Wie heeft dé tips voor mij met deze slimmerik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

Wie heeft dé tips voor mij met deze slimmerik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 23:41

Oke, nadat ik al een aantal jaar niet zo heel intensief gereden ben is er iemand die dat nu wel doet.
Ik heb haar al vijf keer heel leuk rondgesjouwd en krijg altijd koekjes in de wei <3
Mijn échte baas begrijpt haar heel goed en heeft al druk gezocht in het boek met alle antwoorden, maar helaas de juiste staan er niet in.
Een ander zadel/hoofdstel/bit wil ik echt niet, in de wei vinden ze me verwend en wordt ik gepest.
Divoza en Ej zijn stinkend rijk geworden van mijn baas zeggen ze...

Ik ben een draver, 12 jaar. Toen ik heel jong was kreeg ik trainingen voor de baan, maar toen vonden ze me niet cool genoeg ;(
Los van mijn achterbenen denkt iedereen dat ik een kruising fries x arabier ben, best gaaf 8-)

Mijn huidige ruiter schijnt best leuk te kunnen rijden, maar ik ben dé uitdaging.. dat snap ik want echt begrijpen doet ze me niet :n

1) In hart en nieren ben ik een draver, ik wil vooral hard :j Omdat ik weet dat mijn huidige ruiter best oke is luister ik wel ontzettend goed.
Ze kan mij op haar zit keurig in verschillende overgangen of tempowisselingen rijden.
2) Als je mij rijd met de teugels hélemaal los doe ik graag een giraffe na of zoek ik naar biks in het zand _O-
3) Als je mijn teugels net aan op druk/ korter of echt kort pakt (maakt niet uit) dan kruip ik lekker achter de teugel.
Ook liggen mijn achterbenen dan nog in de wei 8)7 Ze proberen mee te komen, maar blijven flink achter!
4) Mijn ruiter heeft heel veel geprobeerd;
- Van achter naar voren, veel ontspanning zoeken. Ik ben dan ook echt super rustig en peer hem echt niet, al gooit ze de teugels los.
Ook als ze een beetje druk houdt, maar heel weinig en steeds haar handen naar voren doet kijk ik liever of mijn zwarte borst al zweet.
Dat vinden de merrie's toch stoer???
Mijn ruiter denkt dat namelijk ook en dan gaan we (helaas wel op haar commando's) meer gas geven, yes *\%/* Soms echt zoveel gas als ik maar kan, dan ga ik flink zweten. Mijn baasje vind dat ik dan naar de merrie's moet kijken, lekker voor me uit. Maar ik ben eigenlijk een beetje geobsedeerd door t zweet op mijn borst en kijk liever daarna :wow:
Soms, en dat vind ik irritant!, dan probeert ze gas te geven en laat ze de teugels nog losser in de hoop dat ik dán naar de merrie's ga kijken, lekker met me neusje eruit en hals lang, maar dat wil ik gewoon niet |o
5) Mijn ruiter gaat altijd uitstappen voordat ze een moment bereikt waarop haar kennis ophoudt -:(-
Dan ga ik braaf uitstappen en komen mijn achterbenen ineens ook in actie en kijk ik wat rond naar hoe mooi de wereld om mij heen is aan een lang teugeltje /3
6) ik vergeet te vertellen dat ik ook onwijs kan schudden met mijn hoofd, alsof ik mijt heb, of mijn hoofdstel niet lekker zit, of mijn bit.. of bla bla maar als ze me buiten gaat uitstappen enzo dan doe ik dat nooit hoor en ik heb nergens last van.
In galop namelijk ook niet, dan kijk ik wel af en toe even naar de merrie's en zegt mijn ruiter braaf maar dan wordt ik verlegen en kijk ik weer of ik wel genoeg zweet op mijn borst :o

Wie geeft mij en mijn baasje tips, zodat we echt een goed team worden?
Dan wordt ik niet meer gepest en wordt mijn baasje ook echt blij :)*

Aprils_joke

Re: Wie heeft dé tips voor mij met deze slimmerik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:53

ik heb zelf ook een draver gehad.
vooral wat heel belangrijk is dat ze ze eerst even lekker uit laat razen, even niet letten op wat er voor gebeurt maar gewoon lekker gas op die lolly :')
toch proberen contact te maken met de teugel, valt ze dan te diep het oplossen met je benen.
haar zoveel naar voren rijden dat je hoor weer van voren tegen moet houden (voorwaards neerwaards.)
en vooral heeeeeel veeeeeel geduld hebben dan heb je er uiteindeijk een top knol aan de voor je door het vuur gaat.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 00:11

hoe hard ik ook naar voren rij, hij blijft achter de teugel.. met lange teugel steekt ie t hoofd in de lucht en zodra hij ook maar iets in zijn mond voelt.. hoe lang je de teugels ook houdt evengoed BAF achter de teugel.. het is alles of niets.. geen tussenweg..
Edit; ik heb ook even geprobeerd hem hoog in oprichting te rijden als t ware, puur omdat hij dan vrijwel op de loodlijn bleef, even kijken hoe hij waarop reageerde en kijken of ik hem dan langer/lager kon krijgen. Hij maakt dan namelijk zijn passen ook totaal niet af en geen rug gebruik, maar dat uitschuiven dat doet hij gewoon echt niet, ik kan been geven wat ik wil en wel/niet van voren tegenhouden.. het helpt niet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:36

Als jij als ruiter consequent rijdt, gaat je paard het echt wel snappen en kan zijn lijf het verwerken.
Soms duurt het een tijdje, zeker als het paard een tijd weinig heeft gedaan.
Voor het been zijn is niet hetzelfde als 'snel'. Veel (schijn)overgangen rijden en vooral anticiperen bij wat het paard aanbiedt. Het gaat niet om het dressuurplaatje, maar om het uitbouwen van de mogelijkheden van je paard.
En hoe zit jij op het paard. Lukt het jou om te ontspannen? Dat is voorwaarde voor ontspanning voor je paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:57

Meer op druk rijden, voorwaarts houden maar tegenhouden van voor, dus tegen de teugel aan rijden. Zo dat hij zelf dat contact op moet zoeken. En knikt hij erachter, dan tik je hem naar voren met je been of tik hem omhoog met je hand.
Je hebt gewoon een goede instructeur nodig ;)

Maar heb je een filmpje of foto's?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 01:46

Leuk geschreven TS :D

Aantal verschillende manieren zijn al gegeven. Ik ga mee met Annelies

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 03:41

Kan hij het wel in zijn lijf? In de zin van: zou er niet ergens een blokkade kunnen zitten?

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 07:26

anneliesdj schreef:
Meer op druk rijden, voorwaarts houden maar tegenhouden van voor, dus tegen de teugel aan rijden. Zo dat hij zelf dat contact op moet zoeken. En knikt hij erachter, dan tik je hem naar voren met je been of tik hem omhoog met je hand.
Je hebt gewoon een goede instructeur nodig ;)

Maar heb je een filmpje of foto's?

hij pakt geen druk en als ik druk pak krult ie nog meer op.
Ookal rij ik hem naar voren hij doet zijn neus er niet uit dus er valt niks tegen tehouden.
Hem met n soort van ophouding omhoog trekken werkt in de zin niet achter d teugel maar zie punt 6 geen ruggebruik en achterbenen doen niet mee

ik zal proberen een filmpje te maken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:11

Je moet hem ook naar de druk toerijden, dat is een proces en geen kwestie van het juiste knopje indrukken. Jij moet vragen met een stille hand en hem op druk rijden, hij moet het vertrouwen krijgen en snappen wat er gevraagd wordt.
En omhoog trekken is een totaal verkeerde aanpak, je maakt hem subtiel duidelijk wat je van hem wilt. Trekken werkt averechts en zal hij weer van wegkruipen, maar even een klein tikje als boodschap; dat ik niet de bedoeling, werkt wel. Het is als een paard wat net niet vlot genoeg is aan het been, geef je die een trap dan rent hij 5 rondjes in paniek, geef je hem een tikje dan schiet hij 2 stappen voorwaarts en loopt daarna in het tempo dat je wilt.

Maar dat is een kwestie van voelen en zien, je hebt daarvoor iemand nodig die naast je staat en kan zien hoe je het aan moet pakken. Soms werkt longeren ook heel goed, soms werkt het juist averechts. Dat weet je door een goede instructeur in te schakelen.
Krijg je op het moment les?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:21

Als hij een poosje niets gedaan heeft en nu gelijk achter de teugel kruipt of als een giraffe loopt zou het ook zomaar zo kunnen zijn dat hij een bezoekje aan de tandarts nodig heeft :-) Of is dat al gecheckt?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:11

En zonder bit? Sommige paarden hebben geleerd 'weg te kruipen' voor het bit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:33

Locanda schreef:
En zonder bit? Sommige paarden hebben geleerd 'weg te kruipen' voor het bit.

De oplossing is dan om ze dat weer 'af te leren' of aan te leren dat dat niet moet.
Bitloos rijden doe je omdat je dat wilt, niet om problemen te omzeilen, op de lange termijn schiet je er vaak weinig mee op.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 05:37

Ja, eigenlijk wel. :) Maar aan de OP te zien, zal dat een heel proces worden.
Wat is er mis met bitloos te proberen (hetzij tijdelijk, kan helpen bij dit proces) als een paard aangeeft moeite te hebben met een bit?
Edit: of niet zo goed weet wat hij met het bit aanmoet? Als hij nu blijkbaar denkt dat het zo hoort, moet dat patroon iig doorbroken worden. Deze oplossing kan helpen om paard (en ruiter) en ander gevoel te laten ervaren tijdens het rijden. Wat gunstig is, als je evt weer met bit verder gaat.
Je weet nooit wat er met een paard gebeurd is, en eerlijk gezegd, bij dravers die op de baan hebben gelopen kan het heel lastig zijn.
No offense TS, maar wil het op de korte termijn een beetje leuk blijven, moet je aardig wat ervaring hebben.
Of misschien kun je hulp inschakelen (een ruiter, of anders instructie) om op bovengenoemde manier verder te gaan.
Nog een edit ;) wat is je doel met dit paard TS, recreatief?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 06:01

Het klinkt eerder alsof het dier heel weinig draagkracht heeft, weinig balans etc. Hij 'kan' gewoonweg nog niet goed lopen.

Op jonge leeftijd is geleerd te stuwen met z'n benen, om zo hard mogelijk te gaan. Onbelast voor de sulky. Een ruiter op z'n rug geeft dan al veel onbalans en langzaam lopen geeft ook onbalans. Hard vooruit betekend voor jou paard: balans. (Het is voor jou ook makkelijk om je fiets recht te houden als je hard fietst ipv langzaam.)

Hoe snel is de training opgepakt? Hoelang wordt er gereden per keer? Hoe ziet zijn week eruit qua trainingen?

Advies: op de rug lekker hele lange stukken stappen, rechtdoor, lang teugeltje. Meer eigenlijk niet. Zo kunnen langzaam de spieren aansterken.

Daarnaast is het belangrijk dat je vanaf de grond (onbelast) gaat werken aan balans, coördinatie en spierkracht. Zoek een fijne rechtrichtinstructrice in de buurt en ga aan de hand aan de slag met de kaptoom. Zo kun je zelf zien wat 'ie met z'n achterbenen doet, kun je makkelijker coördineren wat de hoofd/halshouding moet zijn en kan je paard de oefeningen onbelast aanleren.

Zodra je paard de basis aan de hand onder de knie heeft kun je ook onder het zadel weer gaan oppakken. En met de basis bedoel ik: schoudervoor, schouderbinnen, travers, volte's, halthouden, stappen, draven etc. In alle oefeningen moet de lengtebuiging, en de voorwaarts/neerwaartse houding op orde zijn zonder dat je hem veel hoeft te corrigeren met de kaptoom.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 07:26

Ik ben het eens met nelleke.
Ik denk ook dat het paard eerst eens moet leren hoe hij zijn lichaam moet gebruiken, dat leert hij niet door hem maar op te sluiten en druk te geven.
begin bij de basis, leer hem bewust te worden van zijn lichaam en ontspanning op te zoeken ipv druk.
Dan gaat de balans vanzelf komen en het rennen verdwijnt dan, het paard leert dan vanuit ontspanning te werken.
je kunt heel makkelijk met een lange teugel een actieve achterhand krijgen, door juist met je zit te rijden en niet met je handen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:14

Locanda schreef:
Ja, eigenlijk wel. :) Maar aan de OP te zien, zal dat een heel proces worden.
Wat is er mis met bitloos te proberen (hetzij tijdelijk, kan helpen bij dit proces) als een paard aangeeft moeite te hebben met een bit?
Edit: of niet zo goed weet wat hij met het bit aanmoet? Als hij nu blijkbaar denkt dat het zo hoort, moet dat patroon iig doorbroken worden. Deze oplossing kan helpen om paard (en ruiter) en ander gevoel te laten ervaren tijdens het rijden. Wat gunstig is, als je evt weer met bit verder gaat.
Je weet nooit wat er met een paard gebeurd is, en eerlijk gezegd, bij dravers die op de baan hebben gelopen kan het heel lastig zijn.

Omdat het probleem niet bij het bit ligt, dus een ander bit of bitloos is alleen symptoombestrijding en heb je op lange termijn niets aan.
Beter gewoon het probleem aanpakken, het paard vertrouwen geven en sterker maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:21

Rianne1807 schreef:
Ik ben het eens met nelleke.
Ik denk ook dat het paard eerst eens moet leren hoe hij zijn lichaam moet gebruiken, dat leert hij niet door hem maar op te sluiten en druk te geven.
begin bij de basis, leer hem bewust te worden van zijn lichaam en ontspanning op te zoeken ipv druk.
Dan gaat de balans vanzelf komen en het rennen verdwijnt dan, het paard leert dan vanuit ontspanning te werken.
je kunt heel makkelijk met een lange teugel een actieve achterhand krijgen, door juist met je zit te rijden en niet met je handen.

Ik sluit me aan bij deze dames....

Het weglaten van een bit kan ook een oplossing zijn soms, in tegenstelling tot hetgeen Annelies zegt. Mijn ruin bleek kapotte lagen te hebben doordat er ooit erg hard in zijn mond getrokken is op een vorig adres(arme vent). Hij is veel beter te hanteren zonder bit.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 10:18

_Nelleke_ schreef:
Het klinkt eerder alsof het dier heel weinig draagkracht heeft, weinig balans etc. Hij 'kan' gewoonweg nog niet goed lopen.

Op jonge leeftijd is geleerd te stuwen met z'n benen, om zo hard mogelijk te gaan. Onbelast voor de sulky. Een ruiter op z'n rug geeft dan al veel onbalans en langzaam lopen geeft ook onbalans. Hard vooruit betekend voor jou paard: balans. (Het is voor jou ook makkelijk om je fiets recht te houden als je hard fietst ipv langzaam.)

Hoe snel is de training opgepakt? Hoelang wordt er gereden per keer? Hoe ziet zijn week eruit qua trainingen?

Advies: op de rug lekker hele lange stukken stappen, rechtdoor, lang teugeltje. Meer eigenlijk niet. Zo kunnen langzaam de spieren aansterken.

Daarnaast is het belangrijk dat je vanaf de grond (onbelast) gaat werken aan balans, coördinatie en spierkracht. Zoek een fijne rechtrichtinstructrice in de buurt en ga aan de hand aan de slag met de kaptoom. Zo kun je zelf zien wat 'ie met z'n achterbenen doet, kun je makkelijker coördineren wat de hoofd/halshouding moet zijn en kan je paard de oefeningen onbelast aanleren.

Zodra je paard de basis aan de hand onder de knie heeft kun je ook onder het zadel weer gaan oppakken. En met de basis bedoel ik: schoudervoor, schouderbinnen, travers, volte's, halthouden, stappen, draven etc. In alle oefeningen moet de lengtebuiging, en de voorwaarts/neerwaartse houding op orde zijn zonder dat je hem veel hoeft te corrigeren met de kaptoom.

Hier kan ik wel wat mee denk ik! Hij voelt op sommige punten ook als een paard die net wordt ingereden. Hij loopt in vier, zes of acht sporen bij wijze van spreken. Hij weet totaal niet welk been waar moet als t ware. Wat dat betreft is hij wel vol vertrouwen in mij want hij leert snel. Buitenschouder begrenzen bijvoorbeeld of de kont niet uit laten zwaaien en weer op eigen benen laten lopen dat pakt hij wel goed op. Alleen meteen zo achter de teugel kruipen of in een valse knik duiken. Ik weet dat dat niet goed is, maar het is niet zo eenvoudig op te lossen zoals bij vele andere paarden met iets meer been of iets meer ruimte van voren geven. Het is bij hem gewoon of dat óf giraffe spelen óf zand happen.
Dat maakt het wel een enorme uitdaging om hem goed te krijgen en even voor de duidelijkheid; niet voor het plaatje, maar gewoon voor zijn lijf.

Ik ga denk ook wat meer aan de slag aan de hand. Ik heb veel rechtricht lessen aan de hand gehad en doe zelf ook actief dressuur aan de lange teugel. Plan is nu om het wat af te wisselen, sterker maken aan de hand maar wel ook erop zodat hij daar meer spieren voor krijgt plus de gewenning aan de ruiter in de zin van dat hij daar spanning op pakt/uit balans van raakt

Tandarts gaat hij elk jaar naar toe en de eigenaresse gaf aan waarschijnlijk ook nog wel een osteopaat naar hem te laten kijken.
Ik krijg les en daar heb ik ook heel veel aan, maar vier ogen weten meer dan twee dus vandaar dat alle extra tips gewoon welkom zijn hier.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:43

Een osteopaat kan zeker nooit kwaad.
Super dat je nu met hem aan de slag gaat aan de hand, het kost tijd, niet alleen die spieropbouw maar ook kost het tijd voor je paard om het geleerde emotioneel te verwerken namelijk.
succes!! maar gaat vast goed komen op deze manier

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:02

Ninx schreef:

Het weglaten van een bit kan ook een oplossing zijn soms, in tegenstelling tot hetgeen Annelies zegt. Mijn ruin bleek kapotte lagen te hebben doordat er ooit erg hard in zijn mond getrokken is op een vorig adres(arme vent). Hij is veel beter te hanteren zonder bit.

Het spijt me zeer ninx maar ook dat is symptoombestrijding. Het paard heeft een kapotte mond gekregen door verkeerd bitgebruik en is daardoor bang geworden. Geen bit gebruiken lost het bang zijn voor het bit niet op.
Niet dat er wat mis is met bitloos rijden, helemaal niet, maar je moet het niet gebruiken als symptoombestrijding. In jouw geval was het vrij simpel, maar in geval van ts zal het paard niet ineens zijn lichaam beter gebruiken als je zonder bit rijd. En een paard wat zo reageert op druk op het bit, doet dat vaak ook op druk van een bitloos hoofdstel.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:09

ah wat een schatje die draver die je rijdt en wat beschrijf je het goed, ik heb mijn draver nu 5 jaar en de eerste 3 jaar wist ik af en toe niet wat te doen, ja hard kunnen ze wel, das niet knap meer zeg ik altijd maar haha. Rustig en beheerst dat is het motto, ik laat haar inderdaad ook wel eens helemaal haar ding doen, af en toe hard kan geen kwaad maar ik ben 3 jaar geleden met rechtrichten begonnen, en toen ging een wereld open, ik rijdt haar overigens bitloos en niet omdat ze geen bit wil maar omdat ze al bitloos gereden werd toen ik haar kocht. . Met rechtrichten doe ik veel grondwerk en werk met de dubbele lange lijnen dat pikt ze super op, travers aan de hand enzo, prima. Erop in de bak vind ze best moeilijk dus heb ik er voor gekozen om dit ernaast te doen, en voor de afwisseling lekker buiten rijden zoals zij leuk vind. Hoe ervaart de eigenaresse dit eigenlijk of is het geen probleem voor haar?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:16

ik weet trouwens wel een heel leuke instructrice in Bakkum als je die zoekt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:57

anneliesdj schreef:
Ninx schreef:

Het spijt me zeer ninx maar ook dat is symptoombestrijding. Het paard heeft een kapotte mond gekregen door verkeerd bitgebruik en is daardoor bang geworden. Geen bit gebruiken lost het bang zijn voor het bit niet op.
Niet dat er wat mis is met bitloos rijden, helemaal niet, maar je moet het niet gebruiken als symptoombestrijding. In jouw geval was het vrij simpel, maar in geval van ts zal het paard niet ineens zijn lichaam beter gebruiken als je zonder bit rijd. En een paard wat zo reageert op druk op het bit, doet dat vaak ook op druk van een bitloos hoofdstel.

Je kunt best formuleren wat je 'denkt' dat een oplossing is, of in dit geval jouw opinie: 'geen oplossing'.
Iets poneren als feit is niet handig. Mijn paard heeft kapotte lagen, littekenweefsel, bobbels waar eerder 'splinters' hebben gezeten naar alle waarschijnlijkheid.
Daar een ijzeren object opleggen is niet erg aardig, dat doen we ook niet. Dat los je dus WEL op door het uit te laten.

Maar goed, we dwalen af.... belangrijkste punt vind ik dat de dames voor mij maken: een gebrek aan balans, kracht en een evenwichtige bespiering welke je inderdaad mooi kunt opbouwen middels het werken ad hand....
Even het is het onderzoeken waard wat er mogelijk aan schort waardoor hij lastig ontspant: mond, lijf, voeten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:35

Dan heb je het over een medische oorzaak, is weer wat anders.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 23:46

Ninx dat zegt ze ook; in jouw geval was t anders..

Bitloos heb ik dit paard en de eigenaresse ook gereden en dan heb je dezelfde problemen + geen rem vanuit galop.