jong paard sturen leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

jong paard sturen leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 22:29

Ponylief is sinds een paar keer onder het zadel en sinds zondag los van de longe. Hulpen en drijven pakt hij snel op en hij heeft los al een drafje en een gallopje gemaakt. Hij gedraagt zich eigenlijk voorbeeldig.
Alleen wanneer hij gestuurd moet worden gaat meneer vechten tegen de aanwijzing.

Dit doet hij zowel met als zonder bit.

Wat is de simpelste manier om de pony bij te brengen dat links links is en rechts rechts?

rebecca1997

Re: jong paard sturen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:33

Er naast lopen- als je naar links ga teugel hulp geven en links zeggen en hetzelfde rechts en dan vaak herhalen, als het goed is snapt die het na een paar dagen, uiterlijk een week.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:29

Dubbelen lijnen in menpositie vin dik zelf een goeie,

Ja en hoe stuur je als je erop zit?
Werk vooral met het openen van je hand en het geven in de buiten teugel, het stuur zit ook in jou zit en niet op het hoofd van het paard, leer het wijken voor druk vanaf de grond , dan kun je ook de indireste teugel hulp gebruiken daarbij, maar neem de tijd en heb geduld, ik zou ook helemaal niet draven en galopperen als er nog gen richting op zit, begin in stap en doe het ook stap voor stap, maar bedenk a.u.b dat het bit geen stuur is, neem ook eens een lesje.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 05:29

Tja, dat is een lastige vraag.. Ik zou bijna zeggen: dat gaat vanzelf.. Dat is natuurlijk niet zo, maar zo lijkt het wel. Vooral sturen met je lichaam, dus 2 handen wat naar links en goed je buiten knie erbij. En geen slangen volte met 4 bogen verwachten, je begint met lange flauwe lijnen. Overigens is sturen in draf meestal makkelijker dan in stap! Als je een beetje vaart hebt gaat het makkelijker. Dan wel eerst (eventueel aan een longe) de overgang stap - draf en andersom goed bevestigen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 05:45

Achter een ander paard rijden.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 05:58

aerdenhout1 schreef:
Achter een ander paard rijden.

Dat lijkt me helemaal onhandig, later als ie het kent en je rijdt in een bak een ander meisje met een pony rijdt er ook, jij ben even lekker aan het stappen terwijl zij langs jou komt gedraafd er is dan een grote kans dat je paard achter dat paard aan gaat lopen want tsja. zo is het hem geleerd.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 06:01

Ik zou juist zeggen, begin met gewichtshulpen... Liefst zoveel mogelijk rechtdoor, flauwe bochten.
Als je goed op je zithulpen rijdt, zijn teugels pas in de tweede plaats het 'stuur'.
Rechterbil zitten, rechterflank bij jezelf lang maken, voor je gevoel om je linker been draaien, en je maakt een bocht. Dat hoeft het paard niet te leren, dat is een kwestie van biomechanica.

Ik val misschien in herhaling, want ik zeg bij dit soort vragen meestal: Haal er toch maar een profi bij, of neem in ieder geval iemand als hulp. Als je het in het begin samen (met het paard) goed leert, hebben jullie daar jaren plezier van.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:13

Als je het alleen moet doen:
Zorg dat er rust om je heen is.
Maak dat je paard blijft lopen in welke richting dan ook, alles is goed (beloon veel).
Voor het sturen neem je eerst zijn makkelijke kant, breng je gewicht wat naar die kant maar blijf wel in evenwicht, "kijk" zelf duidelijk in die richting met je ogen en je lijf, doe de binnenteugel duidelijk van de hals af en wat omhoog, nodig er mee uit om deze te volgen, wacht af, heb geduld, beloon de minste koersaanpassing ruim met je stem en stap direct af.
Dit was les 1.
Binnen dit principe ga je door en binnen een paar dagen heb je een pony die zich gaat interesseren in je aanwijzingen en gaat zoeken naar een oplossing.
Verwacht geen 100% resultaat wees tevreden met weinig, veel komt vanzelf.

Verhaaltje:
Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist Tom een belangrijke vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:
"Always quit at the right moment."
Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:18

Kent het paard überhaupt al wijken voor druk (vanaf de grond)?? Anders is het inderdaad logisch dat hij niet reageert... paard moet eerst geleerd worden wat hij met het bit aanmoet, oefen eerst ernaast met inbuigen (meteen loslaten op het moment dat hij wijkt voor de druk) en daarna met de dubbele lijnen, in menpositie zodat hij de stuur hulpen al kent als je erop stapt. Dan ga je de beenhulpen eraan linken.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:18

bij een westernpaard heb ik het zo gedaan:
aan de longe al beginnen met meesturen in de bochten.
aan de longe eens wat eerder afwenden.

dat kun je dan los ook proberen.

Succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:29

Ik sluit me aan bij klimop en vooral oefenen op dat inbuigen vanaf de grond. Laat hem op teugelvraag zijn hoofd naar de singel brengen. Dat snappen ze vlug genoeg en dan gaat het sturen ineens een pak gemakkelijker.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:02

eerst inderdaad het paard leren buigen voor het bit vanaf de grond. gemakkelijkste is eigenlijk je teugel op lengte nemen, en je hand vastzetten halverwege het zadel zeg maar. Dan neem je de teugel op die lengte dat je gewoon druk hebt (dus niet trekken, geen harde druk, maar nét druk genoeg dat het voor het paard niet prettig is). Moment dat het paard dus zijn hoofd draait, zal alle druk direct weg zijn. (voordeel van je hand vastzetten, is dat als het paard nageeft je hand ook op dezelfde positie blijft, dus paard beloont zichzelf. Als je je hand zwevend houdt heb je het risico dat als het paard nageeft je hand ook achteruit schiet, en ipv een beloning hij een ruk in zijn mond krijgt. en dat wil je niet.
Als hij aan beide kanten netjes inbuigt ben je al een heel stuk ver.

Onder het zadel zal hij dan automatisch dat bit gaan volgen, buitenteugeltje erbij, mooie grote en duidelijke bewegingen maken zonder hard te zijn, et voila.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 09:25

Ik zal er wel bij zeggen dat ik er zelf nog niet op gezeten heb. Ik laat er iemand voor komen uit Delft die paarden inrijd waar ze werkt. Maar ze zij dus tegen mij dat dit wel echt een vechtertje is.
lange lijnen is misschien wel een idee alleen heb ik daar geen ervaring mee

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:28

Ha dit probleem ken ik, paardlief heeft ook geen "servostuur" :D
Ik ga mee met de reeds gegeven tips, duidelijk zijn en ook zodra hij de juiste kant uitgaat de druk terug lossen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 09:32

Ook zal ik er bij zetten dat de gene die er opheeft gezeten vandaag voor het eerst los was en hem aan het begin heeft laten lopen zonder verder te plukken aan zijn hoofd wat rondjes heeft gemaakt waarna ze probeerde om hem wat te sturen maar meneer gaat dwars de andere kant op

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:38

Vind het nog heel erg logisch dat een paard wat nog maar een paar keer los onder het zadel heeft gelopen geen stuur heeft. Dat heeft tijd nodig. Lijkt er wel op dat een paard zadelmak en direct een stuur moet hebben. Geef het beestje de tijd. Paard is geen vechter, je paard begrijpt de hulpen gewoon weg niet. Bovendien moet hij zijn balans nog vinden onder het zadel. Dit is echt niet voor elkaar met een paar keer er op hebben gezeten.

Als wij de eerste keren los zijn met een jong paard, zijn wij nog helemaal niet echt met sturen bezig. Eerst voorwaarst en de hulpen van de benen leren, zonder stem. En dan eerst in stap een beetje gaan sturen. Dat wordt dan geleidelijk steeds verder uitgebouwd. En dat sturen doen we dan heel overdreven met de binnenhand naar binnen, maar geen druk.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:13

jwl schreef:
Ook zal ik er bij zetten dat de gene die er opheeft gezeten vandaag voor het eerst los was en hem aan het begin heeft laten lopen zonder verder te plukken aan zijn hoofd wat rondjes heeft gemaakt waarna ze probeerde om hem wat te sturen maar meneer gaat dwars de andere kant op

Dan is het grondwerk/de basis dus nog niet in orde en is het nog geen tijd om erop te stappen :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:47

jwl schreef:

"Meneer" gaat niet dwars de andere kant op!
Dit is binnen de omstandigheden de voor hem beste oplossing van de problemen die jullie hem verstrekt hebben.
Paarden zijn vriendelijke meegaande wezens.
De problemen zitten hem bij de mensen die er mee omgaan.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:04

Qua grondwerk zit er wel degelijk een stuur op. Ik ben elke dag met hem in de weer is het met grondwerk longeren of gewoon wat wandelen. Hij is elke dag in handen en hij luisterd perfect maar drammen is zeker een ding wat hij graag doet.
Er zitten stukken tussen dat hij prima loopt maar op een gegevenmoment gaat de knop om en is het klaar

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:36

Inderdaat je hebt groot gelijk hoor "Simpelman"
Horsemanship op zijn best.
The good old Tom Dorance.

Simpelman schreef:
Als je het alleen moet doen:
Zorg dat er rust om je heen is.
Maak dat je paard blijft lopen in welke richting dan ook, alles is goed (beloon veel).
Voor het sturen neem je eerst zijn makkelijke kant, breng je gewicht wat naar die kant maar blijf wel in evenwicht, "kijk" zelf duidelijk in die richting met je ogen en je lijf, doe de binnenteugel duidelijk van de hals af en wat omhoog, nodig er mee uit om deze te volgen, wacht af, heb geduld, beloon de minste koersaanpassing ruim met je stem en stap direct af.
Dit was les 1.
Binnen dit principe ga je door en binnen een paar dagen heb je een pony die zich gaat interesseren in je aanwijzingen en gaat zoeken naar een oplossing.
Verwacht geen 100% resultaat wees tevreden met weinig, veel komt vanzelf.

Verhaaltje:
Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist Tom een belangrijke vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:
"Always quit at the right moment."
Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:40

Als zoals jij het hier zegt de knop om gaat dan is het dus nog lang niet klaar.
Zoek idd de fout niet bij het paard maar de fout is gewoon onbegrip, het paard weet er geen weg mee, en jij al helemaal niet , dat is het grootste probleem.

jwl schreef:
Qua grondwerk zit er wel degelijk een stuur op. Ik ben elke dag met hem in de weer is het met grondwerk longeren of gewoon wat wandelen. Hij is elke dag in handen en hij luisterd perfect maar drammen is zeker een ding wat hij graag doet.
Er zitten stukken tussen dat hij prima loopt maar op een gegevenmoment gaat de knop om en is het klaar

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:49

Teugels? Bit?? Sturen doe je met je gewicht en benen! Niet met de teugels. De teugels gebruik je om de bocht mooi af te werken, zoals stelling en buiging. Komt later pas in de africhting.

Beginnen met flauwe bochten, enkel op gewichts- en beenhulpen. Krijg je reactie, dan meteen belonen dmv druk weghalen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 22:17

Teugelhulpen moeten er toch wel degelijk aan geleerd worden lijkt mij. Het is niet dat zijn hoofd ingetrokken word. Lijkt mij dat iemand die paarden inrijd om van te leven toch wel degelijk beter weet. Ik vraag gewoon tips. Niet iedereen die verteld dat het niet goed gebeurt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:04

jwl schreef:
Teugelhulpen moeten er toch wel degelijk aan geleerd worden lijkt mij. Het is niet dat zijn hoofd ingetrokken word. Lijkt mij dat iemand die paarden inrijd om van te leven toch wel degelijk beter weet. Ik vraag gewoon tips. Niet iedereen die verteld dat het niet goed gebeurt

Typisch. Niet zo naief zijn. Het zegt niets hoe veel ervaring iemand al heeft maar HOE. Sta wat meer open, bekijk alles eens kritisch, komt het paard ten goede. Verder trek ik mij terug, waarom tips nodig als de inrijder het toch wel beter weet? Hulpeloos.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:20

Als diegene die je paard inrijdt je paard een vechter noemt omdat ie de andere kant op gaat en dus het sturen nog niet snapt, ga ik er eerlijk gezegd inderdaad van uit dat diegene er geen verstand van heeft.

Daarnaast vraag ik mij af hoe je kt het met bit en zonder bit doet als ie nu nog maar 1 keer los is geweest :? Beetje vreemd verhaal.

Als hij aan de hand aan het halster het gegeven wijken voor druk kent, dan zal hij, als je het hem duidelijk uitlegt, ook onder het zadel snappen.

Desnoods koppel je er een commando aan vast.

Je krijgt hier genoeg goede tips, die een stuk effectiever zijn dan het paard een vechtertje noemen omdat hij niet begrepen wordt en hij het niet snapt.