Haflinger is in de bak niet te rijden, negeert hulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveNappi

Haflinger is in de bak niet te rijden, negeert hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 20:18

hoi,
ik heb een eigen paardje hij is een haflinger ruin van net 5.
het is echt een schat.
tot dat je het zadel erbij pakt het zadel op zich is niet het probleem, het aansingelen ook niet zo zeer.
maar het rijden....
als ik op stap is hij heel voorwaarts maar luistert voor geen meter wel met draf en stap maar dat ik na 10 minuten al weer voorbij.
dan wordt hij lui. als ik rechts zeg doet hij links en anders om.
ik vind dit heel vervelend. als ik na 10 minuten wil gaan draven kan ik hem met moeite de draf in krijgen en ik kan alleen maar over de hoefslag rijden om ervoor te zorgen dan hij in draf blijft.
dit maakt het voor he, nog minder leuk.
1 ding valt mij wel op. als ik in een buitenrit ben doet hij het super.
wat moet ik nu doen?
ik zou graag ook normaal in de bak willen rijden.
groetjes
Laatst bijgewerkt door Elles op 20-06-13 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangelast.

Dav

Re: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:28

Les nemen zo te lezen weet je niet hoe je je paard correct moet rijden en neemt het paard jou in de maling.

Rijtechnisch de boel verbeteren en iemand zoeken die jou en je paard goed kan begeleiden.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:31

vroeger ook gehad met fjord gewoon les nemen en een beetje consuqeunt blijven

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:32

hoe oud is je paard?
heb je les?
hoelang heb je hem al?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:25

OPG --> RT-P

veerscheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:31

Misschien vind ie in een bak rijden echt helemaal niet leuk

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 07:00

veersche schreef:
Misschien vind ie in een bak rijden echt helemaal niet leuk

Of hij dat wel of niet leuk vind, hij moet wel gewoon luisteren.

Je hebt een communicatie-probleem met je pony. Een goede instructeur kan je daarbij helpen. Omdat hij nog jong is, probeert hij ook om onder het werk uit te komen en dat lukt hem nu aardig. Ook daarmee kan een instructeur je helpen.
Lesnemen is dus echt aan te bevelen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:53

Blijkbaar ben je niet overtuigend genoeg. Dat is een lastig probleem waarbij een instructeur je vermoedelijk goed kan helpen. Waar woon je? Misschien zijn er lezers hier die een goede kennen.

loveNappi

Re: Haflinger is in de bak niet te rijden, negeert hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:29

ik heb hem al meer dan een jaar. hij is net 5.
ik ben idd wel van plan om les te nemen.
weet iemand van julie iemand in de omgeving Renkum?

I_Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:34

Vroeger heb ik op een haflinger gereden die precies hetzelfde deed. Buitenrijden geen probleem maar de bak was een drama. Ze vond het idd niet leuk en ik was te jong en onervaren om ervoor te zorgen dat ze naar mij luisterde. Heb toen ook les genomen en er een meer ervaren ruiter erop laten rijden. Hierna ging het een stuk beter. Helaas nooit echt van geprofiteerd want hierna werd ze verkocht. (was niet mijn pony) Dus inderdaad les nemen, je zal zien dat het hierna verbeterd. Hulp vragen is geen schande, als iedereen alles al wist hadden de instructeurs ook geen werk meer. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:40

Er zitten meerder kanten aan je probleem:
-jij wilt dat ze naar je luistert dus daar zul je iets mee moeten doen. Les, want het probleem is te groot om in je eentje op te lossen.

De andere kant is dat ze een hekel heeft aan het rijden in de bak. En je wilt , neem ik aan , vrienden zijn met je paard.
Dus wat je al wel op kan pakken is om hem veel afwisseling te bieden. Nooit twee dagen achter elkaar in de bak.
In de bak ook veel leuke dingen doen, om ervoor te zorgen dat hij de bak ook met leuke dingen associeert.
Denk aan paardenvoetbal, sprongetje, grondwerkachtige spelletjes.

En als derde: 5 jaar is vaak een lastige leeftijd.

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:40

Geweldige beesten die Haflingers! Zo lekker eigenwijs! :+
Ja, neem maar les, want je hebt je juiste knoppen nog niet te pakken ;)
Maar als je ze eenmaal te pakken hebt........ *\o/*
Succes!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:46

Goed van je dat je les wilt nemen!! Ik weet even niemand in die buurt, maar er is vast wel een bokker uit je omgeving die een goede instructeur/instructrice kent! :) Succes alvast en veel plezier met je Haflinger natuurlijk. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:48

MariekeB schreef:
-jij wilt dat ze naar je luistert dus daar zul je iets mee moeten doen. Les, want het probleem is te groot om in je eentje op te lossen.

De andere kant is dat ze een hekel heeft aan het rijden in de bak. En je wilt , neem ik aan , vrienden zijn met je paard.
Dus wat je al wel op kan pakken is om hem veel afwisseling te bieden. Nooit twee dagen achter elkaar in de bak.
In de bak ook veel leuke dingen doen, om ervoor te zorgen dat hij de bak ook met leuke dingen associeert.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Je hoeft je niet zo erg te laten trainen door je paard, als jij 2 dagen in de bak wilt rijden achter elkaar moet dat gewoon kunnen. Alleen de ts is waarschijnlijk niet duidelijk genoeg in wat ze wilt waardoor er alleen maar miscommunicaties ontstaan en daardoor vindt het paard het helemaal niet meer leuk en doet alleen nog maar zijn eigen ding. Het paard moet gaat zien wat wél goed is en wat hem wél iets oplevert, (dat kan even lange teugel zijn-dus rust, of op tijd stoppen met de training je hoeft ook niet elke keer een uur te rijden) Af en toe een stembeloning of een aai kan ook al genoeg zijn dat het paard weet dat het goed is. Natuurlijk afwisseling is goed, maar je kunt ook overdrijven om het maar zo perfect mogelijk te maken. Ook is dit niet voor alle paarden goed, sommige paarden hebben gewoon duidelijkheid en structuur nodig dat maakt het al een stuk aangenamer. :)

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:50

Is je haflinger wel goed ingereden?
Bij mijn eerste haflinger was er voor ik hem kocht een zadeltje opgelegd en in de groep gezet op buitenritten van een ponykamp.Hij hobbelde gewoon met de rest mee.
Toen ik hem kocht begreep hij echt niets van hulpen.
Ik hoop dat je iemand vindt die jullie goed op weg kan helpen.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:52

ja ik probeer het rijden in de bak zo leuk mogenlijk te maken en we doen dan ook af en toe een sprongetje maar ik kan door zijn irritante gedrag in de bak niet echt iets doen. kwa rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:08

saskiakefie schreef:
MariekeB schreef:

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Je hoeft je niet zo erg te laten trainen door je paard, als jij 2 dagen in de bak wilt rijden achter elkaar moet dat gewoon kunnen. Alleen de ts is waarschijnlijk niet duidelijk genoeg in wat ze wilt waardoor er alleen maar miscommunicaties ontstaan en daardoor vindt het paard het helemaal niet meer leuk en doet alleen nog maar zijn eigen ding. Het paard moet gaat zien wat wél goed is en wat hem wél iets oplevert, (dat kan even lange teugel zijn-dus rust, of op tijd stoppen met de training je hoeft ook niet elke keer een uur te rijden) Af en toe een stembeloning of een aai kan ook al genoeg zijn dat het paard weet dat het goed is. Natuurlijk afwisseling is goed, maar je kunt ook overdrijven om het maar zo perfect mogelijk te maken. Ook is dit niet voor alle paarden goed, sommige paarden hebben gewoon duidelijkheid en structuur nodig dat maakt het al een stuk aangenamer. :)

Daar kun je het niet mee eens zijn. Het feit dat het kan, is iets anders dan dat je het wil doen. Ik kan mijn dier best drie dagen achter elkaar flink dressuur laten lopen... maar ik weet gelijk wanneer ik te ver ging.. dan komt ze niet meer naar me toe gerend als ik bij de wei kom.
Maar mijn ervaring is dat als je je dier fris in het hoofd houdt en ervoor zorgt dat hij zijn werk met plezier doet je er een werkwilliger en dus beter paard van krijgt.

TS heeft een dagelijks gevecht met haar paard, daar wordt het voor allebei niet beter of leuker van.
Door en goed les te nemen om dit probleem op te lossen , en daarnaast ook dingen doet die je dier wel leuk vindt houd je de relatie goed.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:12

Ik snap je punt echt wel en ik ben het ook gedeeltelijk wel mee eens maar je kunt ook wat te ver doorschieten daarmee. :) Als een paard überhaupt al geen duidelijkheid krijgt dan maakt het niet uit wát je doet je zult toch elke keer tegen problemen op blijven lopen. Of dat nu longeren, buitenrijden, springen of dressuren is.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:17

Een paard dat nooit iets hoeft te doen in een rijbak, weet dus ook helemaal niet of het leuk zal zijn als hij wel meewerkt. Vind het nu dus nog te makkelijk gezegd dat hij het niet wil. Wat hij wel weet, is dat als hij het gewoon niet doet, dat niet echt consequenties heeft, anders dan niet in de bak rijden. En dat is nu al een aanwensel geworden, wat je zal moeten doorbreken.

Geen enkel paard doet graag 7 dagen op rij elke dag precies hetzelfde, dus ieder paard heeft afwisseling nodig. Dat blijft sowieso, maar de eigenaar bepaald de afwisseling en niet het paard.

Ik zou zeker zo snel mogelijk beginnen met lessen. Meteen even rond vragen naar iemand, op marktplaats kijken, hier bij de markt en dan vind je vast wel snel iemand.

En dan werken in de bak, maar ook als je buiten bent goed opletten dat je vanaf nu consequent bent. Een hulp die in de bak draf betekent, betekent buiten ook draf en andersom. Het mag niet uitmaken waar je bent, je paard zal moeten reageren. Het zelfde met sturen, andere overgangen etc. Als je op buitenrit bent, kan je ook regelmatig opletten of je paard goed reageert op been (dus bijvoorbeeld meteen aandraaft als je dat vraagt), netjes bochtjes maakt, op een open stukje kan je makkelijk voltes oefenen en andere figuren. Als je regelmatig werkstukjes hebt op buitenrit en als je paard braaf is in de bak, ook regelmatig ontspanningsmomenten, wordt het verschil ook minder groot tussen wat wel en wat niet leuk is. En vooral dus heel consequent zijn.

Veel succes met het vinden van een lesgever! En natuurlijk dan met het oefenen in de bak.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:44

Haflinger is in de bak niet te rijden, negeert hulpen?

Misschien geef je je hulpen niet goed, of tegenstrijdig? Dier is 5 jaar dus wellicht snapt ie je hulp niet, moet de boel nog goed bevestigd worden.
Oftewel, ga lessen, laat iemand met je meekijken en jullie als combinatie tips geven.
Is zo fijn, als je je dier nu goed inrijdt heb je er heel erg lang plezier van :D

Oja, uiteraard is buitenrijden veel makkelijker, lekker rechtuit, voor jouw als ruiter gewoon een kwestie van meeliften :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:48

dagmach schreef:
Haflinger is in de bak niet te rijden, negeert hulpen?

Misschien geef je je hulpen niet goed, of tegenstrijdig? Dier is 5 jaar dus wellicht snapt ie je hulp niet, moet de boel nog goed bevestigd worden.
Oftewel, ga lessen, laat iemand met je meekijken en jullie als combinatie tips geven.
Is zo fijn, als je je dier nu goed inrijdt heb je er heel erg lang plezier van :D

Oja, uiteraard is buitenrijden veel makkelijker, lekker rechtuit, voor jouw als ruiter gewoon een kwestie van meeliften :)

Lijkt me dat je je paard dan ook onder controle moet hebben dus als het paard dan ook bepaald welk tempo en waarheen wordt het er allemaal ook niet echt beter op. :)

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 16:29

@dagmach ik ben het hier niet mee eens. tijdens buitenrijden is het volgens mij niet alleen maar meeliften. je moet toch echt bij al die kleine kronkelpaadjes een noodstop kunnen maken en dat moet altijd kunnen. en je moet natuurlijk je eigen weg kunnen kiezen.

Heidss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:10

Denk dat je dit probleem met les op moet lossen. En dat je zelf moet werken aan te consequent zijn, goed voor de hulpen maken en veel figuren rijden zodat de aandacht volledig op jou gericht is en hij niet z'n eigen plan trekt

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:22

loveNappi schreef:
@dagmach ik ben het hier niet mee eens. tijdens buitenrijden is het volgens mij niet alleen maar meeliften. je moet toch echt bij al die kleine kronkelpaadjes een noodstop kunnen maken en dat moet altijd kunnen. en je moet natuurlijk je eigen weg kunnen kiezen.

Bij het buitenrijden is je paard voorwaarts gericht, loopt gewoon rechtuit (uiteraard komt er weleens een bocht) en worden er verder geen moeilijke dingen van hem gevraagd. Laat ik het anders zeggen, iemand die zelden op een paard zit kan gewoon mee op buitenrit! Zie het weer in de zomermaanden, gewoon mee het bis in en op het strand, hoef je geen onderlegde ruiter voor te zijn :)
Het werk in de bak is heel anders, ruiter moet weten hoe ie correct een volte inzet, moet leren het tempo te bepalen, leert op een correcte manier remmen en leert vooral hoe ie zijn dier niet tegenwerkt.
Zo kan een pony bespiering opbouwen, leert ie de hulpen, gaat ook het werken in de bak leuk vinden en de ruiter leert vooral dat goed paardrijden vooral met zelfreflectie te maken heeft :D !

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:39

Inderdaad les nemen, van een instructeur die goed uitlegt wat de bedoeling is. Ik zou ook veel afwisselen met je paard, dan eens een sprongetje, dan eens dressuur en dan weer eens zonder zadel.. Als hij het doet uit verveling, dan moet je hem bezighouden. Stelling, voltes rijden, slangenvoltes enz. Mijn les nemen lijkt mij ook de beste optie :p