Paard heeft geen zin meer en gaat aan het hek staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HappyHarry

Paard heeft geen zin meer en gaat aan het hek staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 16:32

Ik berijd sinds 2 maanden een western paard (rij zelf al jaren hoor) welke ruim 2 jaar niet meer onder zadel is geweest.
Rustig alles opgestart, join-up en andere oefeningen, het dier is zeer meewerkend.
Wanneer we in de bak gaan rijden heeft hij er veel zin in, reageert goed op de hulpen.
Na een tijdje heeft hij er genoeg van en gaat met de borst tegen het hek duwen. Wat je dan ook probeert (duidelijk of strenger), geen vervolg.
De ene dag gaat het super en oefenen we een half uur en stop ik voor het stakingspunt, de andere dag is het met 10 minuten gedaan.
Wanneer er gestaakt wordt, ga ik hem een tijdje longeren en stap er dan weer op, rijden een stukje van het hek weg en stoppen daarna.

Herkent iemand deze actie?
Tips om het voor te zijn zodat we het stakingspunt steeds verder uitstellen?

Elles

Re: Paard heeft geen zin meer en gaat aan het hek staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:55

Is hij van jou? En indien niet, hoe lost de eigenaar dit op? Of doet hij dit alleen bij jou? En wat bedoel je met "wat je ook probeert"? Wat probeer je dan precies?

Ik heb wel iets in mijn hoofd hoe ik het op zou lossen (in ieder geval zou ik niet afstappen, tenzij er een gevaarlijke situatie ontstaat), maar zou graag eerst dit van je willen weten.

HappyHarry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 23:08

Fijn dat je wilt meedenken. Hij is niet van mij maar ik verzorg/train en berijdt hem omdat de eigenaar al jaren hiervoor geen tijd meer heeft. Ben dus de enige die met hem werkt.

Ik probeer dan "stapjes achteruit, belonen, wenden en wegrijden" of "direct wenden door ver van de hals richting te geven", alles in combinatie met benenhulpen. Het resultaat is snuiven, soms steigeren en direct weer tegen het hek duwen. Ik ga de strijd niet aan, die verlies je toch dus zoek ik een oplossing om dit alles voor te zijn.

Benieuwd naar je reactie...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:15

Waarom achteruit als je vooruit wilt? Gewoon nieuwsgierigheid

Is dat ook het punt waar je afstapt en je sessie eindigt?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:18

Ik zou het precies andersom doen:
als ie niet staakt, na 10 minuten stoppen.
Als ie staakt, doorgaan, niet opgeven. Niet afstappen, al zit je er 2 uur op. Elke keer dat je dat doet heeft hij zn zin. En als je m weer vooruit hebt nog flink aan t werk zetten, niet na een rondje stoppen.
Staakt hij de volgende keer weer niet, dan is hij weer na 10 minuten klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:25

Hoe komt 'ie bij dat hek terecht dan :?
Neemt 'ie de rit met je aan ofzo?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:27

Een bepaald punt in je hoofd nemen dat je wilt bereiken en dit doorzetten totdat het bereikt is.
Ik wilde laatst een hoek in en de mijne weigerde, heb wel een uur ofzo geprobeerd maar uiteindelijk lukte het me wel. Vooral veel geduld hebben en pas stoppen als het doel behaald is anders loopt 'ie over je heen.

HappyHarry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 23:33

Poiuytrewq schreef:

Omdat we tegen het hek staan. Als een paar achteruit stapjes lukt kun je belonen en vervolgens de positieve weg proberen voort te zetten. Inderdaad stap ik daar op een gegeven moment af... (dat is eigenlijk niet goed maar heb dan geen keuze)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:35

HappyHarry schreef:
Poiuytrewq schreef:

Omdat we tegen het hek staan. Als een paar achteruit stapjes lukt kun je belonen en vervolgens de positieve weg proberen voort te zetten. Inderdaad stap ik daar op een gegeven moment af... (dat is eigenlijk niet goed maar heb dan geen keuze)

Natuurlijk heb je wel keuze.
Jij bent de baas over het paard he, niet andersom (daar lijkt het hier een beetje op :P).
Ik denk eigenlijk dat je niet genoeg overwicht hebt op je paard om het zelf op te kunnen lossen. Is het geen optie om er een ervaren instructeur bij te halen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:36

Ga eens verzinnen waarom hij staakt, geen enkel paard staakt zomaar, hoe past zijn zadel, heeft hij lichamelijk geen last ergens.
Je hebt het over een join up, als je dat elke keer maar weer doet dan weet je niet wat een join up is, miss zorg jij wel dat het dier staakt, hoe zijn je hulpen miss wel te groot.
Heb je les ?

Ik zou zeker geen 2 uur erop blijven zitten , want dat schiet niet op, daar leert een paard niks van, rij geen half uur en als je rijd zorg dan dat het paard het ook leuk vind en er wat van leert, stop op een goed moment al is het na 5 min, maar probeer nooit het goede moment terug te vinden want zeker bij dit soort paarden lukt dat niet wees snel tevreden en bouw dat uit , beloon vaak en train kort maar wel positief, daar word jij blij van en het paard krijgt zijn zin in het werken terug,

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:37

Wordt hij link als je echt goed doorvraagd?

Ik heb ook wel een idee hoe ik dit zou oplossen, maar dan moet je dat wel durven en ook goed direct doen. Bedoel je met hek gewoon de bakrand? Er moet ergens een punt zijn dat je paardje afremt of zich tot het hek wil wenden. Dát is het moment dat jij even kordaat moet optreden. Is hij helemaal betoeterd. Als hij remt/afwend is het tijd om in volle galop je weg voort te zetten. En dan zul je denk ik echt wel even kordaat moeten optreden. En dat herhalen.
Als dat niet lukt en je staat stil, dan net zo lang blijven zitten tot hij weer vooruit gaat. Alleen voorruit is toegestaan, dus niet naar rechts, niet naar links en niet naar achteren. Enkel de beweging voorwaarts is gewenst. Als hij dan gaat niet na 10 meter stoppen, maar wel eventjes doorrijden. Natuurlijk geen uur, maar ook niet te kort.

Ik heb ooit eens een half uur buiten stil gestaan. Mevrouw pony dacht dooeeiii! En ze deed niks meer. Niet voorruit, niet terug. Ze stopte echt gewoon. Na een half uur was ik het toch wel een beetje zat en heb ik een stalgenootje gebeld om een zweepje te komen brengen. En 1 goede klets en we gingen gewoon weer vooruit en we hebben de rit heerlijk uitgereden. Moet je wel echt met overtuiging doen en de volgende momenten voor zijn. Ik heb nooit meer problemen gehad.

[edit] dit is natuurlijk als je het punt bereikt hebt. Ik zou vanaf nu beginnen om te beginnen met zeg 10 minuten rijden. En dat dan steeds uitbreiden met een paar minuten bijvoorbeeld. Als hij het punt bereikt wel doorzetten.
Laatst bijgewerkt door zap op 27-06-13 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:40

midgie schreef:
Ga eens verzinnen waarom hij staakt, geen enkel paard staakt zomaar, hoe past zijn zadel, heeft hij lichamelijk geen last ergens.
Je hebt het over een join up, als je dat elke keer maar weer doet dan weet je niet wat een join up is, miss zorg jij wel dat het dier staakt, hoe zijn je hulpen miss wel te groot.
Heb je les ?

Ik zou zeker geen 2 uur erop blijven zitten , want dat schiet niet op, daar leert een paard niks van, rij geen half uur en als je rijd zorg dan dat het paard het ook leuk vind en er wat van leert, stop op een goed moment al is het na 5 min, maar probeer nooit het goede moment terug te vinden want zeker bij dit soort paarden lukt dat niet wees snel tevreden en bouw dat uit , beloon vaak en train kort maar wel positief, daar word jij blij van en het paard krijgt zijn zin in het werken terug,

Jij hebt het volgens mij over een join up. Ts heeft het over longeren ;). Een heel verschil.

HappyHarry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 23:44

midgie schreef:
Heb je les ?

Hoe kom je daar nou bij... Een goede join up oefening doe je alleen om een (wild) paard te starten, daarna niet meer, ga mij nou niet vertellen hoe een join up werkt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:45

Staat toch in zijn beginpost dat hij het over een join up heeft , dat is heel wat anders als gewoon longeren ,
Laatst bijgewerkt door midgie op 27-06-13 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:47

midgie schreef:
Staat toch in haar beginpost dat ze het over een join up heeft , dat is heel wat anders als gewoon longeren ,

Jij hebt het over elke keer een join up. Dat staat er niet ;). Ze longeert het dier elke keer ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:51

Ik krijg zo ie zo altijd de kriebels als ik join up zie staan , ik begreep eruit dat hij netjes opstart met een join up zal dat dan wel verkeerd begrijpen dan.

HappyHarry, wat doe je dan aan b.v aan gymnastische oefeningen?
Want vaak word dat vergeten bij de western ruiters.
En dan bedoel ik niet je paard zo inbuigen dat hij bijna omvalt maar echt gymmen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:59

Lastig ... Belangrijk is dat je hem voor bent al wil dat helaas ook niet altijd lukken.

Grappig is het dat het bij veel stakers werkt om een flinke tik met de zweep te geven, maar dat bij genoeg andere paarden wachten tot ie zelf het initiatief neemt om vooruit te gaan ook werkt. Al wacht je een half uur, een uur of langer. Moet je alleen ruim de tijd hebben en niet gefrustreerd op je paard gaan zitten maar gewoon ontspannen. Jou hersens zijn toch heus een stuk groter dan dat van een sinaasappel dus dat geduld van jouw paard moet ergens wel te overtreffen zijn.

Heb het ooit ook zo opgelost en dit heeft bij ons ook erg gewerkt. Die ging van zelfs normaal aandrijven ook tot steigeren aan toe waar ik er achteruit weer af gleed.

Verder ga ik mee met bovenstaande reacties, houd het uitdagend voor je paard en wissel het rijden ook wat af.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 28-06-13 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 00:00

Ik ben dan wel een dressuurmiep en niet western geschoold, maar ik zou iemand vragen om met een
longeerzweep in de bak te staan om hem aan de gang te houden. En als dat lukt, dan langzaam afbouwen. Steeds iets verder wegblijven, daarna zonder zweep in de bak blijven staan, vervolgens in een hoek gaan staan, etc.

HappyHarry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 00:11

midgie schreef:
Ik krijg zo ie zo altijd de kriebels als ik join up zie staan , ik begreep eruit dat hij netjes opstart met een join up zal dat dan wel verkeerd begrijpen dan.

HappyHarry, wat doe je dan aan b.v aan gymnastische oefeningen?
Want vaak word dat vergeten bij de western ruiters.
En dan bedoel ik niet je paard zo inbuigen dat hij bijna omvalt maar echt gymmen

Begrijp je misverstand. Een geslaagde join up hoeft maar 1 keer.
Off topic: waarom kriebels? Ik heb goede ervaringen, een angstige merrie op deze wijze weer toegankelijk gekregen.

Bedoel je met gym stellingen vragen etc.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 00:20

Simpel: ga rijden waar geen hek is. Bos bijvoorbeeld of polder of wat je ook tot je beschikking hebt om te rijden. Een stuk grasland zonder omheining zou helemaal ideaal zijn.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 00:26

haha was het maar zo een feest dat je met het ontwijken van een probleem het probleem oplost.. :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 00:37

Poiuytrewq schreef:
haha was het maar zo een feest dat je met het ontwijken van een probleem het probleem oplost.. :D

Hoezo ontwijken van een probleem?

Door op een plek zonder omheining te rijden? Is geen ontwijken hoor. Is uitvinden hoe het staakgedrag zich uit wanneer er geen hek in de buurt is. Daar kun je veel uithalen mbt het vinden van een oplossing.

Soms is het zinvol letterlijk buiten hokjes ( of hekjes zo je wil) te denken

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 04:31

mijn oplossing

zorg dat je de komende keren heel veel tijd hebt
train je paard een half uurtje zoals je gewend bent, tegen die tijd zal hij wel bij het hek beland zijn
al eerder? dan zij dat zo

zogauw hij bij het hek staat te drammen ga je relext zitten en doet helemaal niks met je paard
je negeert hem totaal, alleen mag hij niet gaan grazen ofzo, verder ga je een beetje rondkijken, van mij part op je mobiel prullen, maar in ieder geval laat je hem het maar uitzoeken zolang hij maar niet begint te eten
hou dus wel wat contact met de teugel maar alleen om in te grijpen als hij te gek gaat doen of met zijn hoofd over de grond wil
ik schat dat het nog geen half uur duurt en dan is hij het drammen aan het hek helemaal beu
zogauw je merkt dat hij op jou begint te letten omdat hij totaal niet begrijpt dat jij niks van hem vraagt en hem ook nog negeert, en je zeker weet dat hij vatbaar is voor hulpen(wacht gerust nog even langer) , rij je hem ruim van het hek af en beloont hem uitbundig, stapt af en stopt voor die dag

dit herhaal je een paar keer en je paard heeft zonder gevecht of stress geleerd dat zijn eigen geklier hem niks oplevert
dat juist luisteren resultaat geeft, namelijk dat hij beloont wordt en je afstapt en dat drammen alleen maar betekent dat het heeeeeeel lang kan gaan duren
en leer één ding van mij, paarden hebben zelden veel geduld

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 07:42

spatter schreef:
paarden hebben zelden veel geduld

Grappig dat je dit zegt, maar mijn idee is dat juist ruiters zelden geduld hebben, die willen te snel de juiste oplossing maar vergeten vaak dat het tijd en geduld kost een paard op een goeie manier te trainen en dan bedoel ik niet een uur achter mekaar rijden, maar kort en stap voor stap :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 07:52

Ik wou net zeggen... Wanneer die ezel van mij bedenkt dat ze liever niet naar de plek wil waar een mens haar naar toe wil brengen, berg je dan maar. Die blijft net zo lang onbewegelijk stil staan tot ze haar zin krijgt.

Heb de stalhouder maar snel verteld dat ze gewoon een tik op haar billen mag bij dit gedrag, arme man. :')