Desteny, wat je beschrijft hoe je bezig bent :-). Inderdaad wijken voor druk is zooo belangrijk. Misschien is het dan toch puur aan het werk willen onttrekken. Maar wel heel prettig om dat met een deskundige verder te bekijken. (zoals je beschrijft op een volte, dat is toch wat harder werken). Ben benieuwd hoe het verder gaat want dat is altijd leerzaam, ik blijf meelezen :-).

PS als je het nr. wilt van Albert, stuur me dan even een pb.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:03

Lijkt wel op mijn haflinger doet precies zo. Een tijdje gaat het super en opeens is het weer de verschrikkelijke draak... bokken uit het niets weg hollen etc. Ik had wel de keuze gemaakt om haar te verkopen want had wel alles uit gezocht. Zadels aan laten meten.. fysio, tandarts etc. Maargoed ik kreeg van de verkoop wel spijt en ze is weer terug. En ja nog dezelfde streken.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 12:13

Stefje: Ja aan de hand is het wel 1 van de bravere paarden op stal, dan kom ik dus toch wel over als leider.
doemaar: Verkopen zie ik eigenlijk niet als een oplossing maar eerder het probleem op een ander afschuiven wat ik overigens te gevaarlijk vind. Ik zal niet zeggen dat er geen mensen zijn die er mee om kunnen gaan maar ik vind het risico te groot dat er iets gebeurt. En er zijn nou eenmaal meer ruiters die zich een goede ruiter noemen dan dat er daadwerkelijk goede ruiters zijn. Succes met jou paardje ik weet hoe frustrerend het kan zijn.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:59

Verkopen is inderdaad ook geen optie vandaar kreeg ik ook spijt. Mijn paardje stond op het nieuwe adres ook een beetje te verpieteren en zag er leeg uit. Verschrikkelijk herkende mijn maflinger niet meer. Maar het is inderdaad frustrerend je doet zo je best. Ik ben misschien geen top ruiter maar ik kijk wel naar het welzijn van het dier dat alles zo aangenaam mogelijk is :) en dan kan het nog weleens teleurstellend zijn als je paard het niet lijkt te waarderen :P hihi..

Wens jou ook succes! Wij mensen hebben ook allemaal niet hetzelfde karakter ;)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:14

Als het financieel een optie is is in training zetten misschien geen verkeerd idee? Zodat jij even op adem kan komen en bij je paardje weer wat dingen bevestig worden. Misschien in de tussentijd een keertje ergens buitenrit maken/ les op een braaf paardje volgen om het plezier in de paarden terug te vinden? Om dan vervolgens onder begeleiding van degene bij wie je paard in training heeft gestaan weer verder te gaan? Soms kan even de ruimte en een nieuwe start veel goed doen. Soms zit je vast in een neerwaartse spiraal en heb e even pauze nodig van elkaar. Moet je natuurlijk wel financieel de ruimte voor hebben. Anne van Diemen hoor ik veel goede over in mijn omgeving en is naast klassieke dressuur ook bezig met een opleiding in natuurlijk gedrag en geeft ook les ingrondwerk dus wie weet, dus zo iemand zou ik zoeken als ik jou was.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 13:25

Toevallig heb ik hier sinds zijn bloedarmoede(begin dit jaar) over nagedacht en hiervoor dus een spaarpotje gemaakt. Precies zoals jij omschrijft had ik in mijn hoofd! Maar wou graag meningen van andere en goede tips betreft trainers. Ik heb momenteel via de mail contact met Anne van Diemen en het klinkt zeker als een fijn persoon die weet waar ze over praat. Ik heb overigens mail contact met verschillende trainers waaronder John Erb, Astrid van dressuurnatuurlijk en Anne van Diemen

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:36

D_Desteny schreef:
Toevallig heb ik hier sinds zijn bloedarmoede(begin dit jaar) over nagedacht en hiervoor dus een spaarpotje gemaakt. Precies zoals jij omschrijft had ik in mijn hoofd! Maar wou graag meningen van andere en goede tips betreft trainers. Ik heb momenteel via de mail contact met Anne van Diemen en het klinkt zeker als een fijn persoon die weet waar ze over praat. Ik heb overigens mail contact met verschillende trainers waaronder John Erb, Astrid van dressuurnatuurlijk en Anne van Diemen

Heel veel succes en super goed dat je niet zomaar opgeeft en verkoopt, kunnen veel mensen wat van leren! Je hebt een prachtig paard trouwens! Benieuwd wat je gaat doen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:43

Kijk even in mijn onderschrift, dit gaat over komend weekend er er is nog 1 plaatsje vrij. Bij interesse kun je even pb-en, dan ga ik je een telefoonnummer geven en kun je direct overleggen of zij denken dat ze je weer kunnen helpen. Ik denk namelijk van wel.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 14:01

Bedankt fjordina maar helaas is dat voor mij echt te kort dag.
Ziet er wel super uit word dit vaker georganiseerd?