Niet rond genoeg rijden..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Niet rond genoeg rijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 15:32

Ik snap het allemaal even niet meer.
Ik kwam vanochtend niets vermoedend op stal bij mijn verzorgpaard aan, maar tot mijn schrik stond de eigenaresse naast de box op mij te wachten, en ze keek AB-SO-LUUT niet blij.
Wat bleek nu: Zij had al jaren heel professioneel met haar paard getraind, en in de tijd dat ik haar paard nu rijd(ong. 4 weken) bleek het paard onnoemelijk erg achteruit gegaan te zijn en "veel te recht" te lopen. Het bleek dus dat haar paard "veel ronder in de rug" gereden moest worden. Dit is mij vanaf het begin niet verteld, ik dacht dat ze gewoon een recreatie tink was voor bosritjes.
Nu bleek dus ook dat iemand anders van stal mij had zien rijden en dat ik te snel over een stoppelveld heen galoppeerde en dat ik van een te steile berg afgedraafd was... Oeps...
Maaruuh, nu komt dus het mooie: Mij heeft deze vrouw nooit hierop aangesproken, ook heeft mij dit nooit iemand verteld. Ik ben wel al vaker met iemand anders mee gegaan van die stal, die nu weg is, en die deed precies hetzelfde met zijn eigen paard. Mijn eerste gedachte dus: "Nouja, het zal wel mogen/kunnen dan!"
Nu ben ik dus bang dat ik weggestuurd word om deze fouten... Heeft iemand tips over hoe je een paard "ronder in de rug" kunt rijden..?
Ik dacht namelijk altijd dat ik na 8 jaar les en de grootste probleem paarden gereden te hebben toch wel klaar was om eigen paarden te gaan rijden... Niet dus?
Ik zie alweer dat ik veels te veel doorgepraat heb... Nouja, hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!

(Als er hier al een topic over is, graag een linkje sturen, ik kon namelijk niks vinden met de info die ik zoek.)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:47

Vind het niet alleen jouw fout ook die van de eigenaar, had ze maar paar keer meer moeten komen kijken als jij aan het rijden was.
Dan had ze kunnen zien hoe je haar paard reed en je eventueel kunnen corrigeren, dan wel kunnen adviseren les te nemen van haar instructeur of zo.

Even een tipje ronder over de rug rijden is er niet...
En je zegt 8 jaar les op de grootste probleem paarden.. 8 jaar manege les?
Want als je echt 8 jaar op de grootste probleem paarden goed gereden hebt, zou je weten hoe je een paard ronder kan instellen, dan wel meer over de rug kan rijden.
Lesje zou dus geen kwaad kunnen gok ik zo.

Wat betreft buiten rijden, ligt eraan wat er is afgesproken met de eigenaar.
Geen idee of jij mag galopperen over ene stoppelveld van de eigenaar.
Van steile helling afdraven worden bijna alle eigenaren ongelukkig van, dus dat had je kunnen bedenken.
En als ik een verzorger iets zie doen waarvan ik moet zuchten meld ik dat doorgaans bij de eigenaar
en niet bij de verzorger.
(heb het ooit wel beide gedaan, maar deze kon liegen niet normaal, was door mij en paar anderen betrapt op het buiten het terrein rijden, zonder cap en zadel. (voor de duidelijkheid, cap verplicht en ze mocht niet van het terrein af) We hebben haar erop aan gesproken, zegt glashard, dat het mocht.
Vertrouwde het niet eigenaar in gelicht. En daar heeft ze keihard tegen staan liegen dat het niet waar was
dat ze dat gedaan had. Kortom.. ik meld het tegenwoordig alleen bij een eigenaar en die ziet dan maar
wat ie er mee doet.
Oh, niet helemaal waar, laatst nog meisje met strakke slof op paard van stalgenoot aangesproken op slof.
Die vond dat niet echt dramatisch, vervolgens eigenaar ook nog maar ingelicht, aangezien die momenteel serieus netjes aan het ploeteren is om het paard zonder slof te leren rijden.)

Ik zou als ik jou was goed gesprek aangaan met eigenaar, voorstellen dat je gaat lessen bij instructie van haar keuze, als je dit paard echt zo leuk vind.

(ga zo even kijken in je profiel hoe oud je bent, vermoed jong?,
Ja, dus.. 15.. dat is niet erg.. maar dat plaatst je verhaal wel in ander perspectief.
Altijd netjes aan eigenaar vragen of iets mag, als je iets anders dan anders wilt en ik denk dat je de waarde
van de 8 jaar les en je eigen talenten iets overschat en dat de probleempaarden niet zo problematisch waren.
Is niet erg, je bent nog maar 15 en kunt nog hartstikke veel leren!
Dus lekker gaan lessen! En bijleren op deze tinker die je zo leuk vind. )

Nala

Re: Niet rond genoeg rijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:55

Ik ben op het moment 15, en ja deze "grootste probleem paarden"(ietwat overdreven) zijn manegepaarden(maar dat betekent niet dat het paarden zijn die niks fout doen/niet proberen je eens af te gooien). Ook is het zo dat de eigenaresse binnenkort met me eraan wil gaan werken, maar mijn vraag is dus zijn er kleine dingen waar ik nu al op zou kunnen letten, zonder dat de eigenaresse erbij hoeft te zijn.
(Denk aan rijd met de beugels langer/korter, probeer meer naar voren/achter te zitten, probeer een bepaalde beweging te maken met je handen, etc.)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:59

monopaws, maar op de meeste maneges leer je niet echt heel goed rijden, uitzonderingen daargelaten.
Kan jij ook niets aan doen.

Kan natuurlijk op internet niet zeggen of je langere of kortere beugels moet, of naar voren, achteren of meer in het midden moet gaan zitten, want ik weet niet hoe je op je paard zit!
Zo kan ik je dus onmogelijk het goede advies geven en dat kan op die dingen niemand.

Wat zou helpen is als je een filmpje zou hebben, dan is er al meer te zien om te zeggen of je aan die dingen wat kan doen, of dat het hele andere dingen zijn. (vermoedelijk combinatie van aantal dingen)
En nee.. het is niet een bepaalde beweging met je handen..
Dat doen ze je wel denken allicht op een manege, maar het is je HELE manier van rijden.

Wel fijn dat je toch mag blijven bij de tinker.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:00

geen bewegingen met je handen gaan maken! beugels ook niet korter en gewoon netjes zitten. lekker aktief houden en voltes rijden, hij zakt vanzelf..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 19:02

Dat dacht ik dus ook al... maar tink is een klein beetje lui en zo stijf als een hark, heb al 20 minuten achter elkaar zoveel mogelijk slangenvoltes en voltes gereden als maar kan, mevrouw had er geen zin in. Toen, naar zeggen van de manege leraar, "doe alsof je sponzen uitknijpt" geprobeert, en dat hielp een beetje, totdat ik been gaf dat ze mocht gaan stappen, en toen was de nek weer gestrekt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:04

geen sponzen gaan uitknijpen.... vanaf nu kun je die manege wel af gaan schrijven.... dat is zo ongeveer zagen.... gewoon contact houden en verder geen gekkigheid

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:04

Tja... dat is makkelijk he... het lukt niet meer, dus geef de bijrijder maar de schuld!
Nee, geloof mij, als de eigenares zelf het paard meerdere keren in de week rijd, dan gaat een paard niet zo achteruit door een bijrijder en zeker niet binnen 4 weken! Dat je verschil zou kunnen voelen, kan, maar zo veel als deze eigenares zegt ligt aan haar eigen rij steil vrees ik!

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:05

Gewoon aangeven dat je graag het paard beter rond wil rijden, en in lessen gaat investeren dat op de juiste manier voor elkaar te krijgen. Ik zou als eigenaar erg aangenaam verrast zijn en je zeker niet wegsturen. Maar als jij dacht dat het een recreatie tink was en nu blijken ze echt iemand te zoeken voor dressuurwerk,
Moet je het zelf wel willen, het kost ook wat natuurlijk.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:07

Nou, in ieder geval van die mond afblijven. Probeer haar eens lekker actief en soepel te krijgen. Rij veel overgangen, figuren maar zorg vooral ook dat jij ontspannen bent! Daardoor zal zij ook ontspannen en dan pas kun je haar correct rondrijden. Verdiep je ook eens in een juiste houding en zit en ga na of je tuig allemaal goed past. Via PB zal ik je een site sturen waar je wellicht iets mee kunt.

Onthoud, dit zal echt niet gelijk de eerste keer klaar zijn. Dit vergt best wel wat tijd en je moet er voor zorgen dat in ieder geval een heel deel van bovenstaande punten in orde zijn.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 19:09

Dat zal nogal moeilijk gaan denk ik, door privé omstandigheden heeft de eigenaresse zelf al 3 maanden niet meer gereden(ook de reden dat ze een bijrijder zocht). Wel heeft ze dus het paard "op haar manier" gelongeerd, wat hetzelfde effect zou hebben als het rijden, en waarmee ze dus meteen kon zien of het paard "correct" gereden was of niet...(ik neem maar aan dat het kan :? Vooral ook omdat de eigenaresse paarden physiotherapie gestudeerd heeft en dus denk ik wel weet waar ze het over heeft...)

@xNikitaaa dit zijn wel goede tips, alleen omdat het paard zo erg achteruit gegaan is en ik dus, naar zeggen van de eigenaar nog veel moet leren, mag ik de komende 2 weken niet veel sneller dan uitgestrekte stap...

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:12

Dan nog zorgen dat je veel schakelt in je tempo. Verzamelde stap, arbeidsstap, middenstap, etc. Is het geen optie om les te nemen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:13

Ik vind dit niet jouw schuld.
Als ze iemand had gewild met een goede basis had ze geen manege ruiter moeten nemen (no offence).
Ik heb in het verleden ook zwakkere ruiters op mijn paard gelaten maar dan mochten ze alleen buiten recreatief rijden of onder begeleiding van prive instructie in de bak.
Op die manier voorkom je dat het paard verkeerde dingen leert.
Als zij zulke dingen niet duidelijk heeft gesteld dan kon jij ook gewoon niet beter weten vind ik.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:18

aerdenhout1 schreef:
Tja... dat is makkelijk he... het lukt niet meer, dus geef de bijrijder maar de schuld!
Nee, geloof mij, als de eigenares zelf het paard meerdere keren in de week rijd, dan gaat een paard niet zo achteruit door een bijrijder en zeker niet binnen 4 weken! Dat je verschil zou kunnen voelen, kan, maar zo veel als deze eigenares zegt ligt aan haar eigen rij steil vrees ik!

Da's niet per definitie waar..
Mijn pown liep altijd in de lessen, had ik nooit last van (zij wel als ik paar wkn niet reed :+ ),
maar van 1 ruiter, man... als ik haar daar van overnam kon je er niets meer mee.
En die reed maar een uurtje en eerlijk ik heb geprobeerd te zien wat ze nou voor raars deed,
de instructie ook, maar heb het nooit kunnen ontdekken.
En aangezien mijn paard de enigste was waar ze nog op durfde, haar er ook niet af laten halen.
Gewoon niet diezelfde dag gaan rijden, als zij gereden had.

TS niet veel harder dan gestrekte stap.. hmmmmm.
Ik ben van mening dat als iemand mijn paard in 3 stukken laat vallen en lang laat worden,
maar er niet op zit te hutseklutsen (dus netjes kan zitten) en niet aan hun mond zit te trekken,
dat ze er ook weinig aan verprutsen.
Ze worden er niet beter op, maar ook niet echt slechter.
Hebben dan in ieder geval hun uitje en aandacht en beweging gehad.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 19:20

Dat zou ik eens moeten vragen... Tot nu toe heb ik een vast antwoord van de eigenaresse gekregen "Als je nou gewoon je beugels langer maakt(ik kan ze nu nog net aanraken met mn tenen zonder mn voet te moeten strekken, maar ze vind ze nog te lang) en gewoon met je handen de sponzen blijft uitknijpen lukt het wel, ik weet dat ze het kan want ze deed het bij mij ook gewoon."

@Sizzle Het gekke is, de grootste argumenten zijn dus dat ik haar buiten niet goed rijd(ze moet dus zo te horen ook buiten aan de teugel lopen... en aan de teugel crossen..? En als ik dat niet kon dan ging ik maar alleen nog maar aan de hand met haar wandelen, want dit kon haar paard op de lange termijn verpesten..?)

Ook vraag ik me af, die paarden die endurance rijden, of western paarden, die lopen ook niet aan de teugel, maar die zijn ook gewoon kern gezond... Dus is niet aan de teugel rijden echt zo'n drama..? Zoals ik al zei, ik ben maar een manege ruitertje die geleerd heeft aan de teugels te sjorren totdat de neus aan de borstkas plakt, omdat dat nou eenmaal schoonheid is.(is ook precies de reden dat ik ben gestopt met rijden op die manege) Daarom heb ik hier ook een miljoen topics op mijn naam staan... want het laatste wat ik natuurlijk wil is een paard pijn doen!
Laatst bijgewerkt door Nala op 21-08-13 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:20

Wist ze dat je van een manege af kwam? Want dan zou ze er toch op de hoogte van zijn dat je zo'n dingen nog niet geleerd hebt.
Komt ze dan zelf nooit kijken als je aan het rijden bent? In die gevallen zou ik het wel niet jou fout vinden. Als jij je uitgeeft voor topruiter, dan verwachten ze natuurlijk wel wat van je, maar als jij gewoon gezegd hebt dat je alleen nog maar op een manege hebt gereden dan moet zij daar ook rekening mee houden.

Vraag gewoon aan haar wat je kan doen om haar paard 'juist' te rijden, vraag eventueel eens een lesje aan haar, of vraag of je van iemand les mag nemen. (Al ga ik er vanuit dat ze liever zelf zegt hoe er met haar paard moet worden omgegaan, dat zou in mijn geval toch zo zijn)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:24

momopaws schreef:
Dat zou ik eens moeten vragen... Tot nu toe heb ik een vast antwoord van de eigenaresse gekregen "Als je nou gewoon je beugels langer maakt(ik kan ze nu nog net aanraken met mn tenen zonder mn voet te moeten strekken, maar ze vind ze nog te lang) en gewoon met je handen de sponzen blijft uitknijpen lukt het wel, ik weet dat ze het kan want ze deed het bij mij ook gewoon."

@Sizzle Het gekke is, de grootste argumenten zijn dus dat ik haar buiten niet goed rijd(ze moet dus zo te horen ook buiten aan de teugel lopen... en aan de teugel crossen..? En als ik dat niet kon dan ging ik maar alleen nog maar aan de hand met haar wandelen, want dit kon haar paard op de lange termijn verpesten..?)

Ook vraag ik me af, die paarden die endurance rijden, of western paarden, die lopen ook niet aan de teugel, maar die zijn ook gewoon kern gezond... Dus is niet aan de teugel rijden echt zo'n drama..? Zoals ik al zei, ik ben maar een manege ruitertje die geleerd heeft aan de teugels te sjorren totdat de neus aan de borstkast plakt, omdat dat nou eenmaal schoonheid is.(is ook precies de reden dat ik ben gestopt met rijden) Daarom heb ik hier ook een miljoen topics op mijn naam staan... want het laatste wat ik natuurlijk wil is een paard pijn doen!

Vragen is niet erg hoor!

En nee, dat niet aan de teugel is niet zo'n drama, of het moet zo zijn dat het paard iets mankeert en daardoor op een bepaalde manier gereden zou moeten worden.
En niet aan de teugel lopen, betekend niet dat een paard geen aanleuning kan hebben.
Aan de teugel is iets wat je vanzelf erbij krijgt als je een paard correct rijdt, dan doen ze het ineens!

En inderdaad mijn pown liep niet aan de teugel als we een endurance wedstrijd reden, maar wel als we aan het mennen waren in de bak, of aan het dressuur rijden onder het zadel. Kortom meerdere wegen voeren naar Rome, afhankelijk van je doel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:27

Als ze wil dat haar paard buiten dressuurmatig gereden wordt had ze dat moeten vertellen.
Je kunt van iemand met jouw achtergrond geen wonderen verwachten binnen een week (of maand).
Ik zou maar eens goed aan tafel gaan zitten en zien wat haalbaar is.
Wellicht kom je er niet uit samen, maar dan kun je het beter nu vast weten dan over 3 maanden met dikke ruzie.
Mijn bijrijder had ook ooit wat problemen met consequent zijn waardoor mijn paard naar het been ging slaan. Het is echter niet haar fout dat ze dat niet goed kon dus heb ik zelf een paar keer begeleiding gegeven en daarna afgesproken dat ze regelmatig prive les zou gaan nemen.
Lijkt me geen reden om boos te worden.
Als alles volgens het eigen plan moet, moet ze er zelf op gaan zitten.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:32

momopaws schreef:

Ook vraag ik me af, die paarden die endurance rijden, of western paarden, die lopen ook niet aan de teugel, maar die zijn ook gewoon kern gezond... Dus is niet aan de teugel rijden echt zo'n drama..? Zoals ik al zei, ik ben maar een manege ruitertje die geleerd heeft aan de teugels te sjorren totdat de neus aan de borstkas plakt, omdat dat nou eenmaal schoonheid is.(is ook precies de reden dat ik ben gestopt met rijden op die manege) Daarom heb ik hier ook een miljoen topics op mijn naam staan... want het laatste wat ik natuurlijk wil is een paard pijn doen!

'Sponzen uitknijpen' of 'zagen' is geen aan de teugel. En al helemaal geen nageefelijk paard. Als zij jou wil dat jij moet zagen in de mond om het paard te laten lopen voor het plaatje, dan was ik daar al lang vertrokken. Daar leer je ook helemaal niets van, want het is onzin. Je paard loopt dan alleen zo om het vervelend gezaag te onwijken, niet omdat hij ontspannen is. Je wordt er zelf meer moe door dan je paard, en uiteindelijk heb je zelf geen tevreden gevoel, en je paard al helemaal niet.
Ga dan liever naar iemand waar je misschien maar 1 keer in de maand kan rijden, maar wel met respect voor je paard. 'Aan de teugel' komt voort uit ontspanning, maar daardoor moet dus ook alles erzijn, het nageefelijke paard. De achterhand moet eronder komen, het paard moet recht gericht zijn en in balans, ontspannen rug, ontspannen kaak, en dan! Dan loopt je paard aan de teugel, niet door er aan te sjorren. (Geen slecht woord naar jou, jij ging er natuurlijk vanuit dat dat de juiste manier was).

Over de endurance, western,... paarden. Die paarden zijn nageefelijk, dus alles wat ik bovenstaande zei over balans, achterhand,... Als je bij hun net iets meer contact neemt lopen ze ook praktisch zoals een dressuurpaard, maar in hun tak is dat niet belangrijk.

Lees dit eens door:
[RT-P] [centraal] Aan de teugel
http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur/aanleuning.html
Laatst bijgewerkt door Leen op 21-08-13 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 19:35

Ik vind het allemaal nog steeds redelijk vreemd allemaal, omdat ik natuurlijk een rare omzwaai in gedachten moet gaan maken van "aan de teugel lopen(zoals op de manege) is dierenmishandeling" naar "aan de teugel lopen(volgens de eigenaresse) is goed voor een paard".

Ze heeft me wel perfect uitgelegd waarom ik het zou moeten doen(een paard met gekromde nek en dus gekromde rug kan beter het gewicht van de ruiter verdelen, klinkt logisch, toch?), en ik begrijp het ook volkomen. Het is in de eerste 20 minuten dat ik het probeerde redelijk gelukt, en ik voelde wel wat veranderingen in de manier van lopen(Ik voelde haar bewegingen beter door het zadel heen en ze leek wat meer soepel, als dat een belletje laat rinkelen..?), maar hoe weet je nou als manegeruitertje wat de goede verandering is? Stel je voor, ik maak het nog erger en ze word helemaal scheef of word kreupel. :(

Het enige wat mij bij de eerste rit verteld is is "laat haar meer lopen, ze moet afvallen" Ja okay... Hoe laat je een paard afvallen? Nou lekker veel rijden en lekker snel, het liefst ook nog een paar bergen op. En mevrouw krijgt het altijd klaar om die bergen dan af te willen draven, dit is haar een keer gelukt zonder door mij gestopt te worden, en dat zag de andere vrouw op stal(zie eerdere post) dus net.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:45

momopaws schreef:
Ik vind het allemaal nog steeds redelijk vreemd allemaal, omdat ik natuurlijk een rare omzwaai in gedachten moet gaan maken van "aan de teugel lopen(zoals op de manege) is dierenmishandeling" naar "aan de teugel lopen(volgens de eigenaresse) is goed voor een paard".

Ze heeft me wel perfect uitgelegd waarom ik het zou moeten doen(een paard met gekromde nek en dus gekromde rug kan beter het gewicht van de ruiter verdelen, klinkt logisch, toch?), en ik begrijp het ook volkomen. Het is in de eerste 20 minuten dat ik het probeerde redelijk gelukt, en ik voelde wel wat veranderingen in de manier van lopen(Ik voelde haar bewegingen beter door het zadel heen en ze leek wat meer soepel, als dat een belletje laat rinkelen..?), maar hoe weet je nou als manegeruitertje wat de goede verandering is? Stel je voor, ik maak het nog erger en ze word helemaal scheef of word kreupel. :(

Het enige wat mij bij de eerste rit verteld is is "laat haar meer lopen, ze moet afvallen" Ja okay... Hoe laat je een paard afvallen? Nou lekker veel rijden en lekker snel, het liefst ook nog een paar bergen op. En mevrouw krijgt het altijd klaar om die bergen dan af te willen draven, dit is haar een keer gelukt zonder door mij gestopt te worden, en dat zag de andere vrouw op stal(zie eerdere post) dus net.

Nou gezien je laatste alinea, moet ze niet zo moeilijk doen, want beweging kreeg ze wel.
En blijkbaar was die berg af een vergissing.

Uiteraard is het effectiever als je gaat trainen om het paard lekker aan het werk te zetten ipv hem te laten freewheelen,
maar dan had je meer begeleiding moeten krijgen en nu nog.
Als je 1 x weet hoe het moet voelen, dan is het makkelijker, dan ga je terug naar dat gevoel, want dan weet je als hij zo en zo
voelt met lopen is het goed.
Alleen die uitleg van haar was wel heel kort door de bocht, als het zo makkelijk was kon iedereen het,
het is wat moeilijker. (had je ook al ondervonden)

Kijk als ik 20 minuten mijn fjord correct rijdt, dus met stelling/buiging/achterhand eronder/met ontspannen rug en kaak bla bla,
tja, dan heeft ze in 20 minuten meer calorieën verbrand dan als ik diezelfde tijd aan een losse teugel door de bak ga
in de zelfde gangen en qua bespiering doet het ook stuk meer.
Maar dat is niet iets wat je meteen van iemand die nieuw je paard gaat rijden kan verwachten.
Ik verwacht dan dat iemand leuk bezig is, wil leren rijden en paard niet in de weg zit.
Jij klinkt alsof je zo iemand bent, dus ik zou zeggen kop op! En lekker bijleren!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 19:56

Nou, het grappigste is, na die 20 minuten had ze geen spatje gezweet, ik daarentegen was helemaal uitgeput. Maar dan nog, dat heeft me laten zien dat ik een beetje een "zit erop en hobbel mee" ruitertje geweest ben tot nu toe, dus als het rijden nu alleen maar nog leuker word nu ik echt ga trainen, ben ik HEEL blij.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:59

Vraag anders eens of de eigenaresse je een paar keer wil helpen met hoe jij het paard zou moeten rijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:59

momopaws schreef:
Nou, het grappigste is, na die 20 minuten had ze geen spatje gezweet, ik daarentegen was helemaal uitgeput. Maar dan nog, dat heeft me laten zien dat ik een beetje een "zit erop en hobbel mee" ruitertje geweest ben tot nu toe, dus als het rijden nu alleen maar nog leuker word nu ik echt ga trainen, ben ik HEEL blij.

Goede instelling, les nemen en komt helemaal goed. Wel net doen alsof je eigenlijk niets kent, dus manegewerk even vergeten.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:04

FriesWytske schreef:
Vraag anders eens of de eigenaresse je een paar keer wil helpen met hoe jij het paard zou moeten rijden.

Dit wilde ik ook net voorstellen :) Zo kun je leren hoe zij wilt hoe je haar paard rijdt.
En vraag of je ook eens haar mag zien rijden, zodat je daar veel van kunt leren.