LoveUggs schreef:Ayasha, niet als jij zelf goed kan ontspannen. Dan zit je al een stuk beter. En zodra jij ontspant, kan je paard onstpannen. Daarom is het ook zo belangrijk dat je eerst goed je paard los rijd.
Slvna, dat kan ik begrijpen, maar voor zowel een licht, als zwaarder iemand, is het net zo belangrijk te ontspannen, en mee te gaan in de beweging van het paard. En zowel een licht als zwaarder iemand moet dit leren, het gevoel krijgen. En op het ene paard gaat dit makkelijker dan een ander paard. Goed leren doorzitten kan bijvoorbeeld heel goed op een fjord. Die hebben vaak een vlakkere 'zit' en hobbelt niet zo, heb jij moeite met ontspannen kan je op bijvoorbeeld een fjord heel fijn leren doorzitten. Een draver hobbelt wat dat betreft veel meer, gooit veel meer op, en heeft een andere gang in draf dan een 'gewoon' paard. Ik kan prima doorzitten, maar op mijn verzorgpaard heb ik er nog altijd wat moeite mee. Eerst goed losrijden, en vervolgens gaan zitten en terug laten komen in tempo. Vanaf daar naar mijn hand toe rijden, dus heel duidelijk aangeven dat je wilt dat hij blijft lopen, maar ook heel duidelijk opvangen van voor. Verder ga ik wat achterover zitten, en door dit alles komt mijn paard wat meer op achter, en in dit rustige draftempo kan ik rustig zitten. Pas daarna kan ik fijn ontspannen op hem. Daarom heb ik gewoon een tijdje het zadel eraf gelaten, en hem zonder zadel in alle gangen rond gereden. Zo kon ik elke pas voelen, het ritme leren, en leren hoe ik op hem moest zitten om niet te stuiteren. Nu gaat dit alles heel goed, maar heb er wel echt de tijd voor genomen op echt goed op hem te kunnen zitten.
Dit terwijl ik er met een 'normaal' paard (dus geen gangenpaard) nooit moeite mee heb.
Al ben je zo ontspannen als een levenloos touwtje. Als hij op spant ga je bonken waardoor ie zijn rug nog meer hol trekt en op spant. Maar goed. Wat jij wil.