In 3 weken tijd een B-proefje gaan doen... te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

In 3 weken tijd een B-proefje gaan doen... te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:12

Info vooraf: Ik ben bijna 40, heb al 5 jaar een eigen paard en rij al 32 jaar. Ben dus geen beginner ofzo. Wat is nu mijn "probleem"? Eind september hebben we een onderlinge wedstrijd op stal. En al 4 jaar neem ik mij voor eraan mee te doen en al 4 jaar schrijf ik me toch niet in. :o Ik rij recreatief dressuur met mijn Fries en ben bezig met rechtrichten enzo. In galop aanspringen gaat nog niet geheel op het plekkie waar ik wil. Laat staan op een volte zoals ik in sommige B-proeven zie. Bij voltes gaat de achterhand soms een eigen leven leiden en een rechte lijn oversteken gaat vaak ook zwabberig. Als ik een B-proef lees denk ik: HELLUP wat staat hier? Kortom, plankenkoorts slaat toe en ik doe het uiteindelijk dus toch weer niet.

Maar nu, dit jaar wil ik me niet laten kisten en wil ik er voor gaan. Klein probleempje: de kinderen gaan vanaf 2-9 weer naar school dus vanaf die datum heb ik pas weer tijd om echt te gaan trainen voor een proef. 22 sept is de wedstrijd. Dus ik heb welgeteld 3 weken om te oefenen. Gaat mij dit lukken? Hoe bouw ik dit het beste op? Ik heb de mogelijkheid om op mijn paard te rijden op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag (op woensdag rijd mijn zoon er 's middags op die gaat oefenen voor een bixie met hem en in het weekend zijn de kids mee en oefenen we dus met hun de bixies (dochter op eigen pown).

Wie kan mij helpen met tips om een 3 weeks schema te maken ofzo om een beetje voor de dag te kunnen komen op de wedstrijd?

Jamiefris

Re: In 3 weken tijd een B-proefje gaan doen... te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:17

Hoelang staat je paard al stil?
Mijne heeft tot 12 augustus ook vakantie gehad 2 week. Daarna ben ik hem gewoon rustig weer gaan oppakken en rijd ik deze zondag ook weer een B proefje.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:19

Gewoon in je training de oefeningen meepakken en in de week voor de wedstrijd even een paar x proefje oefenen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:20

Als het paard enige basis heeft (stap, draf, galop, stuur) en genoeg conditie voor een uurtje rijden, moet het echt wel kunnen. In het andere geval: het is onderling, waarom niet gewoon voor de lol?
Evt. zou je in het weekend ook nog best na het rijden van je zoontje wat kunnen oefenen, zomaar 15-20 minuutjes wat proefgericht, hij is dan al opgewarmd door je zoontje dus je kunt zo aan de slag.

Wat ik zelf doe is vooraf de pijnpuntjes opschrijven. In jouw geval bijvoorbeeld:
- op de hulp aanspringen in galop
- paard tussen twee benen en twee teugels kunnen houden
- ?

Daar maak ik dan een opbouwplan in, met behulp van het Skala (dus eerst bijv. reactie op de hulpen beter en daarna pas met de aanleuning aan de slag oid)
Het is ook zinnig om af en toe de proef in zijn geheel of juist stukjes van de proef te oefenen, dan leer je ook de problemen kennen en leer je hoe je het moet oplossen bij jouw paard.

Ik probeer nu ook waar mogelijk iemand met een videocamera de bak in te sleuren zodat ik mezelf wat kan verbeteren. Het beeld is soms toch wel anders dan het gevoel :=

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:20

Voor de vakantie reed ik elke week 2 maal en mijn zoon ook nog een kwartietje in stap. Hij heeft nu 3 weken vakantie gehad, de komende 2 weken gaat alleen zoon ermee aan de slag met grondwerk en een stukkie stappen en wrs morgen voor de wagen. Dus als ik er weer op kruip (maandag 2-9 heb ik weer een rechtricht sessie met instructrice) heeft ie 5 weken vakantie gevierd :)

Probleem is dat ik nog NOOIT een proefje met hem gedaan heb haha. Dus hoe bouw ik zoiets op en dan nog in 3 weken. Moet ik meteen de figuren goed gaan oefenen of eerst een weekje aan de basis bezig zijn? Kortom: hoe bouw je dat op?

Urielle: dat is heel goed advies, dank je. paard heeft prima basis. Was destijds L2 toen ik hem kocht maar wel zo dat sommige dingen slecht bevestigd waren. Zoals wijken. maar dat hoeven we nu niet. Dus een B-basis heeft ie. Hij is al 10 en werkt keihard voor me. het si dus meer de opbouw naar zo'n proef toe vanaf gewoon rustig figuren rijden. In zo'n proef volgt het elkaar allemaal wat sneller op dan ik gemiddeld rij :+
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 21-08-13 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:21

je wil starten met je eigen paard? die je dus al 5 jaar hebt/rijdt?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:22

Natuurlijk gaat het je lukken om een B proef te starten.
Niets moeilijks aan als het je lukt om te stappen, draven en galopperen in de richting die jij vraagt. Het zijn alleen grote voltes, van hand veranderen en een gebroken lijn. Zaken die je in je gewone rijden vast ook al gedaan hebt.

Niet te moeilijk over denken.
Gewoon doen. ~~}>

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:22

Kun je niet deze week al wat aan de longe oefenen? Kwartiertje per keer kan al flink wat schelen. Hij klinkt vrij stijf, als hij niet eens een volte kan galopperen. :o

Ook de proef doornemen kan deze week al. Per onderdeel bekijken wat je nu eigenlijk moet doen. Eventueel 'oefen' je het proefje al een keer met je zoon die een stukkie gaat stappen? Gewoon de onderdelen in de bak laten stappen, zodat je de onderdelen ook al een keer irl ziet?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:24

Een B-proef IS basis, dus met elke volte en overgang die je doet ben je aan het oefenen. :)
Probeer ook gewoon (altijd, buiten de proeven om) scherp te oefenen, je paard moet in het bos ook aan de hulpen zijn tenslotte, dus niet afwachten tot je paard goed voelt voor een overgang ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:24

Kawaha: hij kan prima op de volte galopperen. Ik zei: op de volte aanspringen gaat lastig. Het aanspringen is voor hem altijd een rommelig punt. Hij wil liever hard draven. Zit ie eenmaal in de galop dan gaat het prima.

De rest: dank voor de aanmoedigingen!

Urielle: Ja als het aanspringen niet lukt, pak ik direct terug, rij ik direct terug naar dat punt en moet ie gewoon daar aanspringen waar ik wil. Maar daar gaat dus soms even een paar keer overheen.

Moet nog even afwachten wel proef het gaat worden, is nu nog niet bekend. Maar zal tegen eind augustus wel zo zijn.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 21-08-13 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:26

Je hebt 3 weken zeg je?

Ik zou week 1 gewoon lekker gaan rijden, rechtrichten, aan het been, tussen 2 teugels. Je basis zeg maar.

Week 2 zou ik de figuren van de proef in je training meenemen. Aangezien het een B proef is kan het niet veel meer zijn dan voltes, van hand veranderen over de diagonaal, door een S van hand veranderen, middendraf enz. Dat kan je in stukjes prima in je training meepakken.
Let vooral op de timing en de bordjes, dus goed de hoeken door, bij een middendraf eerst rechtstellen en dan voorwaards, netjes voor de hoek weer terug en rustig verder.

De laatste week zou ik dit ook volhouden en dan bv 2x de hele proef rijden in je training. Zorg dat iemand je voor kan lezen en dat degene je wat kritiekpuntjes meegeeft.

Maar bovenal, ga genieten!! Het is onderling en het komt allemaal wel goed. En dan ga je lekker hard (symbolisch) op je snuit, jammer dan. Als je het niet probeert weet je ook niet hoe het is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:29

MarliesV: Kijk, dat is een goed schema. En ja het is idd onderling. Met mijn 2 kids o.a. als toeschouwer haha. Wil toch een beetje laten zien wat ik kan. volte, diagonaal, S, middendraf. dat kan hij wel. Al zag ik ook een soort halve volte bij F en dan naar de M rijden. Volgens mij heette dat vroeger een keertwending. Kan dat?

Ik ga zeker genieten van mijn kanjer.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:31

Gewoon doen, mijn moeder heeft met mijn pony ook aan de onderlinge mee gedaan en had zeker 30 jaar geen proef meer gereden. Is 2 weken van te voren pas serieus begonnen met rijden. Haar voordeel was wel dat ik er ook op reed(ook in de B) en ik haar wel wat harder laat werken. Ze is met veel spierpijn toch de beste seniore ruiter op pony geworden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:34

Heb je het proefje ergens online staan?
Keertwending rijdt je in de B niet.

Maar ik denk dat ik wel snap wat jij bedoelt (en dat je het juiste voor ogen hebt). Je rijdt richting F, maakt een halve volte naar de AC lijn (halve volte halve baan) en dan naar M. Soort druppelvorm zeg maar.

Snap dat het wel een beetje prestige is! Maar zo te lezen komt dat wel goed. De basis zit er in dus dan kom je een heel eind.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:34

Gewoon lekker trainen zoals je altijd doet. B staat niet voor niets voor beginner en als je je paard al 5 jaar rijdt dan levert zo'n proefje toch geen problemen op? En als dat het wel doet, jammer dan. Het is onderling dus je hebt niets te verliezen. Dus gewoon inschrijven en je 'angst' overwinnen. Ik weet zeker dat je dan straks trots op jezelf en je paard bent. In de week voor de proef gewoon een keer het proefje rijden. Dan weet je welke punten wat moeilijkheden kunnen veroorzaken en verder gewoon lekker genieten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:35

In 3 weken zou het zelfs moeten kunnen om die galop goed te kunnen krijgen. Zorg dat je zelf de proef uit je hoofd kent zodat je in het rijden stukken mee kan nemen.
Iedereen kan een b proef rijden.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:37

Wat mij wel hielp is de proef gewoon lopen. Dus zonder paard door de bak lopen en dan alle figuren een keer doen. Ook uitgebreid kijken naar de punten waar je een overgang moet rijden, wanneer de figuur moet worden gereden, van de ene letter naar de andere letter de lijnen bekijken, enzovoort.

Het is voor jezelf dan wat duidelijker waar het een wat sneller volgt op het ander, en dat er ook stukken zijn waar je niet zo veel achter elkaar hoeft te doen. Dat is dan wat makkelijker omdat je alleen op de proef hoeft te letten en niet op je paard (letterlijk). Daarna een keer wat stukjes uit de proef rijden. Ik heb laatst een proef voorgelezen aan iemand van stal, en die ene figuur lijkt inderdaad wel wat op een keertwending. Ook zit er middenstap in de B, dat zat er eerst ook niet in. Ik heb gewoon een proevenboekje uit de winkel gehaald, en af en toe doe ik wat voor mezelf. Ben ook nog maar sinds kort weer wat actiever aan het oefenen met dressuur. Succes!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:44

Een halve volte bij F en dan naar de M rijden in de B-proeven?

Rijd je gewoon de Nederlandse B proeven? Want daar ken ik die oefeningen niet in hoor! :D Zelfs door een S van hand veranderen zit er niet in..

Op de volte aanspringen in galop, maar ook op de korte zijde vanuit het van hand veranderen of een gebroken lijn (5 meter overigens, niet tot aan X). Hals strekken op de volte zowel bij A of C als bij B/E...

Overigens is van hand veranderen 'gewoon' vaak bv. B-F en met middendraf bv. K-X-M... Maar ook B afwenden, E rechterhand bv.

En oefen de overgangen in het afwenden, B afwenden en arbeidsstap en E bv. rechterhand en arbeidsdraf komt haast in elke B proef wel voor...

Daarnaast denk ik dat je aan de tips van Urielle en Marlies wel veel hebt! Gewoon lekker rijden, neem in je training is een aantal oefeningen wat sneller achter elkaar mee, maar vooral lekker genieten! :D

Het gaat ook niet werken als jij krampachtig probeert een zo netjes mogelijke proef neer te zetten, wat je dan vaak ziet is het tegenovergestelde, juist een hele gespannen proef met veel (schoonheids)foutjes. Dat zou ook jammer zijn! Dus gewoon lekker rijden en genieten! :D

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:51

Inschrijven en lekker rijden in die proef, dat vind ik het belangrijkste op concours.

In de weken tot aan de proef vooral richten op het aan je been rijden van je paard en zorgen voor goede en beheersde figuren. Loop eventueel de proef in de woonkamer (oid) zodat je weet waar alle bordjes zitten en je de proef zo goed als al kent. Let op punten zoals een grote volte komt precies op x en van hand veranderen over de diagonaal komt echt van bordje tot bordje. Wat mij opviel in de B is dat als je al die precieze punten meepakt, het minder erg is als je paard een keer niet nagevelijk of zo is. Als je een slordige proef rijdt, dus ver van de bordjes en grote voltes rijd van 10/15 meter ipv 20m, lijkt het rijden an sich ook al slordiger. En op het moment dat je paard in de proef niet aan wilt galloperen, probeer je het twee keer, wil het niet, dan rijd je nog een stuk van de volte in draf en probeer je het nog een keer maar probeer zo min mogelijk te lopen vechten. Aangalloperen in de B gebeurd altijd op de volte of aan de hoeken van de korte zijde, dus vaak tijd genoeg het een paar keer te proberen.

Ik zou mij op deze manier voorbereiden en te werk gaan in de proef. Probeer er zoals eerder gezegd vooral van te genieten en het is 'maar' een spelletje, probeer het leuke er van te zien!
Ik ben heel benieuwd hoe het gegaan is, laat je het weten?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:57

MarliesV schreef:
Heb je het proefje ergens online staan?
Keertwending rijdt je in de B niet.

Maar ik denk dat ik wel snap wat jij bedoelt (en dat je het juiste voor ogen hebt). Je rijdt richting F, maakt een halve volte naar de AC lijn (halve volte halve baan) en dan naar M. Soort druppelvorm zeg maar.

Snap dat het wel een beetje prestige is! Maar zo te lezen komt dat wel goed. De basis zit er in dus dan kom je een heel eind.

Ja die bedoel ik! Nou ja... eerst maar even afwachten wat de proef gaat worden.

Ik ben door jullie wel extra gemotiveerd nu. Ik word 11 september 40 dus wordt dan toch een klein kroontje op mijn verjaardag als ik het gewoon ga doen! Het is idd een stukje prestige (met 2 kids die mij dus nog nooit hebben zien rijden. Zij rijden altijd als ik erbij ben haha) en een stukkie faalangst. Ik laat het zeker weten, hopelijk met foto's. En wrs ook van de kids met hun aangepaste bixies (zoon gaat ook voor het eerst meedoen maar ivm zijn lich beperkingen stapt hij alleen maar. Dochter heeft dus besloten exact dezelfde proef, geheel in stap te rijden, om de "strijd" gelijk te houden. Ze zijn wrs de enige bixie-rijders namelijk)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:54

Lekker doen! Het heerlijke van een onderlinge wedstrijd is dat niemand zich ook maar ergens druk over maakt over het algemeen. Als het bv niet lukt met het aangalopperen op de volte, dan kun je er voor kiezen om het in de hoek nog eens te proberen en dan alsnog de volte te rijden, of je galoppeert niet en rijdt netjes in draf door. Bij de meeste onderlinge wedstrijd bellen ze je niet uit, en krijg je eerder een 'netjes opgelost' erbij op je protocol als je je niet gek laat maken en een duidelijke keuze maakt hoe je het oppakt.
Doen wat kan, er een feestje van maken, en je niet te druk maken :)

Leuke instelling van je dochter trouwens :j Zet 'm op +:)+

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:57

Gewoon doen joh, ookal mislukt het totaal, je hebt het dan toch gedaan :D
En ik denk dat het prima gaat lukken :P

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:00

Gewoon lekker doen :-) In de nederlandse proeven zit niet veel meer dan grote voltes, gebroken lijn 5 meter (dus niet naar de x), keertje op de diagonaal middendraf. Je moet een beetje opletten, soms moet je op een korte diagonaal van hand veranderen in draf, maar dat is eigenlijk alles :-)

Als je de kans hebt de proef doorlezen, keer uittekenen op papier of lopen door de bak. Keertje oefenen met paard en voorlezer.
Als je zelf rijdt alvast dingen doen als een volte galopperen, op een volte hals laten strekken en weer terug nemen, dat soort werk :-)

En vooral, heel veel plezier maken :-)

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:08

Je kan ook op youtube wat filmpjes van de proef kijken! Zo leer ik proefjes uit mijn hoofd.

Succes !

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:09

De B stelt nog niet zoveel voor :) als de basis erin zit zou dit goed moeten komen. En je hebt nog 3 weken om te oefenen met die galop. Vraag desnoods of iemand je een keer filmt als je een B proef oefent. Hier kun je al veel van leren met je eigen houding en hoe het eruit ziet. Ik zou het gewoon doen en het is maar onderling :)