Armen zo ontzettend stijf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hannahaapje

Armen zo ontzettend stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 21:06

Ik las dat je hier ook problemen over de houding kunt posten (scheef zitten en zo).

Ik heb al jaren dat ik geen knik in mijn armen heb, ik houd ze recht en stijf als ik de teugels vast heb. Mijn instructrice zei dat ik na iedere bocht aan mijn armen moest denken en ze dan weer buigen. Dan zou het na een tijdje goed zijn.

Maar nu, de laatste weken, worden mijn armen steeds stijver en ik kan mijn elleboog maar niet naar achter houden. Ja wel voor een seconde of tien. Het ziet er heel streng uit en niet alsof je al negen jaar rijd. En dan nu het ergste... Je hoort je duimen omhoog te houden, ik word zo stijf dat mijn arm gaat draaien (ja, je leest het goed) en dat m'n pink naar boven wijst. Dit gebeurde vandaag eventjes. Ik schaam me zo! Ook omdat het steeds erger word. Ik durf gewoon geen foto's of video's terug te kijken. In stap heb ik er helemaal geen last van, dus stap ik het meest.

Ik snap niet hoe het komt en ben benieuwd of meer mensen tegen dit probleem aanlopen spreekwoordelijk gezegd. Alsjeblieft geen reactie's van ''arm paard'' en dergelijke, ik schaam me heel erg en probeer het op te lossen.

Ja ja ik bespreek het morgen in de les maar ik hoor ook graag mensen die hetzelfde hadden en hoe die het opgelost hebben.

Oh, ik heb ook moeite met rechtop zitten en benen niet naar voren plaatsen. Ik snap gewoon niet dat mijn houding in zo'n korte tijd zo erg achteruit gaat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 06:40

Een goede houding bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

marloes1990

Re: Armen zo ontzettend stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:06

Probeer eens met lange teugels te draven, eventueel aan de longeerlijn, en ga dan je armen ontspannen. Je vraagt dan geen druk in de mond, laat het paard maar even lopen zoals het wil en ga dan je armen eens bewust bewegen. Naar voren, omhoog en opzij, natuurlijk zonder in de mond te trekken. Probeer te gaan vertrouwen op je zit en je bovenlijf te ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:22

Krijg je wel eens zitles van je instructeur? Want zo te horen bouw je een enorme spierspanning op, en alleen het gevolg daarvan corrigeren zal inderdaad maar een heel korte tijd resultaat LIJKEN te hebben.
De oorzaak moet gevonden worden, en DIE moet weggenomen worden.

De pest van nu zo'n verslechterde zit en jouw bewustzijn daarvan is dat je je er blijkbaar ook nog eens erg voor schaamt (nergens voor nodig hoor!) en dat je daardoor (nog?) onzekerder wordt. Waardoor de spanning waarschijnlijk alleen maar toeneemt.

Als je eigen instructeur her geen raad mee weet, dan lijkt het me een goed idee om verder te kijken naar iemand die hier wél serieus mee aan de slag kan en wil.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:25

Ik ben het hiermee eens. Ga even terug naar de basis en ga zitlessen volgen (indien mogelijk) Dit is echt de beste manier om weer te leren voelen.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 10:46

Ik ga de reactie van Simpelman vandaag nog eens goed doorlezen. Ik ga deze week nog een privé-les nemen! En daar kan meteen een zitles van worden gemaakt. Het is inderdaad zo dat ik met veel spanning rijd. Ik raak ook nog weleens in paniek of heel erg gefrustreerd. Vandaag was echt heel erg. Paard en ik begrepen elkaar gewoon niet. Daarom, terug naar de basis.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 02:52

Misschien is er mogelijkheid om met spiegel te rijden om jezelf vaak te bewonderen in de spiegel en je houding aan te passen

succes

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:38

Afgelopen vrijdag heb ik een privé-les gereden die veel effectiever is dan een groepsles :o Steeds als ik mijn paard niet begreep, en dat gebeurde nog weleens in die drie kwartier, dan legde de instructrice het even uit en kon ik weer verder. +:)+ Ik heb er veel van geleerd en kijk alweer uit naar de volgende.

Ik ben een video aan het uploaden van mijn rijden vandaag, over een paar uur is die pas klaar. Aan de ene kant erg eng, er gaat in die video zo veel mis. Bijvoorbeeld dat ze de hoeken afsnijd in galop. Ik zie de oplossing recht voor me neus: ik houd m'n buitenteugel in een waslijntje. Het in de praktijk toepassen is lastig!
Maar aan iedereen aan wie ik mijn probleem wat ik besproken heb in dit topic IRL voorleg zegt dat ik overdrijf. Ik vraag me af of dat echt zo is of omdat ze aardig willen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:07

Dat is zowel het frustrerende als het leuke aan paardrijden TS, de theorie is zo moeilijk niet, maar die praktijk... :D
Ben benieuwd naar je filmpje. Ik vind het sowieso knap hoe je je probleem onderkent, omschrijft, en vervolgens ook nog eens effectief aanpakt. Top!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:15

Sonja schreef:
Dat is zowel het frustrerende als het leuke aan paardrijden TS, de theorie is zo moeilijk niet, maar die praktijk... :D
Ben benieuwd naar je filmpje. Ik vind het sowieso knap hoe je je probleem onderkent, omschrijft, en vervolgens ook nog eens effectief aanpakt. Top!

Inderdaad.. In theorie denk je oh! Dat is makkelijk, totdat je met je hele lijf in de knoop op het paard zit.

Wel super dat je het ook gefilmd hebt, vaak wel confronterend, maar juist daardoor zo leerzaam!
En privéles van goede instructie kan je zoveel meer van leren dan berg groepslessen waarbij je minimaal commentaar krijgt.

En schrale troost.. Rij ook al jaren en ondertussen wordt er WEER gesleuteld aan mijn houding en niets zo moeilijk als
oude gewoontes kwijt raken. Maar het is de moeite waard.

Probeer eens bewust te voelen wat je paard doet als je WEL je armen ontspant, sla dat op in je gedachten!
Wees je bewust van hoeveel fijner je paard aanvoelt op die momenten dat jij het wel goed doet en ga daar naar streven.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 13:34

Klik hier voor de video.

Zet 'm ook meteen in 1080. Helemaal afkijken hoeft niet hoor. Als iemand commetaar, tips, oid heeft hoor ik het graag, ook via pb.
Bedankt voor de reacties. Vandaag ging niet zo heel best... Reed in een les mee waar iemand continue op me aan het letten en commetaar geven was en dergelijke. -O- Ik zat heeeeeel krom en kon wel huilen zo erg. Maar toen zette ik me verstand op nul en maakte me hoofd leeg en sloot haar af. En toen had ik weer plezier in het rijden en deed Thirza het meteen een stuk beter.

03:00 draven.
03:10 niet op zitten letten en uit koers. :')
04:20 grote volte.
04:50 wat voltes kleiner en groter maken (okee dit mislukte) dacht misschien gaat ze dan wat ronder worden in haar lijf.
06:05 ik laat haar hals wat strekken en gooi mijn armen wat los om ze laten ontspannen
07:00 c grote volte
08:30 slangevolte, halthouden en helemaal dol op thirza zijn <3
09:05 halthouden
09:40 genoeg zelfvertrouwen gekregen om galop te oefenen
09:45 ze galoppeert de lange zijde :)
09:50 snijd af
09:55 teugel hangt in een waslijntje, snijd de bochten af
10:10 draf, lang teugeltje
10:40 stappen
10:50 draf
11:00 gaat er vandoor omdat ze nog teveel energie heeft maar ik niet meer verder wou in galop ... ik zet haar op een kleine volte zoals ik geleerd heb bij mijn oude instructrices. Ondertussen probeer ik kalm te blijven en niet in de stress te schieten.
11:50 had de binnenteugel wat korter kunnen houden?
12:10 gaat nog steeds hard :(
12:50 slangevolte
13:00 toch maar galop op de andere hand. Ik word steeds nerveuzer dat ze zoveel afsnijd en neem haar weer terug. Thirza wilt verder galopperen.
13:40 ik ga stappen.
14:05 in draf, thirza voert het tempo gelijk op, ik ga figuren rijden om het een beetje onder controle te houden
14:50 Hier! ik roep hard ''HO!'', word een beetje boos maar word daarna meteen rustig en neem mezelf voor, wat er ook gebeurd, niet boos worden op m'n knollie, we moeten toch samen ons best doen
15:10 slangevolte
15:40 stappen
16:00 rechtsomkeert
16:30 bij c halthouden, hier heb ik zo hard voor moeten werken, het halthouden en dat nog op de hoefslag!
16:35 thirza heeft geen zin in halthouden en ging weer stappen zonder dat ik aanspoorde. ik keer haar om en vraag nog een keer of ze stil wilt staan. Ze doet haar neus naar voren.
17:00 ik snap niet waarom haar hoofd zo omhoog gaat?

daarna rustig gestapt en een relaxed buitenritje gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:07

Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je zoveel spanning in je lijf hebt. Je hebt erg weinig te vertellen over die pony. Dat zou ik ook spannend vinden, dus dan is verkrampt zitten niet zo raar. Pest is wel dat het je probleem van weinig controle over je paard hebben nog verder vergroot.

Werk je met je instructeur ook aan tempocontrole en gehoorzaamheid?
Zou het geen optie zijn om je pony te laten bijrijden door een wat meer gevorderde ruiter? Ik vind dit dier behoorlijk groen/lomp/ongehoorzaam voor jou...

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 21:30

Sonja schreef:
Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je zoveel spanning in je lijf hebt. Je hebt erg weinig te vertellen over die pony. Dat zou ik ook spannend vinden, dus dan is verkrampt zitten niet zo raar. Pest is wel dat het je probleem van weinig controle over je paard hebben nog verder vergroot.

Werk je met je instructeur ook aan tempocontrole en gehoorzaamheid?
Zou het geen optie zijn om je pony te laten bijrijden door een wat meer gevorderde ruiter? Ik vind dit dier behoorlijk groen/lomp/ongehoorzaam voor jou...

Ja, 4 instructrices die ik tot nu toe heb gehad vinden dit juist het belangrijkste terwijl ik altijd aan ontspanning wil werken en er netjes op zitten. Nou ja tot nu toe dan.

En iemand anders er serieus aan de slag mee laten gaan zie ik niet zitten, ik wil op mijn eigen knol blijven rijden met meer les. Vroeger was het soms niet te doen. Galoppeerend de bak door en haar niet meer terug kunnen halen, dat soort dingen. En dat is al zo goed verbeterd, ze is al zoveel beter gaan luisteren. Wie weet waar we weer over een paar maanden zijn. En ik vind die ''gevorderde ruiters'' te streng voor haar. En dan ook echt véél te streng. Streng als in, paard drie enorme rukken geven aan het bit terwijl ze stilstaat (zelfs na al die maanden gruw ik er nog van, nóóit meer). Ik wil nooit meer machteloos toekijken en niet kunnen ingrijpen snap je.

Maar is het echt zó erg? Ik reed drie jaar geleden op een tinker dat iedere hoek de bak uit rende, alle kanten op ging en waar ik vanaf viel. Thirza is juist zo lief en kan vanalles, serieus. Goed, ik ben vaak wat te makkelijk en bekijk een hele hoop door een roze bril, ik pik veel om haar en moet nog weleens lachen als ze iets uithaalt. Maar érg weinig te vertellen hebben is overdreven. Ze is helemaal niet behoorlijk lomp en ongehoorzaam. Het is wel mijn superpaard. Okee ik neem het te persoonlijk op :P Ik heb het idee dat ze echt haar best doet en niet gemeen doet oid :j en dat er miscommunicatie is.

Bedankt voor je feedback, een echte eye-opener en ik ben van plan hier heel hard aan te gaan werken. :)

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 22:27

Oh, en als ik zonder zadel ga rijden gaat ze in alle gangen heel voorzichtig en zorgzaam, wat te sloom zelfs. Geen eigenschap dat een lief en goed paard niet heeft. Liever geen commentaar meer op het paard (ik kan er niet zo goed tegen sorry), ik heb het begrepen en kijk er echt serieus naar. Liever tips over m'n houding en hoe ik die kan verbeteren/ontspannen is juist dan wel weer gewenst :) Ik heb dit voorjaar op een manegepaard gereden en toen gauw weer terug naar me eigen knol, ik had precies dezelfde moeilijkheden.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 23:04

Ik moet eerlijk zeggen dat ik je probleem van snel spanning in de bovenarmen herken. Ook ik heb dat geregeld, maar dat ontstaat bij mij vaak vanwege spanning bij mijn paard. De truc is om zo min mogelijk met je handen en armen te doen en zoveel mogelijk op zit te rijden.
Mijn eigen paard is nu net 3,5 maand onder het zadel, dus hij moet alles nog leren, is snel fris, afgeleid, drammerig. Ikzelf rijd nu 12 jaar, maar ik heb de afgelopen 3 jaar geen begeleiding/les hierin gehad, dus bij mij zijn er weer allerlei foutjes ingeslopen zoals pieptenen en snel spanning in mijn armen en nek. Haha en dat bij een paard met spanning, sat creëert leukebeelden (not). Mijn instructrice gaf aan dat als mijn paard gespannen is, ik moet ontspannen door de teugels niet atrakker op te pakken, door goed door te blijven ademen, rustig tegen hem te praten, het voor hem bekende commando "ho" te gebruiken en rustig te gaan lichtrijden. Dit klinkt echt super makkelijk en is in de praktijk erg lastig. Tuurlijk weet ik dat mijn spanning zijn spanning alleen maar groter maakt en hij die van mij verergert en ik weer die van hem, en dan kun je op een gegeven moment helemaal niks meer :s
We weten het, maar doen is zo lastig. Ik probeer aan al deze dingen te denken van hierboven en als dat dan nog niet werkt, draai ik ff met mijn schouders en wapper ik ff met mijn armen om de spanning eruit te krijgen.
En dit werkt op zich best goed, alhoewel mijn linkerarm soms toch nog een klein beetje spanning heeft. Ook mijn instructrice zei dat ze kan helpen het voor mij makkelijker te maken door Franco ook eens per week te gaan rijden, maar dat wil ik niet. Ik wil iets zelf bereiken en wil niet dat iemand anders al het wer voor mij doet. Want dan ben ik niet diegene die wat bereikt heeft. Uiteindelijk komen we er wel hoor ;) Alleen duurt dat soms iets langer dan bij een ander... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:06

hannahaapje schreef:
En iemand anders er serieus aan de slag mee laten gaan zie ik niet zitten, ik wil op mijn eigen knol blijven rijden met meer les. Vroeger was het soms niet te doen. Galoppeerend de bak door en haar niet meer terug kunnen halen, dat soort dingen. En dat is al zo goed verbeterd, ze is al zoveel beter gaan luisteren. Wie weet waar we weer over een paar maanden zijn. En ik vind die ''gevorderde ruiters'' te streng voor haar. En dan ook echt véél te streng. Streng als in, paard drie enorme rukken geven aan het bit terwijl ze stilstaat (zelfs na al die maanden gruw ik er nog van, nóóit meer). Ik wil nooit meer machteloos toekijken en niet kunnen ingrijpen snap je.

Je zou ook een GOEDE gevorderde ruiter kunnen zoeken ;)
Beetje 'strengheid' (opleiding) zou dit paard erg goed doen, en daardoor jou ook. Nu klooit ze maar wat aan en jij blijft boven, maar daar is ook alles mee gezegd.
Hoe denk je dit paard gezond in het lijf te gaan houden? Ze race't een beetje door de bak, hoofd naar buiten, volkomen uit balans... Dat ga jij voorlopig nog niet aankunnen, ook niet met een keertje extra les in de week.
Ik vind dit (voor DIT moment) helemaal geen handige combi paard/ruiter, hoe dol je ook op haar bent. Paardje heeft scholing en begeleiding nodig, en jij hebt een paardje nodig wat jou vertrouwen kan geven en kan laten voelen hoe het samenwerkingsspel tussen ruiter en paard voelt.

Je bent zo goed bezig mbt jezelf. Gun je paardje dan ook iemand die 'm HELPT het lichaam beter te gebruiken.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:35

hannahaapje schreef:
Sonja schreef:

Maar is het echt zó erg? Ik reed drie jaar geleden op een tinker dat iedere hoek de bak uit rende, alle kanten op ging en waar ik vanaf viel. Thirza is juist zo lief en kan vanalles, serieus. Goed, ik ben vaak wat te makkelijk en bekijk een hele hoop door een roze bril, ik pik veel om haar en moet nog weleens lachen als ze iets uithaalt. Maar érg weinig te vertellen hebben is overdreven. Ze is helemaal niet behoorlijk lomp en ongehoorzaam. Het is wel mijn superpaard. Okee ik neem het te persoonlijk op :P Ik heb het idee dat ze echt haar best doet en niet gemeen doet oid :j en dat er miscommunicatie is.

Bedankt voor je feedback, een echte eye-opener en ik ben van plan hier heel hard aan te gaan werken. :)

Je mag altijd ingrijpen. Het is JOUW paard. Jij maakt de beslissingen en jij bent er zelf verantwoordelijk voor. Gruwel je van de manier waarop iemand erop rijdr, dan trek je diegene eraf en ga je op zoek naar iets of iemand anders. Heel simpel.

Bedenk wel dat problemen met het rijden nooit bij het paard liggem maar altijd bij de ruiter. Je zegt eens hard gevallen te zijn, zit je niet heel gespannen op je paard omdat je onbewust Nog steeds bang bent te vallen. ..? Ga yoga oefeningen doen zodat je zelf bewust wordt van spanningsopbouw in je lijf en leer dat uit te bannen. Je paard is het probleem niet. Paarden willen altijd zo hun best voor ons doen maar ze zijn erg gevoelig. Als ik mijn buitenhand net iets te veel omhoog die, gaat mijn paard al met zijn kop omhoog en protesteert hij. Dus mijn paard reageert op iets wat ik als ruiter onbewust doe. Mijn paard maakt me er bewust van. En mijn instructrice natuurlijk Haha. Ga bij jezelf te rade, dat is alles wat ik wil zeggen :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:36

Kwoot verkloot :D Niet mijn tekst.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 09:38

Ik ga toch kijken hoe nou verder. En m'n ma is yoga-docente, die weet alles van ademhalingsoefenen. Dus dat ga ik dan ook maar eens oefenen.
Sonja, ook al is dat alles, als je nog iets hebt dan hoor ik het graag. Want ik heb de afgelopen week zoveel geleerd (op het moment zelf niet altijd leuk maar uiteindelijk kun je er alleen maar baat bij hebben :P ).
Ik heb ook een heel interessante PB gelezen over een paard wat z'n balans niet kon houden en wat met een heel ervaren ruiter opgelost kon worden. Een bij-rijder is niet voor eeuwig bedacht ik me toen. Zo, na een nacht slapen zie je alles toch weer anders, heel fijn zo. Ik denk dat op deze manier we alleen maar juist meer plezier krijgen als paard beter luistert.

Weet je wat ik ga doen? Ik ga de video en bijbehorend verhaal mailen aan iemand die me heel geschikt, duidelijk/consequent en paardvriendelijk lijkt om Thirza weer eens even ''in het gareel'' te brengen. :P Vanmiddag even haar e-mail adres vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:41

Wat ook leuk en leerzaam is, is om je instructeur er een paar keer op te laten rijden. Gewoon de rollen omdraaien; jij op je voetjes in de bak, en hij/zij op jouw paard en laten vertellen wat hij/zij allemaal doet. Leren zowel paard als jij heel veel van ;)

Nogmaals compliment voor hoe jij het oppakt, super!

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:50

Sonja schreef:
Kwoot verkloot :D Niet mijn tekst.

Haha, oeps! Ik probeerde via de telefoon te typen en quoten. Niet zo heel handig dus :+ :D

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:55

Sonja schreef:
Wat ook leuk en leerzaam is, is om je instructeur er een paar keer op te laten rijden. Gewoon de rollen omdraaien; jij op je voetjes in de bak, en hij/zij op jouw paard en laten vertellen wat hij/zij allemaal doet. Leren zowel paard als jij heel veel van ;)

Nogmaals compliment voor hoe jij het oppakt, super!

Ik moet zeggen dat ikzelf daar vaak niet zo voor ben, omdat ik zelf iets wil kunnen oplossen. Als je over een half jaar dan eindelijk top rijdt, dan kun je zeggen dat je dat helemaal zelf (wel met les) voor elkaar hebt gekregen :) Maar voor iedereen is dat natuurlijk verschillend :p Mijn eigen instructrice heeft er één keer opgezeten op die van mij, omdat ze wilde weten wat hij nu precies deed waardoor ik er zoveel moeite mee had. Dan wist ze ook wat er gedaan moest worden om dit op te lossen. Ze heeft er 10 min op gereden en toen was het daarna direct duidelijk en heb ik het zelf weer verder opgepakt met haar begeleiding er weer bij :) Ze stelde het laatst weer voor. Nu om hem eventueel wat makkelijker en sneller nageeflijk te krijgen. Paard is pas 3,5 maand onder het zadel, ik vind dat hij het al super goed doet. Die nageeflijkheid komt vanzelf wel. Als ik het goed doe, doet het paard het ook goed en dan komt die nageeflijkheid vanzelf :)

Het valt me op dat veel van de problemen bij het betreffende paard worden gelegd, maar zoals ik al eerder zei: een paard doet wat jij aangeeft of nalaat te doen. Dus als je paard het op een rennen zet, zul je echt bij jezelf moeten gaan kijken. Wat doe ik precies en hoe kan ik het oplossen dat hij dat niet meer doet? Het is natuurlijk erg makkelijk om te zeggen dat de schuld bij het paard ligt. Deze kan hierop niet terug antwoorden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:10

Dat heeft dus meer met ego te maken dan met wil om te leren?

"Schuld" ligt niet bij het paard, maar de combi is te groen.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:31

Sonja schreef:
Dat heeft dus meer met ego te maken dan met wil om te leren?

"Schuld" ligt niet bij het paard, maar de combi is te groen.

Dit heeft niks te maken met ego, maar met een eigen 'drive' iets te willen bereiken.
Als je iemand op je paard wil laten rijden, dan moet je dat helemaal zelf weten. Maar dat is niet iets waar ik persoonlijk snel voor zou kiezen. :)

En is de combinatie groen? Dat heb ik nog nergens gelezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:34

Je hebt het filmpje toch gezien?
Niet bevestigd paard, en beginnende ruiter.

Green and green makes black and blue. Dat gezegde komt ergens vandaan.
Waarom denk je dat de ruiter zo krampachtig zit? Zou op een bevestigd paard zo veel makkelijker te corrigeren zijn. nu kan ze het paard niet helpen, en het paard haar ook niet.