Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. Ik heb het vechten gelaten voor wat het is, want dat zorgt ervoor dat je er al met tegenzin op gaat zitten en uiteindelijk bereik je er toch niks mee. Ik heb het maar gewoon geaccepteerd, ik heb gewoon echt een dieseltje... Poowniee schreef:Hallo allemaal,
Waarom ik me hier zo druk over maak is omdat het in het begin altijd vechten is en als het paard ontspant en over en door zijn rug gaat lopen hij zoooo fijn is om te rijden.
Bedankt alvast!!
Poowniee schreef:Waarom ik me hier zo druk over maak is omdat het in het begin altijd vechten is en als het paard ontspant en over en door zijn rug gaat lopen hij zoooo fijn is om te rijden.
Leen_ schreef:Poowniee schreef:Waarom ik me hier zo druk over maak is omdat het in het begin altijd vechten is en als het paard ontspant en over en door zijn rug gaat lopen hij zoooo fijn is om te rijden.
Waarom denk je? Je paard kan niet ontspannen als jij moet vechten he. Gewoon bij het inrijden veel overgangen maken, tempowisselingen, veel voltes, achtjes,... zodat je aan de stelling werkt. Dan ontspant een paard, als jij moet vechten om je paard 'in de krul te krijgen' dan doet die dat ook alleen maar om van jou vervelende druk af te komen. Dus niet uit ontspanning.
Daarnaast is het wel normaal dat het even duurt voor ze echt ontspannen lopen. Als je zelf begint ben je ook nog niet zo los in je lijf, eens je zelf warm bent wel. Het zelfde geldt voor je paard.
Leen_ schreef:Omdat het een paard is. Geen fiets.
Hij heeft even nodig om zich te concentreren, bij het een paard is dat niet lang, bij een ander paard kan dat een half uur duren.
Eerst een rondje links en rechtsom zonder te veel te vragen. Gewoon netjes laten doorstappen aan lang teugeltje met licht contact. Daarna beginnen met inrijden. Dan hebben ze vaak alles al gezien. Begin je direct dat willen ze toch nog even weten wat dit en dat was.
Een beetje uitproberen wat bij jou paard werkt. De ene wil snel beginnen met werken, de andere heeft even tijd nodig om er in te komen.
) Leen_ schreef:Omdat het een paard is. Geen fiets.
Hij heeft even nodig om zich te concentreren, bij het een paard is dat niet lang, bij een ander paard kan dat een half uur duren.
Eerst een rondje links en rechtsom zonder te veel te vragen. Gewoon netjes laten doorstappen aan lang teugeltje met licht contact. Daarna beginnen met inrijden. Dan hebben ze vaak alles al gezien. Begin je direct dat willen ze toch nog even weten wat dit en dat was.
Een beetje uitproberen wat bij jou paard werkt. De ene wil snel beginnen met werken, de andere heeft even tijd nodig om er in te komen.
.Rosanne__ schreef:Heb niet alle reacties gelezen! Maar je verhaal is erg herkenbaar. Ik heb precies hetzelfde alleen dan eigenlijk al langer. Toch koester ik die momenten dat hij wel loopt waar ik wil dat hij loopt. Die van mij ziet ook werkelijk alles. Ik rijd bijvoorbeeld thuis regelmatig alleen maar achter in de bak. Dit omdat hij het voorin erg spannend vind en daar dus niet langs wil. Ik kan hem er dan wel langs vechten, maar daar schiet ik niets mee op. Daarom begin ik achterin. Rond het einde begint hij dan echt te lopen waar ik wil dat hij loopt en op dat punt is hij zo geconcentreerd dat ik hem zo de bak rond stuur.
Persoonlijk denk ik dat het een kwestie van kilometers maken is. Koester de momenten waarop hij wel goed loopt en beloon hem daar. De kleine momenten worden vanzelf grotere momenten.
Dit is in ieder geval mijn ervaring bij jou verhaal.
EDIT; hier wil ik nog even aan toevoegen dat het paarden blijven. Ik heb mijn paard inmiddels al bijna anderhalf jaar. En ik krijg hem nog niet altijd helemaal de bak door omdat het in zijn ogen 'eng' is. Paarden blijven iedere keer weer dezelfde dingen eng vinden. Vandaag wil hij wel langs de vrachtwagen naast de bak en morgen vreet diezelfde vrachtwagen op datzelfde plekje hem op.
) en dat kan dan dus ook een flink gevecht gaan worden wil ik hem gelijk in het begin van de les over zo'n eng stuk rijden. Vandaar dat ik dat uit voorzorg maar niet doe.
Veel succes! Poowniee schreef:Leen_ schreef:Omdat het een paard is. Geen fiets.
Haha geloof me dit paard heeft naar een rondje echt niet alles gezien, hij is het eerste kwartier standaard erg kijkerig en springt het liefst gemiddeld ongeveer nog 3x weg. En we overigens echt niet een heel spannende bak, helemaal dicht zelfs.
Toch bedankt voor je tips, minder ermee bezig zijn dus!