Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) dat paarden een eigen wil hebben, en dat jij die wil moet zien te overwinnen. Als een paard heeeeel graag iets wil doen, moet jij iets nóg erger doen zodat het gene wat ze willen minder belangrijk wordt. In veel gevallen is het dus dat je één keer een flinke ruk aan het bit moet geven, en dat je paardje het dan nooit meer zal doen 
En we wandelen dan ook echt buiten, waar we ook buitenritten maken. Ook wel eens een andere route of een stuk dat voor haar onbekend is. Aan de hand heb ik nooit problemen met haar.
Op zich geen punt maar ze moet wel luisteren! Dus de volgende keer op tijd ingrijpen. Lukt het niet en gaat ze wel echt, dan zou ik toch echt gaan voor trekken aan 1 teugel, ja sorry maar buiten gaat de veiligheid toch voor de mond van het paard. Maar waarschijnlijk is dit niet nodig als ze zegt dat ze normaal gesproken gewoon goed aan de hulpen staat. Want dan zou jij haar prima voor kunnen zijn
Daardoor moet je in een goed ritme doorademen anders dan zit je na een minuut te hijgen.. Daarbij werkt het vaak ook ontspannend voor het paard.

Luniek schreef:Bedankt voor alle tips! Ik denk inderdaad dat ze het gewoon heel erg leuk vond en er zin in had. Vooral omdat ze ook haar oren strak naar voren had. Voor mij was het gewoon schrikken... De volgende keer ga ik inderdaad goed bezig met het tempo controleren. Eerst dan maar in draf en stap, want als ze eenmaal galoppeert hou ik haar niet meer. Zingen ga ik eens uitproberen, ben benieuwd of het verschil maakt. Het ligt nu denk ik ook vooral aan mezelf. Ik moet er weer rustig en zelfverzekerd op gaan zitten...
En rustiger paard meenemen wordt wel moeilijk. Zij is juist altijd mee als steun voor de andere paarden, omdat zij normaal gesproken altijd de rustigste van het stel is
aeolusnr1 schreef:Ik begreep heel dadelijk jouw verhaal, je hebt het heel mooi verteld.
Maar hier blijkt dat heel duidelijk dat jouw echte rijkennis en kunde op een heel laag niiveau staat.
En echt daar ligt nu juist het probleem, klinkt mssn heel stom en toch is dat het probleem.
Neem les, voorhand verzetten achterhand verzetten, een goede vooruit en achteruit, een flinke stop, ..... en zo verder.
Jouw vertrouwen zal groeien, en dat zal dan voor het paard het teken van "wie leid er nu wie" want dat is tot op heden nog nooit echt duidelijk geweest.
Paardrijden is echt meer dan enkel op de rug van een paard te gaan zitten en zomaar wat rondjes te gaan rijden.