Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aerdenhout1 schreef:Achter een ander paard rijden.
jwl schreef:Ook zal ik er bij zetten dat de gene die er opheeft gezeten vandaag voor het eerst los was en hem aan het begin heeft laten lopen zonder verder te plukken aan zijn hoofd wat rondjes heeft gemaakt waarna ze probeerde om hem wat te sturen maar meneer gaat dwars de andere kant op
jwl schreef:Ook zal ik er bij zetten dat de gene die er opheeft gezeten vandaag voor het eerst los was en hem aan het begin heeft laten lopen zonder verder te plukken aan zijn hoofd wat rondjes heeft gemaakt waarna ze probeerde om hem wat te sturen maar meneer gaat dwars de andere kant op
Simpelman schreef:Als je het alleen moet doen:
Zorg dat er rust om je heen is.
Maak dat je paard blijft lopen in welke richting dan ook, alles is goed (beloon veel).
Voor het sturen neem je eerst zijn makkelijke kant, breng je gewicht wat naar die kant maar blijf wel in evenwicht, "kijk" zelf duidelijk in die richting met je ogen en je lijf, doe de binnenteugel duidelijk van de hals af en wat omhoog, nodig er mee uit om deze te volgen, wacht af, heb geduld, beloon de minste koersaanpassing ruim met je stem en stap direct af.
Dit was les 1.
Binnen dit principe ga je door en binnen een paar dagen heb je een pony die zich gaat interesseren in je aanwijzingen en gaat zoeken naar een oplossing.
Verwacht geen 100% resultaat wees tevreden met weinig, veel komt vanzelf.
Verhaaltje:
Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.
Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist Tom een belangrijke vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:
"Always quit at the right moment."
Het advies dat het minst opgevolgd wordt.
jwl schreef:Qua grondwerk zit er wel degelijk een stuur op. Ik ben elke dag met hem in de weer is het met grondwerk longeren of gewoon wat wandelen. Hij is elke dag in handen en hij luisterd perfect maar drammen is zeker een ding wat hij graag doet.
Er zitten stukken tussen dat hij prima loopt maar op een gegevenmoment gaat de knop om en is het klaar
jwl schreef:Teugelhulpen moeten er toch wel degelijk aan geleerd worden lijkt mij. Het is niet dat zijn hoofd ingetrokken word. Lijkt mij dat iemand die paarden inrijd om van te leven toch wel degelijk beter weet. Ik vraag gewoon tips. Niet iedereen die verteld dat het niet goed gebeurt
Beetje vreemd verhaal.