Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlievdH

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 08:38

Hoi, laats hadden we balkjes gelopen en een klein sprongetje gemaakt, maar ik heb een klein probleempje. We moesten de verlichte zit oefenen, en ik viel telkens bijna naar voren of naar achteren. Dus greep ik me vast aan het zadel met één hand. Nu doe ik in een reflex hetzelfde met een sprong. Als de sprong tussen x en g staat, ga ik bij de x in verlichte zit, maar ik pak meteen het zadel vast en heb die ook vast met de sprong. Wel laat ik het paardje kijken, maar ik heb hem dan met één hand vast. Hoe kan ik mezelf dit het beste afleren? En zorgen dat ik niet bijna voorover of achteriver val in de verlichte zit? Ik vind het erg leuk om balkjes te draven en een klein sprongetje te maken, maar ik moet het wel goed doen..

aeolusnr1

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:52

les , les les, les les
en nog vele malen meer oefenen en oefenen
Jouw houding en evenwicht -balans, zijn dus lang nog niet in orde.
Allerlei zitoefeningen kunnen hierbij helpen, met en zonder zadel rijden, lichtrijden zonder beugels, maar zelfs ook leren lichtrijden zonder zadel (ook dit kan dus echt wel)
zitoefeningen kunnen zo op zich uitgevoerd worden, soms zijn ze ook in de vorm van spel opgebouwd.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 09:00

Lichtrijden zonder beugels en zonder zadel doe ik al(moet wel nog leren het wat langer te kunnen) , want dat is soms ook deel van de les. Dus ik moet gewoon blijven oefenen en dan hoort het goed te komen? Gaat dat van mezelf vasthouden aan het zadel dan ook vanzelf weg?

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:02

Je kan ook gewoon oefenen met de verlichte zit tijdens de les, ook al zijn er geen balkjes. Gewoon zo lang mogelijk in evenwicht blijven staan. Of vraag je lesgever eens om een les te oefenen op de verlichte zit :)

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 09:34

Oké, dan ga ik dat doen! Ik zal zo veel mogelijk oefenen, als we voor onszelf mogen rijden ook enzo. :)

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:36

Leer jezelf aan een pluk manen vast te pakken i.p.v. het zadel ;)

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 10:09

Dat zal ik eens proberen, dankje voor de tip!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:59

idd zoals al gezegd eerst proberen een pluk manen, dan even los laten en weer vast zo telkens de tijd van het loslaten verlengen, ....
verlichte zit oefenen idd dit dan doen gewoon in de piste en zonder balkjes, en als het een beetje begint te lukken je armen open spreiden, zeg maar even voor vliegtuig spelen, lijkt een beetje gek maar is uiteindelijk ook wel cool als je het echt een beetje goed begint te kunnen toch wel.
Gewoon in stap je paard rustig laten verder stappen, jij zit op het paard je rijd nu op de linkerhand, je gooit je rechterbeen over zijn hals heen, dus beide benen aan de linker kant dus, dan gooi je jouw linker been over zijn kont heen, je zit dus nu achterstevoren, en zo verder tot je weer in de juiste richting zit, probeer het eerst eens in stilstand, daarna pas in stap, en tjaaaa of je het ook nog durft in een rustig drafje, ...uiteraard kan dit achter een ander paard aan gedaan worden, maar het is meestal een oefening aan de longe.
wees creatief , maar let wel op veiligheid.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:10

pak een pluk manen vast en buig naar voren handen ietjes over de schoft en je handen kunnen een klein beetje leunen op de nek maar niet te veel!
ik zit op een manege waar ik elke week rijd
ik spring elke week want ik zit in de springles!
doe je best
voor de rest kan je ook gewoon veel veel veel, les les les les les nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:12

Dan denk ik dat je gewoon geen goede verlichte zit hebt en waarschijnlijk gaat staan tijdens de sprong.
Beb je misschien een foto/filmpje?

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 11:17

Zou het iets uitmaken of ik die oefeningen op een ander paard doe? Het paard waar ik op rij is namelijk af en toe wat schrikkerig en ik weet niet of ik dit op hem kan, maar er zijn wel nog paarden waar ik soms op rij die dat allemaal al kennen.

Bizzybijtje: Dat kan heel goed zijn, een foto of ilmmpje heb ik niet, maar ik zal is aan mijn instructeur vragen of ik goed zit. Staan, tijdens de sprong doe ik niet echt, dénk ik, maar ik ga wel een stukje voor de sprong al in verlichte zit en ga dan misschien niet zo 'natuurlijk' mee met de sprong. Kan dat zo zijn?

PaardjesFan1: Oké, bedankt voor de tips!

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 13:47

Ik heb nog een vraagje. Soms stapt het paard gewoon over de hindernis, hoe kan ik proberen te zorgen dat hij springt?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:54

nee hoor idd hou het veilig, als een ander paardje rustiger is en niet snel zal schrikken is het op zo een paard dat je die gekke dingen eerst moet gaan proberen natuurlijk.
Maar het is dan wel een zaak er rekening mee te houden dat er dus nog moet getraind worden met het andere paard, het is helemaal niet de bedoeling dat die zo vlug van verschillende dingen schrikt, ieder paard en ook het jouwe daar kan leren om niet of op zijn minst heel beheerst te schrikken, dat kan echt getraind worden, kijk naar bv politie paarden, echt niet allemaal super slome paarden hoor, en toch kunnen die na een doorgedreven opleiding heel wat stress toestanden aan, zonder daarbij echt onbestuurbaar te worden.
training , training , training dus.
Het is echt te makkelijk om te zeggen mijn paard is schrikkerig en is heel druk en staat hoog in het bloed en wat voor onzin nog meer, want al die dingen kunnen best wel waar zijn, maar toch kan er heel veel geoefend worden, en dat geeft dan een heel groot verschil in het gebruiksgemak en de veiligheid met dit paard.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:57

idd pluk manen vast pakken. Geloof dat je bij Wim Bonhof niet anders doet in het begin (bij beginners)om je handen naar voren te houden zodat je het paard niet stoort in de beweging.
verder veel oefenen, idd ook als je geen balkes hebt gewoon in draf en galop elke keer een lange zijde meenemen. niet meteen rondje na rondje want dat hou je niet vol.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 14:34

Natuurlijk ga ik het op den duur ook op het paard waar ik nu op rij proberen. Maar ik kan me voorstellen dat het in het begin wat moeilijker en onhandiger gaat als je zit te draaien op je paard, en ik weet niet zeker of ik dat dan meteen op dat paard moet proberen. En met 'wat schrikkerig' bedoel ik niet dat hij overal van schrikt, maar dat hij nog niet helemaal proof is voor dat soort dingen, daar werken we overigens wel aan. ;)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:41

Je zou inderdaad kunnen proberen niet alvast van tevoren in de verlichte zit te gaan zitten. Op het moment dat jouw paard de sprong neemt hoef je pas mee te gaan zitten.

En wat betreft het zadel pakken; tsja, je bent gewend het te doen, dus het is automatisme geworden. Dat kun je alleen zelf weer afleren. Dus er gewoon elke keer goed om denken dat je dat niet doet en eventueel de instructeur ook vragen om er op te letten! :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:45

Als je je beugels heel lang of heel kort hebt werkt dat ook niet echt mee. Verder gewoon heel goed oefenen!

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 14:49

Ik heb meestal mijn beugels gewoon op dressuurlengte, zo zit ik het stevigst in het zadel, maar ik zal ze eens proberen een gaatje korter te doen.

Ik ga zeker proberen de manen vast te houden, dan laat ik het zadel misschien ook met rust.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:26

met springen is het niet voldoende om één gaatje korter te gaan nemen hoor, begin alvast maar met 2 gaatjes korter, maar dat mag dan al gauw naar 3 gaatjes korter.
dressuur houding en springhouding das een heel verschil, daar moet jij je dan aan leren aan te passen, je kan het beter ineens goed doen of je maakt er weer een soort gewoonte van die dan nadien weer veel moeilijker blijkt om te corrigeren.
maak ze met springles ineens een pak korter dus, dus niet wat je gewend bent.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:30

Waarom ben je aan het springen? Zo te lezen is je zit nog niet afhankelijk genoeg en heb je de verlichte zit niet onder controle. Dan moet je dus ook niet gaan springen. Werk met je instructeur aan je (verlichte) zit.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 16:47

Aeolusnr1: Oké, dan zal ik dat doen. :)
Geryon: Ik heb een afhankelijk zit hoor. ;) Perfect is het niet te noemen, maar ik rij regelmatig zonder beugels, ga dan lichtrijden, maak figuren enzo, zonder evenwicht te verliezen. Zonder stijgbeugels verlies ik mijn evenwicht in de verlichte zit ook niet, met stijgbeugels is het dan wat moeilijker, dus dat moet ik nog leren. En waarom spring ik? Tja, ook al hebben we niet echt springles oefenen we de verlichte zit en doen we lichtrijden zonder stijgbeugels. Ik viel ook niet helemaal, maar zo bijna, waardoor ik automatisch naar het zadel grijp omdat ik dénk mijn evenwicht te verliezen. Tuurlijk, ik heb nog veel te leren en moet aan mijn verlichte zit werken zodat ik niet meer bijna naar voren of achteren val en stabieler zit, maar mijn instructeur vond dat het goed genoeg ging om een klein sprongetje te proberen. Misschien heb ik de situatie niet goed uitgelegd of misschien is het gewoon heel dom van me dat ik toch een sprongetje gemaakt heb. Maar tijdens de sprong ging het (buiten het zdel vasthouden) redelijk goed. ;) Geen evenwicht verloren aangezien de beweging meer natuurlijk was en ik kwam netjes neer volgens de instructeur. ;) Het is niet slecht bedoeld, maar ik vind het raar dat je me dat dan zegt, terwijl ik zelf ook al aangeef dat ik aan mijn verlichte zit moet werken, i.p.v tips te geven. ;)

borima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:49

misschien eerst in een gewone dressuurles evenwichtsoefeningen doen, bijvoorbeeld in draf staan in je beugels en dat zo lang mogelijk volhouden, en dan de verlichte zit ´droog´ oefenen... als dat goed gaat, gaat het vast ook goed met springen... succes!

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 17:13

Oké, dankjewel voor de tips!

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:20

Hoi hoi, ik rijd western (nog niet superlang) en ik heb laatst voor de allereerste keer gesprongen, het was zeer hilarisch en erg moeilijk! dat had ik niet gedacht eigenlijk. maar hebben jullie adviezen hoe je het best in verlichte zit kan blijven, dus niet terugstuiteren wat bij mij wel gebeurde. zie onderstaand filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=pIHEKWh7ZTg

en andere tips zijn ook welkom. springen met een westernzadel is volgens mij echt niet aan te raden ahaha, ik had een paar dagen een kapotte navel omdat die knop van het zadel er tegen aan stootte. het paard op het filmpje weigerde ook heel vaak, maar dat lag aan mij. ik vond het zelf nog best eng :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:44

Een spring/vzh zadel gebruiken is het enige advies wat ik je kan geven. Op een dressuurzadel kun je al nauwelijks een verlichte zit aannemen, laat staan op een westernzadel.