Pony hapt naar mijn voet als ik aanspoor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Pony hapt naar mijn voet als ik aanspoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 21:06

Ik vind dat mijn pony haar de laatste tijd wat vreemd gedraagt. Ten eerste als ik aankom met het zadel wordt ze al onrustig, gaat dan heen en weer lopen. Ze wil niet stil staan met opzadelen. Dit doet ze sinds maart dit jaar. Toen wilde ik een keer rijden en was ze nog mager, nu is ze weer normaal op gewicht.

Met rijden sloft ze ook erg. Terwijl ze altijd voorwaarts was. Oplaatst wil ze niet meer en als ik dan in draf wil, hapt ze naar mijn voet. Dit doet ze ook als ik zonder zadel rij.
Vorig jaar zomer heb ik ook veel gereden met allemaal andere pony's, toen was ze veel anders, altijd voorwaarts en ze wilde voorop rijden. We reden toen altijd buiten of in een weiland. Ze was vaak bij een andere pony, die is nu verkocht.

Zou ze gewoon moe zijn of is er echt iets aan de hand?

Cchanny

Re: Pony hapt naar mijn voet als ik aanspoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:07

Is haar rug al gecontroleerd?
Het klinkt alsof ze het niet meer fijn vind om te rijden, misschien kan je kijken of de oorzaak ligt bij het zadel of haar rug

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:08

Klinkt als pijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:08

Is haar rug goed nagekeken ?
Het kan goed zijn dat ze iets met haar rug heeft.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 21:22

Nee, nog niet nagekeken. Zou best kunnen dat ze iets met haar rug heeft. Ook doet ze vaak de oren achterover. Soms gaat het ook goed en draaft ze vlot, maar dan staat ze soms opeens stil. Vooral bij de hek (waar ik haar dan opzadel en afzadel) staat ze dan stil en als ik haar aanspoor, hapt ze naar mijn voet. Dit doet ze in het begin niet, maar na ong een half uur rijden.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:23

Is ze drachtig?

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:24

Het kan pijn zijn. Als dit nog door gaat, even een DA erbij.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:25

je paard laat jou dus al vanaf maart zien dat er iets niet in orde is..
goed dat je (wel laat) actie wil ondernemen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 21:26

justdiesel schreef:
Is ze drachtig?

Nee

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 21:27

AdnerB schreef:
je paard laat jou dus al vanaf maart zien dat er iets niet in orde is..
goed dat je (wel laat) actie wil ondernemen.

Ik heb in maart 1 keer gereden, omdat ze mager was ben ik daar maar mee gestopt. Ik heb een operatie gehad, waardoor ik een hele tijd niet kon rijden. Sinds dinsdag wordt ze weer bereden, heb net weer gereden voor de 4e keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:32

Staat ze alleen?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 21:34

VivaLaVida schreef:
Staat ze alleen?

Ja, tijdelijk

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:49

Het lijkt me verstandig om eerst uit te sluiten of er iets lichamelijks aan de hand is, waar je grote kans op hebt bij deze verschijnselen. Dus actie ondernemen: dierenarts erbij, tuig laten checken, gewoon alles wat pijn kan veroorzaken uitsluiten.

En een paard alleen laten staan is natuurlijk not done, ik hoop dat je daar snel wat aan gaat doen? :)

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:55

xDreamerx schreef:
Het lijkt me verstandig om eerst uit te sluiten of er iets lichamelijks aan de hand is, waar je grote kans op hebt bij deze verschijnselen. Dus actie ondernemen: dierenarts erbij, tuig laten checken, gewoon alles wat pijn kan veroorzaken uitsluiten.

En een paard alleen laten staan is natuurlijk not done, ik hoop dat je daar snel wat aan gaat doen? :)

Ts geeft zelf al aan dat dit tijdelijk is :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:28

Dit lijkt mij pijn, idd :j Past het zadel nog wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:26

Sommige paarden kunnen zich zuur gaan gedragen als ze alleen staan.. misschien is dat het?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 19:00

Hetzelfde zadel heeft ze vorig jaar ook altijd op gehad en toen was er niets aan de hand.
Toen de andere pony (die nu verkocht is) er nog bij was, was ze ook veel anders. Drukker, ze is nu rustiger. Ze wilde ook altijd bij die pony zijn. Mist ze haar misschien?

Dit gedrag deed ze eerst ook altijd met longeren, oren achterover en happen. Nu dus ookal met rijden.
Ik word vaak wat angstig dan, vooral al ze dan niet vlot doordraaft. Er wordt dan tegen mij gezegt dat ik haar meer moet aanpakken, maar dat durf ik niet zo goed. Stel dat ze wel lichamelijk iets heeft.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:04

Laat de osteo eens komen, zijn de hoeven goed? Zijn de tanden goed? Ligt het zadel goed, omdat ze dikker is geworden kan het zijn dat het zadel erg knelt en pijn doet!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:29

Idd je zei zelf al dat je paard qua bouw is veranderd, dus het kan heel goed zijn dat het zadel niet meer past! Osteo o.i.d. lijkt mij een goed idee.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 20:36

Osteo is wat anders dan een dierenarts? Waar kan ik die vinden? Voor zover ik weet is ze verder wel gezond. Eet goed, geen vreemde ontlasting.

Ik reed bijna alleen 's zomers, vorig jaar was ze net zo kwa bouw als nu. Alleen vind ik wel dat ze een bolle buik heeft gekregen :D Ze zet haar buik uit met aansingelen. Ze heeft de afgelopen weken in heel hoog gras gestaan en alles op gegeten.

Nog even een vraag. Mijn paard wordt nu beleerd, maar zakt telkens door de voeten als het zadel erop gelegd word. Kan zij ook iets hebben?
Ze is een keer over de hek gesprongen vanuit zand op de klinkers (deze hek is ong 1,20 m hoog)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:01

antje_vip schreef:
Idd je zei zelf al dat je paard qua bouw is veranderd, dus het kan heel goed zijn dat het zadel niet meer past! Osteo o.i.d. lijkt mij een goed idee.

Hier een linkje naar een paardensport-massage/drukpunt/manipulatie therapeut en K.N.H.S.-instructrice.
Zij is bij mij geweest en ben heel tevreden over haar :o
http://www.paardenmassagedrenthe.nl/

Waarom laat je niet gewoon het zadel nakijken?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:16

Wat in mij op komt is de vraag of het zadel nog goed ligt. Als deze nog past ligt hij misschien te ver naar voor waardoor de schouders belemmerd worden in de beweging of misschien zit de rug vast?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:30

Al aan een maagzweer gedacht?

Stralina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:45

Ik zou ook even nakijken of het zadel wel goed ligt, of even een osteopaat laten komen :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:51

mijn vorige pony kende dit gewoon als trucje. Hij was van onder tot boven nagekeken dus het was niets.
Wat wij deden was mijnvoet naar binnen draaien waardoor hij met zijn tanden keer tegen het ijzer klapte.
1 keer en nooit meer.

WEL moet er dan 100% uitgesloten zijn dat er iets mis is met de pony!!!