Sinds januari rij ik op mijn draver Respect, hij heeft van 2002 tot 2008 als hengst op de drafbaan gelopen.
Hij is laat gecastreerd, op zijn 6e pas.. hij is nu 14 en hij gedraagd zich soms nog als een hengst en hij is supersnel.
Maar dat is het probleem niet, dat vind ik juist het leuke aan hem.
Hij is echt superlief, we zijn dikke maatjes en vertrouwen elkaar voor de volle 100%.
Maar mijn probleem is, is dat ie weg wil lopen als ik wil opstappen.
Dat doet ie al sinds hij onder het zadel is.
Ik heb alles geprobeerd waaronder tegen een hek aan zetten of teugels strak houden..
Maar niet helpt! Elke keer moet er iemand mee om hem vast te houden. Alleen dan blijft ie staan.
Maar ik wil gwn lekker alleen naar hem toe en lekker kunnen rijden zonder dat er steeds iemand bij me is die hem steeds moet vasthouden...
In tegenstelling tot het begin mag ik nu echt graag op hem rijden, hij is superlief en lekker ontspannen.
In het begin was hij zeer gespannen en moest ik hem steeds tegenhouden...
Maar we moesten ook elkaars vertrouwen winnen, dat is logisch.
We hebben in een half jaar tijd een hele hechte band opgebouwd, echt een hechte vriendschap.
Alleen dat opstappen is een probleem

Is er iemand die mij kan helpen of tips heeft die wel helpen?
Ik vraag niet om gezeur of gezeik
alleen wat tips 
xxx

zodra hij stil staat ontspannen en los laten en weer opnieuw proberen en zo verder tot hij leert stil te staan al jij er op klimt 
.
Ik corrigeer hem telkens. Geef hem op zijn donder als hij weg loopt, en zet hem weer stil waar hij hoort te staan. Uiteindelijk staat hij dan even stil, en zet ik mijn voet in de beugel. Dan loopt hij weer aan, en corrigeer ik hem met de teugel, mee huppelend met mijn andere voet haha. Dan staat hij weer stil, en kan ik zonder problemen opstappen. Laat ik hem even stil staan voordat ik aan stap, en beloon ik hem.