Rechterhand geen stelling, HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donnieboy

Rechterhand geen stelling, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:26

Hallo allemaal,
Mijn paard heeft op de rechterhand echt geen stelling meer, op de volte trekt hij zijn hoofd ook echt helemaal naar buiten. Hij heeft eerder wel gewoon die stelling gehad. Hierdoor loopt hij ook wat moeilijker aan de teugel op de rechterhand. Op de linkerhand is alles echt andersom, perfecte stelling en heel makkelijk aan de teugel. Om de stelling op de rechterhand terug te krijgen heb ik al aantal dingen geprobeerd. Van rondjes draaien tot bijzetjes (van die elastische touwtjes weet niet hoe het heet.) tot ernaast lopen en aan de hand de stelling te vragen en met mijn eigen lichaam tegenhangen zodat hij de volte niet verkleint. (dit doet hij namelijk, ook tijdens rijden bijtikken met zweep werk niet, gaat hij alleen maar harder van lopen en met been is niet sterk genoeg).

Hoop dat ik een beetje een indruk heb gegeven en dat iemand me kan helpen!

kleinvosje

Re: Rechterhand geen stelling, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:27

Vertel eens wat meer over je paard, hoe oud, niveau etc.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:29

Ik zou een paardensportmasseur/osteopaat er naar laten kijken als het zo erg is.
Klinkt alsof er in zijn lichaam iets vreselijk zeer doet of vast zit, helaas ervaring mee.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 07:02

Stelling is als een paard in knikt in de nek en wel zo ver dat je het net het oog kunt zien aan die zijde.
De rest van de hals en de wervelkolom blijven recht.
Buiging vindt plaats in de hele wervelkolom.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 07:47

Ja wat simpelman zegt , dus weet je wel wat stelling is ?
laat a.u.b al die hulpmiddelen eraf , want dat is dwang, miss heeft je paard last ergens in zijn lijf en dan ga jij hem dwingen in een houding te lopen die hem pijn doet en geloof me daar maak je het lichaam niet beter mee en ook mentaal krijgt het dier een knauw.

Dus neem les en wees zuinig op je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 07:51

Donnieboy schreef:
Hoop dat ik een beetje een indruk heb gegeven en dat iemand me kan helpen!

Er zijn 2 mensen nodig om jullie te helpen: een ostheopaat en een goede instructeur die jou gaat bgeleiden om zowel jou als je paard weer recht te krijgen.

xRuitertjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:33

Klink inderdaad alsof er iets vast zit!
Paard van een vriendin had dit ook maar dan met linkerstelling.
ze heeft er iemand naar laten kijken.

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 09:48

Het paard is nu bijna anderhalf jaar ingereden ongeveer, waarvan het eerste jaar 1x in de maand rijden en soms mee op buitenrit. Word nu sinds een halfjaar actief gereden. Ja, ik weet wat stelling is ik heb het hem zelf aangeleerd en hij heeft het eigenlijk altijd goed gedaan tot 3 weken terug op de rechterhand. Les neem ik in/na de zomervakantie zodra mijn hockeyschema bekend is. En dan denk ik dat er ook een ostheopaat komt als het niet beter gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:50

Waarom tot september wachten als je nu een probleem hebt :? Je paard heeft serieus ergens LAST van he... Deze signalen zijn geen aanstelleritus...

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 09:55

Omdat ik het hierboven wel in het ergst geval heb beschreven. In de stap doet hij het nog wel maar in draf word het moeilijker. Op de volte wegtrekken is vooral aan de longeerlijn en ook maar soms bij het rijden. Ik wou de volgende keer bij het rijden een filmpje maken en hier plaatsen om jullie een echte indruk te geven en als dan nodig is meteen ostheopaat laten komen. Ik wacht tot ongeveer september met lessen omdat er tot dan geen instructeur vrij is. Ik wou eigenlijk volgende week al beginnen omdat ik dan klaar ben met school maar ik kan geen instructeur vinden die dan al vrij is.

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:05

Mijn paard deed dit ook .
Maar het probleem zat in de mond bij de mijne.
Maakt een vals knik , en trok zijn kopie scheef
Waardoor hij zijn hele lijf schreef trok om het te compenseren.
Na tandarts en fysio , weer helemaal top !

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:06

Donnieboy schreef:
Omdat ik het hierboven wel in het ergst geval heb beschreven. In de stap doet hij het nog wel maar in draf word het moeilijker. Op de volte wegtrekken is vooral aan de longeerlijn en ook maar soms bij het rijden. Ik wou de volgende keer bij het rijden een filmpje maken en hier plaatsen om jullie een echte indruk te geven en als dan nodig is meteen ostheopaat laten komen. Ik wacht tot ongeveer september met lessen omdat er tot dan geen instructeur vrij is. Ik wou eigenlijk volgende week al beginnen omdat ik dan klaar ben met school maar ik kan geen instructeur vinden die dan al vrij is.

Ooit gehoord van Marktplaats? Nederland zit vol met heel veel instructeurs, hier in de buurt alleen al honderden, dus er zijn er vast wel een paar (goede) die nog gaten hebben. Wachten tot september maakt het probleem er denk ik niet beter op en ik vind dat je eerst een Osteopaat moet laten komen, kost meestal rond de 70 euro per behandeling dus zou met een eigen paard betaalbaar moeten zijn.

Ik wil niet bot overkomen, maar ik vind het echt NOT done om hier mee te wachten tot september, je paard vraagt om hulp, hetzij in de vorm van les, hetzij om gekraakt/gemasseerd te worden, jij bent als eigenaar verantwoordelijk om te kijken welke hulp je nodig hebt om je paard weer een happy atlete te maken..

Je kunt ook 1 keer in de 2 of 3 weken lessen als het qua geld een probleem is..

Instructeurs in Nederland zijn er in vele aantallen, en ook degene die plekken vrij hebben, dus dat probleem schuif ik bij deze van tafel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:26

Regio Berlicum en geen instructeur vrij voor september. Uhuh...
Dan zijn ze zeker allemaal gisteren ontvoerd door ufo's terwijl ze een broodje olifant zaten te eten...

Zelf weten, maar je paard geeft een héél duidelijk signaal dat het niet goed gaat met 'm. Later niet miepen dat de vorige eigenaar 'm vast verkeerd ingereden heeft of anderszins verkloot heeft he, want dat heb je dan toch écht ZELF gedaan...

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 15:57

Ik heb al meerdere advertenties op marktplaats en bokt, ben ook al langs stallen geweest maar het enige wat vindbaar was is groeples op de ponyclub of manegeles. Het is verder niet mijn paard hoor, ik heb het er al meerdere keren met de eigenaar over gehad om iemand te laten komen maar hij vind het niet nodig. Nu ben ik dus zelf aan het sparen om iemand er naar te laten kijken. Ben ook al gestopt met andere sporten om les te kunnen nemen en ook op de manege gestopt om een goede instructeur te vinden. En ja sorry maar als 14 jarige groeit het geld je echt niet op de rug. En aangezien mijn vader niet meer kan werken door een spierziekte en we met vier kinderen zijn is het allemaal niet zo makkelijk. Ik zoek echt wel naar een oplossing hoor, ik ben hard aan het sparen en heb wat extra baantjes genomen.

@Sonja, weet jij dan misschien een instructeur voor mij?

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:59

Ik zou zeggen laat een Osteaopaat komen en neem les..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:41

Donnieboy schreef:
Ik heb al meerdere advertenties op marktplaats en bokt, ben ook al langs stallen geweest maar het enige wat vindbaar was is groeples op de ponyclub of manegeles. Het is verder niet mijn paard hoor, ik heb het er al meerdere keren met de eigenaar over gehad om iemand te laten komen maar hij vind het niet nodig. Nu ben ik dus zelf aan het sparen om iemand er naar te laten kijken. Ben ook al gestopt met andere sporten om les te kunnen nemen en ook op de manege gestopt om een goede instructeur te vinden. En ja sorry maar als 14 jarige groeit het geld je echt niet op de rug. En aangezien mijn vader niet meer kan werken door een spierziekte en we met vier kinderen zijn is het allemaal niet zo makkelijk. Ik zoek echt wel naar een oplossing hoor, ik ben hard aan het sparen en heb wat extra baantjes genomen.

Het is handig als je OP een beetje compleet is, want dit schets al een iets ander beeld al blijf ik wel bij mij mening. Al vind ik niet dat je de Osteopaat zelf hoort te bepalen als bijrijder..

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 21:20

Wiwabalia schreef:
Donnieboy schreef:

Het is handig als je OP een beetje compleet is, want dit schets al een iets ander beeld al blijf ik wel bij mij mening. Al vind ik niet dat je de Osteopaat zelf hoort te bepalen als bijrijder..

Klopt ik had duidelijker moeten zijn in mijn advertentie maar had niet gedacht dat jullie deze informatie nodig hadden, eigenlijk niet gehoopt. Had echt gehoopt dat het makkelijker op te lossen was...

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 21:21

Ik heb trouwens bijna instructeur op stal van vriendin is iemand gisteren vertrokken. Heb meteen een mailtje gestuurd en ook terug gekregen we zijn nu een beetje aan het overleggen :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:22

Donnieboy, kijk als jij de eigenaar was, had ik de Osteopaat erbij gehaald, die je dan uiteraard zelf betaalt want je bent imo de eigenaar van het paard. Maar je bent dus de bijrijder, dat maakt het verhaal weer iets anders. Ik vind niet dat je de Osteopaat moet betalen als bijrijder, maar zou wel kenbaar maken aan de eigenaar dat het paard waarschijnlijk ergens niet goed zit in zijn lichaam (oftewel vast), ik kan je overigens Ulke van Meteren aanraden, die heeft mijn paard een hoop geholpen, kost geloof ik 60 euro per behandeling, hij komt door heel Nederland.

Goed dat je gaat lessen, soms kan je door middel van rijden ook een hoop los maken en het paard soepeler maken, maar ik zou toch naar de eigenaar gaan om ook een masseur/Osteo erbij te halen.

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 15:25

Als jullie me nog een keer willen helpen, wat moet ik doen tot de afspraak met de instructeur. Niet rijden en alleen longeren? Wel rijden maar gewoon geen stelling vragen? Ik wil hem niet verder belasten of het erger maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:36

Gewoon er op gaan zitten en de instructeur laten zien wat er aan de hand is. Die moet zich een beeld kunnen vormen, voor hij/zij er wat zinnigs over kan zeggen.
Succes!

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 18:25

Sonja schreef:
Gewoon er op gaan zitten en de instructeur laten zien wat er aan de hand is. Die moet zich een beeld kunnen vormen, voor hij/zij er wat zinnigs over kan zeggen.
Succes!

Is goed, dat gaan we doen. Mag komende week toch niet rijden, ben gevallen met fiets en zit nu met wat hechtingen thuis...

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:13

Kan het misschien ook zijn dat je paard last heeft van haken op de kiezen? Mijn pony wou ook geen stelling meer nemen op 1 kant en kort daarna niet meer galopperen op die hand. Na een tandarts bezoekje liep ze weer voorbeeldig :)

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 21:08

Het (waarschijnlijke) probleem is al gevonden. Als je aan twee kanten tegelijk je handen over de nek laat glijden voel je dat aan de linkerhand de spieren wel 3x zo sterk zijn dan in de rechterhand. Dit komt waarschijnlijk door het, samen met een ander paard, voor de kar lopen. We hebben het vandaag weer rustig opgepakt en hij had gewoon goeie stelling. Het enige probleem is dat hij het moeilijker vind dan de linkerhand maar het lukt wel weer. Waarschijnlijk afgelopen paar keren niet genoeg geduld had? Maar goed iedereen bedankt voor de hulp!

Wel heb ik eigenlijk weer een nieuwe vraag; hoe kan ik alleen de rechternekspieren trainen? Zeg maar een oefening waarmee de linkernekspieren niet getraind worden. Ik had dit op het begin ook door het voor de kar lopen was hij heel gespierd op zijn voorhand en amper spieren op achterhand... veel gesprongen onder anderen en nu is dat wel weer gelijk.

( Ook een instructeur heeft nog gekeken, en er zat absoluut niks vast. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 03:12

Dat moet je niet willen, alleen rechts trainen.
Laat je nou maar gewoon goed begeleiden, dan komt het uiteindelijk allemaal wel goed. Mits de koetsier ook wil leren overigens, want dit hóórt niet bij menpaarden. Dus ook voor de kar gaat er iets niet goed.