Fries galoppeerd graag overkruist of in de verkeerde galop..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Fries galoppeerd graag overkruist of in de verkeerde galop..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 23:23

Hoihoi!

Sinds +- 2 maanden heb ik mijn eigen Friese merrie: Famke Elvira. Hiervoor had ik haar dik anderhalfjaar verzorgd bij haar vorige eigenaar. Toen we met haar begonnen kon ze echt niks, alleen bokken en rennen. (door verwaarlozing enz, maar dat doet er even niet toe ;) )
We zijn heel erg vooruit gegaan, ze kan nu normaal lopen, en ze kan galopperen als je erom vraagt.

Helaas gaat de galop nu nogsteeds niet echt perfect. Ze springt snel aan in de verkeerde galop (wat vreselijk zit! En overspringen naar de goede galop? Nee hoor! :+ ). Ook wil ze weleens overkruist aanspringen (wat ook vaak met longeren gebeurd).
Hoe krijg ik het voor elkaar om meteen in de goede galop aan te springen? Is dat gewoon een kwestie van blijven oefenen en oefenen en oefenen of kan ik er nog meer aan doen?
Nu moet ik wel zeggen dat haar achterhand spieren nog niet top zijn, ze loopt graag op haar voorhand en we zijn hier druk mee bezig. (ik krijg ook les!)
Morgen krijg ik les in longeren met een pessoa. Hopelijk gaat dat ook wat helpen! Verder rijd ik veel overgangen (ook met longeren) en als ik aangaloppeer laat ik duidelijk weten welke galop ik wil. Als ze goed aanspringt beloon ik haar uitbundig.

Hebben jullie nog bruikbare tips? ^^

Dijsseldijk

Re: Fries galoppeerd graag overkruist of in de verkeerde galop..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:27

Ik heb precies het zelfde gehad met mijn friezen, ik heb veel getraind met pessoa en veel op buitenrid en dan lange rechte stukken galopperen, en dan in de bak blijven oefen naar 4maand vreel trainen qas de galop als stuk beter!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:28

Wat zegt je instructie er van?

Longeren met een pessoa gaat iig niet helpen bij dit probleem, dit komt weg bij de natuurlijke scheefheid van het paard en kan alleen verholpen worden op het moment dat rechtrichten gewoon in de basis wordt meegenomen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:28

Mijn verzorgfries deed dit ook heel erg, zelfs als ze gewoon los liep. Ik ben gewoon met haar aan het werk gegaan aan de lange lijnen, en daarmee haar achterhand versterkt. Ook heb ik haar veel los in de longeercirkel gehad en daar dan op mijn commando galopperen en weer draven en weer galopperen en stappen en zo maar door, ik maakte er echt een spelletje van om zoveel en zo snel mogelijk op mij te reageren, en zo is ze veel sterker geworden, en nu galoppeert ze los bijna altijd goed aan en onder het zadel met flink wat aanmoediging ook :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 23:32

Dijsseldijk schreef:
Ik heb precies het zelfde gehad met mijn friezen, ik heb veel getraind met pessoa en veel op buitenrid en dan lange rechte stukken galopperen, en dan in de bak blijven oefen naar 4maand vreel trainen qas de galop als stuk beter!

Oke, goed om te horen! Top!
Want ik rijd ook heeel veel buiten, lekker racen en rechte stukken galopperen (soms ook rond vragen en een handgalopje).
En straks dus ook aan de slag met de pessoa! :) Dus hopelijk komt het dan helemaal goed !

Air schreef:
Wat zegt je instructie er van?

Longeren met een pessoa gaat iig niet helpen bij dit probleem, dit komt weg bij de natuurlijke scheefheid van het paard en kan alleen verholpen worden op het moment dat rechtrichten gewoon in de basis wordt meegenomen.

Instructrice zegt idd ook dat we met het rijden gewoon weer bij het begin moeten beginnen, word daar zeker goed bij geholpen :) We zijn nu vooral haar met rijden ook te leren op haar eigen benen te lopen en haar hals te durven strekken (ze raakt altijd in paniek als je je teugels los gooit)

Femek2902 schreef:
Mijn verzorgfries deed dit ook heel erg, zelfs als ze gewoon los liep. Ik ben gewoon met haar aan het werk gegaan aan de lange lijnen, en daarmee haar achterhand versterkt. Ook heb ik haar veel los in de longeercirkel gehad en daar dan op mijn commando galopperen en weer draven en weer galopperen en stappen en zo maar door, ik maakte er echt een spelletje van om zoveel en zo snel mogelijk op mij te reageren, en zo is ze veel sterker geworden, en nu galoppeert ze los bijna altijd goed aan en onder het zadel met flink wat aanmoediging ook :)

Lange lijnen doe ik inderdaad soms ook, vind dat alleen nog best lastig haha :p

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:13

Door hun bouw zijn Friezen minder gemakkelijk te rijden, ze zijn geselecteerd om te trekken.

Ze zetten door hun hoge halsaanzet heel gemakkelijk de rug vast en hebben wat korte achterbenen.
Door veel onervaren ruiters wordt de mooie krul die ze kunnen maken in de hals gezien als een kwaliteit het is echter in werkelijkheid een flinke handicap.
Bij het aanrijden moet je eerst de "zwakke" punten verbeteren.

Een Fries moet langere tijd lang en laag voorwaarts gereden worden.
Ze moeten eerst goed leren zich niet vast te zetten maar met een ontspannen bovenlijn voorwaarts te gaan.
Bovenstaande vraagt extra kracht van de achterbenen die door hun bouw doorgaans slecht bespierd zijn.
Om de kracht in de achterbenen te vergroten moeten langere tijd veel overgangen gereden worden, steeds met een ontspannen rug en een vallende hals en hééél veel voltes mét buiging.
Dit alles een aantal maanden in draf. Zeker 6 maanden stap en draf, niets anders. Voorwaarts neerwaarts.

De galop krijg je er als hij sterk genoeg geworden is gratis bij.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:17

Ik mis even de 'vind ik leuk'-knop bij de uitleg van Simpelman.
Zelf heb ik een kruising Fries en ik loop ook met haar tegen deze problemen aan.
Ik ga hier zeker mee aan de slag!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 10:26

Simpelman schreef:
Door hun bouw zijn Friezen minder gemakkelijk te rijden, ze zijn geselecteerd om te trekken.

Ze zetten door hun hoge halsaanzet heel gemakkelijk de rug vast en hebben wat korte achterbenen.
Door veel onervaren ruiters wordt de mooie krul die ze kunnen maken in de hals gezien als een kwaliteit het is echter in werkelijkheid een flinke handicap.
Bij het aanrijden moet je eerst de "zwakke" punten verbeteren.

Ze moeten eerst goed leren zich niet vast te zetten maar met een ontspannen bovenlijn voorwaarts te gaan.
Bovenstaande vraagt extra kracht van de achterbenen die door hun bouw doorgaans slecht bespierd zijn.
Om de kracht in de achterbenen te vergroten moeten langere tijd veel overgangen gereden worden, steeds met een ontspannen rug en een vallende hals en hééél veel voltes mét buiging.
Dit alles een aantal maanden in draf. Zeker 6 maanden stap en draf, niets anders. Voorwaarts neerwaarts.

De galop krijg je er als hij sterk genoeg geworden is gratis bij.

Bedankt! Hier heb ik zeker wat aan! :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:29

Simpelman schreef:

Mét een actief ondertredende achterhand, want als ze op de voorhand gaan duiken met het lang en laag, bereik je uiteindelijk niets.
Daarnaast moet je paard leren goed in balans te lopen en sterker worden in haar achterhand. Dan zal de galop vanzelf steeds beter gaan!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:30

Jibbel schreef:
Simpelman schreef:

Mét een actief ondertredende achterhand, want als ze op de voorhand gaan duiken met het lang en laag, bereik je uiteindelijk niets.
Daarnaast moet je paard leren goed in balans te lopen en sterker worden in haar achterhand. Dan zal de galop vanzelf steeds beter gaan!

Dat heet voorwaarts.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:32

De Fries waar ik op rijd doet het ook. We zijn nu blij dat hij aanspringt bij de hulpen, eerst was het 3 rondjes keihard rennen en dan aanspringen. Het komt vanzelf wel, door veel te oefenen.
Wanneer ik overdreven stelling vraag springt hij vaak goed aan.
Risse heeft inderdaad ook nog niet echt bespiering achter, maar dat komt wel. Lekker op buitenrit gaan en rechte stukken galopperen & vooral geduld hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:33

Interessant topic. We hebben een Friese merrie op de manege, een lespaard. Toen ze een paar maanden terug gelongeerd werd, sprong ze verkeerd of overkruist aan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:12

Jibbel schreef:
Simpelman schreef:

Dat heet voorwaarts.

Er is imo een verschil tussen voorwaarts en een actief ondertredend achterbeen. Een paard kan heel goed voorwaarts zijn, maar vooral stuwen en de achterhand onvoldoende gebruiken. Maar dat is een andere discussie denk ik..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:33

Een actief onder tredende achterhand ontwikkeld zich geleidelijk tijdens de africhting en vervolmaakt zich bij de verzameling, een proces van minstens 4 jaar.
Het is een einddoel dat bereikt wordt door te beginnen een paard voorwaarts neerwaarts te rijden en vervolgens geleidelijk voorwaarts opwaarts naar een weerstand biedende hand.

Het valt mij op dat er op het moment een aantal "rijkunstige" stromingen relatief populair aan het worden zijn die het eerste deel van de africhting het zg "voorwaarts neerwaarts" overslaan en gemakshalve in het midden beginnen.
Zij beginnen met het paard te leren te buigen in de knieën en met het kantelen van het bekken.
Daarna gaat men vaak tegelijk maar over naar de zwaarste oefeningen van de dressuur de passage en piaffe.
Het resultaat zijn dan paarden die achter omlaag zakken, het bekken kantelen en de achterbenen ritmisch optillen als zijnde een piaffe of zich als een kikker huppend voortbewegen in de passage.
Er is hier geen spoor van een klassieke verzameling deze komt per definitie voort uit het voorwaarts.
Bij een klassieke verzameling drukt het paard de hele massa voorwaarts omhoog vanuit de achterhand (en niet vanuit een gelijkgewicht over de hele massa), een extreem zware oefening die jaren van arbeid vergt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:37

Simpelman schreef:

Dit heb ik niet geschreven

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:41

Zorg voor voldoende controle vanuit de buitenteugel. Zonder die controle (en dus het recht gerichte paard) kun je van alles veranderen aan bespiering, ontspanning, voorwaarts neerwaarts, maar het zal je niet het gewenste effect geven.

Mijn advies is dus meer werken aan het recht gericht zijn van je paard. Niet meer op de hoefslag rijden, maar op de binnenhoefslag, continu contact op buiten om de schouders voor de achterhand te krijgen. Eerst rechtuit, daarna uitbreiden met voltes. Heb je deze controle in alle houdingen, komt de goede galop vanzelf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:46

Simpelman schreef:
Een actief onder tredende achterhand ontwikkeld zich geleidelijk tijdens de africhting en vervolmaakt zich bij de verzameling, een proces van minstens 4 jaar.
Het is een einddoel dat bereikt wordt door te beginnen een paard voorwaarts neerwaarts te rijden en vervolgens geleidelijk voorwaarts opwaarts naar een weerstand biedende hand.

Het valt mij op dat er op het moment een aantal "rijkunstige" stromingen relatief populair aan het worden zijn die het eerste deel van de africhting het zg "voorwaarts neerwaarts" overslaan en gemakshalve in het midden beginnen.
Zij beginnen met het paard te leren te buigen in de knieën en met het kantelen van het bekken.
Daarna gaat men vaak tegelijk maar over naar de zwaarste oefeningen van de dressuur de passage en piaffe.
Het resultaat zijn dan paarden die achter omlaag zakken, het bekken kantelen en de achterbenen ritmisch optillen als zijnde een piaffe of zich als een kikker huppend voortbewegen in de passage.
Er is hier geen spoor van een klassieke verzameling deze komt per definitie voort uit het voorwaarts.
Bij een klassieke verzameling drukt het paard de hele massa voorwaarts omhoog vanuit de achterhand (en niet vanuit een gelijkgewicht over de hele massa), een extreem zware oefening die jaren van arbeid vergt.

Daar kan ik me wel in vinden. Het voorwaarts neerwaarts rijden (of over de rug rijden zoals ik dat dan noem) is bij ieder paard belangrijk, maar nog meer bij Friezen vanwege hun bouw. Maar er is wat mij betreft nog wel een verschil tussen voorwaarts opwaarts en daarbij het zakken van de achterhand of een actief ondertredend achterbeen (wat ik meer "aan elkaar" zou willen noemen. Paard moet wel in verbinding voorwaarts neerwaarts worden gereden, anders krijg je dus idd het in de grond boren verhaal.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:56

Princesj schreef:
Zorg voor voldoende controle vanuit de buitenteugel. Zonder die controle (en dus het recht gerichte paard) kun je van alles veranderen aan bespiering, ontspanning, voorwaarts neerwaarts, maar het zal je niet het gewenste effect geven.

Mijn advies is dus meer werken aan het recht gericht zijn van je paard. Niet meer op de hoefslag rijden, maar op de binnenhoefslag, continu contact op buiten om de schouders voor de achterhand te krijgen. Eerst rechtuit, daarna uitbreiden met voltes. Heb je deze controle in alle houdingen, komt de goede galop vanzelf.

@Princes,

Ik ben het met je eens.
Maar, pas op! Als je dit gaat doen moet je éérst een gehoorzaam, ontspannen paard hebben dat de rug loslaat en daarin voorwaarts gaat op drijvende hulpen.
De hoofd/halshouding van een paard bepaald voor een belangrijk deel zijn psychische staat.
Hals en hoofd laag, geeft ontspanning en nederigheid en vice versa.
Niet in het midden beginnen, eerst voorwaarts en neerwaarts bevestigen en van daar uit verder gaan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:01

Als je paard voorwaarts neerwaarts gaat, maar niet rechtgericht is, dan treedt het binnen achterbeen toch niet onder? Dan is het leuk dat hij z'n hoofd naar beneden doet, maar heeft het geen enkel trainingseffect en zal hij (ondanks dat hij voorwaarts is) als nog op de voorhand lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:14

Dat "controle op de buitenteugel" vind ik ook weer zo'n orun verhaal. Je paard moet gewoon op twee teugels aan elkaar voorwaarts neerwaarts gaan. Buitenteugel gebruik je om de schouder te begrenzen, zodat hij niet in de wending of op de volte uitzwaait. Maar de voorwaarde om over de schouder weg te willen lopen (het achterbeen dat onder wil treden), moet er wel zijn eer je wat te begrenzen hebt. Ik zie zoveel mensen zo sterk op de buitenteugel rijden, dat er van een ondertredend achterbeen geen sprake is (wel van een naar buiten gesteld paard). En dan sla je ook de plank mis.
Ik zie dat met lede ogen aan en mijn dochter heeft er ook nog steeds last van instructie op die manier te hebben gehad (te strenge buitenhand)
Natuurlijk moet je paard "sporen" want anders kan hij ook niet op de juiste manier ondertreden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:22

Als het paard spoort dan zoek je idd weer naar het contact op 2 teugels. Maar de meeste paarden die niet in de juiste galop kunnen aanspringen zijn gewoon scheef. Dan kan hij zich prachtig op twee teugels voorwaarts neerwaarts laten rijden, maar dat gaat hem niet helpen om de juiste galop te kiezen.

Als je een perfect getraind paard pakt ben ik het helemaal met je eens Babootje, maar gezien het verhaal van TS denk ik niet dat dat gaat werken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:26

Princesj schreef:
Als je paard voorwaarts neerwaarts gaat, maar niet rechtgericht is, dan treedt het binnen achterbeen toch niet onder? Dan is het leuk dat hij z'n hoofd naar beneden doet, maar heeft het geen enkel trainingseffect en zal hij (ondanks dat hij voorwaarts is) als nog op de voorhand lopen.

Iedereen begint heden ten dage in het midden.
Hier komen alle rijkunstige problemen uit voort.

Eerst neerwaarts voorwaarts, dit bevestigen, 2/ en en passant voltes mét buiging, stelling naar binnen op de rechte lijn, bevestigen, overgangen stap draf met nagevelijkheid, je bent nu begonnen met het recht richten omdat je de juiste grondbeginselen al hebt gelegd.
Overigens zelfs in de Grand Prix lopen de paarden heden ten dage nog op de voorhand., je ziet nog maar zelden een verzameld paard lopen....

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:13

Ik loop nog wel eens vast op de combinatie van die twee. Eerst probeer ik haar goed voorwaarts te gaan en uiteindelijk zakt ze wel vanzelf maar komt ze erg terug in tempo. Dat moment vind ik lastig: ik vind het enorm fijn dat ze (eindelijk) vanuit haarzelf zakt en wil haar daar ook alles behalve tegen werken. Want wanneer ik haar dan weer naar voren rijd, ben ik dat moment kwijt en loopt ze weer omhoog.
Iemand tips?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:41

Een weerstand biedende hand.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:50

Simpelman, kun je dit onderbouwen? Want je wil voorwaarts neerwaarts -> paard zakt terug in tempo -> been en dat opvangen met weerstand biedende hand. Maar hoe kan dat als je zoveel lengte hebt? Ik kan me dit voorstellen in de oprichting, of bij rond en diep rijden, maar bij voorwaarts neerwaarts ga je hier toch nooit op tijd bijkomen?