Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 15:10

Ik had geen idee waar ik dit had moeten posten, dus vandaar maar hier.. En nee het is geen zeiktopic over te dikke mensen op een paard :D

Een jongen (19 jaar) van 1.86m, 90 kilo. Aan spier, heeft geen kilo vet teveel. Wat vinden jullie ervan als deze eens in de twee weken een ritje maakt op een breed gebouwd paard (denk aan een oud type tuigachtig/gelders/groninger iets) van 1.65m?

Ben erg benieuwd naar de mening van bokkers.

@Mods voel je vrij om het topic te verplaatsen :=

Extra info:
Jongen is een beginner, die het lichtrijden geloof ik net onder de knie heeft (of net niet)
Paard is 15+ jaar oud
Hou het maar op volledige ritten, dus gewoon alle gangen (als de jongen alles onder de knie heeft)

Paard is manegepaard en dus wel veel verschillende ruiters gewend.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 10-07-13 15:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Dropneus95

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:12

als het paard ook breed gebouwd is kan het denk ik niet veel kwaad...
op een tinker of iets degelijks zou het prima gaan naar mijn mening :-)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:12

kan de jongen al rijden? Gaat ie mee met de bewegingen of bonkt 'ie?
wordt t een rustig stapritje? crossen door de bossen?
Is t paard volgroeit?

vind ik belangrijk voordat ik een mening kan vormen, maar even uitgaande van de positiven, dus ja, hij kan al rijden, gaat niet bonken en we doen n kalm ritje als het een beginner is zeg ik ja hoor. Kan best.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:15

mijn vriend van 1,79 (ja iets kleiner dan die van jou) met zijn 86 kilo brok spier is hij op mijn haflingerpony van 1.43 gaan zitten

Het was echt geen gezicht want je zag meer jongen dan paard. Maar mn pony leek er geen moeite mee te hebben. Ik heb ze wel alleen laten stappen en een paar meter gedraafd.

Iets van 1.65 moet dan geloof ik toch echt wel kunnen dragen.. Ik blijf erbij dat paarden echt wel iets kunnen hebben :)

edit: spellingsfout
Laatst bijgewerkt door Maureen_M op 10-07-13 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 15:16

Zal de OP even aanpassen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:19

Zolang het geen jong paard is, en geen mager/iel ding dan zou het best wel kunnen.
Mits hij een beetje kan rijden al
Ik zou dan idd wel voor een paard gaan en geen pony.
Maar dan wel eentje die goed getraint is en het goed kan dragen.

Je heb altijd mensen die met een kilo of 30-40 te veel op een jong dier stappen en denken t kan wel.
Dus als je er over na denkt.. waarom niet

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:20

Dat kan prima.
Anders zou het betekenen dat heel veel Nederlandse mannen niet meer zouden kunnen paardrijden. De gemiddelde Nederlandse man wordt namelijk niet alleen groter maar ook zwaarder. Volgens CBS cijfers is de gemiddelde Nederlandse man 84 kg.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:23

Heel eerlijk vind ik mannen zeker niet misstaan op een stevig gelders/tuig type paard, zo'n type paard (toevallig ook 1.65 hoog) heb ik zelf gereden met mijn eigen lengte van 1.68. En, om nou heel eerlijk antwoord te geven oogde ik dus echt superklein op een te groot paard. Wanneer een man opstapte, klopte het plaatje gewoon een stuk beter, veel beter in verhouding. Maar dit was dus ook wel een vrij zwaar gebouwd paard (ik schat hem in op een kruising geldersxtrekpaard, even voor het plaatje)
De man die er af en toe ook op reed was niet bijzonder lang, maar wel erg breed en gespierd. Paard kon het imo echt makkelijk hebben.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:25

ik vind het ook wel kunnne hoor , hij stapt zo te lezen niet op een heel iel paardje.. gewoon proberen en goed kijken naar het paard !

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:04

janouk schreef:
Dat kan prima.
Anders zou het betekenen dat heel veel Nederlandse mannen niet meer zouden kunnen paardrijden. De gemiddelde Nederlandse man wordt namelijk niet alleen groter maar ook zwaarder. Volgens CBS cijfers is de gemiddelde Nederlandse man 84 kg.

Precies! Hoe zou het anders zitten met al die springers? Zitten er denk zat tussen die richting de 80/90 gaan!
Het zou wel het fijnst zijn natuurlijk als het een wat steviger gebouwd paard is, al zegt dat nog niks, en dat de ruiter beetje mee kan gaan met de bewegingen.
Dat laatste is imo belangrijker dan een paar kilo meer of minder. :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:08

Ik denk dat iedereen het voor zich moet bepalen. Maar op MIJN paard (flinke KWPN-er van 1.65) zou ik het no way toelaten. Ik vind het teveel gewicht, zeker als het om een ruiter gaat die waarschijnlijk nog veel balans mist.

Ik denk dat het wel kan, zeker als het een keer in de zoveel tijd is, maar het zal wel een 'zware' belasting zijn voor een paard. Schade... ik weet het niet, maar makkelijk is anders.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:24

MarrieLeen schreef:
janouk schreef:
Dat kan prima.

Precies! Hoe zou het anders zitten met al die springers? Zitten er denk zat tussen die richting de 80/90 gaan!
Het zou wel het fijnst zijn natuurlijk als het een wat steviger gebouwd paard is, al zegt dat nog niks, en dat de ruiter beetje mee kan gaan met de bewegingen.
Dat laatste is imo belangrijker dan een paar kilo meer of minder. :j

Maar omdat veel mannen dan niet zouden kunnen rijden en dat dus wel doen, wil nog niet zeggen dat het ook goed/gezond is voor de paardenrug... Wanneer denk je dan dat het niet meer gezond is? Als er klachten ontstaan?

Ik zou het zelf niet willen voor mijn paardjes.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:26

Ter vergelijking, mijn eigen vriend (van ongeveer ook dat gewicht) mag niet op mijn paard van 1m70. Nu heeft die wel een slechte rug, dus wellicht niet helemaal vergelijkbaar :) Ik zou dus naar de combinatie kijken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:09

Jessix schreef:
Maar omdat veel mannen dan niet zouden kunnen rijden en dat dus wel doen, wil nog niet zeggen dat het ook goed/gezond is voor de paardenrug... Wanneer denk je dan dat het niet meer gezond is? Als er klachten ontstaan?

Ik zou het zelf niet willen voor mijn paardjes.

Goede vraag is dus: wanneer is het niet meer gezond? Wetenschappelijk is daar nog geen overeenstemming over.
Er zijn wetenschappers, die zeggen dat de mens überhaupt niet op een paard moet gaan zitten, ook niet met 50kg. En er zijn er ook genoeg, die zeggen dat een paard heel wat kan hebben.

Ik denk dat een paard van 650 kg echt wel 90 kg kan dragen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 10:24

Precies, dat veel mannen anders niet kunnen wil niet zeggen dat het dan ook maar onschadelijk is.

Ik zag laatst ook een onderzoek dat paarden maar 10% van hun eigen gewicht mogen dragen. Dat zou betekenen dat heel veel mensen niet meer kunnen rijden op hun paard, die helemaal niet te groot of te zwaar lijken.
Jammer dat er zoveel onduidelijkheid heerst over dit onderwerp!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:26

Kan wel makkelijk toch? :=

Mijn vriend weegt nog 30 kg meer en die stapt ook wel eens rond op mn verzorghafje :)

Het is idd lastig in te schatten wat een paard nu kan dragen....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:30

Niet onaardig bedoelt, maar laat jij serieus iemand van 120 kilo op een haflinger :wow:
Waarom zou je dat je paard 'aandoen'?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:32

Een rondje stappen heeft de pony echt geen last van hoor := Het is een relatief brede haflinger, type klassieke boeren knol :))

Ik doel er meer op: 90 kilo lijkt me prima kunnen op een stevig paard, als het hafje al zonder een enkel probleem rond wandelt met mijn vriend. (hij moet toch ergens op leren rijden als hij mee wil op shire rit?)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:36

Als het echt type ouderwets robuust is, kan het imo geen kwaad.
We vergeten vaak dat de hedendaagse wpner de helft zo sterk is als die van vroeger, veel fijner beenwerk, en veel fijner gebouwt. Dit zorgt ervoor dat er minder gewicht op de rug kan .

Ik heb bij mijn paarden de gewichtsgrens ook op 90 liggen, boven dat gewicht neem ik mensen helaas niet aan. Dit puur om mijn paardenruggen gezond te houden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:41

Dan kunnen veel vrouwen ook niet meer rijden. Als je 1,80 of langer bent is het nou eenmaal gewoon gezond om zwaarder te zijn dan iemand van 1,65. En inderdaad dan kunnen de meeste mannen ook niet meer rijden. Dat je niet op een Shetlander gaat zitten lijkt me logisch maar een grote pony/paard? Vind ik kunnen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:43

Laat ik het nou zo stellen. De gewichtsgrens voor mijn paard is 60kg. Ik weet dat ik hier heel streng in ben, maar ik ben gewoon zuinig op mijn paard. Als puber heb ik ook dagelijks met 10 kilo rugzak rondgelopen en tuurlijk ging dat en kon ik makkelijk naar huis wandelen zonder ergens halverwege in te storten. Maar regelmatig voelde ik 's avonds toch wel ergens een pijntje in de rug. Het is maar afwachten wanneer ik ouder ben of dit blijvende schade aan mijn rug veroorzaakt heeft.
Dus, ik kan een rugzak van 10 kg dragen, maar eentje van 3 vind ik toch prettiger. Diezelfde redenatie pas ik toe bij mijn paard. Het is niet omdat een paard niet meteen door zijn benen zakt, dat het daarom "goed" is. Maar die grens moet dus iedereen voor zich uitmaken. Zou ik iemand van 90 kilo op mijn paard laten? No way.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:46

Ik denk dat 90 kilo spier of 90 kilo vet uitmaakt. Vet is traag en achter beweging. Spier is onder controle. Dus zou eerder kiezen voor 90 Kilo spier.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:50

Mijn vriend is ongeveer hetzelfde gebouwd (iets groter en ook wat zwaarder maar het zijn gelukkig spieren), rijdt wel al heel zijn leven maar die heeft nog nooit een paard gehad met rugproblemen. Het zijn wel allemaal grof gebouwde, grote sportpaarden waar hij mee werkt maar zijn paarden worden stuk voor stuk gezond oud.
Ik zou me meer zorgen maken over zijn onervarenheid ipv over het gewicht.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:50

Gini schreef:
Laat ik het nou zo stellen. De gewichtsgrens voor mijn paard is 60kg. Ik weet dat ik hier heel streng in ben, maar ik ben gewoon zuinig op mijn paard. Als puber heb ik ook dagelijks met 10 kilo rugzak rondgelopen en tuurlijk ging dat en kon ik makkelijk naar huis wandelen zonder ergens halverwege in te storten. Maar regelmatig voelde ik 's avonds toch wel ergens een pijntje in de rug. Het is maar afwachten wanneer ik ouder ben of dit blijvende schade aan mijn rug veroorzaakt heeft.
Dus, ik kan een rugzak van 10 kg dragen, maar eentje van 3 vind ik toch prettiger. Diezelfde redenatie pas ik toe bij mijn paard. Het is niet omdat een paard niet meteen door zijn benen zakt, dat het daarom "goed" is. Maar die grens moet dus iedereen voor zich uitmaken. Zou ik iemand van 90 kilo op mijn paard laten? No way.

Ga wel even kijken hoe een mens en een paard gebouwd is... Ooit de tassen van militairen gevoeld?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:31

Kijk naar onze (Olympische) Nederlandse springruiters

Zomaar een voorbeeld
Marc Houtzager volgens de gegevens van Olympic London 2012: 87 kg, Hij kan toch wel redelijk rijden :D , denk ik zo. En zijn paard krijgt hem ook nog over hele behoorlijke hindernissen heen.

Albert Zoer 85 kg

Ik wil maar zeggen: er rijden genoeg mannen op zeer hoog niveau, die echt rond de 90 kg wegen.