Niet stil blijven staan tijdens opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramona22

Niet stil blijven staan tijdens opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 21:41

Wij hebben een Friese merrie die niet stil wil blijven staan tijdens het opstappen. Het lukt mij absoluut niet om zonder hulp op te stappen. Zodra ze het in de gaten krijgt probeert ze hard weg te rennen. Ook als je haar tegen een rand aan zet zodat ze niet naar voren kan, probeert ze zich direct om te draaien. De enigste manier om op te stappen is dat iemand haar even goed in de neus knijpt, dan blijft ze staan. Het zadel ligt goed en ook heeft ze geen last van de rug. Ze probeert het ook tijdens het mennen. Inspannen gaat prima, maar zodra iemand op de bok wil gaan zitten, probeert ze toch alvast te gaan lopen.
Wie heeft nog goede tips om dit gedrag onder controle te krijgen.

_Marinke_

Re: Niet stil blijven staan tijdens opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:58

Binnenteugel korter pakken, zodat als ze gaat lopen om jou heen draait en niet van je weg blijft lopen. En dan gewoon heel veel oefenen, geduld hebben maar wel consequent blijven. Jij wilt dat ze stil staat dus je mag ook best daar even wat druk op de teugels hebben (ho is ho), maar ontspan dan ook weer als ze dan stil staat hè! Niet druk blijven houden dan... En pas echt verder opstappen tot ze stil staat (verdeel het in stapjes, jezelf optrekken / naast hangen / daadwerkelijk gaan zitten ) en ook als je eenmaal zit gewoon nog even blijven wachten voor ze pas weg mag stappen.

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:02

Wat ik heb gedaan met mijn ruintje, dit wilde ook absoluut niet stil staan, steeds weer terug gezet op de plaats waar hij stond, voordat hij begon te lopen, doormiddel van hem achteruit te laten lopen ipv om te draaien en dan weer terugzetten. Dat consequent volgehouden en nu stap ik op met een lang teugeltje :)) Maar als ze echt gaat rennen, zou ik de tactiek van marinke proberen :j

Belangrijkste is wel dat je consequent blijft :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:18

Ik heb hier op "bokt" al vele malen geantwoord op dit probleem, het komt blijkbaar heel veel voor.
Ieder paard dus ook jouw paard kan leren om rustig stil te blijven staan bij het opstappen, en ook na dat de ruiter in het zadel zit moet het paard gewoon braaf wachten tot de ruiter zegt , tjaaa we vertrekken nu.
De fout zit niet bij het paard, das iets waar je gewoon al van bij het begin moet van uitgaan.
Duurt het lang om dit aan te leren, nee eigenlijk niet, al bij de eerste training zou dit moeten lukken, uiteraard moet er dan nog wel even dit bevestigd worden.
En tjaaa dit is een onderdeel van het basis grondwerken, indien er echt nog nooit goed werk mee gedaan is geweest dan kan dit idd even langer duren maar dan spreken we hooguit van een paar dagen.
Zoek dus een lesgever/trainer die bekent is met dit soort van problemen oplossen.
Het is echt mogelijk, en volgens mij ook echt noodzakelijk, dit is niet veilig op de manier die jij beschrijft.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:32

Alle trucjes (neus knijpen, iemand vast laten houden, binnenteugel korter pakken, parkeren aan de bakrand) zijn echt niet nodig. Een opstaptraining wel! Zoals Aeolusnr1 ook aangeeft ligt het probleem niet bij het paard. Mensen die je hier echt mee kunnen helpen zijn bijv.:
Zefanja Vermeulen, Utrecht www.zefanjacoaching.nl
Jessica Krul, nunspeet www.2souls.nl / www.bontewieven.nl

Zelf kun je kijken of je alvast kunt beginnen met 2 mensen. Een ruiter en iemand die in eerste instantie het paard voor je vasthoud. Gebruik een krukje om zo de eenzijdige belasting van je paard te minimaliseren. Beter voor zijn rug, zijn balans en het zadel omdat er minder krachten op komen te staan.
Zet je paard goed neer zodat hij zijn gewicht evenredig over alle benen verdeelt. Laat de begeleider hem vasthouden, maar hij houd het paard niet met kracht tegen als het paard zich wil bewegen. De begeleider is er slechts om een fysiek obstakel te vormen en te voorkomen dat het paard zelfstandig de hele bak door wil gaan. Stapt het paard toch te ver naar voren of naar achteren, begint de ruiter overnieuw. Paard goed zetten, krukje goed zetten en goed opletten wanneer het paard het eerste teken van spanning vertoont. Op dat punt ga je pas verder als het paard weer ontspannen is. Niet toch over de grenzen heen gaan.
Kom je hier niet meer mee verder schakel dan echt iemand in die je hierbij kan helpen.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:48

Wat ook een erg goede manier is, is dat je je paard een brokje geeft zodra je erop zit.
Eerst met een helper erbij en daarna alleen.
Als het paard het brokje gaat krijgen bij het opstappen, leert het paard wachten. Meestal is dit na een paar x op en afstappen gepiept! Mocht dit niet zo zijn, is er waarschijnlijk meer aan de hand en moet je uitzoeken waarom het paard vluchtgedrag vertoont.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:54

Wat hier al gezegd is: oefenen.. veel oefenen.

Mijn Fjord was ook moeilijk met opstappen op de open oprit.
Zij stond bij wijze van spreken al op de weg voordat ik erop zat.

Elke x als ze maar aanstalten maakte om te gaan lopen, stopte ik met opstijgen en zette haar terug.
In het begin ging ze al lopen voordat ik mijn voet in de beugel had.
Ook als ik bijna zat en ze ging al lopen... afstijgen en terugzetten.
Hier moet je echt heel consequent in zijn, ze mag pas gaan lopen als jij zegt dat het mag.

Nu heb ik een paardje dat perfect stilstaat; af en toe moet ik haar even waarschuwen (het is natuurlijk geen robot) maar dat is ook alles.
Ook met inspannen voor de kar staat de netjes te wachten totdat ik zeg dat ze mag vertrekken.
Door te oefenen met het opstijgen onder het zadel heeft ze dit wachten automatisch ook geleerd voor de kar.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:32

ooow, dit klinkt bekend zeg!!!

We hebben sinds kort een welsh ruintje van nu net 20... hij maakt ook altijd een drama van opstijgen. Volgens zijn vorige eigenaar deed hij dit al jaren bij haar. Soms was het zo erg dat 4 man hem moesten vasthouden (!!!)

Zoals fjordnina schrijft: een paard geeft zijn grens aan. Iets of iemand zint hem niet en dat heb je rustig te respecteren. Aan de andere kant moet het niet zo zijn dat je dan maar helemaal niets meer et het paarden beest doet... :)

Ik ben nu helemaal terug naar de basis en kwam er achter dat het niet alleen het opstijgen is ( de druk aan een kant wat hem balans haalt wat hij als eng ervaart) en ook niet alleen het zwaaien van mn been is... Hij vindt gewoon het hele zadel eng...! En dat zijn hele paarden carierre al!!!

Eerlijk gezegd vind ik dat best triest, dat een diertje zoveel spanning is aangedaan al die tijd.
( als je er eenmaal opzit is trouwens niks aan de hand, ook heeft hij geen rug been of andere fysieke klachten).

Ik neem hier goed de tijd voor. Train hem o de grond nu al bijna twee maanden en hij begint steeds meer vertrouwen in mij en in het zadel te krijgen. Gisteren heb ik alleen gehangen aan een kant terwijl hij is blijven stilstaan!!! Dan ben ik zo trots! :)

Ik ga dit rustig uitbouwen tot meneer bijna in slaap gaat vallen tijden het opstijgen, dan pas ben ik tevreden...

SUCCES!!! en wat is een paar weekjes tijd investeren als je de rest van een paardenleven er een ontspannen en gelukkig paard aan over houdt?...

dorien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:55

Oww, ik heb dit ook! Maar dan met een manege pony, lastiger om iets aan te leren dus...

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:04

Begin met het stilzetten als je niet wil opstappen. Dus ook gewoon als je de beugels naar beneden doet, ze versteld, aansingeld o.i.d. Blijft ze dan braaf staan? Belonen! Vervolgens zet je 1 voet in de beugel. Als ze al loopt voordat je je voet in de beugel hebt, dan ga je weer gewoon staan, zet haar weer opnieuw neer en probeert het opnieuw. Onverwachts zijn wil hier wel eens bij helpen ;) Als je de voet in de beugel hebt en ze staat nog stil, dan kun je langzaam opstappen. Gaat ze lopen? Laat duidelijk merken dat dit niet de bedoeling is, en probeer zo veel mogelijk je voet in de beugel te houden. Stap pas echt op als ze helemaal stil staat. Ook als je erop zit, moet ze stil blijven staan totdat jij aangeeft dat ze mag vertrekken!

Succes! ;)

ramona22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 19:21

Bedankt voor de tips!
Dit is echt zo'n fries wat één brok spieren is, je houdt er bijna niks aan als ze gaat lopen.
Tijdens het opzadelen is ze heel braaf, aansingelen ook geen probleem. Pas als je haar los maakt en klaarzet om op te stappen dan heeft ze er geen zin in. Een voet in de beugel doen lukt dan ook niet.
Pas als iemand haar vasthoudt en in de neus knijpt dan kan ik zo opstappen. Ik las ook dat iemand een tip had om brokjes te geven. Nou.....dat werkt. Degene die het paard altijd vasthoud hoefde maar een handje brokjes te geven en ze bleef stil staan. Ik kon zo opstappen, dus ik denk dat ik hier maar mee ga oefenen.

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:35

Ik lees mee :)

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:38

Mooi zo! Fijn dat het werkt met de brokjes! Ik was het die je de tip gaf.
Als het paard het eenmaal doorheeft dat ie wordt beloond met iets lekkers, staan ze meestal wel stil bij het opstijgen. Ik als lesgeefster kom dit nl heel veel tegen en altijd begin ik hiermee en het heeft tot nu toe ook altijd gewerkt bij ieder paard.
Je kan het later altijd weer gaan afbouwen als het paard het heeft geleerd om stil te staan bij het opstijgen.
Succes Verder!!

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:22

Zelfde probleem, ze rent alleen niet weg maar stapt al naar voren als ik me optrek. Als ik me krukje wat naar voren zet dan loopt ze achteruit -.- op zich is het niet zo'n probleem, maar soms een beetje vervelend haha

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:25

Dit is niet iets wat je met trucjes moet oplossen. Consequent terug blijven zetten helpt wel. Desnoods doe je er een keer een half uur over voordat je erop zit, maar haal zodra hij ook maar een voet verzet je voet weer uit de beugel en laat hem een paar passen achterwaarts doen. Eens zal het kwartje vallen...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:29

kun je niet al op de poetsplaats opstappen ?

ik heb voordat ik mijn paard kocht hem en zijn half broer gereden

beide lastig met opstappen ,

vooral zijn half broer was een ramp
met heel veel geduld en rustig blijven uiteindelijk veel bereikt ,
ben begonnen met iemand die voor ze stond en dan op de poetsplaats opstappen zodat ze geen kant opkonden dat uitbreiden en ik stap altijd met krukje op ,

nu paard van mijn eigen is blijft hij zelfs braaf stilstaan als ik er midden in de bak vanaf stap om hindernis op te hogen en half hangend en sjorrend lomp erop ga :')
en nee dat doe ik niet dagelijks maar komt weleens voor als mijn knie weer eens tegenwerkt en er geen krukjes in de buurt zijn te vinden oid ..

oefenen en ook vooral erop letten hoe je zelf erop gaat ,

hang je te lang aan een kant ?
trek je jezelf teveel omhoog
zit je misschien in de mond te trekken met opstappen
ben je onbewust al heel zenuwachtig omdat je bang bent dat paard wegrent
ga je te hard zitten
leg je je been teveel aan als je eenmaal zit en zo nog 100 dingen

ik heb het zelfs bij een hypernerveuze fries voor elkaar gekregen die normaal alle kanten op vloog met opstappen om er rustig op te gaan :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:30

demo_love schreef:
Dit is niet iets wat je met trucjes moet oplossen. Consequent terug blijven zetten helpt wel. Desnoods doe je er een keer een half uur over voordat je erop zit, maar haal zodra hij ook maar een voet verzet je voet weer uit de beugel en laat hem een paar passen achterwaarts doen. Eens zal het kwartje vallen...

dat zou ik juist niet doen
veel paarden leren juist als ze lopen gaat de ruiter er niet meer op

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:32

little_birdy schreef:
demo_love schreef:

Bij mijn paard heb ik het ook zo geleerd, ook een fries. Werkte na een weekje heel goed! Ze wist gewoon niet dat ze stil moest staan en het duurde even voordat dat doordrong. Nu staat ze netjes stil als ik opstap. Als iemand anders erop stapt, probeert ze altijd weg te lopen en de meeste mensen vinden dat prima. Het is dus maar net hoe je ze opvoedt. Paard moet wel weten wat hij aan je heeft.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:37

dat is zo ik ben het anders gewent maar dat maakt niet uit ieder paard is anders

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:08

Ben het even niet met je eens.
In dit geval gebruik je dat lopen idd als iets dat jij tegen hem gaat gebruiken, paarden zijn van nature nooit altijd aan het lopen, ze moeten fit zijn om te kunnen gaan lopen (vluchten).
Dus als jij hem steeds weer even in beweging zet, zal het paard kiezen om stil te staan, want stil staan is makkelijker dan lopen.

little_birdy schreef:
demo_love schreef:

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:13

Bij mijn oude verzorgpaardje hielp het continu opnieuw opstappen, opstappen zodra die ook maar 1 stap zetten weer afstappen en dat continu haha, duurt even maar het werkte wel hij werd het zat :p

Edit; dat was net gezegd haha, vergeet te lezen :')

Snowwhite90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:06

_Marinke_ schreef:
Binnenteugel korter pakken, zodat als ze gaat lopen om jou heen draait en niet van je weg blijft lopen. En dan gewoon heel veel oefenen, geduld hebben maar wel consequent blijven. Jij wilt dat ze stil staat dus je mag ook best daar even wat druk op de teugels hebben (ho is ho), maar ontspan dan ook weer als ze dan stil staat hè! Niet druk blijven houden dan... En pas echt verder opstappen tot ze stil staat (verdeel het in stapjes, jezelf optrekken / naast hangen / daadwerkelijk gaan zitten ) en ook als je eenmaal zit gewoon nog even blijven wachten voor ze pas weg mag stappen.

Ik heb juist altijd geleerd, de buitenteugel korter te pakken zodat ze haar lijf (zadel) dan naar je toe draait. Want als je de binnenteugel korter pakt gaat haar lijf van je af en kan je al helemaal niet opstappen..

Heidss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:58

Niet oplossen met trucjes of snoepjes.. Consequent blijven en grondwerken..

Voor dat je op stapt even door de bak lopen even controle uitoefenen door lopen/stilstaan dan mag ze e niet voorbij doet ze dit wel paar pasjes achteruit. Als je dat onder controle hebt probeer je op te stappen lukt het niet weer paar pasjes achteruit en hier goed consequent in blijven.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:03

Wij leggen altijd een paar brokjes op de grond en dan stappen we op als er niemand is :+
Verder niet zomaar wat doen, je moet wel echt consequent zijn!

Monne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:30

Ik had meestal niet iemand in de buurt om te helpen dus moest het altijd alleen oplossen.
Ik ben met opstijgen oefenen begonnen als het paard net zijn eten had.
Even er op, belonen en er weer af. Bij het eten stond hij altijd stil dus leerde hij zo ook niet om met opstijgen te lopen.
Dat heb ik omgebouwd naar een brokje als beloning geven bij het opstijgen.
Hierdoor blijft hij altijd keurig staan en is het opstijgen voor hem altijd iets 'leuks' gebleven.