niet willen lopen op gras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

niet willen lopen op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 14:31

noujah niet willen lopen.... niet fijn willen lopen. groot verschil tonen met het rijden in de bak op gewoon zand.

dit hele zomerseizoen hebben we om het maar zo te zeggen ook verpest.
ik krijg hem niet fatsoenlijk aan het lopen op het gras (altijd met stiften)
ik ben nu al een paar maanden (rij zn 3/4x per week) alleen maar op het gras aan het rijden maar er komt geen verbetering.
hij gaat zo in zn gangen achteruit
in stap is er eigenlijk geen verschil met het rijden op zand.
in draf wil hij niet op zn achterhand komen en gaan zitten
galop is zn ergste struikeldblok
rechtsom gaat wel goed, maar linksom gaat in 4takt. hij spant zich helemaal aan, valt door me binnenbeen heen en loopt eigenlijk om het uit te leggen met stelling naar rechts (ik vraag dit dus niet)
hij probeert een beetje te vluchten hebben wij het idee. in de wei hebben we bordjes staan en dan kunnen we er ook ruim omheen. dat hebben we dus een hele poos gedaan. vooruit, terug, arbeidsgalop dat is dan best te houden zolang het maar rechtdoor is. dan pakt hij dus ook goed de 3 takt aan maar zodra we binnen de bordjes gaan word het moeilijk en wil die vluchten. hij springt in 4takt en is 1 grote gespannen bom.
afgelopen woensdag hadden we wedstrijd en is me zelfs (denk uit paniek) uit de ring gesprongen in de linkergalop. hij is een fries, struikeld over een tak in het bos en dit was een foutloze sprong. ik denk echt daarom uit paniek.

maarjah en nu....
weet iemand een goeie tip om hem weer goed op het gras te krijgen....? ik rij dus zoveel mogelijk op het gras wat geen effect heeft en daarbij heb ik natuurlijk ook les. mijn instructrice zegt, gewoon doorgaan komt vanzelf goed. alleen dit duurd dus al vanaf april...

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:15

Heeft hij ijzers?

capopjekop

Re: niet willen lopen op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:23

Heeft hij wel voldoende grip op het gras?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:23

Paard is waarschijnlijk niet heel erg vast ter been. Dat merk jij in het zand niet maar hij wel. Logisch dat hij op het veel gladdere gras dus helemaal geen vertrouwen meer heeft. En dan wil jij ook nog galopperen, zijn moeilijkste gang (voor veel Friezen het geval)!

De remedie: buitenritten maken. Daarvan wordt hij sterker en krijgt hij ook meer zelfvertrouwen. Wellicht dat hij daardoor ook iets meer balans zal kunnen houden. Ik zou voorlopig niet meer op gras gaan starten, daarmee ben je hem alleen maar aan het kwellen.
Bovendien, in jouw omgeving moet het toch mogelijk zijn om buitenwedstrijden genoeg te rijden die niet op een grasbodem plaats vinden?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 18:26

Lizzy, ik draai stiften dus ja hij heeft ijzers

Capopjekop, ik heb stiften van ong een cm lang en de breedste . Wat zou kunnen is nog langere maar ben dan bang dat die zichzelf aantikt. Hij staat ook voor de kar en daar in de dress vaardigheid en maratkon heeft ie nergens last van. Ok het is dan wel 2span.

Dees, nou hij heeft meer moeite met taktmatig goed te stappen dan te galopperen.
Hij gaat met mij 1x na buiten en staat 2dagen buiten voor de kar. Nou hier is dat ook best lastig hoor. Het z wel maar m1 niet of ik moet een uur in de auto. Wij gaan zoiezo even niet meer starten, eerst paard maar weer. 100% goed krijgen.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:51

Volgens mij kan je in Kootwijk, Zevenaar op het zand starten en op Riant ??

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:54

volgens mij heeft dit paardje gewoon weinig balans... waarom niet in de bak spieren traineen, en balans? ipv hem maar te kwellen en te kwellen?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:59

Zijn de stiften niet te zwaar? Dat hij zeg maar niet diep genoeg kan waardoor hij bijna op eieren loopt?
Ik draai enkel stiften als het gras nat is en de bovenste grondlaag nat.
Heeft hij er ook niet meer moeite mee omdat de 'bak' niet meer afgesloten is? Voor mezelf merk ik dat aan mijn rijstijl zelf.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:10

Misschien komt het door de omheining die je in de bak wel hebt (?) en in het weiland niet hebt.
Geeft je paard toch wat extra steun.

Denk dat het wel beter wordt zodra je paard meer balans heeft. :j

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 00:56

Curly, ik kan niet langer dan een half uur rijden wil ik de trailer heel houden en kootwijk is gras. Riant is zondags, dan staat ie voor de kar.

Unihorses, nou kwellen maak je dr wel een erg woord van hoor. Ik kreeg van iedereen te horen dat ik maar door moest gaan, het zou wel goed komen tot de druppel is gevallen. Maar jij denkt dus balans...en hoe denk je dan zn balans nog meer te kunnen verbeteren?

Sheenegro, ik heb een gewone maat stiften,niet super groot ofzo. Ik reed een poosje met een maatje (zn 3mmkleiner) en merkte toen dat hij op eieren ging lopen. Dat er geen omheining meer is zou kunnen. Ik rij hem nu 6jaar en elke zomer gaan we de wei op (omdat die daar eerder beter liep) dus opzich kun je zeggen dat die het wel gewend is....toch?

Joosiien,zou een balans probleem kunnen zijn die na 6jaar op duikt. Tips om zn balans te verbeteren?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 06:17

Ligt je wei niet te hard? Met mijn paardje kan ik niet op eigen wei rijden omdat hij steenhard is. Ook mijn verzorgpaard (Z2) op de eigen wei (ook hard) loopt anders, op wedstrijd is het vaker stoppelveld, dat ligt zachter.

Ondanks dat ik ook al jaren op gras(velden) rondrij, sinds kort besef ik dat ik daar anders rij als op de piste. Het is miniem, maar het gevolg is een paar trainingen later zichtbaar.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 06:32

Wissel eens van maat kalkoenen.

Ons paard loopt niet fijn op lange stiften: ze maait voor en achter en wil liever een stukje glijden als ze haar voeten neerzet. Door de lange stiften kan dat niet en staat de voet meteen stil. Misschien heeft jouw paard dat ook, dat ze liever een stukje doorglijdt.
Als wij hele korte stiften draaien, dan loopt ze het fijnst.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 06:47

Op mij komt het over alsof dit paard gevoelige voeten heeft. Zand is zachter dus daar lopen ze dan vaak wel goed terwijl ze op het harde of gras dan niet goed lopen (onregelmatig, kort, maar soms ook gewoon erg op de voorhand of heel voorzichtig). Als ik jou was zou ik eens een kreupelheidsonderzoek er tegen aan gooien. Wie weet valt het op te lossen met aangepast beslag.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 06:51

Zit hij niet gewoon aan zijn top dan, misschien is de m1 wel jullie eindpunt ??

kim2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 07:01

Wat je eens zou kunnen proberen is met 1 schroef per voet rijden. Alleen in het buitenste gat. Zodat z'n voet nog een draai beweging kan maken. Soms hebben ze het gevoel dat ze vast staan met twee stiften.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 11:25

Sheeenegro, nou er is geen verschil tussen wei en buitenwedstrijden on zn lopen dus dan zou alles hard moeten zijn.

Janouk, dat zou idd nog een goeie optie zijn. Ik heb er hier bij de ruitersport winkel al een X na gekeken maar daar hadden ze niks, ff op internet zoeken :)

Mloui, dit paard loopt ook voor de kar en de persoon die met hem ment die draafd zonder problemen met hem over jet asfalt. Hij moet binnenkort toch geënt worden dus ik kan het wel meteen vragen of ze het kunnen checken.

Curly2day, zou kunnen. Verwacht het niet. Omdat hij op zand wel goed loopt. Maar alles kan. Hoop niet dat dit zn eind is, zn stang en trens hangt al klaar...totdat dit seizoen zo slecht ging..

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 11:26

Kim2008, dat zou idd nog een optie zijn. Ik kan het best proberen.

Maar ik hoorde een paar x dat zn balans verbeterd moest worden maar weet iemand tips en trucs..?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:29

Ik heb de volgende tip wel eens van een ervaren menner gehoord. Had ook een paard dat niet op gras wilde gaan. Lekker rijden en als het maar even goed gaat, mag hij ...........Crossen!!!! Na een paar keer was de "angst" voor het gras lopen bij dit paard weg en was 'ie lekker vlot voorwaarts. Ik geloof best dat niet iedere tip voor ieder paard geldt, maar wie weet is het 't proberen waard.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:36

balans zou ik door de spieren vooral achter wat sterker te maken ( balkjes draven enzo... maar neem aan dat je dat ook in je trainingen zelf doet.... ) en zelf het uitlaten zoeken... veel over de ac lijn rijden bijv. ipv steun geven aan de bakrand. ( die steun zou jij ook met je benen kunnen geven ) maar dat zou kunnen werken als het niet in de benen zelf zit

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:48

Om hem vertrouwen te geven zou ik verzamelen en voltes maar even laten voor wat het is.
Zoek lange grasbermen en ga tempowisselingen rijden.
Vergeet de nageeflijkheid maar even. Als hij enthousiast en zonder onzekerheid begint uit te strekken in draf en galop dan pas een stap verder gaan.
Je kunt ook van die ronde stiften met harde kern proberen, die blokkeren de beweging wat minder en blijven niet zo hangen in de bodem.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:51

probeer eens zonder stoten te rijden, die van mij loopt zonder stoten ook veel fijner op gras dan met.
Het is er nu waarschijnlijk wel droog genoeg voor.
als je wel stoten draait, probeer dan eens de kleintjes.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 13:26

Rien, proberen kan altijd! Thqs!

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 13:40

Klinkt alsof hij de harde ondergrond niet fijn vindt. Ik zou ook voor kleine stiften gaan, bij Vrielink heb je kleine vierkante stiften die open zijn van binnen. Als je op gras wil blijven starten zou ik het toch gewoon blijven oefenen. Mijn vorige paard gleed altijd snel op gras en durfde dan niet goed meer. Toen hij eenmaal Z liep en meer balans had, kon ik probleemloos op gras rijden. In Zwolle kun je touwens ook fijn op zand starten.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 15:24

tes82, ik ben van de week nog bij vrielink geweest en heb ze niet gezien maar zou er eens na vragen. miss is dat idd wel de oplossing. ik heb idd ookal van zwolle gehoord maar dat is tever. als meneer het niet meer zind gooit ie zich door de trailer heen. ik ben een x in heerde wezen starten, nou heerde/wenum is zn 30 min(?) ik kon en durfde niet meer door te rijden. ben naar een parkeerplaats gereden en heb de eigenaar van stal gebeld, die heeft me met de vrachtwagen opgehaald. nu wil ik hem niet elke x vragen om ver weg te vragen. het word een lastig pakket zo.

denk dat ik gewoon langs vrielink rij, kijk of ze die stiften hebben thuis ga oefenen en lekker binnen weer ga starten.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:49

Aangezien je paard er op het zand geen last van heeft, zit het niet in de pezen. Heb je de hoefsmid al gevraagd of hij musschien weet wat de oorzaak is? En wanneer het gras nat is, doet je paard het dan wel goed? Dan weet je namelijk zeker dat het aan de hoeven kan liggen.