Ouder paard laten inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cila81

Ouder paard laten inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 12:40

Wat is jullie ervaring met een ouder paard in laten rijden.
Mijn friese merrie heeft altijd gedient als fokmerrie. Nu is vanochtend de veearts geweest en heeft aangegeven dat ze wederom niet drachtig is. Nu heb ik besloten om haar gewoon nu lekker van haar oude dag te laten genieten (ze is nu 20) maar vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met een ouder paard in laten rijden. Ze is bij ons 6x onder het zadel geweest daarvoor nog nooit. Onder het zadel is ze een pittige tante. Mijn vriend heeft geen tijd om volledig zijn volle inzet te geven om haar in te rijden en ik durf het niet aan met mijn rug. Ik heb 3 kinderen om voor te zorgen. Ben 1x van haar afgevallen en ben gelijk 8 weken zoet geweest. Nu ben ik niet bang voor vallen of voor pijn, maar kan het mijn kids niet aandoen. Dus wil ik een prof stal inschakelen om het te doen.
Wie kan me hier wat meer over vertellen. Maakt het uit omdat ze al zo "oud" is. (ze is jong van geest). Vraag geen commentaar, dit is een vraag voor iemand die er ervaring mee heeft.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:42

Het lijkt mij moeilijk. Maar begrijp ik uit je verhaal dat ze wel ingereden, maar niet doorgereden is? Of is ze ook echt nog niet ingereden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:44

Ik weet dat dit niet is wat je eigenlijk vroeg. Maar ik zou het gewoon niet meer doen. Dat was eigenlijk mijn eerste gedachte, al wilde ik het meteen nuanceren door te zeggen dat als je zelf gewoon rustig aan de slag zou kunnen gaan dat het dan misschien een mogelijkheid is. Maar als je het dier dan nog echt wilt verkassen naar een professionele stal, dan denk ik echt, laat het. Beestje heeft veel gegeven in haar leven, om haar nu nog "aan het werk" te zetten. Ik zou het niet doen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:48

Voor een ouder paard is het moeilijker om conditie te krijgen en te houden , spieren te kweken , balans te vinden enz.
Heeft ze helemaal het ideale lijf om gewicht te dragen ,dus goede correcte benen en een sterke rug en een goede balans en nog geen kwaaltjes dan zou het misschien kunnen .Zolang ze licht belast wordt.
Maar om nu een paard nog te laten beginnen met werk wat ze haar hele leven nog niet gedaan heeft en dan op oudere leeftijd moet gaan doen heeft toch echt wel enige haken en ogen.
De pittigheid die ze heeft kan ook uit moeilijkheden uit haar lijf ontstaan ,voor pijn kan ze willen vluchten of wegschieten. Het kan zijn dat ze dus al een signaal geeft dat het niet meer gaat voor haar

cila81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 12:56

Wil er wel bij zeggen dat het eraf vallen niets met bokken te maken heeft (was niet haar schuld). Ik was van plan om af en toe te gaan rijden, maar als jullie al aangeven om het gewoon niet te doen. Ze is bij ons 6x onder het zadel geweest. Ikzelf heb 1x een paard ingereden toen ik nog jong was. Maar heb gewoon te weinig kennis om dit zelf te doen en mijn lichaam speelt parte. Mijn vriend zit door de weeks op de kazerne dus kan alleen in het weekend. Ik heb geduld en ben niet van plan om ineens zware oefeningen met haar te doen.
Jullie brengen me wel in twijvel. Heb ook de prof stal aangesproken wat hun idee hierover was. Heb nog geen respons. Ik ben iemand van niets moet, maar zou wel leuk zijn. Mis het rijden heel erg en we zijn nu aan het sparen voor een jongere fok/rijmerrie. Het kriebelt haha. Maar jullie weten wat ik bedoel.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:58

Ik ben het helemaal eens met Gini. Stel; als de merrie +/- 13 dan heeft ze nog een hele tijd voor zich en is het nog prima te doen lijkt mij. Maar ze is al 20. Heeft al een heel leven achter de rug en wat ze je gegeven heeft is niet mis. Je zegt dat het kriebelt, maar stel het gaat wel mis? Stel ze krijgt wel vanalles door dat je haar in feite aan het werk zet en haar lijf kan het niet aan? Is dat haar beloning voor die vele jaren dienst bij je?

Laat haar lekker met pensioen gaan :)

cila81

Re: Ouder paard laten inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 13:05

Ze is geen jaren bij me. Heb haar nog geen jaar in mijn wei staan maar dat ter zijde. Heb je meegemaakt dat het mis is gegaan of is het gewoon jouw mening? Kijk top hoor de meningen, maar zijn er mensen die weleens een ouder paard hebben ingereden? Wat zijn hun ervaringen ermee. Dat was mijn vraag.
Ik ben er zeer van bewust dat ze oud is (daarom stelde ik de vraag ook) en dat er risicos aan kunnen zitten. Maar heb geen praktijd ervaringen om mee te vergelijken. Ik ben iemand van feiten niet van een ononderbouwde mening. Dus is er iemand die er ervaring mee heeft?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:15

Misschien heb je een foto van je merrie zodat we kunnen reageren op haar op hoe ze eruit ziet.
Daar kun je al een heleboel uit afleiden
Mocht je ook nog een filmpje hebben hoe ze beweegt , dan kunnen we w.s nog beter inschatten of ze het aan zal kunnen
Normaal gesproken zijn fokmerries qua bespiering het tegenovergestelde van wat een rijpaard nodig heeft om makkelijk te kunnen werken
Vaak een buik die in de weg zit en een rug die zijn beste tijd gehad heeft maar misschien is dat bij jouw paard wel heel anders.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:17

Misgaan zal het niet, als het goed gebeurt. Dan is het gewoon een kwestie zoals bij ieder ander paard, zadel op, hangen, erop kruipen en rijden. Paard zal niet anders doen dan dat die 17 jaar geleden zou gedaan hebben (lichamelijke ongemakken uitgesloten uiteraard, maar dat hoort bij ieder paard).
Dus het is wel min of meer een gevoelskwestie/eigen meningskwestie. Wil je het paard dat nog "aandoen"? Wat verwacht je zelf nog van het paard? Nu misschien nog niet veel, maar zodra het paard dan toch berijdbaar is, wil je toch altijd zien of je niet iets meer kan. Dat heb ik wel al vaak meegemaakt. Hoeveel grasmaaier-paarden worden toch weer opgezadeld wanneer de DA het licht onder voorbehoud op groen zet.
Het oudste paard dat ik heb weten ingereden worden, was 10 jaar, dus dat valt nog niet echt onder de categorie "ouder". Dat is wel zonder problemen gegaan.

cila81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 13:20

Helaas heb ik geen foto van tegenwoordig zonder burca. Heb haar heel mager gekocht dus die fotos zijn niet recent. Ze heeft manenexceem dus zit onder een burca van top tot teen. Ik wacht gewoon het antwoord van de prof stal af die hebben er wat meer ervaring mee. En leg me neer bij hun antwoord. Het is niet een questie van moeten. Als het maar gezond voor haar is. En niets is gezonder dan beweging (aangepast aan het paard). Ik stel haar voorop. Het kan nog zo kriebelen ik heb jaren niet meer gereden die extra maanden (voor een ander paard) kan er ook nog wel bij.

cila81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 13:24

Gini ben zelf ook niet meer de jongste (nou ja........) en weet waar de grens ligt tot het kunnen. Omdat ik zelf dus niet op mijn merrie ga zitten kan ik dus niet aanvoelen wat ze wel en niet aankan. Hoog in de sport hoef ik met haar niet te komen. Gaat mij erom om lekker met haar buitenritten te maken en bezig te zijn. Echt recreatief niet eens b wedstrijdjes.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:25

Op de stal waar mijn verzorgpaard stond kwam er eens een nieuw paard, een merrie van 18. Die had altijd alleen maar in de wei gestaan. Toen heeft de eigenaar van mijn (toen nog) verzorgpaard d'r gekocht om voor de koets te gebruiken. Ze was wel betuigd maar niet ingereden. Paard was nog enorm jong van geest en er zat een energie in waar je u tegen zegt. Na een weekje hebben mensen de stoute schoenen aangetrokken en hebben er een zadel opgelegd. Ze konden zo opstappen en wegrijden :') Paard vindt het hartstikke leuk dat ze weer wat mag doen en racet als een malle rond. Niet ieder paard hoeft met 20 met pensioen.

cila81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 13:31

Kirsha: thanx voor je input. qua geest in Gerdiena ook net een paardje van 10 jaar qua uiterlijk niet (begint grijs te worden, maar dat word ik ook bijna maar schrijf mezelf ook nog niet af).

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:33

Beste TS

Mijn meisje is nog niet "zo" oud. Maar ze is 15, en word nu ingereden door mijzelf onder goede begeleiding vanaf de grond.
Zij is wel altijd gelongeerd geweest door de vorige eigenaresse. waardoor zij wel de "juiste" bespiering heeft.
Echter heeft mijn meisje een balans probleem en nog wat kleine dingetjes. Dat was al die jaren het probleem waardoor ze "onrijdbaar" was. Maar vanaf de grond zag of merkte je het niet. Liefste paard van de wereld!
Ik heb 3 maanden wel haar gedrag en bokkesprongen getrotseerd (ik heb geen kids :P ) en met stapjes alle acties uitgeplozen tot alle oorzaken van haar gedrag boven water waren.

Mijn rij-instructrice ziet dat ze net als mij aan het werk wil.
het nadeel is dat de juiste spieren gekweekt/getraint moeten worden en dat gaat langzamer dan bij een jonger paard.
ondanks dat ze de oefeningen snapt en het allemaal wel kan. willen we vaak te snel. Dat zou blessures op kunnen leveren.

Ik zou het je afraden om naar een professionele stal te gaan. Vaak willen die de klus graag, netjes en snel voor je klaren. Echter op haar leeftijd m.b.t. spieren enz... Geef haar echt de tijd om aan te sterken.
Longeer haar, dubbele lijnen/pasoa, balkjes.
en mocht het echt kriebelen om te gaan rijden en je weet dat haar rug (controle osteopaat,enz) sterk en goed is. allicht stappen kan al een begin zijn...
Laatst bijgewerkt door irmsel op 22-07-13 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:37

TS, je lijkt me wel iemand die er wel overwogen mee omgaat. Ik wens je dan ook veel succes met eender welke beslissing! :)
Wel wil ik nog even meegeven dat de professionele stal juist een gekleurd beeld gaat geven. Kans is groot dat die niet bij voorbaat nee gaan zeggen tegen een potentiële klant. Gewoon iets om in je hoofd te houden. ;)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:38

dat vind ik dus ook. vind het altijd maar raar dat mensen hun paard van 20 met pensioen doen. Dus de hele dag in het land en niks doen. Die van mij is 23 en is bij mij met pensioen en we rijden elk week 3 keer een rondje..Het zijn bewegings dieren... Als ik jou was zal ik het gewoon rustig opbouwen... longeren enzo,,, En anders heb je denk ik snel genoeg door als je paard het wel of niet aankan of niet of wel leuk vind

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:40

cila81 schreef:
Kirsha: thanx voor je input. qua geest in Gerdiena ook net een paardje van 10 jaar qua uiterlijk niet (begint grijs te worden, maar dat word ik ook bijna maar schrijf mezelf ook nog niet af).

:=

Wat Irmsel ook al zegt, ik zou niet naar een professionele stal gaan. Ook omdat het puur recreatief is en ze toch de sport niet ingaat. Er zijn ook particulieren die er gewoon de tijd voor nemen en je paard netjes inrijden. Wel goed opletten wie je kiest natuurlijk, niet zomaar aan iedere jan doedel meegeven maar daar ga ik niet vanuit. Mijn zus heeft het ook bij een particulier laten doen. Lekker alles op het tempo van het paard en dat is prima gelukt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:41

Geen ervaring met zo laat inrijden... maar ik heb wel paard van 21 en merk dat hij wel sneller stijf wordt dan toen hij 15 was. Hij ziet er nog super uit... maar is ook zijn hele leven aan het werk geweest.
Grijze haren maakt niet uit... maar stramme gewrichten en stijve spieren... een ingezakte rug en uitgelubberde buik van alleen maar veulentjes en in de wei staan... dat gaat problemen opleveren voor het rijden. Friezen hebben al snel een wat holle rug en als je daar dan ook nog zadel op gaat leggen.

Denk dat je de tips van Irmsel van eerst regelmatig longeren en zorgen dat ze qua rugspieren sterker wordt voordat je er een zadel op zou leggen. Maar reken dan wel 3 tot 4 maanden voordat je beetje spieren gaat zien als ze al jaren niks staat te doen.

cila81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 13:43

Hai, Ik longeer haar al om haar toch in beweging te houden ze staat niet geheel stil. Maar wat je aangeeft met balkjes etc is misschien wel een goed idee. Is, is een keer wat anders. Ik heb geen haast om te rijden, dus ga het eens zo proberen. Thanx voor de tips (hier heb ik wat aan).
Dank je wel Gini voor je waarschuwing. Ben ook iemand die zelf goed na kan denken hihi (niet negatief tegenover jou bedoeld). Heb alleen bij ze om advies gevraagd en vraag dan hun aanpak. Zo haal je er al snel uit of ze alles voor het dier doen of voor hun portomonee.
Evelijn: Gerdiena heeft geen holle rug of uitgelubberde buik haha ze ziet eruit alsof ze nooit drachtig is geweest.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:48

Tja, je voelt zelf waarschijnlijk het beste aan of de merrie al dan niet geschikt zou zijn voor wat werk op latere leeftijd. Volgens mij is ieder paard van alles te leren op elke leeftijd, dus waarom zou zij dan niet zadelmak gemaakt kunnen worden?
Punt van aandacht zijn haar gewrichten. Enkele jaren geleden ben ik erbij geweest dat mijn verzorgpaard ingeslapen (18jr) moest worden. Probleem was de weke delen in de ondervoet; ze wilde écht nog zo graag lopen, maar de rek was uit de bandjes rondom de koot/kogel. Ze kwam daardoor nauwelijks meer vooruit. Zij had op jonge leeftijd meerdere veulens gehad (tm haar 7e - daarna niet meer) en dat veroorzaakt deze schade. Het heeft te maken met het gewicht dat de merrie moet dragen en wordt steeds vaker gezien bij oudere merries die ingezet zijn bij de fok, aldus de dierenarts.
Wellicht is dat bij jouw paard helemaal niet aan de orde, maar ik wilde je er even voor waarschuwen.
Succes met je beslissing. Belangrijkste is dat je van én met elkaar geniet!

cila81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 13:58

Denk dat ik al weet wat ik ga doen. Heb heel veel goede tips gehad waar ik zeker wat mee kan.
Ik ga haar lekker op de grond trainen eerst om haar toch wat meer spieren te geven en dan later ga ik het rustig aan proberen met een particulier hier in de buurt. (woon in een paarden omgeving in duitsland, dus dat moet goed komen). Ik blijf in de gaten houden of ze het aan kan en zo niet is het gewoon jammer, maar geen man over boord.
Gerdiena is in februari helemaal goed gekeurd dit mbt eventuele dracht en ik was benieuwd of ze niet zichtbare gebreken had. Dus ze zou het aankunnen, maar ff spieren kweken.
Jongens dank jullie wel voor de tips.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:00

cila81 schreef:
Ze is geen jaren bij me. Heb haar nog geen jaar in mijn wei staan maar dat ter zijde. Heb je meegemaakt dat het mis is gegaan of is het gewoon jouw mening? Kijk top hoor de meningen, maar zijn er mensen die weleens een ouder paard hebben ingereden? Wat zijn hun ervaringen ermee. Dat was mijn vraag.
Ik ben er zeer van bewust dat ze oud is (daarom stelde ik de vraag ook) en dat er risicos aan kunnen zitten. Maar heb geen praktijd ervaringen om mee te vergelijken. Ik ben iemand van feiten niet van een ononderbouwde mening. Dus is er iemand die er ervaring mee heeft?

Het was een 'Stel dat'. Volgens mij kan je toch echt lezen.. :Y) Ik heb mijn mening gegeven, maar wat je ermee doet moet je zelf weten. Ik zou het niet doen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:32

Kunnen ja, die van ons heeft ook eerst veulens gehad en is toen met 9 ingereden. Dat is veel jonger dan die van jou, maar alsnog heeft het haar niet makkelijker gemaakt dat ze eerst 3 veulens mocht opvoeden voor ze onder het zadel kwam

cila81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 12:42

Citaat:
Het was een 'Stel dat'. Volgens mij kan je toch echt lezen.. :Y) Ik heb mijn mening gegeven, maar wat je ermee doet moet je zelf weten. Ik zou het niet doen.

Ik hou er niet van als mensen zo tegen mensen praten met "volgens mij kan je toch echt lezen". Beetje respect graag. Zo verdien je zelf ook respect. Maar goed heb niets aan meningen maar wel aan ervaringen.

Bedankt mensen die wel hun ervaringen hebben willen delen.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:53

cila81 schreef:
Citaat:

Ik hou er niet van als mensen zo tegen mensen praten met "volgens mij kan je toch echt lezen". Beetje respect graag. Zo verdien je zelf ook respect. Maar goed heb niets aan meningen maar wel aan ervaringen.

Bedankt mensen die wel hun ervaringen hebben willen delen.

Zo zouden meer mensen moeten reageren :) Verder kan het volgens mij niet verschrikkelijk veel kwaad, jij geeft zelf al aan dat ze voor het dekken helemaal is doorgelicht, waarom niet? De beweging zal haar goed doen!