probleem met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sam_RFM

probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 15:31

Hallo bokkers,

Sinds januari rij ik op mijn draver Respect, hij heeft van 2002 tot 2008 als hengst op de drafbaan gelopen.
Hij is laat gecastreerd, op zijn 6e pas.. hij is nu 14 en hij gedraagd zich soms nog als een hengst en hij is supersnel.
Maar dat is het probleem niet, dat vind ik juist het leuke aan hem.
Hij is echt superlief, we zijn dikke maatjes en vertrouwen elkaar voor de volle 100%.

Maar mijn probleem is, is dat ie weg wil lopen als ik wil opstappen.
Dat doet ie al sinds hij onder het zadel is.
Ik heb alles geprobeerd waaronder tegen een hek aan zetten of teugels strak houden..
Maar niet helpt! Elke keer moet er iemand mee om hem vast te houden. Alleen dan blijft ie staan.
Maar ik wil gwn lekker alleen naar hem toe en lekker kunnen rijden zonder dat er steeds iemand bij me is die hem steeds moet vasthouden...
In tegenstelling tot het begin mag ik nu echt graag op hem rijden, hij is superlief en lekker ontspannen.
In het begin was hij zeer gespannen en moest ik hem steeds tegenhouden...
Maar we moesten ook elkaars vertrouwen winnen, dat is logisch.
We hebben in een half jaar tijd een hele hechte band opgebouwd, echt een hechte vriendschap.

Alleen dat opstappen is een probleem :(
Is er iemand die mij kan helpen of tips heeft die wel helpen?
Ik vraag niet om gezeur of gezeik :o alleen wat tips :)

xxx

Seltje

Re: probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:24

Voorwaartse drang achterwaarts oplossen? Als jij wilt opstappen, en hij gaat naar voor, zet jij hem in achteruit tot hij terug op zijn plaats staat, gaat hij terug voorwaarts, terug achterwaarts. In het begin gaat het lang duren voor je er echt op zit, maar uiteindelijk leer je hem dat het echt gemakkelijker is om gewoon stil te staan.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:28

Herkenbaar, mijn haflinger doet precies het zelfde, ik kriebel hem dan altijd onder zijn buik, en dan stap ik op :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:30

Toen ik een oudere merrie kocht die al jaren mocht weglopen met opstappen heb ik opgelost op de volgende manier:

Teugels vast houden, linker ietjes korter en zodra ze wilde lopen liet ik haar een klein rondje om mij heen lopen. Zodra ze stopte met lopen weer op nieuw proberen opstappen. Als ik zat en ze ging lopen terwijl ik daar nog geen aanwijzing voor had gegeven, ook onder het zadel dat kleine rondje laten lopen tot ze stopt. Dan uiteraard meteen de druk eraf.

In het begin zal je geduld moeten hebben en tijdens het oefenen als het dan echt goed was gegaan dan ging ik niet rijden maar juist er weer af en naar de wei als beloning.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 10-08-13 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:31

doet mijn pony ook,
ga altijd schuin voor z'n schouder staan en dat helpt.
(bij mij)
X

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:34

Stapt hij dan weg of gaat hij harder? Als een pony bij mij wegstapt, dan stap ik gewoon op. Terwijl hij loopt.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:33

inderdaad als de bovenstaande reactie. teugels pakken en het hoofd naar je toe halen en rondjes laten lopen, en mee hoppen maar :') zodra hij stil staat ontspannen en los laten en weer opnieuw proberen en zo verder tot hij leert stil te staan al jij er op klimt

Sam_RFM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 19:25

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga maandag meteen oefenen en dan laat ik jullie meteen weten hoe het gegaan is.
Het zal misschien niet meteen lukken maar ik heb alle geduld van de wereld met hem ;)

Nog ff een vraagje... moet ik dat hierboven bij het hek doen of midden in de bak?
Ik stap namelijk op met een opstapje ivm dat ik met mijn reuma zit en nog welles stijf ben :(

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:39

juist niet rondjes om je heen laten draaien = veel moeilijker om op te stappen. Juist de buitenteugel iets strakker doen, stapt hij dan weg dan draait hij juist onder je zodat je kunt gaan zitten (hij gaat dan zijn achterhand juist onder je kont positioneren) , maar.....nu ga ik me waarschijnlijk heel onpopulair maken...een keer gewoon boos worden en hem even goed op zijn plek zetten zal nog beter werken.

Dit soort gedrag is gewoon een spelletje, dat weten paarden dondersgoed.

Sam_RFM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 19:43

Mist schreef:
juist niet rondjes om je heen laten draaien = veel moeilijker om op te stappen. Juist de buitenteugel iets strakker doen, stapt hij dan weg dan draait hij juist onder je zodat je kunt gaan zitten (hij gaat dan zijn achterhand juist onder je kont positioneren) , maar.....nu ga ik me waarschijnlijk heel onpopulair maken...een keer gewoon boos worden en hem even goed op zijn plek zetten zal nog beter werken.

Hihi een keer boos worden is helemaal niet erg ;) Dat ben ik welles op hem, ook maar 5 minuten, langer kan ik niet boos op hem zijn haha. Maar hij weet dan wel wie de baas is ;)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:45

Niet alles gelezen , maar van mij volgende tip. Leer hem n stemcommando . Gewoon van af de grond. Ho en belonen , twee s tappen , ho en belonen. Tussendoor gewoon blijven opstappen hulp maar niets zeggen , dus geen commando. Dat n paar we volhouden totdat ho echt ho is... dan miet t lukken. Succes

Sam_RFM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 19:48

sasja0705 schreef:
Niet alles gelezen , maar van mij volgende tip. Leer hem n stemcommando . Gewoon van af de grond. Ho en belonen , twee s tappen , ho en belonen. Tussendoor gewoon blijven opstappen hulp maar niets zeggen , dus geen commando. Dat n paar we volhouden totdat ho echt ho is... dan miet t lukken. Succes

Dank je wel!
Ik heb hem het woordje 'staan' aangeleerd, hij weet dondersgoed wat het is.
Als ik aan het rijden ben en ik zeg dan 'staan' dan staat hij ook meteen stil.
Het woordje 'ho' kent hij ook goed maar als ik beide woordjes gebruik bij het opstappen.. luistert hij niet xD
Maar wat je hierboven beschrijft zal ik ook meenemen!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:06

Net met een krukje vind ik het nuttiger dat je hem in het midden van de bak zet, wandelt hij weg zet jij hem in achteruit terug naast dat krukje. Wandelt hij terug weg, terug achteruit tot waar jij hem wilt. Zelfs al zet je paard 1 stap naar voren, moet hij 1 stap terug: jij zegt: op dit plekje moet je staan tot ik zeg dat het anders mag. Zal je wat geduld kosten, maar uiteindelijk staan ze altijd stil bij het krukje.

rndmusername

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:53

Mist schreef:

:j

Snelverter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:54

Mist schreef:

Precies!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:02

Mist schreef:

Zelf kan ik gewoon niet opstappen op een lopend paard. Ook niet mijn been er over heen gooien. Dus ze moeten echt stil staan. Die oudere merrie was het altijd toegestaan om te mogen lopen, dus het duurde een weekje voordat ze echt stilstond. Zonder boos te worden, want dat vond ik niet nodig.
Ze had snel genoeg door dat het lastiger was om niet stil te staan door het wegvallen van de druk.

Ik word heus wel is boos, maar wel alleen als dat nut heeft. Mijn merrie werd daar alleen maar onrustig van dus geen nut...

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:03

Heb het vroeger wel is met een verzorghaflinger gehad, die zette ik in een hoek van de bak. Vervolgens heeel erg veel geduld hebben. Maar met een krukje gaat dat wat lastig. Ik kreeg ooit van iemand die tip om gewoon weg te lopen zodra paardlief ging lopen, om na een kwartier weer terug te keren (weet niet of je daar de mogelijkheid toe hebt). Heb je ook heel veel geduld voor nodig die ik niet meer had na 4x weggelopen te zijn om de stal maar eens te vegen haha O:).

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:01

Herkenbaar probleem haha :P Ik corrigeer hem telkens. Geef hem op zijn donder als hij weg loopt, en zet hem weer stil waar hij hoort te staan. Uiteindelijk staat hij dan even stil, en zet ik mijn voet in de beugel. Dan loopt hij weer aan, en corrigeer ik hem met de teugel, mee huppelend met mijn andere voet haha. Dan staat hij weer stil, en kan ik zonder problemen opstappen. Laat ik hem even stil staan voordat ik aan stap, en beloon ik hem.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:05

Mist schreef:

Paarden spelen geen spelletjes. Dit is gewoon een kwestie van opvoeding. Ho is ho, ook aan de hand als je wilt opstappen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:07

Paarden spelen zeker spelletjes hoor. Dit is denk ik ook een kwestie van uitprobeer gedrag. Dat heeft natuurlijk ook met opvoeding te maken. Maar de TS moet paard een keer flink op zijn donder geven. En natuurlijk belonen als het stil staat. Zo voed je op.

En zeker niet zijn gang laten gaan, en opstappen als hij nog loopt. Eerst stil staan, dan opstappen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:11

De fries waar ik op rijd deed het ook. Ik weet niet of ik hem per ongeluk een duwtje in zijn buik gaf, maar ik heb het op de volgende manier opgelost:

Ik heb een soort van grondwerk met hem gedaan.
Wanneer ik "hoooo" zeg als we aan het stappen zijn, gaat hij halthouden.
Wanneer ik op ging stijgen, zei ik dan ook "hoo". Op die manier wist hij dat hij stil moest blijven staan..

Ik hoop dat je me een beetje begrijpt, het is erg krom uitgelegd :+

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:14

Ik had precies hetzelfde. Ik heb een keertje de tijd genomen. Toen de hele tijd op en afgestapt. Als ik er op zat en ze stond netjes stil, kreeg ze wat lekkers als beloning. Deed ze dat niet, stapte ik weer af en opnieuw proberen. Maar laatst vertelde iemand me dat het niet de beste manier is en verwarring voor het paard kan brengen, maar ik weet niet of dat waar is.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:52

Eline_S_S schreef:
Ik had precies hetzelfde. Ik heb een keertje de tijd genomen. Toen de hele tijd op en afgestapt. Als ik er op zat en ze stond netjes stil, kreeg ze wat lekkers als beloning. Deed ze dat niet, stapte ik weer af en opnieuw proberen. Maar laatst vertelde iemand me dat het niet de beste manier is en verwarring voor het paard kan brengen, maar ik weet niet of dat waar is.

ja het kan verwarring opbrengen als je paard niet snapt waarom hij de ene keer wel een beloning krijgt en de andere keer niet. het kwartje moet vallen. het paard moet weten dat hij de beloning krijgt omdat hij stilstaat :)

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:48

Ik lees even mee. Zelfde probleem hier. Het ging de laatste tijd wel iets beter maar op de een of andere manier gaat het de laatste dagen bagger.

-Teugel korter aan één kant blijft ze om me heen rennen of loopt ze me omver en wordt ze erg vervelend
- krukje erbij....ja dan blijf ik erachter aan rennen met mijn krukje
- boos worden helpt ook niet. Voordat ik mijn beugels gevonden heb gaat ze er op een vervelende manier vandoor.
- Iets lekkers geven heeft tot nu toe geholpen maar nu dus niet meer.
-iemand haar vast laten houden geeft spanning en stress. Bovendien ben ik eigenlijk altijd alleen.

Dus ik hoop hier een gouden tip tegen te komen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:54

Ik wilde vanaf een opstapje opstappen, maar mijn paard vond dat maar niks. steeds weglopen en draaien. Ik heb hem toen telkens als hij niet stilstond een rondje laten lopen. Op het moment van opstijgen liep hij in het begin ook altijd weg. Ik heb hem de commando's 'halt' en 'wachten' geleerd. Na wachten moest hij gewoon blijven staan. Ongeduldig als hij was, deed hij dat niet. Tot ik hem zodra ik in het zadel zat een klein stukje brood gaf als hij wel bleef staan. Binnen een paar keer had hij het door en wachtte hij keurig. Na verloop van tijd heb ik het brood vervangen door een aai en 'goed zo!'.