Pony springt verkeerd aan tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

Pony springt verkeerd aan tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:20

Hallo allemaal

Sinds kort rij ik een lieve merrie ik huur haar voor 7 dagen per week, en het is de bedoeling om uiteindelijk te gaan starten!
Ik heb deze merrie vorig jaar ook een tijdje gereden maar door omstandig heden moest ik er toen mee stoppen, nu kon het allemaal weer en ben ik weer begonnen!

Vorig jaar had ze al moeite met rechts aanspringen in galop ze springt altijd verkeerd aan, ( het kan ook aan mij liggen) nu ben ik dus weer begonnen en het is er Nog niet uit!

Hebben jullie tips voor mij?

Ik heb vorig jaar altijd gelest en dat ga ik zeker nu weer doen alleen door problemen op stal is dat nu even niet mogelijk!

Ik ben ook geen onervaren ruiter, heb altijd wedstrijden gereden alleen heel lang er tussen uit geweest!

Bedankt alvast

FriesWytske

Re: Pony springt verkeerd aan tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:25

Hoe oud is de merrie?
Denk zo uit jou verhaal te lezen dat ze scheef is. En daardoor de voor haar makkelijke galop steeds kiest.

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:29

Heb je al eens geprobeerd om ze iets naar buiten te stellen? Dan heeft de rechterschouder meer ruimte om naar voor te komen.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:29

Ze is 7 jaar!

Nee dat heb ik nog niet geprobeerd

xxdooxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:41

in een volte aanspringen?

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 13:30

xxdooxx schreef:
in een volte aanspringen?

Heb ik ook geprobeerd

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:05

Naar bij laten kijken is niet handig. Je geeft inderdaad de binnnenschouder meer ruimte, maar het aangalopperen gebeurd eerst van achter. Doordat je het gewicht op het binnenachterbeen drukt als je hem naar buiten laat kijken, zal hij heel moeilijk goed aan kunnen galopperen.

Het is belangrijk dat je paard in de wendingen en voltes goed om je binnenbeen heen buigt, zodat je vervolgens je binnenhand wat kunt ontspannen. Wanneer je te veel druk hebt op de binnenteugel, dan blokkeer je ook weer het binnenachterbeen.

Zorg dus dat je paard nageeflijk een correcte volte om je binnenbeen kan lopen, je rustig door kunt zitten zonder dat je paard gespannen wordt, je binnenhand kunt ontspannen en geef dan pas de galophulp. Ga niet naar binnen hangen, ook dan druk je het gewicht op het binnenachterbeen en je paard zal in de verkeerde galop aanspringen. Blijf rechtop zitten en kijk met je hoofd iets naar binnen, maar niet naar beneden.

Wanneer je de goede overgang te pakken hebt, herhaal het dan vaak. Een paard kan alleen dingen leren door het te herhalen. Wanneer het echt niet lukt, dan moet je toch echt hulp zoeken vanwege dezelfde reden, als je het heel vaak herhaalt op de verkeerde manier, dan leert je paard het verkeerde aan. Probeer eens iemand op je paard te laten rijden die wat meer ervaring heeft, zodat die hem het goede aan kan leren en zoek vervolgens een instructeur die je vervolgens verder kan helpen.
Succes!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 09:37

dankjewel!
weet dat het aan mij ligt, want aan de longe doet ze het wel goed

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:32

Stom, zie nu dat de autocorrectie een rare zin heeft veroorzaakt. De eerste zin moet zijn: 'naar buiten laten kijken is niet handig'.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 10:35

schoentje schreef:
Stom, zie nu dat de autocorrectie een rare zin heeft veroorzaakt. De eerste zin moet zijn: 'naar buiten laten kijken is niet handig'.

ik snapte hem!

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:27

Ik had die tip pas eens gekregen op een cursus. Mijn ruin sprong links vaak verkeerd aan. Maar dat gaat intussen beter. Eerlijk gezegd heb ik het zelf nog niet geprobeerd met buitenstelling ;)

dorien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:46

HEEEL veel met voltes, stelling, tempowisselingen werken, blijkbaar vind het paardje het moeilijk, dus focus hier gewoon een hele les op, spring dan aan en als het weer verkeerd gaat nog meer met voltes, slangenvoltes en stelling werken. Hou het wel origineel en afwisselend!

LisaDubbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:30

aanspringen in een hoek en wat stelling naar binnenvragen, helpt bij mij in iedergeval ;)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:26

Ik heb er ook last van. Heb mijn haflinger nog niet zo lang. Die van mij sprong rechtsom over de schouder weg in de linker galop. Ik ben nu bezig met voltes, achtjes slangenvoltes en wendingen om de stelling en lenigheid er wat meer in te krijgen. Ik galopeer nu minder. Hou me echt bezig met stap en draf. En de keren dat ik de galop doe gaat t steeds beter.
Bij die van mij moet nog een hoop gebeuren namelijk.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:42

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 5 jarige, dus ik lees even mee.

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:46

ik heb het probleem ook met mijn 14 jarige fries, het gaat al wel wat beter. ik lees even mee

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:47

Ik heb precies het zelfde probleem. Ik volg ff:)

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 15:52

Iedereen volgt nu de tips nog!

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:04

oefenen baart kunst. hoop dat je een oplossing vind

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:10

Ik moest met een bepaald nieuw manegepaard altijd vanuit het midden recht op de bakrand afrijden en op het moment dat je op de hoefslag komt met je binnenbeen in de galop drukken ofzo xd.. lukte daarna steeds vaker en nu kan ze het gewoon :)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:49

Wat ik wel af en toe doe is niet in de bocht aangalloperen.
Paard is dan recht(zo niet dan wel recht stellen etc) en het gaat op dat moment puur om het aanspringen en het achterbeen eronder te krijgen.
In het geval van de goede galop pak ik der dan gelijk een half rondje galop tot meer mee.
Is het verkeerde galop aanspringen dan doe ik het puur voor het aanspringen. En ga ik niet constant door tot ze t goed doet. Maar tussendoor steeds andere oefeningen.

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:53

Een kleine volte rijden en iemand daarin staan, en een beetje mee de binnenteugel naar binnen trekken, en zodra ze goed is aangesprongen los laten en de volte steeds groter maken, het klinkt streng maar dat valt wel mee.
Zo heeft een pony die ik ken het ook 'geleerd'

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:56

Min instructice zei: probeer de galop hulp te geven als je ziet/voelt dat het paard zn binnenbeen optilt, dan springen ze 9 van de 10 keer goed aan. Dit wel in een volte met correcte stelling etc. Bij minnpony hielp dit erg goed. Succes!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:02

Als de tips van schoentje niet helpen, kan het ook nog aan je eigen zit liggen. In dat geval kun je eens proberen om zelf overdreven naar buiten te kijken tijdens het aanspringen.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 17:32

Ik denk ook zeker wel dat het aan mij ligt omdat ze het aan De longe dus wel goed doet!