Hoe leer ik steigeren af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiesEnRijk

Hoe leer ik steigeren af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 20:10

Hallo,

ik heb een 14 jarige draver ruin die steigert als hij zijn zin niet krijgt.
Hij doet het vooral als ik naar de duinen en het strand ga.
hij wil alleen maar rennen en iets er tussen in zit er niet als ik hem dan in hou dan wordt hij echt kwaad,
steigert heel erg hoog en vanuit het steigeren neemt hij een sprong en ondertussen schud hij woest met zijn hoofd (waardoor ik mijn teugels verlies) en gaat er vandoor in keiharde draf. Nou was ik vandaag op buitenrit en toen kreeg hij het dus niet voor elkaar om er vandoor te gaan en toen stapte die 4 passen en gaat dan gelijk weer steigeren ik heb dit probleem nu een paar maanden. En ik heb het idee dat dit komt omdat hij nu super goed in zijn bespiering zit en een goed in zijn vel en hij weet dat hij sterk is.
zijn zadel is 2 maanden geleden nagekeken en opgevuld. Ik rij met een dubbel gebroken bit en een martingaal.
vandaag had ik dus een pelham bit enkel gebroken om uit te proberen en ook dit werkt niet. ik ben ondertussen een beetje ten einde raad. Zodra hij zijn hoofd omhoog doet heb ik gewoon echt niks meer in mijn handen als ik hem naar beneden vraag op buitenrit wordt hij kwaad en gaat hij enorm tegen stribbelen.
ik ben sinds afgelopen zondag terug uit brabant en heb daar veel in het bos gereden en daar deed hij het een klein beetje maar vandaag was hij gewoon echt heel erg gevaarlijk.
streng zijn helpt ook niet, omtrekken werkt ook niet want daarna doet hij het gewoon weer.

heeft er iemand ideeën hoe ik dit op kan lossen?
wordt er ondertussen een klein beetje gek van!

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groetjes Michelle.

Axivoca123

Re: Hoe leer ik steigeren af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:40

klinkt heftig.
Paarden stijgeren altijd voor een reden. zoals je zei stijgert hij bij de duinen en als je naar het strand gaat.
wat ik aan kan denken is dat je paard niet genoeg vertrouwen heeft in die plekken. probeer je tijd te nemen en het heel rustig aan te pakken, voetje voor voetje. laat hem weten dat het oke is om daar naartoe te gaan. veel aaien en goed belonen voor wat hij ook doet. niet meteen in de mond rukken als hij gaat stijgeren en slaan of whatever, hij is gewoon onzeker, en wil door stijgeren vermijden om daar naartoe te gaan. sta gewoon stil als je voelt dat hij niet verder wil gaan. beloon hem dat hij zover is gekomen en desnoods laat je hem een kleine volte lopen. :) paarden tainen gaat het makkelijkst als je concentreerd op de positieve dingen. niet door te haten als hij/zij iets verkeerds doet. :)

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:44

oh, en vergeet niet om kalm te blijven. als je eenmaal gefrustreerd word, dan zal je nooit denken dat het zal lukken.. en vooral als je naar die plekken toe gaat, dan neem ik aan dat je nu een beetje bang en gespannen bent omdat je automatisch denkt dat hij het weer zou doen. denk dat NIET. elke dag is een nieuwe dag, laat hem weten dat jij ook anders wil beginnnen, door gewoon relaxed te blijven zitten. ookal stijgert hij. gewoon Kalm blijven, en heb vertrouwen dat het zal lukken :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:46

Mijn draver doet het ook als ze haar zin niet krijgt....
En ze is voor de rest nog recent nagekeken door osteopaat, DA, TA, .....
Mijne doet het overal dus het ligt niet aan een bepaalde plaats.
Dagen dat ze het niet doet en dan weer wel.
Ik ben benieuwd wat mensen hier nog gaan geven voor advies :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:54

Als het dier medisch in orde is en het tuig correct is ligt de oplossing in voorwaards gaan.
Zolang een paard voorwaards gaat kan ie niet veel bijzonders uit halen.
De truc zal zijn voorwaards rijden en verzamelen tot de rust weer terug keert in het koppie.

Ga eerst in de bak trainen op schakelen en verzamelen en breid dit uit naar kleine stukjes buiten de bak.
Aan het werk zetten.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:21

Voorwaarts is misschien inderdaad de oplossing maar ik geef mijn paard niet haar zin.
Als ik wil stappen zal het stappen zijn en niet draven omdat zij persé voorwaarts wilt :)
Wat is het volgende dan? Meteen volle galop omdat ze dat nog liever wilt? Nee toch maar niet...

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 14:10

Hij is niet bang voor het strand of duinen.. hij gaat steigeren omdat hij keihard wil draven of galoperen op het strand
En hij mag dat van mij niet dus hou ik hem in op het moment dat ik hem in hou en rustig tegen hem praat gaat hij steigeren.
Hij is al 6 jaar bij mij maar nooit geen problemen gehad. In de bak gaat het wel goed met overgangen en lang laag laten lopen.. wij rijdwn in de bak eigenlijk alleen maar overgangen en veel tempo wisselingen dat doet hij allemaal perfect.
Naar mijn idee doet hij het dus alleen als hij zijn zin niet krijgt om hard te mogen en dan gaat hij in protest.
En ik weet dus niet hoe ik dat eruit krijg. Ik ben niet van het slaan of wat dan ook en ik rij ook zonder sporen en zweep. Op zijn artrose na in beide voorbenen is hij medisch helemaal goed en niks mis mee het zadel isbpas nog opgevuld en aanstaande dinsdag komt de tandarts.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:25

Dan lijkt me de oorzaak ook liggen aan de artrose in de voorbenen??

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:35

Jouw verhaal komt me erg bekend voor, mijn paard doet namelijk soms hetzelfde. Ze wordt echt woest als ze haar zin niet krijgt (als ze niet mag scheuren op de zandpaden) en schud dan ook met haar hoofd zodat ze meer teugel krijgt en gaat ook omhoog. Nu heb ik sinds een paar maanden goed les, waardoor mijn paard beter aan het been is en ik sneller ingrijp wanneer ze drammerig gedrag vertoont waardoor het probleem toch wel aanzienlijk af is genomen. Maar het blijft een heet paardje met een sterke wil, alleen kan ik er nu beter mee opgaan en is ze me niet telkens te snel af

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:46

Axivoca123 schreef:
klinkt heftig.
Paarden stijgeren altijd voor een reden. zoals je zei stijgert hij bij de duinen en als je naar het strand gaat.
wat ik aan kan denken is dat je paard niet genoeg vertrouwen heeft in die plekken. probeer je tijd te nemen en het heel rustig aan te pakken, voetje voor voetje. laat hem weten dat het oke is om daar naartoe te gaan. veel aaien en goed belonen voor wat hij ook doet. niet meteen in de mond rukken als hij gaat stijgeren en slaan of whatever, hij is gewoon onzeker, en wil door stijgeren vermijden om daar naartoe te gaan. sta gewoon stil als je voelt dat hij niet verder wil gaan. beloon hem dat hij zover is gekomen en desnoods laat je hem een kleine volte lopen. :) paarden tainen gaat het makkelijkst als je concentreerd op de positieve dingen. niet door te haten als hij/zij iets verkeerds doet. :)

Dit lijkt me geen goed idee. Als je gaat belonen als het paard stil staat omdat hij zover is gekomen, dat begrijpt hij niet. Je beloond enkel het gedrag niet verder lopen. Aaien en belonen voor wat hij ook doet is ook niet goed, want dan beloon je mogelijk ook ongewenst gedrag. Dus je versterkt het dan alleen maar. Haten moet je sowieso niet, boos worden ook niet.

Bedenk van te voren wat je gaat doen als het paard gaat staken en zet dit door, denk niet dat na 1 keer het meteen effect heeft. Hoe meer je hebt geprobeerd en daarna mee gestopt bent, hoe hardnekkiger het probleem is. Het paard heeft geleerd dat wat je ook doet het het beste werkt om te steigeren, dit is onzeker begonnen maar hij heeft hierin bevestiging gekregen. Zoals je al schreef Ts, je laat de teugels glippen en het paard kan dan wegrennen. Het paard heeft direct geleerd als ik steiger dan kan ik weg. Dit moet je doorbreken, maar ik weet niet of je dat alleen kan..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:52

Voordat hij steigert heeft hij je dus al heel veel andere signale gegeven dat hij van plan was te gaan rennen. Misschien daar iets mee gaan doen? Dus op moment dat je hem terug moet gaat nemen dat doen door hem op volte te zetten, een andere oefening te vragen, misschien juist weer terug te rijden. iig iets anders dan wat je nu doet hem alleen van voor tegenhouden waardoor hij als oplossing heeft dan kom ik omhoog en raakt m'n ruiter toch de controle kwijt.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:54

zweep tussen de oren als je voelt dat hij omhoog wilt.
beter dan je rug te breken

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:52

aeolusnr1 schreef:
idd ik denk dat ik je zou kunnen helpen.
Maar dan met het paard hier in trraining, steigeren is niet iets dat je zomaar kan doen ophouden, je moet het paard duidelijk kunnen maken dat dit ongewenst gedrag is, en dat moet dus overtuigend kunnen overkomen.
Een deel van de training verloopt ook via grondwerk, dan bereden in de piste en dan pas op buitentocht.
Uiteraard moeten we er zeker van zijn dat het paard medisch in orde is.
eigenlijk heb je het nu al te ver laten komen, zo een gedrag moet je dadelijk van bij de eerste poging al correct gaan aanpakken, het wordt steeds gevaarlijker.

Wat weet jij je zelf toch altijd op een bescheiden manier aan te prijzen.........

Deze meid vraagt om advies: Als jij het advies wil geven dit soort problemen vooral niet zelf en alleen op te willen lossen is dat uiteraard prima.
Maar het lijkt wel een reclame campagne....

Als je nou eerst je advies geeft, dit vervolgens onderbouwd, en daarna op een bescheiden manier onder aan je tekst zet, dat dit jou vak gebied is en dat jij eventueel iets voor haar zou kunnen en willen betekenen, dan komt zo iets echt veel leuker over en hou je er zeker weten meer klanten aan over.....

Dus bij deze MIJN GOED BEDOELDE ADVIES VOOR JOU!
Laatst bijgewerkt door DDDara op 06-09-13 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:57

Op het moment dat een paard van ongeduld gaat steigeren ben je blijkbaar ruim daarvoor al zijn concentratie kwijt geraakt.
Zet hem maar met zijn hoofd aan het denken. Bijvoorbeeld door zijgangen te vragen of op een andere manier dressuurmatig bezig te houden. Inderdaad voorwaards houden, maar dan niet in de richting die hij wil. Zet hem niet stil, dat gaat van kwaad tot erger.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:01

Nu even mijn advies voor TS.

Als je er echt van overtuigd bent dat dit gedrag voortkomt uit enthousiasme, en het geen angst is, denk ik dat je er slim aan doet om telkens als je naar buiten gaat een klein stukje te rijden. Op het moment dat je merkt dat je paard mee GO krijgt en wil gaan draai je rustig om en ga je terug naar huis. Dan geef je hem indien nodig daar nog zijn beweging en de volgende keer begin je weer opnieuw.
Telkens weer pak je het op deze manier aan. Dus naar buiten zo lang hij relaxt is prima maar krijgt het meer GO omdraaien en terug. Dit kan je langzaam uitbouwen tot je steeds een stukje verder komt, en zodat hij leert dat hij alleen in relaxte toestand buiten wordt gereden en dat hij anders weer naar huis gaat.

Als je dit lang genoeg enkele weken (dus echt heel wat buiten ritten hebt gedaan) en het lijkt te werken kan je na verloop van tijd beginnen met omdraaien als je voelt dat hij meer GO krijgt en weer richting huis rijden, en als hij dan weer relaxter wordt weer is proberen om te draaien en kijken of je dan wat verder kan komen.

Als het echt alleen enthousiasme is denk ik dat je met deze methode een heel eind zou kunnen komen!

Succes

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:33

Deze benadering betwijfel ik heel sterk, ik geloof nooit dat je hier het juiste gedrag mee gaat bekomen.
Je lijkt het me een beetje kwalijk te nemen dat ik TS aanbood haar te helpen, wat ze er uiteindelijk mee doet is haar zaak, en kiest ze voor iets heel anders, geen probleem ieder heeft zijn vrijheid daarin, maar in mijn ogen is het probleem wat ze nu ondervind, deels aangeleerd gedrag, de fout moet je heel zelden bij het paard zoeken.
En om tot een oplossing te komen zijn er heel zeker veel verschillende mogelijkheden van benadering, en ik ben daar heel zeker niet de enige die het juiste kan aanbieden, zeker niet, maar denk wel dat ik het kan.
En hier op bokt zullen er heel zeker nog heel veel mensen zijn die dit ook kunnen en elk volgens hun eigen systeem, en of het eene beter is dan het andere tjaaa das echt niet altijd zo duidelijk.
Als je maar rekening houdt met veiligheid en de mogelijkheden die je hebt op dat moment.
zowiezo wens ik TS alle succes toe.

Bionda86 schreef:
Nu even mijn advies voor TS.

Als je er echt van overtuigd bent dat dit gedrag voortkomt uit enthousiasme, en het geen angst is, denk ik dat je er slim aan doet om telkens als je naar buiten gaat een klein stukje te rijden. Op het moment dat je merkt dat je paard mee GO krijgt en wil gaan draai je rustig om en ga je terug naar huis. Dan geef je hem indien nodig daar nog zijn beweging en de volgende keer begin je weer opnieuw.
Telkens weer pak je het op deze manier aan. Dus naar buiten zo lang hij relaxt is prima maar krijgt het meer GO omdraaien en terug. Dit kan je langzaam uitbouwen tot je steeds een stukje verder komt, en zodat hij leert dat hij alleen in relaxte toestand buiten wordt gereden en dat hij anders weer naar huis gaat.

Als je dit lang genoeg enkele weken (dus echt heel wat buiten ritten hebt gedaan) en het lijkt te werken kan je na verloop van tijd beginnen met omdraaien als je voelt dat hij meer GO krijgt en weer richting huis rijden, en als hij dan weer relaxter wordt weer is proberen om te draaien en kijken of je dan wat verder kan komen.

Als het echt alleen enthousiasme is denk ik dat je met deze methode een heel eind zou kunnen komen!

Succes

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:47

_Alarm_wlkp schreef:
Voorwaarts is misschien inderdaad de oplossing maar ik geef mijn paard niet haar zin.
Als ik wil stappen zal het stappen zijn en niet draven omdat zij persé voorwaarts wilt :)
Wat is het volgende dan? Meteen volle galop omdat ze dat nog liever wilt? Nee toch maar niet...

Het gaat er niet om om het paard zijn zin te geven het gaat er om dat je gaat rijden en rust in het koppie krijgt.
Een paard die wil gaan moet je simpelweg aan het werk zetten.
Op het moment dat ie wil steigeren moet ie toch echt stil staan.
Mijn aap is ook een die het liefste hard gaat buiten en het liefste in volle ren galop en die moet ik toch ook echt verzamelen.
Gezien ik geen prutsmuts wil met bokken en steigeren buiten houd ik hem voorwaards tot ie weer door heeft hoe het ook maar weer werkt.
En geloof me ik ben wel eens 1,5 uur bezig (afhankelijk met welk paard ik mee rij en of ik alleen rijd, met zijn race maatje duurt het uiteraard langer).

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:49

als ie in 1x wegrent het losse zware zand opsturen en flink laten zwoegen. als je dat paar keer achter elkaar volhoudt dan geven ze meestal zich eigen wel over.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:55

De meest gebruikte oplossing die ik ken, is net voordat je paard omhoog komt (en dat voel je op een gegeven moment ook best aan) hem aan 1 kant naar beneden halen en m omkeren (een korte volte draaien).
Maar als het paard eenmaal staat heeft dat weinig zin en is dat ook wel weer gevaarlijk. Je moet dus precies op het goede moment ingrijpen.
Zakjes water op het hoofd kapot slaan is ook een bekende methode.
Maar het beste advies hierin is toch: zoek er goede begeleiding bij.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:59

rommulus schreef:
_Alarm_wlkp schreef:

Het gaat er niet om om het paard zijn zin te geven het gaat er om dat je gaat rijden en rust in het koppie krijgt.
Een paard die wil gaan moet je simpelweg aan het werk zetten.
Op het moment dat ie wil steigeren moet ie toch echt stil staan.
Mijn aap is ook een die het liefste hard gaat buiten en het liefste in volle ren galop en die moet ik toch ook echt verzamelen.
Gezien ik geen prutsmuts wil met bokken en steigeren buiten houd ik hem voorwaards tot ie weer door heeft hoe het ook maar weer werkt.
En geloof me ik ben wel eens 1,5 uur bezig (afhankelijk met welk paard ik mee rij en of ik alleen rijd, met zijn race maatje duurt het uiteraard langer).

Als je tijdens het trainen veel overgangen maakt en ze wilt niet van draf naar stap en ze het dan doet, tjah...
Halthouden hoort er ook bij en als ze dan omhoog kiept omdat ze niet wilt stilstaan...
Dan laat ik ze nog maar langer stil staan hoor, of ik nu een uur aan het rijden ben of nog maar 10min.
Dat maakt voor haar niet uit, die word aan het werk gezet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:42

Ik lees in je stuk inhouden inhouden en inhouden.
Als ik mijn merrie ga inhouden wil ze ook rennen. Ik gooi op zo'n moment mijn teugels los en zing een liedje waar ik rustig van wordt, doet wonderen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:43

Dan doe je het niet goed.
Als jij het koppie van je paard nog niet bij je hebt ga je buiten nog geen overgangen maken naar de stap.
Zo moeilijk is dat toch niet er zijn zat andere oefeningen die je in kan zetten om eerst het koppie rustig te krijgen en dan de overgangen in te zetten.

Je kan zelfs aanstalten maken tot overgang naar de stap en bij ook maar een kleine reactie van tempo vertragen gelijk weer versnellen om na een paar passen weer het zelfde te doen en dat uit breiden.

Je kan het jezelf zo moeilijk en makkelijk als je zelf wil maken.
En als jij gaat rijden met de gedachte jah dat kan niet wand dan gaat ze steigeren moet jij niet op een paard stappen.
Een ruiter moet zo leep zijn om problemen op te lossen en niet om er omheen te gaan werken.

Edit zoals smurffie ook al zegt er mee vechten gaat niet werken dat ga je 99 van de 100 x verliezen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:55

rommulus: op wie is deze reactie bedoeld?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:05

Ik herken dit, mijn 7 jarige merrie heeft dit ook gehad. Voor de bak in gaan was het klooien, de wei uit
was klooien, als hij zijn zin niet kreeg dus.
Toen ik op wedstrijd een tijd terug ging aanmelden bij de jury, stijgerde ze zo hoog dat we beide vielen. Waarom ze steigerde weet ik niet, waarschijnlijk
nervositeit.

Ik was daardoor een beetje het vertrouwen kwijt en durfde wel gewoon te rijden, maar als ze dreigde om omhoog te gaan wou\
ik er al af. Toen heb ik een paar goede lessen genomen, speciaal gericht naar het steigeren en even een ruiter die ervaring
heeft met probleem paarden haar laten aanpakken. Hierna was het zo goed als over. Het was een kwestie van goede les,
en heel duidelijk zijn. Bitten of iets erin gooien helpt niet. Ik heb trouwens ook een hengstenketting eraan gedaan, dit
zal meer helpen dan een zwaarder bitje :)

Veel succes!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:29

smurffie schreef:
Ik lees in je stuk inhouden inhouden en inhouden.
Als ik mijn merrie ga inhouden wil ze ook rennen. Ik gooi op zo'n moment mijn teugels los en zing een liedje waar ik rustig van wordt, doet wonderen.

En dat doe je iedere keer zo? Volgens mij stopt je paardje gewoon omdat ze geen zin meer heeft in rennen, maar de volgende keer dat je per direct moet stoppen heeft je paard maling aan je, want de vorige keer hoefde het toch ook niet? mocht het toch ook net zolang totdat ie zelf geen zin meer had? Dit is geen grenzen stellen.