hoofd te laag, te veel op voorhand lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

hoofd te laag, te veel op voorhand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 19:49

mijn paard komt van ver, maar we komen steeds een stapje verder. Ik noem hem altijd schillenboerpaard, want hij heeft totaal geen enkele dressuurmatige ervaring, en ook springen kent hij niet. Ik denk dat hij vooral voor de kar, en mischien af en toe eens recreatief buiten heeft gereden. Ik moet hem dus van 0 opbouwen. Dat is best lastig:-) Maar wel heeeel leuk om hem vooruit te zien gaan. Ik ben zelf ook geen topruiter, dus samen leren we elke keer. Ik heb het nu voor elkaar, dat mijn paard zijn rug gebruikt, en mij echt draagt. Dat voelt echt ff totaal anders! Heel fijn, ook voor mijn rug:-) Hij loopt niet meer lateraal, wat hij eerst wel deed, en hij kan nu ook in galop op een volte, in galop kreeg ik hem helemaal niet eens in het begin. Gelukkig is hij heel fijn aan het been, en doet hij altijd zn best.
Maar nu. Wat ik heel lastig vind. Ik heb hem al die tijd op een zeer los teugeltje gereden, om hem te leren,op zn eigen benen te lopen, en niet op mijn handen. Ik heb er een dubbelgebroken argentaan bitje in hangen. Hij wil alleen nu continu die teugellengte behouden, en houd zijn hoofd heel laag. Ik vermoed dat hij toch teveel op de voorhand loopt. Mijn vraag is; hoe kan ik het het beste aanpakken om
1. zelf te controleren of hij niet teveel op de voorhand loopt
2. hem zn hoofd wat meer te laten dragen ivp bij voorkeur met zn neus zo laag te lopen

Het helpt niet hem meer voorwaarts te rijden, of meer figuren. Hij doet het in alle gangen.

Tabaluga12

Re: hoofd te laag, te veel op voorhand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:50

Achterhand sterker maken dmv overgangen en schijnovergangen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 20:02

Ja dat doe ik dus al, idd.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:49

Dan is het mi een kwestie van tijd

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:51

Misschien eens wat minder voorwaarts rijden, wel opletten dat hij aan het been blijft.
Als een paard te hard loopt, kan hij zijn passen niet afmaken, rent als het ware van het achterbeen af.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:52

Longeer je ook?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 21:56

Tabaluga12 schreef:

Denk je?? Zou het zichzelf op moeten lossen?

svdijk schreef:
Misschien eens wat minder voorwaarts rijden, wel opletten dat hij aan het been blijft.
Als een paard te hard loopt, kan hij zijn passen niet afmaken, rent als het ware van het achterbeen af.

Klinkt logisch, alleen hij doet het óók bij een langzaam tempo

Tabaluga12 schreef:
Longeer je ook?

Ja, alleen dat doet hij het tegenovergestelde; hoofd om hoog, holle rug, briesen en staart de lucht in; kortom alles behalve ontspanning maar pure fun :D

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:13

Probeer hem dan in het lagere tempo, net iets lager dan hij het liefst loopt of als hij heel traag zou zijn net iets hoger dan hij zelf wil, vlug te maken in de benen.
Dit doe je door het lichtrijden te vertragen, een keer been te geven en dat van voor weer opvangen. Steeds korte stukjes en bij een brave reactie gelijk belonen door hem iets langer/lager te laten lopen.
En heel snelle overgangen rijden, zodra je aandraaft alweer terug naar stap denken en dan ook binnen 4 a 6 passen weer terug in stap zijn, om vervolgens weer gelijk te denken aan draf en in 3 a 5 stappassen weer aan te draven.
Je mag best een keer je handen dichtknijpen als hij teveel wil zakken, om gelijk weer los te laten en daar een voorwaartse reactie aan te verbinden.
Ook zou je met draf-balkjes kunnen werken, eerst ruim uit elkaar leggen zodat hij in een normaal tempo een beetje moet rekken in het lijf, en dan telkens de balkjes iets dichter bij elkaar leggen maar wel in hetzelfde tempo door te draven zodat hij kortere, snellere en hogere stappen/passen gaat maken.
Ook veel aangalopperen en weer terug nemen zorgt voor meer kracht in de achterhand, waardoor het voor hem makkelijker word om zichzelf te dragen.

Uiteraard alles met mate en rustig opbouwen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 07:23

Een stukje dat ik eerder plaatste, misschien kom je hier verder mee.

Om de juiste bespiering en mentaal evenwicht op te bouwen rijdt je een jong paard voorwaarts, dat wil zeggen dat het telkens op jouw kuitdruk "voor je uit komt", én neerwaarts.
Voorwaarts neerwaarts en grote voltes waarin je het paard vraagt om te beginnen stelling en later buiging door je kruis aan de binnenzijde iets aan te spannen.
Buigen links, buigen rechts, grote voltes, hoeken, slangenvoltes 8ten.
Je paard gaat in de tijd vanzelf de achterhand verder onderbrengen en komt dan van voren omhoog als deze daar toe in staat is.
Je hebt mogelijk de bouw van je paard tegen en daar zul je je aan moeten aanpassen. Denk aan een periode van een jaar of meer dagelijks 20-25 minuten. Goed losstappen (buigen), goed afstappen. Energie afblazen doe je buiten op de rechte lijn waar je hem zijn eigen houding laat bepalen.

Een onbespierd paard KAN de achterhand niet onderbrengen.
Of het paard zijn hoofd voor de knieën draagt of hoog in de krul heeft nagenoeg geen invloed op het gewicht op de voorhand.
Het verplaatsen van het gewicht van de massa naar de achterhand is het resultaat van het jaren voorwaarts neerwaarts overgaand in voorwaarts opgaand rijden waarbij de bespiering van de buik en de lendenen een grote rol spelen.
De bespiering van buik en lendenen zijn de eerste twee gereedschappen om aan opgaand te kunnen gaan beginnen, hier uit volgt de bespiering van de benen.
Deze spiergroepen worden ontwikkeld bij het voorwaarts neerwaats.
Omdat dit deel van de africhting voor een veel mensen niet zo spectaculair is beginnen ze de africhting gemakshalve in het "midden" met als resultaat dat het paard nooit tot een echte oprichting KAN komen.
Dit is de voornaamste reden dat een héél groot deel van de gereden paarden achter de loodlijn loopt met een valse knik in de hals, vastgezet tussen de schouderbladen.

Je moet je focussen op op het VOORWAARTS EN HET NEERWAARTS tegelijkertijd.
Hier van uit ontstaat de JUISTE bespiering en gemoedstoestand.
Het enige dat in het begin de hand hier doet is voorkomen dat het paard kan gaan sterrenkijken.
Een paard dat heel erg voorwaarts is is aan het vluchten met een stijve rug (hoort bij vlucht). Door TEGELIJKERTIJD neerwaarts te rijden laat het de rug los en veranderd van gemoedstoestand.....
Je kunt een paard niet in horizontaal evenwicht brengen zonder dat het voorwaarts neerwaarts gaat, dit is het uitgangspunt van de klassieke dressuur.
Dit principe is in een paar honderd jaar ontwikkeld door duizenden intelligente ruiters en gebleken het enig correcte systeem te zijn om te voorkomen dat onervaren ruiters grote fouten kunnen maken en een paard verkeerde gewoontes opbouwt en spieren ontwikkeld waarmee het later gemakkelijk aan de gevraagde oefeningen kan ontkomen.

De hals naar beneden laten zakken is niet voorwaarts neerwaarts rijden en het paard sneller laten lopen ook niet.
Het hoofd naar boven laten brengen levert geen enkele gewichtsverplaatsing op.
Een onervaren paard kan zijn gewicht gemakkelijker naar de achterhand verplaatsen met zijn neus op zijn knieën dan hoog gedragen.

Het moet eerst "nederig" zijn en blijven (dus zonder weerstand) dat bereik je met een vallend hals, het moet leren de spieren tussen de schouderbladen los te laten, deze spant vrijwel ieder paard aan om zich te "weren" tegen het ruitergewicht, het weet niet beter, dat bereik je met een vallende hals.
Van hier uit moet het leren de buikspieren aan te spannen om de wervelkolom recht maken (horizontaal) en daarmee de ruiter te dragen, dit bereik je door met een vallende hals voorwaarts te rijden.
Als dit bevestigd is zal het paard vanzelf beter onder gaan treden, mits je voorwaarts blijft rijden. Als het beter onder begint te treden begint het vanzelf de lendenspieren te ontwikkelen.
Deze heeft het nodig om de massa beter te kunnen dragen, van voren naar achteren te kunnen brengen, te gaan buigen in de knieën en daarmee de spieren te ontwikkelen om te kunnen gaan dragen.
Dit duurt gemiddeld 4 jaar er zijn geen "shortcuts".
Een goed aangereden paard zal in alle bewegingen en ten alle tijde direct de hals kunnen strekken zonder zijn evenwicht te verliezen.

Het met vallende hals rijden zet een "trigger" om in het paard, het paard wordt er normaal gesproken nederig en minder angstig door.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:43

interessant stukje !
Dus als ik het goed begrijp rijd ik mijn 3 jarige gup zo gek nog niet ?

Ze loopt graag achter de loodlijn ( niet veel hoor iets ) maar wel ontspannen en voorwaarts / neerwaarts en hangt totaal niet in mijn handen en krijgt van mij ruimte . Ze loopt goed over de rug en is met een pink te sturen .
Het " omhoog " komen is dus voor latere zorg als ik het stukje goed lees .

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:08

@viphorse
Voor de loodlijn rijden!
Achter de loodlijn zet je het voorste deel van de rug vast en kan ze zich niet meer verder oprichten.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:40

Dank je voor je reactie .

Hoe rijd ik hem voor de loodlijn ?

Ik hoor van een hoop mensen namelijk iedere keer wat anders. Nu is het ook zo dat niet iedereen hetzelfde rijd maar ik sta graag open voor ideeën en tips.

Mijn eigen lesgever zegt hoog houden ( niet trekken absoluut niet !) dus ook niet naar beneden rijden. Ze loopt dan niet meer zo voorwaarts / neerwaarts en heeft haar neus er wel een stukje uit maar loopt zo ook prettig. Ze loopt dan halverwege met haar hoofd /hals houding. Ik heb dan gewoon lekker licht contact en hangt ze ook niet in mijn handen alleen loopt ze dan iets met haar neus eruit. Niet helemaal uitgestrekt met haar neus maar rond is ze ook niet. Als ik haar tijdens het rijden laat ontspannen dan loopt ze lekker met de neus bijna over de grond aan een lange teugel

Edit : Wij rijden trouwens veel slangevoltes / voltes etc dit gaat prima en ze stuurt mooi en goed.

Mijn lesgever zegt dat wij alle tijd hebben en niet teveel moeten doen in 1 keer :o
Dit komt ook omdat ik een hoop jonge paarden zie die al bovenin met het hoofd rijden en dan vraag ik mij af hoe doen die dat toch ?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:44

De laatste bijdrages zijn ZEER interessant en leerzaam. Het zegt me ook dat mijn paard toch echt wel op de goede weg is... toen ik hem net had, had hij zn hoofd in de lucht, maakte zijn rug hol, en rende er op los. Viel telkens uit balans, kon niet galopperen, viel in een volte naar binnen etc. De meeste problemen zijn nu weg, alleen het hoofd gaan dragen heeft dus wat langer nodig. Ik ben dus idd bij het begin begonnen en zit nu dus ergens in het midden denk ik. Ik vind hem al zoveel heerlijker lopen dan eerst, dus het voelt goed, alleen was ik bang dat het hoofd laag dragen, een blijvend iets zou zijn. Zo ik lees uit het stukje hierboven gaat dat op termijn vanzelf omhoog. Met de oefeningen die me zijn geadviseeerd ga ik ook zeker oefenen/verder wie weet oooit... kunnen we misschien eens een fatsoenlijk B-proefje lopen....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:58

Ieder paard loopt anders, heeft een eigen houding waarin hij het beste loopt.
Tuurlijk is het niet goed je paard heel rond te rijden als hij nog zo jong is maar soms loopt een paard beter als hij net iets achter de loodlijn is, dat hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, als hij ontspannen is en jij niet trekt.
Te los laten is ook niet goed, je wil hem ten slotte bij elkaar rijden.
Maar dat doe je voornamelijk op je zit.
Je kan jezelf filmen en dan wat dingetjes uitproberen, zo zie je het beste hoe je paard nou eigenlijk loopt.
In eerste instantie is het veel belangrijker dat je paard actief is, achter dus goed meekomt.
Oprichten komt met verzamelen vanzelf, je zal het gaan merken als hij dus sterker wordt.
En dan is het voor jou de taak om niet tegen te houden, veel mensen hebben dan juist de neiging hun paard ronder te willen zetten.
En het kost gewoon tijd om spieren te kweken, dat kan ook weer per paard verschillend zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:04

Wanneer je je paard achter de loodlijn rijdt belemmer je het om aanleuning te nemen, daar is geen ruimte meer voor, je hebt hem opgesloten, je kunt er niet zeker meer van zijn.
Aanleuning is een bewijs van ontspanning, het vallen van de hals, het loslaten van de rug, het aanspannen van buikspieren en dit is het begin van dragen.
Een paard dat aanleuning neemt volgt de hand en het achter de loodlijn rijden is dan dus helemaal niet nodig.
Achter de loodlijn rijden verkapt het gebrek aan aanleuning.

Aanleuning is een actie van het paard!
Het paard neemt aanleuning en dit is dus iets anders dan contact genomen door de ruiter. (opsluiten achter de loodlijn)
Het ontstaat van uit losgelatenheid, dus vertrouwen en ontspanning en het voorwaarts gaan op drijvende hulpen, wat wil zeggen het verlengen van de pas en niet het sneller gaan.

Het oprichten van de hals en het dus hoger dragen van het hoofd volgt na langere tijd voorwaarts en neerwaarts gereden te zijn op een natuurlijke manier.
Het paard wordt sterker in de spieren van de achterhand en kan van daar uit de massa van de voorhand beginnen op te tillen. Het van achteren naar voren rijden.
Bij het hoofd van het paard hebben we in de eerste tijd (anderhalf jaar) weinig meer te zoeken dan het vragen om de hals te laten vallen en aanleuning te nemen.

Wanneer het paard achter de loodlijn wordt gereden is het vrijwel zeker tegelijkertijd te hoog ingesteld en zet hiermee het voorste deel van de rug vast. Gaan dragen wordt hierdoor onmogelijk dit kan nl alleen maar ontstaan vanuit een losgelaten rug. Het paard loopt nu in tweeën.
Het zg "rond" rijden "zaagt" het paard successievelijk in tweeën.
Oprichting ontstaat vanuit een bolle rug.
Dravers op de renbaan lopen met hoog geheven hoofd en een holle rug.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:11

viphorse schreef:
Dank je voor je reactie .

Hoe rijd ik hem voor de loodlijn ?

Ik hoor van een hoop mensen namelijk iedere keer wat anders. Nu is het ook zo dat niet iedereen hetzelfde rijd maar ik sta graag open voor ideeën en tips.

Mijn eigen lesgever zegt hoog houden ( niet trekken absoluut niet !) dus ook niet naar beneden rijden. Ze loopt dan niet meer zo voorwaarts / neerwaarts en heeft haar neus er wel een stukje uit maar loopt zo ook prettig. Ze loopt dan halverwege met haar hoofd /hals houding. Ik heb dan gewoon lekker licht contact en hangt ze ook niet in mijn handen alleen loopt ze dan iets met haar neus eruit. Niet helemaal uitgestrekt met haar neus maar rond is ze ook niet. Als ik haar tijdens het rijden laat ontspannen dan loopt ze lekker met de neus bijna over de grond aan een lange teugel

Edit : Wij rijden trouwens veel slangevoltes / voltes etc dit gaat prima en ze stuurt mooi en goed.

Mijn lesgever zegt dat wij alle tijd hebben en niet teveel moeten doen in 1 keer :o
Dit komt ook omdat ik een hoop jonge paarden zie die al bovenin met het hoofd rijden en dan vraag ik mij af hoe doen die dat toch ?

Hou jij je maar vast aan je instructrice en laat je niet gek maken door alle goed bedoelde hulp hier op bokt!
Alleen iemand die de combinatie ziet rijden zal goed advies kunnen geven.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 06:37

Iedereen bedankt voor de reacties !

Ik weet dat ik het met mijn 3 jarige niet zo verkeerd doe , ze is happy en vrolijk en heeft uiteraard haar nukken zoals ieder ander ( jong ) paard.
Ik vroeg mij alleen af nav dit stuk hoe een paard dan daadwerkelijk aan de teugel komt. Ze volgen je hand maar dan ligt bij mij ook een stukje niet zo goed want ik laat mijn teugels vaak iets te los .
Ik sta op een professionele stal die alleen maar jonge paarden zadelmak maken en iets doorrijden dus gelukkig begeleiding genoeg.
Maar wat ik dan zie is een 3 jarig paard wat al bovenin loopt met zijn en dan zie ik mij en mijn gup met het neusje eruit en dan twijfel ik :o

Gister erover gehad en antwoord van mijn lesgever was dat wij heel hard juist voorruit gaan maar niet te hard moeten gaan. We hebben tijd zat alleen de paarden die daar getraind worden word meer van verwacht en worden dus sneller zo gereden.

Ach als je maar lol met en om je paard hebt dan ben je al een heel eind !

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 06:52

Brendaaaa schreef:
Tabaluga12 schreef:

Denk je?? Zou het zichzelf op moeten lossen?

svdijk schreef:

Klinkt logisch, alleen hij doet het óók bij een langzaam tempo

Tabaluga12 schreef:
Longeer je ook?

Ja, alleen dat doet hij het tegenovergestelde; hoofd om hoog, holle rug, briesen en staart de lucht in; kortom alles behalve ontspanning maar pure fun :D

Maar alleen los rondslingeren heeft ook niet veel nut. Zou dan wel pessoa of longeerhulptouw gaan gebruiken zodat hij lekker over z'n ruggetje gaat lopen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 07:20

DatBenIkNou schreef:
Maar alleen los rondslingeren heeft ook niet veel nut. Zou dan wel pessoa of longeerhulptouw gaan gebruiken zodat hij lekker over z'n ruggetje gaat lopen.

Nee, met hulpmiddelen doet hij hetzelfde... dat is een probleem. Ik slinger niet los rond.... waar baseer je dat op? Ik heb een longeerhulp in gebruik, maar hij doet zo maf, dat ik die er weer afhaal, omdat hij loopt te pretletteren. Moet zeggen dat het wel een verschil van dag en nacht is of er veel vliegen zijn....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 07:22

viphorse schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties !

Ik vroeg mij alleen af nav dit stuk hoe een paard dan daadwerkelijk aan de teugel komt. Ze volgen je hand maar dan ligt bij mij ook een stukje niet zo goed want ik laat mijn teugels vaak iets te los .

Maar wat ik dan zie is een 3 jarig paard wat al bovenin loopt met zijn en dan zie ik mij en mijn gup met het neusje eruit en dan twijfel ik.

Gister erover gehad en antwoord van mijn lesgever was dat wij heel hard juist voorruit gaan maar niet te hard moeten gaan. We hebben tijd zat alleen de paarden die daar getraind worden word meer van verwacht en worden dus sneller zo gereden.

Met je drie jarige moet je inderdaad niet te hard gaan, neem een jaar of twee voor de echte basis.
Jonge paarden worden doorgaans veel te hoog ingesteld omdat dat goed verkoopt. Het is alleen maar slecht voor zijn lichamelijke en geestelijke ontwikkeling.

Je paard komt daadwerkelijk aan de teugel wanneer het zich bewegend in totale ontspanning ( in losgelatenheid, alles staat in dit woord) zijn hals laat vallen ( is zich strekken, is zich loslaten in de bovenlijn) en in dit neerwaarts strekken op een weerstand biedende, begrenzende hand hand stuit.
De hand beperkt het strekken.
Op dit moment drijf je het paard voorwaarts, het paard zal nu de buikspieren aanspannen en in de beweging de rugspieren om de voorhand op te tillen om deze naar voren te kunnen verplaatsen, daardoor wil de neus naar voren naar omhoog komen maar wordt daarin begrensd door de weerstand biedende hand.

Een paard dat met gespannen rugspieren loopt kan dus de voorhand niet in de beweging optillen.

Het paard geeft hier op na, de ruiter daarna ook, het paard is nu aan de teugel. Er is een licht contact.
Het paard is geplaatst tussen de voorwaartse drang en de begrenzende hand. Zijn gangen worden hierdoor meer dragend en verheven.
De bovenlijn volgt een boog die heel licht aangespannen is.
Deze boog moet onderhouden worden met voorwaarts drijvende hulpen.
De hand is soepel, ontspannen, teder, geeft telkens na na het nageven van het paard.
Bij een jong/onervaren paard wordt dit iedere paar seconden opnieuw bevestigd, een doorgereden paard zal staads gemakkelijker de spannings boog kunnen handhaven.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 07:35

Ik baseerde dat op hoofd in de lucht en pure fun, zoals je schreef.
Bij onze merrie duurt het ook even voordat ze lekker laag gaat lopen met longeren, eerst wat protest en kijkerig en dan pas ontspannen en laag. Zij loopt ook door haar bouw wat te veel op de voorhand, ik herken wel wat puntjes die jij noemt.

Simpelman: je legt het heel mooi uit en in theorie snap ik het ook heel goed. In de praktijk vind ik het één van de moeilijkste dingen van het paardrijden! Ik heb wekelijks privéles en ik ken mijn eigen valkuilen, maar jeetje wat vind ik het soms lastig! Ik heb heel snel de neiging mijn bovenlijf vast te zetten, dus ook haar helaas...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 07:38

Permanent de ontspanning zoeken van jezelf van van je paard, hier is alles op gebaseerd.
Zonder dat komt er niets van terecht.
Geduld.

Als je slim bent het goed uitgelegd krijgt kun je zelfstandig de goede richting uit werken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:05

I know...wordt hard aan gewerkt! :D

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 10:34

Simpelman schreef:
Permanent de ontspanning zoeken van jezelf van van je paard, hier is alles op gebaseerd.
Zonder dat komt er niets van terecht.
Geduld.

Als je slim bent het goed uitgelegd krijgt kun je zelfstandig de goede richting uit werken.

Ik heb echt heel veel aan je reacties!!! Ik neem het mee in mn routing! dank je wel!!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 10:35

[quote="DatBenIkNou"]Ik baseerde dat op hoofd in de lucht en pure fun, zoals je schreef.
Bij onze merrie duurt het ook even voordat ze lekker laag gaat lopen met longeren, eerst wat protest en kijkerig en dan pas ontspannen en laag. Zij loopt ook door haar bouw wat te veel op de voorhand, ik herken wel wat puntjes die jij noemt.
quote]

Ja, precies, na verloop van tijd komt de ontspanning wel, maar echt alleen als er niks in de weg zit wat hem stoort (zoals de vele, vele veeeeele vliegen hier....). Ik hoop dat het van de herfst beter gaat met longeren.