Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
listiglistje schreef:Simpel: je paard is nog te jong om dat te kunnen, zo te horen mist je paard nog balans en kracht vanuit het achterbeen, daarom gaat je paard in galop!
Voor een goede middendraf moeten ze achter sterker worden, dat krijg je alleen voor elkaar door heel veel overgangen te rijden en kleine stukjes weg te rijden en weer op te vangen.
Geduld moet je hebben, goede opleiding van een paard duurt jaren
valerie2012 schreef:listiglistje schreef:Simpel: je paard is nog te jong om dat te kunnen, zo te horen mist je paard nog balans en kracht vanuit het achterbeen, daarom gaat je paard in galop!
Voor een goede middendraf moeten ze achter sterker worden, dat krijg je alleen voor elkaar door heel veel overgangen te rijden en kleine stukjes weg te rijden en weer op te vangen.
Geduld moet je hebben, goede opleiding van een paard duurt jaren
Ze is nog jong ja en ze heeft sommigen punten wel belands maar niet de helen tijd. Maar ik heb 12 okt me 1ste wedstrijd met der. En in me proef zit midden draf en je kan niet echt zien aan uitelijk dat nog jong is. Alleen hoe ze soms loopt en doet maar zou je daar dan min punten voor krijgen.
FriesWytske schreef:Gewoon in de proef niet te veel druk er op zetten. Hoeft ook maar een paar passen. Van voren ook niet teveel tegen houden. Die van mij doet het ook nog niet altijd in de proef. Maar krijg er 9 van de 10 keer een 6 op. En andere keren een 5. Als je de rest goed doet, heb je alsnog een winstpunt.
x_Quinta_x schreef:En.... En... En... En...Het viel mij op
Rustig nu maar. Met een 3jarige kun je toch niks forceren. Naarmate hij langer onder het zadel komt, komt alles wel in orde, maar niet als je wil overhaasten.
valerie2012 schreef:x_Quinta_x schreef:En.... En... En... En...Het viel mij op
Rustig nu maar. Met een 3jarige kun je toch niks forceren. Naarmate hij langer onder het zadel komt, komt alles wel in orde, maar niet als je wil overhaasten.
ik overhaast niets hoor ik wacht al heel lang om wedstrijden te mogen rijden. En ik verwacht niet veel van 12 okt maar ik wil toch wel zo snel mogelijk uit de b zijn .
x_Quinta_x schreef:Ze zeggen altijd dat je minstens een jaar nodig hebt om je paard te leren kennen. Jij rijdt er nu 4 maand op, waarvan hij er 6 maand zadelmak is? Persoonlijk vind ik dat nog erg jong, maar jij mag van mening zijn dat hij er maar door moet gaan.
Ga lekker kilometers maken op wedstrijd en als jij elke oefening goed voorbereid, de juiste hulpen geeft, netjes afwerkt en tijdens de proef ook regelmatig de spanning wat laat afvloeien gaat dat zeker in orde komen. Dan ga je echt niet afgestraft worden doordat je paard nog geen 'enkele passen middendraf laat zien'.
Ik ben in mei ook met de eerste wedstrijden begonnen met mijn 5jarige die ik van december heb en ik heb nu in augustus 1 winstpuntje in het L1 te pakken (was gestart in L1). Daarvoor reed ik ook M1+6. Ligt niet aan de ruiter, ligt ook niet aan het paard, dat dat niet sneller vooruit gaat, maar ik en mijn paard als combi dat heeft gewoon een jaar de tijd nodig.
Niet te zenuwachtig!
lianne484 schreef:als wedstrijden rijden zo belangerijk is voor je waarom koop je dan een jong paard en geen ouder paard dat ook al wat kan? Wat maakt het uit hoelang je over iets doe, als je er samen maar plezier in heb toch?
capopjekop schreef:3,5 is nog hartstikke jong. Je paardje moet waarschijnlijk nog balans krijgen en sterker worden in haar achterhand voordat ze echt goed kan presteren. Dat komt vanzelf als ze wat ouder wordt en getraind wordt. Maar met een jong paard moet je wel een beetje uitkijken dat je niet gaat forceren, dat gaat tegen je werken. Je kunt nu beter investeren in een goede basis dan maar zo snel mogelijk de b door. Vaak zie je toch dat ruiters die alles snel snel willen toch wel ergens vastlopen in een bepaalde klasse.
Hoe rijdt je haar nu de middendraf in? Je zult wellicht toch nog meer moeten doseren.
Maarre hoe rijd je haar nu de middendraf in? valerie2012 schreef:iereen zijn eigen mending. Maar ik ga niet nog jaar wachten. IK wacht al bijna 2 jaar het is beter om met haar indoor te straten dan oudoor ik ga wel oudoor rijden ook maar dan heeft al wat gelopen en het is allen maal bij me eigen club. Dus hoef niets te vervelen met trailer of iets.
.bigone schreef:valerie2012 schreef:iereen zijn eigen mending. Maar ik ga niet nog jaar wachten. IK wacht al bijna 2 jaar het is beter om met haar indoor te straten dan oudoor ik ga wel oudoor rijden ook maar dan heeft al wat gelopen en het is allen maal bij me eigen club. Dus hoef niets te vervelen met trailer of iets.
Jij rijd dus echt voor jezelf en verliest daarbij de basis uit het zicht, jouw paard is net drie en half, je rijd al een half jaar intensief.
Zorg er eerst maar eens voor dat je paard netjes in balans loopt zodat je ook netjes de proeven door komt. Bij ons worden drie jarigen ook wel zadelmak gemaakt maar daarna is drie keer in de week een half uur voldoende, ook om ze geestelijk de tijd te geven om het aan te kunnen en ze krijgen ook regelmatig een paar weken rust op het land. Als ze dan met vier gestart worden zijn ze zonder uitzondering zo de B en L1 door, en waarom, omdat ze de basis goed mee hebben gekregen.
0000 schreef:Als je paard volgend jaar pas 4 wordt, mag je pas in april 2014 L1 starten. Ofwel, er is geen enkele sprake van 'zo snel mogelijk de B uit' want dat mag helemaal niet. Ieder netjes opgeleid paard dat niet compleet over de zeik gaat op concours en waar een beetje een redelijke ruiter opzit, heb je zo de B door. Ofwel, gebruik de tijd die je sowieso moet wachten om je basiswerk in orde te krijgen, ervaring op te doen, te lessen en misschien gewoon eens rustig aan te doen en je paard te laten opgroeien.
0000 schreef:Als je paard volgend jaar pas 4 wordt, mag je pas in april 2014 L1 starten. Ofwel, er is geen enkele sprake van 'zo snel mogelijk de B uit' want dat mag helemaal niet. Ieder netjes opgeleid paard dat niet compleet over de zeik gaat op concours en waar een beetje een redelijke ruiter opzit, heb je zo de B door. Ofwel, gebruik de tijd die je sowieso moet wachten om je basiswerk in orde te krijgen, ervaring op te doen, te lessen en misschien gewoon eens rustig aan te doen en je paard te laten opgroeien.