.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nymbous

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 10:27

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Re: Bang om buitenritten te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:28

nou simpel
Alleen met de brave naar buiten en de 20 jarige niet mee meenemen

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:29

Iemand die niet bang is erop laten! Ik denk dat het paardje vooral reactie geeft op jouw spanning.

En als je met een ander paard meegaat?

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 10:30

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 10:31

.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:34

paarden zijn net spiegels ;) ik neem aan dat je gespannen bent als je op die 20 jarige rijdt? dat paard voelt dat aan, en heefthet gevoel dus dat er is engs is of komt . want ja dat gevoel geef je
ik denk dat je iemand nodig hebt die dat niet heeft. :)

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:35

Of iemand op de fiets mee nemen die naast je rijd

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 10:37

.

LastDream

Re: Problemen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:39

en als je haar met de hand meeneemt?

Hasiinaaax

Ik zal iemand mee nemen op de fiets en wanneer die weer stopt niet van afstappen . Laat anders je fietser hem even vast houden. Even diep ademhalen en weer aansporen, geen reactie ? Tikje!

Ik het dit ook gehad bij mijn vorige verzorgpaard, het was echt heel irritant , maar nadat ze meters achteruit gegaan is en ik aan bleef sporen heeft ze het opgegeven :)

Tabaluga12

En als er nog iemand op een paard meegaat? Hoe is ze dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:40

Ik begrijp dat je er afspring omdat je het eng vindt, maar zo beloon je haar gedrag. Daarom blijf ze het dus doen. Laat iemand anders er anders mee naar buiten rijden of pak haar gewoon even goed aan. Laat iemand anders mee gaan die op het verkeer kan letten of zoek een plek op waar weinig verkeerd is.
Zorg dat je ontspan en ga zelf ook geen beren op de weg zien.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 10:41

.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 10:43

.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:45

[***] schreef:
larissa288 schreef:
en als je haar met de hand meeneemt?

Dan is er niks aan de hand maar ze is wel heel allert dan

Hasiinaaax schreef:
Ik zal iemand mee nemen op de fiets en wanneer die weer stopt niet van afstappen . Laat anders je fietser hem even vast houden. Even diep ademhalen en weer aansporen, geen reactie ? Tikje!

Ik het dit ook gehad bij mijn vorige verzorgpaard, het was echt heel irritant , maar nadat ze meters achteruit gegaan is en ik aan bleef sporen heeft ze het opgegeven :)

Ze gaat dan nog niet mee tot ik ernaast loop..

Ik bedoel dat de fietser hem vasthoudt en dat jij je paard even aanpakt.

Je kan ook een rondje op je plek maken, of hem zelf achteruit laten gaan. En weer optijd het probleem aanpakken.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 10:48

.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:57

Als jij je op de grond zekerder voelt dan in het zadel en haar op die manier wel kunt begeleiden zou ik daarmee starten. Een paard denkt niet in termen van winnen of verliezen, maar in termen van veiligheid. Als TS op de grond wel voldoende leiderschap kan bieden om het paard mee te nemen zal het paard daarop vertrouwen. Onder het zadel is dat leiderschap duidelijk onvoldoende, het paard voelt zich niet voldoende veilig en zal daar dus zelf voor gaan zorgen.

Als je dit probleem echt op wil lossen zou ik een weekend gaan struuken duuken in Nunspeet. Is niet duur en je hebt er je hele leven plezier van zowel bij de paarden als in het dagelijks leven. Zie voor meer info: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 6f52b2683f
Dit is een oude flyer, er komt in september een nieuw weekend aan. Als je meer informatie wil kun je altijd even pb-en.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:00

Het rondje wat je wil rijden eerst eens verkennen met paard aan de hand. Het werkt vaak goed als je ergens 'heen' gaat en daar je paard laat grazen (=belonen) en dan weer terug gaat. Dan rijd je naar iets 'leuks' toe. Als dat goed gaat iemand die je vertrouwd en zeker is op probleem paard zetten en zelf met de brave gaan (voorop).
Begin natuurlijk met een klein rondje, niet meteen een uur weg! Al rijd je naar het eind van de straat en dan weer terug. Probeer te stoppen voor het probleem zich voordoet.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:04

Neem les. Een goede instructeur neemt je ook mee naar buiten. En geeft je dan aanwijzingen wat je moet doen. Daar heb je echt veel aan.
Heb je het paard in de bak wel onder controle?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:12

Eigenlijk is het heel simpel. Je overlegt dit met je instructeur, en die gaat de volgende keer op de fiets met jou mee om jou te helpen. Daar zijn instructeurs voor ;)
Dit kun jij in je eentje niet oplossen. Laat je helpen, vóór je straks zó bang bent dat je helemaal niet meer durft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:54

little_birdy schreef:
nou simpel
Alleen met de brave naar buiten en de 20 jarige niet mee meenemen

Wat een onzin! Je wilt toch lekker met je paard naar buiten?

Ts: je hebt vier keer geoefend, troost je, ik heb er wel een jaar over gedaan met mijn paard. Vertoonde hetzelfde gedrag en nog een beetje heftiger (steigeren, in de lucht omdraaien en dan proberen weg te galopperen). Een flinke tik geven hoefde ik niet eens aan te denken want dan kon ik direct zand gaan happen.
Ik ben ook wel bang geweest toen, het helpt om ademhalingsoefeningen te doen en/of een liedje te gaan zingen.
Wat je paard betreft: eerst lekker veel gaan wandelen aan de hand zodat de omgeving vertrouwd wordt. Dan, als je die mogelijkheid hebt, achter een ander rustig paard aan naar buiten. Dit ook vaak doen zodat het voor jou en je paard een ontspannen uitje wordt.
Als je weer alleen gaat: nooit afstappen, kleine stukjes en op JOUW initiatief terug (liefst een rondje zodat je niet hoeft om te draaien). Rustig en consequent blijven, niet boos worden. Zorg dat je paard niet de kans krijgt om een andere richting in te gaan. Hij mag best even stil staan. Ook achteruit lopen is op zich niet erg. Wordt dit te link omdat hij de sloot nadert, stuur hem dan met zijn hoofd naar de sloot en draai hem daarna weer van de sloot weg. Alles rustig en zonder gestress, hoe hard je hart ook tekeer gaat misschien... Zorg dat het initiatief ALTIJD bij jou ligt, jij geeft leiding. Ga desnoods eerst tien meter heen en dan weer terug. Bouw de afstand langzaam op.

Ik rij nu inmiddels in mijn eentje overal naar toe. Nieuwe routes zijn de eerste keer wat spannender voor haar, maar ze doet het allemaal. Bruggen, tunneltjes, verkeer, waaronder de langsratelende tram met bel, meerennende koeien, irritante honden, ze kan er mee omgaan. Er is een wederzijds vertrouwen ontstaan.
Enige waar ze echt angst voor heeft zijn schaatsers. Nou ja, die vermijd ik dus maar en ik rij toch niet zoveel buiten als het vriest :D

Loeslucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:21

Ik zou de route aan de hand eerst verkennen en dan na een paar keer iemand meenemen die em vast kan houden als jij erop zit

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:24

Ik ga nooit alleen op buitenrit. Mijn pony heeft hetzelfde probleem alleen als ze wat eng vind. Met een fiets of een ander paard vind ze niks eng!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:45

Het valt te leren. Als je paard wel op een ander paard durft te vertrouwen en zelfs op een fiets, dan kan hij dus ook leren om op de ruiter te vertrouwen. Hoewel ik het gezellig vindt om met anderen te rijden, rijdt ik juist het liefst alleen. Het contact met mijn paard beleef ik dan als intensiever. Daar geniet ik erg van.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 01:16

Ik heb zelf ook een ouder (18) koppig paardje dat ik sinds een paar maanden mee naar buiten neem. Vermoedelijk door een onbekend 'traumatisch' verleden is ze heel erg snel bang van dingen.
De eerste keer heb ik haar gewoon aan het halster genomen. Zijn we lekker een paar uur gaan wandelen, kon ze het bos zien, de routes, etc. (ik zorg dat ik altijd in het bos rijdt, waar op wat hele enge traktoren ooit na geen verkeer komt)
De paar keer erna zorgte ik er voor dat er iemand mee liep die haar vast hield terwijl ik reed.
Daarna een paar keer dat iemand er los naast/voor fietste
En op een gegeven moment gewoon zelf gegaan. Angst uitzetten en doorzetten.
Als ze iets eng vind zet ik haar gewoon stil. Laat ik haar net zo lang kijken tot ze het vertrouwd en er langs wil. Soms als iets echt heeeel eng is (landbouwvoertuigen, Tenten en zeilen, enge aspergevelden waar wind over waait e.d.) Stap ik af, gun ik haar de tijd en dan gaat ze wel.
Het is vooral kwestie van geduld en vertrouwen, in mijn mening.

Ik heb het voordeel dat ik weet dat zij er nooit vandoor zou gaan. Als ze iets eng vind springt ze aan, paar stapjes, en dan staat ze stil. Als ze ergens weigert af te slaan (heeft ze nogal vaak) stuur ik haar er net zo lang in tot ze gaat.
Ik heb zweep wel altijd bij me, gebruik hem eigenlijk nooit. alleen voor de veiligheid dat, ALS er toch een auto ofzo komt en ze moet er voor aan de kant, maar ze vind het spannend en ze wil niet, ik een zweep bij heb om haar toch snel even opzij te krijgen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Veel succes, en vooral, veel plezier