Paard heeft bang aan 1 bepaald huis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Paard heeft bang aan 1 bepaald huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 21:55

Hey,

Wanneer ik ga wandelen met mijn paard doet ze dit super goed. Ze kijkt wel constant rond, maar echt schrikken doet ze niet echt. Als ze toch wat ziet blijft ze even staan, maar met been te geven gaat ze gewoon weer verder. BEHALVE aan dit ene huis!!!! Daar stopt ze en als ik been geef gaat ze achteruit lopen. Je voelt ze echt rillen onder je. Ik krijg ze er met geen stokken voorbij, heb zelfs al eens een zweepje meegenomen om aan haar achterlant tz kriebelen (ik sla zelden met de zweep) en zelfs dan gaat ze achteruit of aelfs bokken
Als ik afstap om haar er aan de hand langs te leiden, gaat dit ook heel moeilijk en blijft ze vaak staan, en als ze vooruit gaat tripelt ze naast je.

Hebben jullie een idee hoe ik haar best of de angst krijg?????? Heb het huis al lang verschillende kanten benaderd, maar staads hetzelfde verhaal en ook met een andere ruiter doet ze dit ( ik dacht namelijk dat het aan mijn spanning lag)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:58

Toevallig een varkensboer? Dat hoor ik heel vaak. En mijn paard moet daar ook niets van hebben.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:01

Ik had dit probleem ook. Een vraagje... ligt dit huis langs een drukke weg waar auto's of dergelijke langs kunnen komen? Neem dan absoluut geen risico's. Dan kan je idd beter afstappen en daarna gewoon weer terug opstappen.

ligt dit rustig gelegen (zoals dit bij mij ook was) dan zou ik gewoon blijven proberen. Mijn paardje schoot op de rem en ging ook niet meer vooruit alleen achteruit. Ik heb het een paar keer echt lief geprobeerd, goed aanmoedigen met de stem en beenhulp erbij.. helaas tevergeefs.

Het kan zijn dat ik heel bokt nu over me heen krijg maar goed :+ een keer had ik er genoeg van aangezien ze overal super braaf was behalve bij dat huis. Ik heb een keer een flinke tik met de zweep gegeven op haar billen en ze schoot vooruit en liep er daarna zo langs. Ze vind het altijd nog wat akelig als we erlangs komen maar iedere keer moedig ik haar gewoon aan met stem en beenhulp en gaat ze er uiteindelijk toch netjes langs.

Misschien dat die flinke tik niet zo vriendelijk was maar het heeft wel geholpen voor mij :) en paardlief is er anders niet slechter op geworden

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:02

waar is ze precies bang voor ?
komt er bijv. een pieptoon van het huis (van bijv. een katten verschrikker) ?
of staat er iets in een hele felle kleur ?
rare objecten bij het huis ?
een grote hond in het huis ?

noem maar op ... probeer dat eerst uit te vinden .
dus eerst zelf te voet er eens langs gaan en goed kijken/luisteren .
en als je er langs gaat kan je dan een ouder paard mee nemen (een paard die in de kudde ook de leiding heeft is het best)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:05

Mijne sprintte gisteren achterstevoren de weg op bij het slachthuis, ging er 3 uur eerder gewoon (wel gespannen) langs, maar ze kwamen nu de karkassen ophalen wat zij ruiken.

Flinke tik moet kunnen, als het paard NIET beweegt niet straffen, het is eng, misschien ligt er een dood dier, werk hij in het slachthuis... een paard mag bang zijn, maar alleen geen achterlijke dingen uithalen.
Wat bij mij helpt (gister ook weer gedaan) is met de hand er naar toe, zo dicht bij als het kan (was bij de poort gaan staan, ze zag dus alles gebeuren) en gewacht tot ze ontspande, toen beloont en doorgelopen.

Muppett

Re: Paard heeft bang aan 1 bepaald huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:10

Mijn vzpaard houdt er niet zo van om langs de begraafplaats te gaan...

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:18

had zoiets laatst ook. Kwam langs een boerderij, normaal niks aan de hand maar er lagen van die groene halve tonnen. Was me zelf nooit echt opgevallen en wist dus ook niet wat het was. De eerste ging ze moeizaam maar met wat overtuiging toch langs. Bij de tweede moest ik echt afstappen. Heb nooit sporen of zweep bij en been gebruik ik zelden als ze bang is omdat ze dan vrijwel altijd steigert of achteruit loopt.
Heb het later toch maar is na gevraagt. Onder die tonnen liggen dus dode dieren.. Onder de eerste lag niks volgens mij maar had wel wat gelegen, 2de zat zoiezo iets in. Begraaf plaatsen heeft mijn paard geen last van.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:22

Begraafplaatsen is meer eigen angst wat wordt overgebracht op de paarden denk ik, ze ruiken echt geen mensen onder de grond hoor :P.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:26

44Myrthe44 schreef:
Begraafplaatsen is meer eigen angst wat wordt overgebracht op de paarden denk ik, ze ruiken echt geen mensen onder de grond hoor :P.

Ze voelen wel de sfeer die er hangt, de spanning, het verdriet, misschien de geesten, wie weet. Paard voelt wel dat 'er iets niet klopt', ben namelijk zelf niet bang of gespannen bij begraafplaatsen, geen angst voor mijn eigen dood, en toch loopt het paard er gespannen langs.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:28

mijn paard heeft dat ook gehad bij ene varkens boer.

Toen ben ik aan de hand er langs gaan wandelen en steeds een stukje dichterbij het huis.
en proberen langs te lopen elke keer als ze rustig bleef kreeg ze een beloning stukje wortel, appel ect..

Daarna uit gaan bereiden met langslopen en stoppen tussendoor.

Toen een keer met een iemand op de fiets er naast en ik erop en natuurlijk de beloningen wel afbouwe van eten na een schouderklopje,

duurt even ma nou loopt ze er probleemloos langs

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:29

Mijn paard schrikt van de raarste dingen en tractors nee hoor! Wel raar, misschien zit er iets in dat huis zoals inderdaad een hond. Over de begraafplaats is denk ik ook meer dat je er zelf akelig van wordt.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:34

kadaverbakken vinden mijn paarden ook niet leuk. Dood en verderf wordt instinctief gemeden. En ze ruiken natuurlijk veel beter dan wij.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 09:45

Het huis is aan een rustig straat. De tuin is opgedeeld en de weg loopt ertussen door.
Om eerlijk te zijn heb ik een sterke tik met de zweep al eens geprobeerd, met een stevig bok tot gevolg.
In de tuin staat wel een vijver met fonteintje, een windmolentje en zo een mollentje dat je aan zee kan kopen.
Ze gaat er wel voorbij als er iemand voor haar loopt (een persoon), op groepswandeling gaat ze er soms voorbij en soms ook niet.
het is ook geen boerderij ofzo

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:02

Misschien eens aanbellen en vragen of de man wat 'raars' in de tuin heeft, varkensboer is, in het slachthuis werkt od.
Vriendelijk zijn, kans is klein dat hij niet vriendelijk terug doet, zo weet je gelijk wat je paard eng vind.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:02

Ik heb de mensen al gezien. Zijn super vriendelijk. Zei me zelfs dat ze me al een aantal keer gezien heeft en wilde vragen of ze kon helpen (en ik kan moeilijk vragen dat ze haar tuin afbreekt, haha). Het zijn geen varkensboeren ofzo hoor. het is dan ook een doodgewone villa met een grote tuin

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:14

Ik zou lekker het paard aan de hand meenemen en gezellig een praatje maken met de mensen, paard gewoon 'negeren', zal die beseffen dat er eigenlijk niks engs is.
Ook een paar keer gedaan bij blaffende honden, gewoon ernaast staan en gezellig praatje maken met de mensen die erbij hoorde, nu kijkt ze niet eens om als een hond blaft, een stroomdraad tikt, een bagger aan het werk is of een boom gesnoeid. Gewenning...

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:16

mijn paard is ook bang voor fonteinen. met name stromend water dus fonteinen maar ook sproeiers kan misschien daar aan liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:17

Hmmm..... lijkt mij een typisch gevalletje van een gemene tuinkabouter.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:22

Een vals familielid van de beruchte bakkabouter >;)

Maar heb je ook gevraagd of ze misschien iets van elektronica hebben ?
Muizenverjager ofzo ?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:22

Stroomhuisje in de buurt kan ook hetzelfde effect geven, riool-putten waar veel water onderdoor stroomt dit maakt geluid wij horen dat nauwelijks maar misschien hoort jou paardje het wel.

Als je een ander paard een meeneemt misschien durft ze dan wat meer/verder richting het "spookhuis".

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:29

Mijn paard vindt soms ook iets echt heeeeel erg eng, dan gaat hij blazen en zichzelf groot maken. Vaak zet ik hem dan stil, aai hem een beetje en als hij wat ontspant, moet hij een stapje dichterbij. Dan weer laten kijken, blazen enzo tot dat goed gaat en dan er langs. Kost wel veel tijd, maar dat vind ik vaak niet zo erg.
Doet je paard dit ook als je richting stal langs dat huis gaat? Dan weet je ook gelijk of het aanstelleritis is of niet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:30

Zou het niet kunnen dat het windmolentje de spelbreker is? Of de fontein inderdaad.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:38

AlphaDaemon schreef:
Mijn paard vindt soms ook iets echt heeeeel erg eng, dan gaat hij blazen en zichzelf groot maken. Vaak zet ik hem dan stil, aai hem een beetje en als hij wat ontspant, moet hij een stapje dichterbij. Dan weer laten kijken, blazen enzo tot dat goed gaat en dan er langs. Kost wel veel tijd, maar dat vind ik vaak niet zo erg.
Doet je paard dit ook als je richting stal langs dat huis gaat? Dan weet je ook gelijk of het aanstelleritis is of niet.

daar heb ik ook al aan gedacht, maar je voelt echt de angst, ze trilt letterlijk en je ziet het aan haar ogen. Als we richting stal ervoorbij gaan, durft ze ook wel al eens stoppen en rilt ze ook helemaal, maar dan krijg ik haar er wel voorbij, ook met moeite maar toch

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:39

petraaken schreef:
Zou het niet kunnen dat het windmolentje de spelbreker is? Of de fontein inderdaad.

Heb ik ook al aan gedacht!!! Ik heb haar gisteren even aan het fonteintje stil gezet en ze sprong echt naar alle kanten, ze wilde er echt weg, kalm werd ze helemaal niet, ook niet als ik er tegen aan het praten was. Het is net als mijn angst voor spinnen

sophie310394

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:37

mijn oude paard was ook als de dood voor een molentje die nog geen halve meter hoog was, ze was ook voor niks bang behalve voor dat molentje. gewoon blijven oefenen je kan het ze toch niet uitleggen ...