hoe sterkere achterhand krijgen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

hoe sterkere achterhand krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 10:31

hoe krijg ik de achterhand van mijn lease paard sterker? ik dacht longeren met passoa maar die hebben ze niet helaas.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:32

"Simpel": rijtechnisch correct trainen.

Perryx

Re: hoe sterkere achterhand krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 10:32

beetje duidelijker graag ....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:33

Overgangen rijden, pasje verruimen, lekker actief houden... Hoe rijd je nu?

Sim

je weet niet hoe je rijtechnisch correct moet trainen?

catzkillz

LisaFalco

Veel oefenen met schakelen en tempowisselingen en het paard actief houden

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 10:34

daar heb ik wat aan, bedankt !! :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:19

En vooral de tijd nemen om de achterhand sterker te laten worden. Niet verwachten dat hij binnen een paar weken sterker is. Hier gaat tijd overheen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:06

De tips van de voorgaande posts en balkjes stappen/draven/galopperen.(:

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:09

Het is inderdaad al gezegd hierboven maar een achterhand is niet binnen een korte tijd sterk.

Mijn paard liep 4 maanden terug licht onregelmatig achter en heb de dierenarts laten komen. Bleek ook een licht zwakke achterhand te zijn.
Heb heel veel gelongeerd met balken, veel overgangen rijden etc. Wat ook erg hielp is heuveltjes op en door wat hoger gras rijden. De DA vertelde mij ook dat bij het aanspringen in galop de juiste spieren werden gebruikt dus veel overgangen draf-galop-draf-galop.

zabje2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:31

o ik kijk even mee hoor die van mij is al echt sterker geworden maar kan nog sterker
mijn hoefsmid heeft ook andere ijzers er onder gedaan en dat ie meer rolt met de hoef dan
maar nu is het trainen dus ik kijk even mee voor tips ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 07:48

Die van mij heeft een echt een kippenkontje en een dakje. Hij gaat nu een keer per week mee op galoptraining door de bossen. Netjes nageeflijk en met veel sprong door de bossen heen galopperen, hij wordt er erg moe van, maar ik merkte na een maanden tijdens het dressuren en springen al heel erg dat hij veel sterker is van achteren. Helaas ziet zijn kont er nog steeds een beetje zielig uit. Tijdens het gewone bakwerk rijden we veel overgangen en schakelen we erg veel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:41

Ik deed bij mijn KWPN altijd longeren en dan de cirkel steeds kleiner maken. Dat ze op gegeven moment echt in een cirkeltje van 2 meter doorsnee om mij heen galoppeerde. Dan moet het paard echt gaan dragen en toch sprong blijven houden. Dat moet echt vanuit de achterhand. Ook met rijden kun je dit doen. Gewoon een volte, vervolgens zet je je paard in schouder voor op de rotonde, en sluit hem. Op gegeven moment moet hij je gaan dragen en veel paarden vinden dit heel moeilijk. Zeker als ze kikkerbilletjes hebben waar geen kracht in zit.
Springen is ook een hele goede optie maar wel met de juiste techniek. Heuvel training ook een optie.
Ik woon in een gebied met veel dijken dus het is super om schuin tegen de dijken op te galopperen. Dan moet ie echt werken vanuit die billen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:44

Een heuvel op stappen is veel effectiever dan galopperend de heuvel op. Maakt het alleen maar makkelijker juist.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 15:05

Mij werd juist verteld dat springen slecht is aangezien hiij niet sterk is in zn achterhand

Iris088

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:57

Ik vind het een beetje apart dat je dit vraagt; je hebt een lease paard? maar geen les? dit is echt een simpele basisvaardigheid/kennis die je naar mijn idee al wel zou moeten hebben.. :j anders zou ik geen paard zomaar leasen.

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:24

veel overgangen rijden!! met namen vanuit het halthouden weg rijden en vanuit stap en draf in 1 x halthouden paar passen achterwaarts en voorwaarts rijden vanuit een rondestelling een rechte stelling vragen dat soort dingen

Arkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:46

Veel overgangen en tempowisselingen rijden. En caveletti trainingen werkt ook.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:00

Zomaar wat gaan aanmodderen aan de hand van een paar tips via de pc, dat ken nooit goed aflopen.
Neem les, investeer in jezelf.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:49

Ik denk niet dat je dmv de gezegde dingen een zwakkere achterhand kan creëren en ik denk ook niet dat je het echt fout kan doen.
Er wordt duidelijk gezegd hoe en wat. Maar les nemen is wel een slim plan :)

Wat ook wel wil helpen is balkjes training !!
Succes :)

xSnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:32

Ik heb een tijdje terug een cursus gevolgd over het verbeteren van de spieren van het paard. voor wat betreft de achterhand zijn er veel mogelijkheden die je kunt overwegen (zoals ook hierboven zijn gegeven). Tempowisselingen, cavaletti's, galopsovergangen etc is vooral voor de basisspieren goed. Als die spieren er goed op zitten (de basis van de achterhand) kun je doorgaan met voornamelijk Galopstraining.
In de galop zet het paard namelijk van nature veel meer gewicht op de achterhand. In de galop schakelen in tempo kan hierbij helpen, maar ook veel figuren rijden maakt je paard sterk op de achterhand.
En als je ook nog eens een paard hebt die fijn buiten is kun je ook lekker naar buiten gaan en vooral veel actief laten galopperen. Kijk wel uit dat je paard niet ineens teveel met de achterhand moet werken, ivm kreupel. ;)

Yolo13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:31

Eens longeren met pessoa helpt ook altijd de achterhand wat meer gespierd te krijgen. Zoek het eens op, het is een beetje ingewikkeld, maar helpt wel voor hoofd naar beneden te krijgen (NIET aan de teugel) en ook idd voor het achterhand te gebruiken. Mijn zus heeft dat ook gedaan. Kijk maar eens op wat online webshops (divoza,...) soms wordt het ook wel eens pessoa teugel genoemd.

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:35

veel overgangen en schijnovergangen rijden, balkjes draven, springen voltes kleiner maken vergroten
dubbele longe als je dat kan.
je kan ook een pessoa kopen.

20282

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:47

Overgangen rijden Overgangen rijden en nog eens Overgangen rijden :)