afwissling bij het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nelle1

afwissling bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 10:54

hoi allemaal,
ik ben een dressuurruiter, maar ga graag ook eens de bos in voor een uurtje of twee

ik rij regelmatig dressuur, maar ben zowat de fun er in aan het verliezen, ik zou graag vanalles en nog wat doen, maar heb niet de mogelijkheid voor te springen ( 3 ruggenwervels gebroken 2 jaar terug bij een sprong, en durf niet meer ..)
elke keer als ik rij de bos in gaan is ook niet echt dat wat ik wil, maar die dressuur begint me ook nogal tegen te steken, ik doe ook grondwerk , namelijk natural horsemanship, en zou graag nog iets doen tijdens het rijden, nieuwe oefeningen, nieuwe methode van rijden ..

ik heb een draver, een bwp en een spaanse mengeling om te rijden, dus hun bouw verschilt van elkaar ..
ook heb ik nog een friese 2 jaarse staan, die alles van natural horsemanship kent,

maar ik zoek dus nieuwe uitdagingen !
heeft iemand leuke ideetjes?

BEDANKT ! :D

nelle1

Re: afwissling bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 10:55

oh nog iets vergeten, ik heb geen balkjes voor over te rijden, daar ik al mijn springmateriaal verkocht heb na mijn val .. en ben ook niet van plan dit opnieuw te kopen, mijn ouders zouden me gek verklaren :P

Sabineee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:57

zonder zadel rijden? bit loos rijden?

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 10:58

bitloos rijden is een optie, zonder zadel lukt niet echt vanwege mijn rug .. :)

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:58

Ik volg :)

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:59

Voltige kan denk ik niet met je rug. Mennen misschien? Dan kan je ook het bos ingaan, maar op een compleet andere manier.

Sabineee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:00

okee :) meer ideeën heb ik ook niet....

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 13:18

Nog iemand ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:06

Ik rij volgens de methode van de klassieke/academische rijkunst, moet zeggen ik verveel me geen moment, er is zoveel wat je kan doen , vanaf de grond en vanuit het zadel,
Kijk eens op paardenbegrijpen,nl miss is dat een nieuwe weg voor jou en je paard, ik merk aan mijn paarden dat ze deze manier van trainen heel fijn vinden, het gaat met rust en geduld.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:54

Ik ga akkoord met Midgie.

En kijk anders es op dualaktivierung.nl, moet je natuurlijk ook wel wat materiaal aankopen, kegeltjes e.d., paar balken zouden natuurlijk ook handig zijn, al kom je met kegeltjes alleen ook al een heel eind. Je kan ook steekkaarten kopen van M. Geitner (de "uitvinder" van deze methode) waarbij de kegeltjes in functie staan van bepaalde dressuuroefeningen (helaas allemaal in het Duits, dus hangt ervan af hoe het staat met je talenkennis, Nederland heeft wel al een instructrice).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:57

Google eens op trailrijden, zoals westernruiters dat doen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:44

Klassieke rijkunst kan ik je ook aanraden eveneens als bitloos.

Ook kun je een soort parcourtje neerzetten met een zeil, blok hout, pionnetjes, vlaggetjes, tonnetjes etc.
Je kunt ook eens met alleen een touw om de nek (en zadel) gaan rijden. Dan kom je vaak ook wel wat dressuurmatige foutjes tegen. (Een paard wat ineens niet meer te sturen is, sukkelt oid)

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 13:47

nog iemand?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 00:22

nelle1 schreef:
nog iemand?

Wat heb je ondertussen allemaal al gedaan? En wat is niet mogelijk?

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 07:18

Je zou het buiten rijden interessanter kunnen maken door dressuuroefeningen in je buitenrit te doen.
Op een breed pad wijken
Op een open plek voltes maken
Slalommen om een rij bomen
Kleine volte om een boom
Achterwaarts rond om een boom
Paard door smalle doorgang sturen
En achteruit door smalle doorgang
Paard parkeren met voorbenen over een kleine boomstam of tak en in die positie zijwaarts oefenen
Met voorbenen op een boomstronk laten staan
Door een plasje water sturen
Naast een hek parkeren en oefenen met opstappen vanaf het hek
Tempo wisselingen maken
Galopwissels oefenen
Stukje racen
Bitloos naar buiten

Nou ja, alles wat maar in je op komt als je buiten bezig bent dus.

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 08:58

sassol,

ik heb de gewone dressuur gedaan, ik ga regelmatig in de bos zowel met andere ruiters als alleen, grondwerk doe ik ook minstens 2 x per week, longeren, longeren met dubbele teugel, ...

ik kan niet echt veel drurk op mijn rug verdragen , ( het neerkomen bij springen is al te veel ) ik ben nog wel beweegelijk maar heb een houvast nodig, zonder zadel rijden is ook al ietsje moeilijker omdat in het zadel heb je altijd meer houvast ^^

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:37

nelle1 schreef:
sassol,

ik heb de gewone dressuur gedaan, ik ga regelmatig in de bos zowel met andere ruiters als alleen, grondwerk doe ik ook minstens 2 x per week, longeren, longeren met dubbele teugel, ...

ik kan niet echt veel drurk op mijn rug verdragen , ( het neerkomen bij springen is al te veel ) ik ben nog wel beweegelijk maar heb een houvast nodig, zonder zadel rijden is ook al ietsje moeilijker omdat in het zadel heb je altijd meer houvast ^^

Ik hoor hier niet de tips terug uit dit topic. Lagen ze niet in je straatje of mis ik iets?

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:47

vrijheidsdressuur? :) als je er mee begint kun je het ook onder de man uitwerken, superleuk om te oefenen! en het is weer eens wat anders :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:50

Samen wandelen? Even tussendoor, wat ontzettend kl*te van je rug. En stoer dat je blijft rijden

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:20

Dressuren op buitenrit?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:31

Ik zou je adviseren om eens in de western wereld te gaan kijken, daar kan je nieuwe uitdagingen vinden :
trail, bereden en/of aan de hand, showmanship at halter, horsemanship, reining, enz
Dit zijn enkele van de ongeveer 40 wedstrijd disciplines die er zijn binnen het western en zij hebben elk hun specifieke trainingen.
Ook zonder de overstap naar het western rijden te maken kan je delen uit de trainingen gebruiken om nieuwe uitdagingen te creëren tijdens jou training.
Op internet vindt je wel mat het allemaal inhoud vb : www.aqha.com, www.apha.com en wil je verder kennismaken kan je naar een western wedstrijd gaan kijken.
Om de bijhorende trainingen te leren zal je wel les moeten gaan volgen bij een western ruiter.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:36

Misschien niet uitdagend genoeg, maar lessen bij een andere instructeur/trice? Kan heel vernieuwend zijn om een nieuwe trainer te hebben :)

Nieuwe uitdaging in de oefeningen van de dressuur? Daarnaast is afwisseling natuurlijk altijf fun voor ruiter en paard +:)+

Stralina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:48

beetje aan vrijheidsdressuur doen of wandelen is ook altijd een leuke afwisseling :)

bentee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:18

Ik lees eventjes mee :). maar misschien kun je iets van vrijheidsdressuur proberen?

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:23

schrik training , paardenvoetbal ?