Voorwaarts geen probleem, maar loopt onder mij uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Voorwaarts geen probleem, maar loopt onder mij uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 13:05

Hoe los ik dit zonder streng handgebruik op? Vroeger lukte dat wel, nu dus niet meer...

Sedert een twee-drie maanden heb ik mijn nu 9-jarige Tink x Fries kruising (ruin) weer om de dag (ook dressuurmatig) onder het zadel.

Hij heeft enige tijd (1,2 jaar) vakantie gevierd in de wei met zijn nieuwe vriendinnetje Khava.

Dat was niet door een blessure, maar omdat ik hem niet weg meer kreeg bij haar zonder dat zij over of door de heining sprong.
Is opgelost, ze kan nu alleen achterblijven.
Ik pakte Jaopie weer op.
Jaopie was altijd zeer voorwaarts, maar ook zeer gemakkelijk terug te rijden, ik reed er (met prive-lessen) dressuur mee (niet in wedstrijdverband).

Dat voorwaartse is er nu alsnog, maar in tegenstelling tot "voorheen" krijg ik hem buitengewoon moeilijk teruggereden in de overgangen, dit doet zich niet

zo zeer voor van galop terug naar draf, dat gaat hoewel natuurlijk niet perfect (maar wel onmiddellijk, indien gevraagd) maar voornamelijk vanuit draf naar mindere draf terug naar stap. Het is overigens in vrijwel alle gangen (voornamelijk weer stappen... hij dribbelt dan al vaak aan om naar draf over te gaan) dat hij de neiging heeft me "uit de hand" te lopen.

Vooral in draf wil hij de neiging hebben meteen enorm overijld te gaan, waardoor de passen korter worden dan ik graag zou willen, hou ik hem wat terug wil hij graag de galop in springen (wat zich uit in enkele hupsen als probeersels).
Dit hadden wij vroeger nooit.
Ik had altijd perfecte tempocontrole. Hand sluiten was lager tempo.

Wat gaat hier mis zonder dat ik uber-vette of zelfs grove ophoudingen moet maken?

Kleine aanvulling: voorheen kropte hij zich meteen op een kleine handsluiting op achter de teugel, ik rijd nu speciaal op DAT niet meer doen (achter de teugel), maar nu heb ik dan weer dat het tempo niet fatsoenlijk controleerbaar is.

Visies en kritiek welkom.

Anoniem

Re: Voorwaarts geen probleem, maar loopt onder mij uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:07

Hoe rijd je hem terug?

Reageert hij op rustig en diep uitademen?

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:14

Misschien loopt hij over de schouder weg waardoor een ophouding en terug rijden op je zit niet meer mogelijk is omdat hij zo onder je vandaan loopt. Probeer, als je denkt dat dat het probleem is, hem goed met je buitenbeen te begrenzen zodat hij beter onder je blijft lopen en hij dan uiteindelijk ook makkelijker terug te rijden is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:15

Wat ik mijn paarden heb geleerd is bovenbenen en billen aanknijpen is rustiger. En kruis aantrekken is harder. Voordeel is dat ze hier bijna automatisch op reageren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:20

Bij mij hielp een ongebroken trens heel goed. Is eigenlijk een vriendelijker bit dan een enkel- of dubbelgebroken, maar ze luistert er veel beter op.. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:23

Rij niet pas terug als je paard al veel te hard gaat, maar geef iedere pas een zithulp terug. In iedere beweging naar voren zit ook een beweging naar achteren (bij de ruiter). Leg de nadruk op de terug. Verder als het paard wel te hard gaat op een kleine volte zetten en er weer uitrijden als je het juiste tempo hebt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:24

Veel overgangen rijden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 13:35

@Yamcha; ja, reageert heel goed op uitademen, dan komt hij meteen in tempo terug...normaliter, lees: vroeger, 1,5 jaar terug, maar nu dus niet meer, soms ook nog wel, maar het is nu niet meer consistent.
Ik moet er zo "aan rijden" (lees" zoveel moeite voor doen" en terugwerkende krachten inzetten) wil hij een slow-down in draf vertonen De overgangen terug zijn dus bagger.
Komt dit nou omdat we een hele tijd niets gedaan hebben (na die stilstand heb ik er 17 keer weer dressurmatig opgezeten, zoals gezegd om de dag), of ben ik het gewoon even kwijt?

Of verwacht ik te veel? Na zo kort opnieuw begonnen?
Kruis aantrekken is voor hem: voorwaarts in draf gaan, dat is het punt ook niet, ik kan hem van stap en zelfs stilstaan in galop doen aanspringen, het probleem is het in een "voorwaartse" gang vooral draf dan zachtjes terug rijden naar een stap-overgang. In principe is hij nu in iedere gang te "voorwaarts" oftewel grijpt zijn eigen tempo aan,maar ik snap ook dat wij dat na zo'n tijd ook weer samen moeten uitvinden.

"t Is altijd een ijverig paard geweest: dit ken ik echter niet van hem (en van mezelf).

Overgangen:: ik rijd zelfs nooit een halve bak rond, het is voortdurend overgangen, figuren en balkjeslopen op de diagonaal en soms leg ik er wat op de volte lijn, maar hij kan nog geen rechte lijn zien of daar gaat hij, in een veel te hoog tempo.
Ik maak dan keertwendingen, in galop 8-jes, zodat hij dan weer draf en andere galop moet aanspringen, maar HARD dat het soms gaat, in feite heb ik een enorme hekel aan dat tegenhouden, teugelgebruik.

Ik doe natuurlijk iets fout, maar wat?

Hij is helemaal niet hard op de teugel, overigens, maar soms moet ik nu wel om hem er niet onderuit te laten lopen. In het dressuurgebeuren in de bak.

Met buitenrijden is hij overigens veel makkelijker "te beteugelen", ik kan hem dan in ieder gewenst tempo laten gaan.
Ook met een ander paard er bij, dat er even anders over denkt.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 03-08-13 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:36

Denk dat het vooral komt, omdat je nog maar kort weer bezig bent.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:47

hoe zit je zelf in je lichaam?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 14:14

Eh... wat bedoel je daarmee? Caira?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:21

Ciara bedoelt daarmee dat jouw eigen gemoedstelling soms ook dingen teweeg brengt bij het paardrijden. Paarden pikken dat heel snel op. Als jij bv. boos en teleurgesteld op je paard stapt, dan zijn er paarden die daar heel druk als reactie op worden. Zo zijn er ook paarden die, wanneer ze normaal heet zijn in hun doen, heel erg lief en aanhankelijk worden als jij verdrietig bent.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 14:28

Nou Fries Wytske, en dat wist ik natuurlijk nog niet op mijn 53 jaar.
Evengoed bedankt want dat is zeker waar, nu graag weer reacties ontopic, en hopenlijk uit eigen ervaringen van anderen hiermee?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:31

Je zegt dat hij zodra hij een lijn ziet er 'vandoor gaat'. Als hij dus braaf jouw tempo loopt mag hij die rechte lijn pas lopen, tot die tijd zet je hem bijvoorbeeld op een volte, die je groter of kleiner kan maken. Hierdoor moet hij terug komen in tempo. Loopt hij weer braaf jouw tempo? Dan probeer je weer rechtuit te rijden. Merk je dat hij weer gaat versnellen? Gelijk weer terug op de volte. Wilt hij in galop? Prima, ga in galop, maar je mag pas weer terug als ik zeg dat je terug mag. Maak het ongewenste moeilijk, laat hem werken. Tegen de tijd dat hij dan een keertje rechtuit mag wil hij niet eens meer onder je vandaan lopen omdat hij dan weet dat ie aan de bak moet.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:36

Ben je door de pauze niet flink wat bespiering kwijt? Heeft hij nu wel de kracht om meer terug te komen op dat achterbeen? Stukje onbalans ook misschien?

Ook omdat je zegt dat j op de voltes wel controle hebt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:06

terpentijn schreef:
Nou Fries Wytske, en dat wist ik natuurlijk nog niet op mijn 53 jaar.
Evengoed bedankt want dat is zeker waar, nu graag weer reacties ontopic, en hopenlijk uit eigen ervaringen van anderen hiermee?

Je moest eens weten hoeveel ruiters dat niet weten, maar vooruit dat bedoelde ik net niet. Ik bedoelde het letterlijk, hoe zit jij in je lichaam, meer dan eens heeft een fysieke onbalans van de ruiter gelijk effect op het paard. Om te kunnen zien wat de oorzaak is moet ik jullie aan het werk zien of in elk geval op film. Zo achter de computer is het koffiedik kijken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 15:11

Ja natuurlijk , we zijn beiden wat bespiering en fine tuning kwijt, het zal ook zeker aan mij liggen, dat ik dat te snel weer op wil pakken en door wil rijden ("dat" is dan: waar we voorheen dressuurmatig waren).

Hij weet het natuurlijk allemaal nog uit te voeren, maar niet zo als het netjes zou moeten.
Misschien wil ik te veel.
Uiteraard heeft hij de kracht wel (hij is 9 jaar!), maar wellicht niet de getrainde kracht om het nu weer te doen.

We zullen zien, hoe het verder gaat, ik moet mezelf wellicht even op de rem zetten, en Japie even laten uitvogelen wat hij op dit moment aankan.

Ja, ik krijg hem op dit moment heel goed terug op stem. Zeker eerder dan op ophoudingen. Als ik al begin met "ennn.... " dan gaat hij al meteen terug in tempo. Zeg ik niks, wordt het handengebruik. Zeer ergerlijk.

Het is niet dat hij er van door gaat of op hol slaat, of zo, dat is nog nooit gebeurd en zal ook niet gebeuren, maar ik ben verbijsterd door het overijverige... wat natuurlijk niets anders is dan ongehoorzaam, als ik hem probeer terug te nemen in de gangen.
Dat GAAT ook wel, maar ik heb er de pest aan dat ik dan zo met de hand moet inwerken,
Dat is niet iets dat ik wil, integendeel.

Wellicht heb ik hem zelf het overijverige aangeleerd, doordat ik nogal van het voorwaartse ben, en alles bij mij ook in stap in marstempo moet.
1-2-1-2-1-2 doormarcheren maar. Ijverig, we stppen over, we stappen door.
Een beetje aan lange teugel losstappen is ook okee, maar dan wel in uptempo.

Gesjok en geslak doe ik niet aan.

Mogelijk heb ik het op die manier zelf in de hand gewerkt, en heb ik hem aangewend voortdurend vooruit te gaan.

Maar dat was voorheen ook, en toen had ik geen probleem met terugnemen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 03-08-13 15:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:14

Probeer het eens door je voor te stellen dat je een drijvende bal in je centrum van je lichaam hebt. Als je wilt remmen dan laat je die bal dieper in je centrum zakken. Ik hoef alleen maar aan die bal te denken en mijn paard staat stil.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:33

Hier is een ouder topic wat ik vaak teruglees, en dan vooral de posts van 'langcara'.
Zeer waardevolle tips en goed onderbouwd.
Wie weet kan je er wat mee.
[RT-P] Hoe rust erin krijgen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:42

Ik heb ook een zeer voorwaarts paard. Wat bij ons een valkuil is bij het terugrijden is dat ik zelf, onbewust, mee gaan in haar te hoge tempo bij het lichtrijden. Ik moet dus tegen haar ritme in een langzamer gaan lichtrijden en dan komt zij ook wel weer terug in tempo. Heb dan zelf vaak hele relaxte loungemuziek liedjes in mijn hoofd om de rust te bewaren
Bij een te hoog tempo en doorzitten gebruik ik ook veel stemhulp en daar reageert ze goed op. Liever dat dan harde correcties met mijn hand.

Een hoger tempo vraagt natuurlijk ook minder kracht doordat hij waarschijnlijk meer stuwt en minder draagt. Dat zal met de tijd wel weer beter worden :j

Mooie oefening vind ik altijd een paar passen achterwaarts en dan voorwaarts in draf. Bij ons werkt dat goed om haar achterhand er beter bij te krijgen en dan heeft ze vanzelf ook minder de neiging om harder te gaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 15:46

Thanks Fransje_70, heb er een stukje van gelezen, ga alles doornemen.

Mag wel zeggen dat dit wel een structureel probleem ooit was bij mijn paard, het is na het opnieuw oppakken ineens opnieuw ontstaan.

Het zal ook wel, zeker een stuk onrust zijn. Kan ik mijn paard dan niet eerst tot rust krijgen, dit nu was altijd een moeilijke taak, hij was en is altijd heel onrustig en afgeleid. Ook toen ik hem door liet rijden door een Prof (Mark van de Donk), was dit steeds een issue, een paard zonder rust is niet ontspannen, en staat nergens voor open.
Dank voor de link, ik ga verder lezen en leren!

Fransje 23: ja dat doe ik ook, ik zit al helemaal voorwaarts mee in die versnelling als het ware (ik ben zelf een ontzettend race ijzer, niet erg rustig, en hou vooral van die uitdagingen... misschien heb ik daar het juiste paard niet voor....) Ik zit ook altijd VOOR de beweging in draf, ik probeer dan bewust terug te gaan in tempo, maar een Arabier kopen volgende keer hahaha?
Als ik OP de loodlijn moet zitten in dessuur heb ik het idee en gevoel dat ik achterover hang, en het paard te veel belast.

Ik zit wel aardig in balans, ik rijd ook geregeld zonder beugels, laat ik ze hangen en voelt hij ze bengelen stopt hij acuut, maar hang ik ze er over weet hij dat het okee is, en dat we van alles kunnen gaan doen....mijn paard is wat dat betreft een tolerante vent, maar ik ben zeker wel van het HUP VOORUIT model, ik wil niet zeggen dat het me niet hard genoeg kan gaan, maar ik wil toch wel steeds onder mijn reet die gretige voorwaarts grijpende achterbenen voelen.

Toch heb ik jaren met hem dressuurlessen gereden, including prive les,en HEM (Japie)eens per week door die dressuurruiter laten doorrijden.

Op dit moment weet ik niet zeker waar ik met B.J. heen wil, eerst maar eens elkaar leren "verstaan" denk ik.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 03-08-13 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:47

Als ik je post lees, is het verschil in wat jij nu doet in tegenstelling tot eerder ...dat jij erg bezig bent hem niet achter de teugel te laten gaan. Ik zou dan zeggen dat als dat het enige verschil is, het hem daarin moet zitten. Hoe ben je daarmee bezig? Laat je meer ruimte aan de voorkant? Ben je losser in je hand? Zou daar iets verandert kunnen zijn, waardoor je nu andere hulpen doorgeeft aan hem?
Verder denk ik dat het best zou kunnen dat de fine tuning even kwijt is. Mijn pony is echt heel goed afgesteld (moet ook wel i.v.m. wedstrijdniveau) maar als die een tijd stil staat kan het soms lijken of ze alles is vergeten. Het klinkt belachelijk, maar ze heeft dan een tijd lang haar eigen zin kunnen doen en niet op een ruiter hoeven letten en dan heeft ze echt even tijd nodig om die scherpe afstelling weer te krijgen.
Daarnaast kan het een kwestie zijn van minder spier gekregen en krachtverlies. Voorwaartse paarden uiten zich dan vaak in wegrennen als ze iets moeilijk vinden.
Dat was Fransje23 aangeeft is een goede oefening en ik zou veel overgangen maken om haar weer scherp aan jou hulpen te stellen. En het de tijd geven.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:47

@ Terpentijn En bedankt, jij vroeg wat Ciara daarmee bedoelde. Leg ik het uit is het nog niet goed. Als je het weet wat zij daarmee bedoelt, waarom vraag je het dan nog.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:09

terpentijn schreef:
Thanks Fransje_70, heb er een stukje van gelezen, ga alles doornemen.

Mag wel zeggen dat dit wel een structureel probleem ooit was bij mijn paard, het is na het opnieuw oppakken ineens opnieuw ontstaan.

Het zal ook wel, zeker een stuk onrust zijn. Kan ik mijn paard dan niet eerst tot rust krijgen, dit nu was altijd een moeilijke taak, hij was en is altijd heel onrustig en afgeleid. Ook toen ik hem door liet rijden door een Prof (Mark van de Donk), was dit steeds een issue, een paard zonder rust is niet ontspannen, en staat nergens voor open.
Dank voor de link, ik ga verder lezen en leren!

Wat poster Langcara beschrijft komt vanuit de franse klassieke rijkunst, Francois Baucher, die ontwikkelde die ophoudingen aan één zijde. Wat je mede doet is vragen de kaak los te laten. Pas als de kaak los is, kan de rug ontspannen.
Iemand die nog steeds werkt vanuit die achtergrond, is Philippe Karl http://youtu.be/8OgBfZhzm18.
Het vragen om de kaak te ontspannen doe je met korte parades, niet naar achteren maar iets omhoog, zodat je niet in de lagen van de mond inwerkt.

Ik doe het zelf ook zo bij mijn jonge PRE van 4, die soms ook tempo wil bepalen. De eenzijdige ophouding werkt zowel voor tempocontrole, als voor het losmaken van de kaak, en als een telefoonlijn als t paard kijkerig is of afgeleid. Ik krijg haar mbv deze methode na zo'n 10 min recht tussen twee teugels met gelijke druk. Tevens ook het teken dat ze meer in balans aan het lopen is.

Ik denk als ik het zo lees dat jouw paard vooral rent vanwege balansproblemen (en ook nog een flinke kop erop heeft zitten, FriesxTinker := ). Hard lopen is vaak een methode van paarden om hun balans te herstellen (hoe langzamer, hoe moeilijker het is overeind te blijven, denk maar aan jezelf op een fiets).

Je schrijft dat het 'vroeger' ook al een probleem was, was dat toen hij net onder het zadel was? Jonge paarden hebben natuurlijk heel veel moeite met balans vinden met ruiter op de rug. Dus dat zou dan evt. kloppen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 16:09

@FriesWytske: je kan maar niet genoeg input krijgen als je zelf ergens mee zit, dus jouw input is zeker even waardevol als dat van een ander, alleen sommige anderen leggen de pijnpunten net iets scherper neer. Ik moet er mee verder, toch?