Paard inrijden, gaat stilstaan, hoe aan het been maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zinn

Paard inrijden, gaat stilstaan, hoe aan het been maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 18:55

Ik heb mijn paard weggebracht naar een dressuurstal om verder in te rijden.
Ze kende al een aantal dingen als opzadelen, hoofdstel en bit, op en afstappen, longeren...We zijn vorig begonnen met longeren met dubbele lijnen, bitloos, dat heeft een instructrice een tijdje met haar geoefend, maar ik kon er zelf niet mee overweg, dus ben ik later mee gestopt. Hier zijn we dus als eerste mee begonnen en liepen direct tegen het probleem aan dat mijn paard stil ging staan als ze iets niet snapte, moeilijk vond...Ze reageerde dan ook nergens op, niet op stem, niet op de longe, niet op de longeerzweep, niet op lichaamstaal...uiteindelijk heeft ze die klik toch wel gemaakt en was ze iig in beweging en redelijk goed voorwaarts. Ik kon er echter niet met de dubbele lijnen overweg en ben overgeschakeld op longeren met 1 lijn, in een afgezette cirkel. Dit ging goed. Nu heb ik haar dus naar een trainingsstal gebracht omdat ik geen ervaring genoeg heb om haar helemaal op mezelf echt in te rijden. Ze is superbraaf, heeft nog geen pas verkeerd gezet en we zijn zover dat we los met haar rondrijden, maar lopen dus ook weer tegen de moeilijkheid aan dat ze gewoon stil durft te gaan staan en dan nergens meer op reageert. Ze reageert dan niet op drijven, niet op schoppen, niet op de zweep...het enige wat er dan werkt, is dat de persoon die in het midden staat met de longeerzweep, echt dichterbij komt om haar voorwaarts te drijven. Ze gaat dan even vooruit en met wat geluk kan ik een rondje een goed voorwaartse draf en zelf een overgang of 2 rijden, maar ziet ze dan iets, of wordt ze moe, of vindt ze iets moeilijk, gaat ze weer stilstaan. Ze is niet genoeg onder de indruk van een zweep, de ene keer reageert ze niet, dan reageert ze een beetje (bij een goede reactie belonen we meteen natuurlijk), dus we krijgen niet zo goed de link gelegd met het been. We rijden nu ongeveer anderhalve week los en er zit op dat vlak amper of geen verbetering in. Heeft er iemand tips hiervoor of moeten we gewoon zo voort doen en meer geduld hebben?

0000

Re: Paard inrijden, gaat stilstaan, hoe aan het been maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:58

Handiger iemand ernaast zetten. Paard moet helemaal niet zover terug kunnen komen dat ze stil staat. Liever de eerste week een keer de longeerzweep erachter en een paard dat meteen leert voorwaarts denken dan een paard waar je een jaar werk mee hebt om de handrem eraf te krijgen. Het stil gaan staan kan best onschuldige onzekerheid zijn, maar ook dan kunnen ze prima leren dat het allemaal goedkomt als ze maar gewoon blijven bewegen.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 19:01

Dat hebben we gedaan en doen we nog steeds, maar lukt alleen goed als we op een vrij kleine volte rond die persoon blijven. We proberen dat af te bouwen nu om heel de piste rond te kunnen, maar lukt dus eigenlijk niet...Ook omdat ze soms helemaal niet reageert op de zweep. De ene keer reageert ze wel fijn en is ze meteen weer voorwaarts, maar andere keren reageert ze helemaal niet, ook al krijgt ze een tik op haar billen...dus we proberen wel consequent te zijn en dat zijn we denk ik ook wel, maar er komt geen consequente reactie van haar zeg maar :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:12

Ik denk dat je er wel met beleid om moet gaan..Het is haar reactie op iets niet snappen,waar een ander paard protesteert of wegrent bij niet snappen gaat stilstaan..Dit is natuurlijk ook niets maar het is wel een veilige reactie :j Misschien helpt het als je haar weer voorwaarts hebt met iemand erachter met de longeerzweep om toch weer even een stapje terug te doen in de training..Ik weet niet hoe oud je paard is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:14

Stilstaan bij "ik snap het niet" is stuk fijner dan blind gaan rennen/bokken/etc. Niet alle paarden snappen beendruk meteen en bij teveel druk kunnen ze ook bevriezen. Kan best dat ze nog niet genoeg vertrouwen heeft om zelfstandig met ruiter op te lopen. Wat als er iemand naast loopt ipv met de zweep er achter? De longeur is ze nu immers ook kwijt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:25

Is niet helemaal vergelijkbaar, maar ik had er hier eentje die in staking ging bij het aandraven (probleem was ontstaan door rugproblemen, maar ze bleef het doen, en aangezien ik zelf me teveel vastknijp, helpt dat natuurlijk ook niet echt), en ben terug begonnen aan de longe, en zweep- en lichaamshulpen zo afgebouwd dat ze enkel nog op stem aangedreven wordt. Heb dit dan ook onder het zadel gedaan (eerst aan de longe, dan los), en nu is dat probleem opgelost.

En niet blijven hulpen geven als je geen reactie krijgt, zo stomp je het paard af, een helper op de grond kan idd ook veel doen (heb het ook een tijdje zo opgelost, maar ik wou ook alleen kunnen rijden).

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:29

Ik weet niet of je er iets aan hebt. We zijn een paard aan het inrijden, en laten hem meelopen aan de hand, terwijl er ook iemand op zit. Soms staat ie stil en wil hij ook niet meer voorwaarts, dan helpt het om ipv recht vooruit, de bocht om te gaan. Dan gaat hij weer lopen en gaan we daarna weer rechtuit...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 19:42

Ja, het stilstaan is idd haar manier om met iets om te gaan dat ze niet snapt of als ze iets ziet of moe wordt idd...Ik kan haar perfect longeren puur op stemhulp, maar als ik erop zit, lijkt dat geen effect te hebben...We hebben nog steeds iemand op de grond erbij met de longeerzweep, maar ondanks dat gaat ze ook nog stilstaan, ze is niet onder de indruk van een zweep...We proberen idd de herhalingen te beperken he, om haar niet bot te maken op de hulpen. Maar als zij zo wisselend reageert, is het moeilijk een lijn te trekken. De ene moment reageert ze perfect op mijn been en begint ze te stappen of draven en kan ik mooie overgangen rijden, een ander moment reageert ze hélemaal niet meer. en dat is dus op je stem of op de zweep helemaal hetzelfde. Er is geen zekerheid dat ze wel voorwaarts gaat als er iemand met de longeerzweep naast staat, dat is de hele moeilijkheid dus...
Het afwenden als we stil staan doen we idd ook, maar daarmee zet ze dan een paar passen en gaat vaak weer stilstaan, ondanks een tik op haar billen met de longeerzweep... Als ze het wel braaf doet en braaf voorwaarts is, belonen we uiteraard en we eindigen altijd op een goed moment, maar tot nog toe maken we daarop niet echt vooruitgang...Ik had gehoopt dat iemand nog een tip had dat we nog niet geprobeerd hadden, maar ik denk dat we gewoon zo voort moeten doen en hopen dat ze de klik maakt...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:59

Ik denk dat er hier zeker wel dingen zijn vermeld die je mee kan nemen of in gedachten kan houden,maar een pasklare oplossing is er denk ik ook niet je moet gewoon geduld hebben..

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:08

Ja, ik denk het :D We doen iig de goede dingen zoals jullie hier beschrijven, nu maar volhouden dan :) Ik ga toch proberen meer op de stemhulp over te schakelen, aangezien ze gewoon écht niet onder de indruk is van een zweep of het kletsen ervan....nooit geweest ook trouwens, lol

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:12

Kun je niet gaan rijden met een ander paard er een paar meter voor? En datdan ben vrij snel weer afbouwen naar meer afstand zodra ze het lopen op beendruk snapt

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:13

en niet te vergeten belonen als ze wel gaat lopen. Weet ze ook meteen dat ze het goed doet. Het stukje belonen mis ik in dit verhaal

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:14

Merel_Brit schreef:
Kun je niet gaan rijden met een ander paard er een paar meter voor? En datdan ben vrij snel weer afbouwen naar meer afstand zodra ze het lopen op beendruk snapt

Dat hebben we nog niet geprobeerd, maar krijg je dan geen 'volger'?

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:17

truus1970 schreef:
en niet te vergeten belonen als ze wel gaat lopen. Weet ze ook meteen dat ze het goed doet. Het stukje belonen mis ik in dit verhaal

Dan heb je niet goed gelezen, staat in OP dat we meteen belonen na een goede reactie ;) Belonen doen we heel consequent, zowel met meteen belonen bij een goede reactie, als met een stukje ontspannen stappen na een goed stuk draf. En hierbij gebruiken we ook de stem en een kriebel of klopje geven.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:18

Daarom ook snel afbouwen naar meer afstand. Echt na een paar dagen al. En dan alleen nog maar samen in de bak, maar wel je eigen figuren rijden enzo. Het is meer als voorbeeld en steun.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:19

OK, dat kan ik wel eens voorstellen, maar ik denk niet dat zij ooit zo werken, dus dat is misschien ook weer moeilijk aan te voelen wanneer je dan nog dichtbij moet blijven en wanneer je afstand kan gaan nemen..maar iig thnx voor de tip, ik ga het overleggen :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:59

Is het geen freeze?

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 10:00

geen wat ? :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:31

...ik lees hier vooral:"stilstaan is haar manierals ze het niet snapt of als ze moe wordt".

Het is dus haar reactie op een ruiterfout. En idd wel plezanter dan weghollen of bokken.

Als jij als mens een fout hebt gemaakt, geef je paard dan gewoon even de tijd en verder niets (geen tikken op billen met de longeerzweep oid).

Wat ik nog wel eens doe: vraag op zo'n moment met je handen het hoofd een stuk(je) naar beneden. (Soms moet je fors duwen, als een paard met alle aandacht bij een mondster 100 meeter verderop is...idealiter: een kleine, korte duw plm. een handbreedte achter het kopstuk.) Daarna staat het dier heel anders in het leven en kun je een beenhulp geven en hoort daar ook een reactie op te komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:36

pleiada schreef:
Ik denk dat je er wel met beleid om moet gaan..Het is haar reactie op iets niet snappen,waar een ander paard protesteert of wegrent bij niet snappen gaat stilstaan..Dit is natuurlijk ook niets maar het is wel een veilige reactie :j Misschien helpt het als je haar weer voorwaarts hebt met iemand erachter met de longeerzweep om toch weer even een stapje terug te doen in de training..Ik weet niet hoe oud je paard is?

Voorlopig dan maar iemand in de bak erbij, totdat het stilstaan er helemaal uit is. Ik mis ook het stukje belonen en probeer te stoppen voordat ze moe wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:39

Babootje schreef:
Voorlopig dan maar iemand in de bak erbij...

Bij voorkeur een instructeur...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 10:42

Janneke2 schreef:
...ik lees hier vooral:"stilstaan is haar manierals ze het niet snapt of als ze moe wordt".

Het is dus haar reactie op een ruiterfout. En idd wel plezanter dan weghollen of bokken.

Als jij als mens een fout hebt gemaakt, geef je paard dan gewoon even de tijd en verder niets (geen tikken op billen met de longeerzweep oid).

Wat ik nog wel eens doe: vraag op zo'n moment met je handen het hoofd een stuk(je) naar beneden. (Soms moet je fors duwen, als een paard met alle aandacht bij een mondster 100 meeter verderop is...idealiter: een kleine, korte duw plm. een handbreedte achter het kopstuk.) Daarna staat het dier heel anders in het leven en kun je een beenhulp geven en hoort daar ook een reactie op te komen.

Dus gewoon even stil blijven staan, een duw geven en weer verder proberen te gaan? En wat als dat niet lukt?
Ze doet het ook wanneer wij zelf geen fout hebben gemaakt hoor, dat zal uiteraard wel voorkomen, maar ze doet het ook als ze iets ziet of hoort (dat wij niet zien, want als ik het zie aankomen, kan ik het al wel redelijk goed voor zijn), of eventjes uit balans is of iets dergelijks...ze doet het niet alleen als ik te traag ben ofzo :)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 10:44

Babootje schreef:
pleiada schreef:

Voorlopig dan maar iemand in de bak erbij, totdat het stilstaan er helemaal uit is. Ik mis ook het stukje belonen en probeer te stoppen voordat ze moe wordt.

Dan heb jij ook niet goed gelezen want er is iemand in de bak erbij en belonen gebeurt ook, is nog al aangehaald ;) en stoppen voordat ze moe wordt proberen we zo veel mogelijk, maar soms is dat moeilijk, want je moet toch op een goede manier eindigen. Maar we gaan nooit langer dan een halfuurtje door, en dat alleen als het echt moet. Anders is het een kwartier, 20 minuten. Met die dingen houden we allemaal rekening :)
Laatst bijgewerkt door Zinn op 08-08-13 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 10:44

Janneke2 schreef:
Babootje schreef:
Voorlopig dan maar iemand in de bak erbij...

Bij voorkeur een instructeur...

Dat is ook zo. Het is een instructrice op een dressuur/trainingsstal die zelf ook de jonge paarden rijdt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:56

Zinn schreef:
Dus gewoon even stil blijven staan, een duw geven en weer verder proberen te gaan?

Nee. Waar het om gaat, is een paard dat stil gaat staan, omdat het dier het niet meer snapt.

Wat ik niet weet, maar me stiekum wel voorstelde, is dat het dier zich niet prettig voelt op zo'n moment en dus met het hoofd nogal hoog stilstaat.
Een duw geven (idealiter een korte, zachte duw "hoofd laag, graag!") een handbreedte achter de oren verandert de lichaamshouding van het dier - en daarmee vaak ook de mentale gesteldheid. Dieren met hun lagere hoofd zijn veel ontspannener en daardoor in staat, om goed met een mens mee te werken.

Zinn schreef:
Ze doet het ook wanneer wij zelf geen fout hebben gemaakt hoor, dat zal uiteraard wel voorkomen, maar ze doet het ook als ze iets ziet of hoort (dat wij niet zien, want als ik het zie aankomen, kan ik het al wel redelijk goed voor zijn), of eventjes uit balans is of iets dergelijks...ze doet het niet alleen als ik te traag ben ofzo :)

Ook dan kan het zin hebben: juist als het een reactie is op "een monster" kan het een uitstest vriendleijke manier zijn, om het dier uit de "alarmhouding" te halen.