harde ruiterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kima80

harde ruiterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 10:39

Hallo Bokkers,

Ik heb in de loop der jaren mijzelf een heel vervelend iets aangeleerd en dat is dat ik een veel te sterke hand heb.
Ik wil hier van, probeer er elke trainig op te letten maar doordat het een aangewoonte is gaat dit nog niet zo makkelijk als wat ik gehoopt had.
met name rechts, ik ben zo sterk rechts en nu is het natuurlijk zo ver gevorderd dat mijn paard in verzet komt.
kan wel huilen, zo erg vind ik dit.
waarom heb ik mij dit zo aangeleerd?
hoe leer ik dit af, heeft iemand goede tips voor me?

MarliesV

Re: harde ruiterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:41

Lessen lessen en nog eens lessen.

Wat wil helpen is een stokje tussen je beide handen doen. Dan heb je je handen op gelijke hoogte/lengte en voel je met je 'goede' hand wat je sterke hand doet. Stuk bewustwording dus.

Paard dat in verzet komt is wel extreem trouwens. Wat doe je met die rechter hand dat het zo gaat?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:42

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:42

Les nemen? of iemand tijdens het rijden die er op let en het steeds aangeeft?
Verder heb ik geen idee :+

kima80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 10:45

Ik ben gewoon heen sterk rechts, ik blijf vasthouden ipv dat ik een ophouding maak, ik ontspan te laat.
hierdoor komt paard in verzet en trekt zich lang.
ik ben me ervan bewust dat dit gewoon door mij komt, paard valt niks te verwijten

ik heb trouwens les, en hier wordt ook echt aandacht aan besteed. alleen ik wil het graag te goed doen, en baal zelf enorm dat mij dit niet lukt.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:09

Heb je een onafhankelijke zit? Ter controle; kun je met losse teugels rijden?

kima80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 12:19

Locanda schreef:
Heb je een onafhankelijke zit? Ter controle; kun je met losse teugels rijden?

ja die heb ik. balans is verder geen probleem. en in de stap heb ik totaal geen probleem met mijn rechterhand. het is het ergste in de draf, ik ben dan te gefixeerd op hoe mijn paard loopt.
hij gaat door mijn rijden hangen en zodra hij gaat hangen word ik alleen nog maar sterker in mijn rechterhand.
dit is zo een slechte gewoonte van mij.
ik verwijt mijn paard ook echt helemaal niks.
ik wil gewoon dit nu goed oplossen, het rijden voor hem weer prettig maken, en natuurlijk ok voor mij maar mijn paard komt op de eerste plaats.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:23

De enigste die hier aan kan werken is jijzelf, waarom een harde hand, ben je je bewust van wat je in je handen hebt?? OF ben je een onzekere ruiter??
Als je daar bewust van ben dan kun je geen harde hand hebben, dus ga eens meer bewust rijden en leer daarmee je ruitergevoel en ook een onafhankelijke zit krijgen.
Durf de teugels eens lang te laten, als je paard goed getraind is zal hij op je zit moeten reageren.
Miss eens een paar zit lessen nemen ,

kima80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 13:28

dat weet ik, maar het is frustrerend dat ik mij dit zelf niet snel genoeg afgeleerd krijg.
ik ben me er bewust van, maar het sluipt er vaak in, als je met een oefening bezig bent dan ben ik daar gefocust op en zonder dat ik er erg in heb neem ik weer teveel druk met rechts, of blokkeer ik rechts.
ik rijd vaak met losse teugels, mijn paard reageerd super op mijn zit. lange teugel draven en puur op het ritme van het lichrijden kan ik schakelen, zodra ik sneller ga lichtrijden gaat hij meer tempo maken en anders om.
zitlessen neem ik ook geregeld.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:30

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:32

en tijd met een lang teugeltje rijden. Zie dan nog maar eens hard te worden in je hand. ;)
Minstens twee "stukjes" losser nemen (als je zo'n stoffen teugel met lederen stukjes hebt) en niet korter nemen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:23

1 handig rijden? lol _O-

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:26

Ik heb hier zelf ook heel erg last van gehad met mijn linker hand. Wat mij heeft geholpen is om mijn teugel ietsje anders vast te pakken. In plaats van tussen mijn pink en ringvinger, tussen mijn ringvinger en middelvinger in! Toen ik dat eenmaal onder controle had en hier minder hard in werd, ben ik weer gewoon gaan rijden en nu houd ik veel minder streng vast

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:27

Ik heb zelf een tijd geoefend om te rijden 'als een springruiter'. Je kent dat losse relaxte beeld wel. Even alles vergeten van hoe je paard moet lopen of hoe jij netjes moet zitten, maar dat beeld voor ogen houden, desnoods ga je zelfs in verlichte zit zitten als het helpt bij het mentale beeld. Dan ga je vanzelf rijden met meer veer in je pols, in je elleboog en in je schouder. Als die lossigheid bij jezelf weer terug is kun je dat weer gaan verfijnen naar dressuurgericht.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:29

troi schreef:
troi schreef:

Heb je de link bekeken? Is een reuze nuttig instrument en die kan je heel makkelijk aan de teugels vastmaken.

Idd dit, zo kan je het niet meer onbewust doen!
Bij mij hielp het binnen een week, ik zweer echt hierbij _/-\o_

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:33

Hoe werkt dat ding?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:34

Ten eerste wil ik je zeggen dat je op jou eerste stap ontzettend trots mag zijn: je weet dat je sterk bent en durft er aan te werken! Wat erg kan helpen is om één tot twee maanden niet meer te gaan rijden. Longeren e.d. is prima maar jou lichaam is geconditioneerd om aan een kant sterk te zijn. Sterker nog, de spieren aan die kant zullen letterlijk verder ontwikkelt zijn. Als je even een pauze neemt zullen die spieren in sterkte iets afnemen. Hierdoor zul je het zelf sneller voelen dat je te veel spant en is het makkelijker om je ervan bewust te zijn (en er actie op te ondernemen). Als je dan weer start is het even belangrijk dat er iemand is die je kan wijzen op je oude fouten. Dat kan een instructeur zijn maar ook een stalgenoot die er kijk op heeft. Heel veel succes!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:41

Urielle schreef:
Hoe werkt dat ding?

Ben ik ook benieuwd naar.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:42

Ik heb hetzelfde. Ik was steeds hard aan het werk om het te verbeteren, maar kreeg het niet voor elkaar. Nu heb ik afgelopen maanden echt alleen maar buiten gereden. (Niet zo zeer om mijn hand zachter te laten worden, maar gewoon omdat de kans er was en ik geen zin had in serieus werk) Dit heeft mij heel erg geholpen. Ik kan buiten ontspannener zijn, omdat ik minder met houding van het paard bezig ben. Net voor het eerst in de bak gereden en ze liep als een tierelier. Heerlijk. Merk aan mijn arm en schouder dat het allemaal veel losser is.

Bovenstaande teugelhulp lijkt mij ook wel wat, denk dat ik die ook nog ga aanschaffen, mocht ik weer in het oude patroon terugvallen...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:02

Urielle schreef:
Hoe werkt dat ding?

Je verbindt het aan je teugel en het meet hoeveel druk je uitoefend. Als je het zelf niet goed doorhebt, of te laat, leer je dus dat beter en sneller te herkennen. Het is als het ware een stukje greedschap.

Zie het tweede plaatje van deze link (even op het pijltje drukken). Je ziet aan de kleur hoeveel druk je uitoefent. Er zitten dus ook twee in een set om aan beide teugels te verbinden om goed te zien of je beide teugels gelijk op druk hebt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:16

rijden met vliegertouw als teugel dan trek je niet meer hoor.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:32

Meestal word je sterk als je je armen vastzet. Ik zou de teugels heel kort nemen, maar je armen dan bijna strekken, dus je handen ver naar voren brengen.
Hierdoor wordt het heel moeilijk om je handen vast te zetten en kun je beter meebewegen met de bewegingen van je paard. Het heeft mij heel erg geholpen om mijn armen/schouders niet vast te zetten.

De teugeldrukmeter had een stagiaire bij ons op stal laatst meegenomen. Ik stond ernaar te kijken samen met de trainer van mijn instructrice, die zelf paarden traint op hoog niveau in de dressuur. Hij schrok er heel erg van hoeveel druk je al had terwijl de meter nog op groen stond. Ik heb er zelf ook even aan getrokken en ik schrok ook hoeveel kracht je nodig had om zo'n meter in het rood te trekken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:59

Zoals Moll al zei, met één hand rijden.
Of met een vliegertouwtje.

Dat lost al je problemen op, als je dat tenminste echt wilt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:04

Het is al een soort van gekscherend gezegd, maar op 1 hand rijden zou best een tijdelijke optie kunnen zijn. Dan wel met links, op die manier speelt je rechterhand gewoon even niet meer mee.

kima80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 14:09

wreckh schreef:
Ik heb hetzelfde. Ik was steeds hard aan het werk om het te verbeteren, maar kreeg het niet voor elkaar. Nu heb ik afgelopen maanden echt alleen maar buiten gereden. (Niet zo zeer om mijn hand zachter te laten worden, maar gewoon omdat de kans er was en ik geen zin had in serieus werk) Dit heeft mij heel erg geholpen. Ik kan buiten ontspannener zijn, omdat ik minder met houding van het paard bezig ben. Net voor het eerst in de bak gereden en ze liep als een tierelier. Heerlijk. Merk aan mijn arm en schouder dat het allemaal veel losser is.

Bovenstaande teugelhulp lijkt mij ook wel wat, denk dat ik die ook nog ga aanschaffen, mocht ik weer in het oude patroon terugvallen...

ik rijd al heel veel buiten.
en na aantal weken vakantie vorige week weer begonnen met training, mss daarom ook wat meer verzet dan normaal.
gister gereden en het ging super. ben heel bewust bezig met het gebruik (of beter gezicht niet gebruiken) van mijn handen en alles een voor een.

ik merk dat ik té netjes wil rijden en daarom té gecontroleerd en té veel vraag.
ik moet proberen alles in stapjes te doen. ik had moeite met de galop waar hij zich enorm lan trok, nu spring ik rustig aan houd mijn linkerhand er extra goed bij en zorg dat hij perfect aan het been is, als hij zich dan lang trekt gewoon alleen corrigeren met mijn been, voorwaarts blijven rijden en uiteindelijk komt hij dan vanzelf weer nagevelijk.
ik moet de rust bewaren en dat werkt gewoon super.