Gezocht: jan zonder vrees

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Gezocht: jan zonder vrees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 19:01

Gezocht: advies om te rijden zonder vrees..

Ik heb mijn paard nu ruim 4 jaar, een echte buitenrijder is hij, daar bloeit hij helemaal van open. Dat doe ik ook het liefste, dus geen probleem zou je denken.
Alleen een tijdje is hij beginnen bokken in de piste in galop. Nadien werd het moeilijker en begon hij te bokken in draf en nadien ook in stap, waarbij hij dan ook nog eens begon te steigeren. Dit was niet uittesten meer, dit was een probleem, aangezien mijn paard vroeger niet wist dat hij zijn achterbenen überhaupt in de lucht kon gooien.
Het resulteerde dan ook nog eens in manken met z'n achterbeen dus de dierenarts erbij gehaald (en de osteopaat). Osteopaat heeft z'n rug die vastzat los gemaakt.
Dierenarts heeft buig- en strekproef gedaan en er was niks te zien, beetje atypisch. Toen nog foto van knie en sprong gemaakt, eigenlijk allemaal geen probleem.
Hij kreeg dan toch maar ontstekingsremmers/pijnstillers omdat de DA dacht dat het probleem in z'n spieren zit, aannemelijk want mijn paard is nogal een stijve hark. Ik moest hem rust geven en nadien terug rijden.

De voorbije week heb ik hem gelongeerd, dat ging goed. Vandaag er terug op. Ik wilde niet dat hij de associatie ging maken met piste en bokken/steigeren dus maar meteen op wandeling vertrokken met een vriendin en haar paard. Bij aanvang van de wandeling liep hij wat stijf, maar na een kwartiertje liep hij terug soepel zoals voorheen. Draven, geen probleem. Hij mankte niet. De eerste keren dat ik draf vroeg gingen zijn achtervoeten een beetje de lucht in, maar nadien liep hij terug zoals anders.

Dus na de wandeling zet ik hem even in de piste, gewoon zodat hij zou weten dat draven in de piste geen pijn doet, net zomin als op wandeling. Geen goed plan want mijn paard is terug beginnen bokken. Zijn gebok is zo gemeen dat ik er gewoon bang op krijg. Ik durf echt niet doorvragen, hij doet echt lelijk op die moment. Een vriendin heeft er een de vorige keer ook eens opgekropen, ook zij vond dat hij gemeen kan bokken.
Probleem: hij bokt, ik schrik, ik drijf even aan, hij bokt gemener,.... ik stap af.. in tranen. Want ik weet dat ik fout ben. Ik weet dat ik eigenlijk niet mag afstappen, maar ik durf gewoon niet verder.

Ik raak hierdoor gefrustreerd, ik heb al zoveel medische 'kosten' gedaan, om hem te onderzoeken of hij al dan niet rugproblemen heeft. Om nadien te merken dat hij gewoon met mijn voeten speelt.
Zadel past trouwens nog goed, dat is nagekeken.

Iemand een idee hoe ik hem hier toch door kan rijden? Ik heb echt nul plezier nog op dit moment.
Hij is dominant van karakter, heb al wat watertjes doorstaan maar nu gooit hij zijn lijf in de strijd en ik merk dat ik hier niet tegen opgewassen ben.

Heeft er iemand goede tips hoe ik dit nieuw probleem kan aanpakken?

Amiigo

Re: Gezocht: jan zonder vrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 19:06

Even rondkijken naar een stal waar ze paarden zadelmak malen oid en vragen of ze daar iemand weten die jou paard wel even laat weten dat dit not done is, hij loopt zo te lezen gewoon een loopje (bokje) met je.
En vooral niet in de bak gaan rijden als je al van te voren denkt dat je weer gaat afstappen, hebben ze nl snel door..

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 19:10

Ja ik heb hier ook al aan gedacht, om gewoon iemand te zoeken die geen vrees heeft. Maar hoe leg je dat uit: "de kans zit erin dat hij je serieus gaat testen, dat je gaat vallen of bezeren..." En heb ik nadien dan nog de garantie dat hij het bij mij opnieuw niet weer gaat proberen?
Hij leert op dat vlak inderdaad heel snel en is creatief met z'n trucjes.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 19:13

Paarden zijn slim.. Ik zou zeggen probeer het en vraag of diegene jou daarin wil begeleiden als die bij hem/haar braaf rond loopt.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:06

:D Als ik in je profiel kijkt,dan krijg ik de indruk dat hij nogal karakter heeft en graag de dienst uit maakt.
Daar ben je duidelijk slachtoffer van,want het ziet er naar uit dat hij heel goed kan galoperen zonder te bokken :+
Het antwoord heb je al: een jan zonder vrees,maar wel één met kennis van paarden-heropvoeding.Dat gaat je wat kosten,maar hij lijkt me de moeite waard.

Verder een leuk paardje! :+: (en leuke katten! )

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 20:16

Bedankt Jodi :o Hij is zeker leuk, hij heeft ABSOLUUT karakter!

Niet iedereen kan er zomaar mee aan de slag, hoe lief hij zich eerst ook profileert }>

Ik heb in het verleden serieus wat grondwerk moeten doen en knopjes moeten zoeken om zijn nogal dominante eigenschappen wat onder (mijn) controle te krijgen. Op de grond lukt dat me aardig. Alleen heeft hij nu mijn knopje gevonden waar ik geen antwoord op weet.

Kan al raden hoe weinig (bruikbaar) materiaal mijn 'jan zonder vrees'- advertentie zou verkrijgen -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:27

Je moet ook geen advertentie zetten maar gewoon een africhtingsstal of springstal met goede naam bellen.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:10

Bedenk in alle geval dat professionele ruiters het met je paard waarschijnlijk
- ofwel zover niet laten komen dat hij met hen aan het bokken slaat. En met deze aanpak hem leren je hulpen en benen te respecteren.
- ofwel dat ze het gaan uitlokken, wetende wat komt, zodat ze dat gedrag stante pede kunnen afkappen en je paard 'afstraffen' voor zijn gebok.
In alle geval : zulke ruiters zijn gewend jonge dieren in te rijden, die weten wel van wanten !

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 04:18

Wat is de leeftijd van het paard?
Is hij sterk genoeg om in het losse zand van de bak te rijden?
Hoelang is het geleden dat het begonnen is?
Heb je zijn hoeven en benen nagekeken (ook controleren of er mss een been warmer is dan een ander been, kan namelijk ontsteking zijn op 1 van de benen of in de hoeven. Bij hoeven kan je wat vanboven op de hoef voelen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 04:32

ik moest eigenlijk direct aan Gert v.t. Hof denken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 07:16

Ik zou eerder een stal in de buurt zoeken waar je ook nog wat kan lessen daarna.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 08:01

jensvl schreef:
Wat is de leeftijd van het paard?
Is hij sterk genoeg om in het losse zand van de bak te rijden?
Hoelang is het geleden dat het begonnen is?
Heb je zijn hoeven en benen nagekeken (ook controleren of er mss een been warmer is dan een ander been, kan namelijk ontsteking zijn op 1 van de benen of in de hoeven. Bij hoeven kan je wat vanboven op de hoef voelen.)

Hij is 8 jaar, heeft momenteel ook niks met zijn gezondheid te maken. Hij is in 2011 helemaal doorgelicht in de kliniek en vorige week is de dierenarts geweest. Lichamelijk lijkt alles echt oké, geen warme benen of hoeven of dergelijke.
Als hij met mij een wandeling maakt van anderhalf uur en daarin kan draven en nadien in de piste gek wordt lijkt me dat puur testen.
Hij heeft karakter dus dit is denk ik weer gewoon een van Zijn trucjes waar ik door moet. Maar zoals ik al zei heb ik hiervoor hulp nodig denk ik, net omdat ik bang heb gekregen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:21

Wat voor een zadel ligt er eigenlijk op?? Ik denk namelijk gelijk aan zadelproblematiek bij je verhaal....Vaak zijn paarden buien meer afgeleid waardoor ze het buiten accepteren dat een zadel slecht ligt.
Laatst bijgewerkt door Chezshir77 op 21-07-13 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:21

ohjajoh6 schreef:
ik moest eigenlijk direct aan Gert v.t. Hof denken?

Grappig, ik ook :)

Zit zelf met een beetje hetzelfde dilemma. Ik weet dat Gert het opgelost krijgt, maar goed daarna moet je er ook nog zelf
mee aan de slag. Hij blijft wel zitten en is niet bang hoe gek ze ook doen.
Niet naar jou verkeerd bedoelt hoor TS! Ik snap je juist heel goed.
Opnieuw zadelmak maken en je door diegene laten begeleiden. Het vervelende is alleen dat je eerst weer over een
grote drempel heen zal moeten. Jij hebt nu namelijk deze nare ervaringen opgedaan.

Gert schijnt heel goed te zijn, alleen wel prijzig inderdaad.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:37

Ik denk eerder aan iemand als Annemarie van de Toorn. Die lost het niet op door 'overbluffen', maar leert je zelf ook weer met je eigen paard zonder angst aan de slag te gaan. Want anders heb je geheid hetzelfde probleem weer terug na een tijdje.
En zij weet misschien ook wel mensen in België die op dezelfde manier (Monty Roberts) werken.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:41

Ibbel schreef:
Ik denk eerder aan iemand als Annemarie van de Toorn. Die lost het niet op door 'overbluffen', maar leert je zelf ook weer met je eigen paard zonder angst aan de slag te gaan. Want anders heb je geheid hetzelfde probleem weer terug na een tijdje.
En zij weet misschien ook wel mensen in België die op dezelfde manier (Monty Roberts) werken.

Dat is ook een hele goede. Die houd je paard wel meer paard.
Bij mij is het ook Gert of Annemarie. Zij weet inderdaad vast wel iemand te vinden in België.
Dat zou wel zo fijn zijn voor je!

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:03

Als ik je verhaal lees zou ik niet met al die rare dingen beginnen zoals Gert..... Natuurlijk heeft iedereen zijn ervaring ermee maar persoonlijk zou ik dat nooit doen!!!

Top dat je je paard zo hebt na laten kijken. In mijn ogen ben je dan al de beste ruiter die er kan zijn.
Wat je zelf ook al aangeeft je wilt laten weten dat het geen pijn meer doet. Maar tussen de oren is het niet zomaar verdwenen, ook niet na 1 keer. Er is een reden geweest waarom je paard zo vast zat. Manier van lopen, pijn willen onderdrukken.... noem maar op.
Deze houding is dus ook niet verdwenen nadat je paard los is gemaakt. Ze hij niet opnieuw vast? Dit kan soms naar 1 keer opgelost zijn maar kan soms ook een lang traject zijn omdat je paard moet leren dat hij zijn lichaam nu anders kan gebruiken en moet gaan gebruiken.

Niet meer vast? Alles in orde.... Zou ik proberen met sessies van 10 minuten.... In de bak gewoon stappen... Stapt hij normaal geen rondje braaf en nu wel? Stoppen en belonen door een flinke poetsbeurt. Het draven etc. Gewoon even achterwege laten. Dit herhalen zodat jij je ook goed voeld. Op deze manier kun je het allemaal weer gaan rekken. Na elke 'rit' even weer de rug controleren. (dit kun je heel makkelijk zelf doen) Ik weet dat het in theorie heel makkelijk klinkt en je al spanning krijgt bij het denken aan de praktijk haha. Maar ik weet uit ervaring dat je hier heel veel meer mee berijkt dan met Gert of iemand anders met dezelfde werkwijze. Zo hou je ook vertrouwen tussen jou en je paard. Laat je door iemand anders 'weten wie de baas is' ben je het vertouwen compleet kwijt. Er zullen mensen zijn die zweren bij Gert, maar er zullen er nog meer zijn die weten dat dat Gert alles kan maar eenmaal thuis kunnen ze zelf niet eens meer opstappen.
Een paard moet ook alles verwerken. Net zo goed als dat wij dat moeten. Overdonderen brengt je alleen maar verder uit elkaar.

En je hebt het niet genoemd maar ik denk wel dat je dat gedaan hebt, de tandarts

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:09

Brendaaaa schreef:
Wat voor een zadel ligt er eigenlijk op?? Ik denk namelijk gelijk aan zadelproblematiek bij je verhaal....Vaak zijn paarden buien meer afgeleid waardoor ze het buiten accepteren dat een zadel slecht ligt.

Ik dus ook, zadel en/of rug.. Vond t al raar dat ik niemand erover hoorde..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:10

Gert begeleid de eigenaren van het paard ook nadat hij er zelf mee aan de slag is geweest. Op clinics laat hij het in een korte tijd zien, maar thuis is hij wel een week of 4 (en soms ook nog wel langer) met een paard bezig en dit alles samen met de eigenaren.
Nadeel is dat hij heel ver weg zit voor jou. Ik zou eerder aan hem vragen of hij zo iemand in belgie kent

Mij lijkt het een absoluut dominantie probleem, je paard heeft geen zin om te werken in de bak (bak wordt vaak geassocieerd met werken en buitenrijden niet) en weet dat jij afstapt als hij een paar keer flink bokt.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:15

Ik weet wat je meemaakt. Heb zelf zo'n merrie gehad (10x in lessuur van geen 40min er langs gelegen, bijna in het ziekenhuis gelegen). En hoe moeilijk ik het ook had. Hoe een zeer ik ook had. Ik kroop er terug op (met schrik, knikkende knieën, maar moetend van mijn ouders, waar ik ze later dankbaar voor was). Na minstens 5 jaar vechten ging het iets beter. Ben toen samen met mijn instructeur (bij hem deed hij het niet, maar bij hem was het: lopen, en tegoei, of ik pits je ribben plat. Netjes verwoord: hij gaf haar geen kans, en bleef doorzetten) op zoek gegaan naar oplossing. In het bos ondertussen geen problemen meer, kon autosnelweg oversteken en alles... Maar in de piste vanaf dat ze moest werken had ik prijs (bij niemand anders, alleen bij mij).

Na heel lang zoeken begonnen met een suplement bij te geven: Relax, van global medics.
Heeft meerdere werkingen, word gebruikt op wedstrijden voor kijkerige paarden die hun concentratie verliezen, voor paarden op stal rust. En in mijn geval voor een paard dat kop tussen de benen stak, omhoog sprong met 4 benen boven de bakrand en dan de kont omhoog. En dit hielp.
Als ik iets te veel gaf dan was ze beetje woezie in haar hoofd, en probeerde ze wel eens te wippen vanvoor (niet dat dat lukt dan), maar als ik correct dosseerde, niks aan de hand. Had ik een braaf paardje, super concentratie, en vooral, geen bokken.

Omdat dit zo duur was heb ik dit op lange termijn afgebouwd tot niks meer. En heb het bij haar NOOIT meer nodig gehad. Ben altijd les blijven houden bij die instructeur, en heb haar weg gedaan als braafste paard dat ik heb gehad (omdat ik geen tijd meer had, te veel paarden op dat moment, en in haar zat geen uitdaging meer). Oke, af en toe bokte ze eens, maar dan was het een vreugde bokje.

Moest je dit niet willen proberen (in combinatie met een strenge instructeur die je elke keer "dwingt" er terug op te kruipen) dan zou ik je toch aan raden om mensen op te zoeken via de monty roberts methode, stuk duurder, maar helpt ook...

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:41

TS allereerst wat goed dat je het paard hebt laten checken door de dierenarts om fysieke oorzaken van dit gedrag uit te sluiten. Ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is dat je paard dit nu doet maar voorheen niet op deze manier. Ik kan uit je verhaal niet helemaal afleiden of er destijds ook foto's zijn gemaakt van z'n rug. Eventuele rugproblemen kunnen dit gedrag ook veroorzaken en mocht er werveltechnisch iets niet goed zijn kan de ostheo/fysio dat niet rechtbreien. Mijn eigen paard is op enig moment bijna platgereden door een vrachtwagen met een niet-nadenkende chauffeur en had daardoor een blessure aan de rugspieren. Zij vond het in de bak heel vervelend omdat ze dan vaker wendingen moest maken en dat deed haar zeer dus leverde dat protest op. Ik ben toen heeeeel veel het bos in gegaan en ben op de bospaden oefeningen gaan doen om de spieren weer sterker en soepeler te maken. Helaas onthouden paarden vrij goed waar ze dingen doen die ze a) stom vinden en evt b) pijn ervaren. Het kost veel tijd om de mindset van je paard te veranderen.

Wat betreft het zoeken van iemand die dit voor/met jou kan oplossen: zoek iemand wiens methode jou een goed gevoel geeft én die jou er veel bij betrekt. Als het voornamelijk aan het karakter van je paard ligt moeten jullie onder passende en deskundige begeleiding ook samen hier doorheen en is het niet alleen zo dat er bij je paard een knop om moet. Natuurlijk is het prima en verstandig dat je ervoor kiest om eerst iemand anders erop te laten rijden, kan me heel goed voorstellen dat jij er zelf even geen behoefte aan hebt. De keuze of je iemand zoekt zoals een jonge paarden-ruiter die wel van wanten weet wat betreft corrigeren, of dat je iemand zoekt die het op een andere manier doet: het is jouw paard en jij kan waarschijnlijk het beste inschatten wat er nodig is voor je paard én voor jullie als combinatie. Misschien wel eerst een corrigerende ruiter en dan een andere methode... Heel veel succes met het aangaan van deze uitdaging!!!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:01

nine1987 schreef:
Brendaaaa schreef:

Ik dus ook, zadel en/of rug.. Vond t al raar dat ik niemand erover hoorde..

En dan staat in de OP:

Citaat:
Ik raak hierdoor gefrustreerd, ik heb al zoveel medische 'kosten' gedaan, om hem te onderzoeken of hij al dan niet rugproblemen heeft. Om nadien te merken dat hij gewoon met mijn voeten speelt.
Zadel past trouwens nog goed, dat is nagekeken.

Valt niet mee om even de HELE post te lezen hè }>

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:07

Zadel kan wel goed liggen volgens de één maar laat er eens door meerdere ervaren mensen naar kijken of een drukmeting uitvoeren. Je hebt in principe de hele medische kant uitgesloten maar ook ik dacht ook direct aan het zadel ondanks dat het een dominant paard is blijkt dat longeren wel goed gaat en bij het rijden niet. Een meegaand paard wacht vaak te lang met pijn van een zadel aangeven een dominant paard zal je zo snel mogelijk van je rug af willen hebben.

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:25

Herkenbaar buiten niks aan de hand en in de bak bokken. In mijn geval lag het wel aan het zadel welke een maand!! Ervoor nog was nagekeken en aangepast door een goed bekend staande zadelmaker.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:32

heb je het al eens geprobeerd zomaar met een ander zadel ?