Goed kunnen doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yoshii

Goed kunnen doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 20:27

Ik heb gister gereden op m'n verzorgpaardje, een draver.
En de eigenaar heeft me gister zitles gegeven aan de longe, dus ik moest van haar zonder beugels draven.
En ik zal je zeggen, het zat echt vreselijk :')
Ze zei dat ik me zwaar moest maken, benen lang laten en ontspannen.
Als ik me zwaar zou maken zou hij vanzelf nagevelijk gaan lopen.
Maar wat ik ook doe het lukt me niet om me 'zwaar' te maken, ben ook nogal licht en ze zei dat het daar ook deels aan ligt.
Dus ik vroeg me af, hoe maken jullie jezelf zwaar en blijf je goed doorzitten?

Levidepevi

Re: Goed kunnen doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:28

Je moet dan ''heel iets'' achterover zitten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:10

Yoshii schreef:
En de eigenaar heeft me gister zitles gegeven aan de longe, dus ik moest van haar zonder beugels draven.

...nou, van "vreselijk zitten" ga je vaak niet beter rijden.
Yoshii schreef:
Ze zei dat ik me zwaar moest maken, benen lang laten en ontspannen.

Je kunt stommere dingen zeggen, maar dit is het begin.
"Maak je zwaar" is beeldspraak, het is het tegenovergestelde van jezelf met je gespannen spieren uit het zadel tillen.
Wat kan helpen: goed balanceren met je bovenlichaam precies boven je zitbeentjes. (in de boeken van Sally Swift over centered riding staan hier hele goed dingen over.)
Yoshii schreef:
Als ik me zwaar zou maken zou hij vanzelf nagevelijk gaan lopen.
Vaak is dat zo: jij ontspant en daardoor ontspant het dier ook. (Moet je nagaan, hoeveel mensen met gespanne lijdven aan die teugles trekken "want hij moet nageven!!")
Yoshii schreef:
Maar wat ik ook doe het lukt me niet om me 'zwaar' te maken, ben ook nogal licht en ze zei dat het daar ook deels aan ligt.
Hier snapt ze het dus zelf niet.
Yoshii schreef:
En wat velen vergeten: je hebt als mens buikspieren nodig, om goed door te kunnen zitten.
De spieren die het belangrijkste zijn, heten officieel "transversus abdominis". In pilates (een aanrader) heet het ding de TA, bij mij op yoga heet het ding 'je bikinispier': hij loopt dwars (transvers) over je buik, pal boven je broekje.
Wat je concreet moet zien te doen: doe tijdens het rijden, en vooral als dingen qua doorzitten en ontspannen moeilijk worden je navel (en ietsje lager, tot pal aan je overbroek) naar binnen.
Daardoor kantelt je bekken.
Hou de rest van je bovenlichaam kaarsrecht boven je zitbotjes, balanceer, ontspan je nek (je kin zakt als het ware naar je borst, overdreven gesteld) en verder ontspan je totaal.
Enne: dit kun je ook gewoon op een stoel, fiets enzo oefenen, het is even de slag te pakken krijgen. Heb je het door, dan zit het heerlijk.

Heb je dit verhaal een klein beetje door, kun je op you tube kijken naar Heather Moffet (de rij instructrice met de machines).

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:35

Belangrijk is dat je niet gaat klemmen met je boven-benen laat je benen ontspannen afhangen, met je voeten in de stijgbeugels moet je het gevoel hebben dat je in goed evenwicht op de grond staat, en vooral je ademhaling niet vergeten ! Als je spanning in je lijf krijgt houdt je vaak je adem vast dus vergeet niet uit te ademen :) en inderdaad de buikspiertjes aan het werk zetten (geld voor beide natuurlijk *D ) en kijken waar je naar toe rijdt, niet naar beneden naar je paard kijken !

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:39

Rij zelf ook een draver en deze lanceert mij in draf en galop af en toe ook een centimeter of 20, soms 30 gewoon omdat ik als lichtgewicht eerder en makkelijker omhoog kom dan een zwaarder persoon, dit betekend niet dat ik niet netjes kan doorzitten en mijzelf 'zwaar' kan maken.

Verder geen tips, sorry.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:43

Doorzitten is iets wat je echt moet leren. En op een ruim dravende draver is het nog een grotere uitdaging!
Dus het is helemaal niet gek dat het nog niet goed gaat.

Zorg er wel voor dat het paard lekker los is gereden. En ook dat je het paard dressuurmatig wat bij elkaar gereden hebt.
Pas als een paard z'n rug kan ontspannen, kan een ruiter lekker zitten.
Wat betreft jou lichaam. Zorg dat je zo ontspannen mogelijk zit en meebeweegt met de gang van het paard.
Je bekken moet je zo los mogelijk houden.
Maak je niet druk als het niet gelijk lukt. Oefening baart kunst.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:10

Dravers zetten van nature de rug vast en brengen hun hals omhoog omdat ze zo beter kunnen trekken, voor hen is dit een noodzaak.
Dit is precies het tegenovergestelde van dat wat we willen als we een paard rijden.
Het vastzetten is het eerste probleem dat je moet proberen op te lossen.
Je kunt dit bereiken door het doorzitten heeeeelemaal te vergeten, probeer zelf in evenwicht te blijven en je paard zo min mogelijk te hinderen.
Zoek lichtheid in jezelf, rijdt licht.
Probeer dan je paard ertoe te brengen om de hals te strekken, zo laag en lang mogelijk, maar zonder te forceren.
Draaf heel rustig en zoek naar ontspanning een lange vallende hals en vertrouwen, hard draven nooit meer doen, dat kan hij al.
Beloon uitbundig als je een goede reactie krijgt en stap direct af!
Morgen weer verder.
Always quit at the right moment.

Bevestig op deze manier een voor hem andere manier van zich bewegen.
Na één of twee weken zit dit er goed in, begin dan rustig met normale beginners oefeningen, overgangen draf stap evv, voltes links en rechts.
Blijft hij ontspannen en lang begin dan RUSTIG steeds meer voorwaarts te drijven zonder te versnellen. (voorwaarts is langere passen maken, niet snellere, de tact moet gelijk blijven)
Doe dit een paar maanden, als je paard ontspannen blijft kun je verder gaan met de africhting.
Overhaast niets, de langzame starters zijn het eerst bij de eindstreep.
Wees tevreden met weinig, het wordt vanzelf steeds beter.

Doorzitten komt later als vanzelf.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:11

Zie ook:

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:33

TS, een draver zit ook niet makkelijk. Het hobbelt behoorlijk, en is nou niet echt een 'geschikt' paard om goed op te leren doorzitten. Geschikt tussen ' ' omdat ieder paard in principe natuurlijk geschikt is om op door te zitten, maar dan moet je het eenmaal door hebben.

Ik rijd ook een draver bij. En ik kan wél goed doorzitten, over het algemeen dan :+ Want op hem is het soms ook nog een drama. Wat ik heb gedaan: Zadel eraf, zonder zadel erop, halstertouw om de nek (als soort neckrope), en rijden. Elke keer als ik mijn evenwicht verloor, kon ik mij aan het halstertouw terug op zijn rug houden, en hoefde ik niet aan zijn mond te zitten. Iedere keer weer opnieuw, een tempo vinden waarin ik kon zitten. Je hebt zonder zadel namelijk minder kans te gaan klemmen. Op een zadel heb je meer grip, kan je je knieen vast gaan zetten, waardoor je hakken omhoog komen, en je je been, en bilspieren aanspant. Vanzelf ontspannen je buikspieren en daar ga je stuiteren. Zonder zadel gaat dat niet. Zet jij je knieen daar vast, glij je van je paard. Trek je je hakken op? Ga je stuiteren en verlies je je evenwicht. Daar kan je leren je echt lang en 'zwaar' te maken. Het gaat namelijk niet om zwaar maken, het gaat om ontspannen, en je lichaam lang maken. Ga tijdens het doorzitten eens na; hoe heb ik mijn voeten/ hakken? Hoe heb ik mijn benen? Zijn die gespannen of ontspannen? Zelfde geld voor je buikspieren.
Je kan het ook aan de longeerlijn doen uiteraard. Maar wel in jouw tempo. Gaat dit goed, probeer het dan eens met zadel. En dan eerst eens zonder beugels, zodat je daar niet op kan 'steunen'. Geen spanning in je benen, want ook zodra je die op trekt, ga je stuiteren, span je de verkeerde spieren aan. Rustig tempo, en dan moet het lukken.

unihvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:12

paard moet eerst goed verzamelen alvorens je goed kunt doorzitten probeer ook eens een keer aan longe zonder beugels ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:20

unihvj, goed verzameld laten lopen komt pas voor in de hogere dressuur. Dan heb ik het over correcte verzameling. TS moet gewoon even het gevoel krijgen hoe ze goed en lekker kan zitten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:24

Je snapt toch wel zat ze bedoeld dat het paard gewoon verzameld moet lopen, een standaard verzameling, een arbeidsdraf en toch alle spieren gebruiken (rug, billen...) :+

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:39

Aahh , die fiets! Ik dacht aan echte verzameling :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:49

Citaat:
6.Verzameling: het gewicht dat het paard op zijn achterhand draagt. Door het snel leren optillen van zijn achterbeen en het onder de massa te brengen gaat het paard zijn gewicht meer op zijn achterhand dragen, de graad van de verzameling hangt af van de scholing van het paard en de graad van africhting (simpel gezegd: zijn gewicht in meer of mindere mate op de achterhand dragen).

Je kunt dus ook in de B verzamelen, zelfs zonder wedstrijdervaring, gewoon meer gewicht op de achterhand. En op dát moment is een paard fijn door te zitten (rug omhoog, gangen meer in de zelfde richting, geen gestuiter)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:54

Klopt! Ik weet wat verzameling is :=
Maar naar mijn idee hebben TS, als eigenaar daar nog niet aan gedacht.
Zal me niks verbazen als de eigenaar van dit paard amper zou weten hoe dit moet, als ik de dingen lees die TS schrijft. Daarvoor moet je wél goed weten WAT je moet doen, en HOE je dit moet doen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:02

Nah ik zie haar niks vreemd zeggen, als ik niet goed op mijn paard zit krijg ik haar ook niet aan het verzamelen, niet nageeflijk, dus moet ik toch eerst goed zitten voor het tempo minderen, verzamelen ... Of dit nu lichtrijdend of doorzittend gebeurd.

Heb altijd geleerd dat de ruiter eerst 100% (zo goed als) correct moet zitten vóór je aan het paard gaat beginnen, heb een vriendin van mij in de zitles ook altijd geleerd het paard te laten (gebeurde vaak aan de longe) en zelf puur concentreren op het meegaan in de beweging, recht zitten, niet tegenwerken om vervolgens het paard op te pakken en aan het werk te zetten, andersom lukte het dan ook nooit om het paard zijn lichaam correct te laten gebruiken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:12

Yoshii schreef:
Ze zei dat ik me zwaar moest maken, benen lang laten en ontspannen. Klopt, als je dit goed uitlegt.
Als ik me zwaar zou maken zou hij vanzelf nagevelijk gaan lopen. Klopt, als je ontspannen kan zitten ipv stuiteren.
Maar wat ik ook doe het lukt me niet om me 'zwaar' te maken, ben ook nogal licht en ze zei dat het daar ook deels aan ligt. Klopt niet, is grote onzin. Het gaat erom in hoeverre jij mee kan gaan in de beweging van het paard.

Even dikgedrukte stukjes in gezet met wat commentaar.

xSlvna schreef:
Nah ik zie haar niks vreemd zeggen, als ik niet goed op mijn paard zit krijg ik haar ook niet aan het verzamelen, niet nageeflijk, dus moet ik toch eerst goed zitten voor het tempo minderen, verzamelen ... Of dit nu lichtrijdend of doorzittend gebeurd.

Heb altijd geleerd dat de ruiter eerst 100% (zo goed als) correct moet zitten vóór je aan het paard gaat beginnen, heb een vriendin van mij in de zitles ook altijd geleerd het paard te laten (gebeurde vaak aan de longe) en zelf puur concentreren op het meegaan in de beweging, recht zitten, niet tegenwerken om vervolgens het paard op te pakken en aan het werk te zetten, andersom lukte het dan ook nooit om het paard zijn lichaam correct te laten gebruiken.

Je moet eerst zelf KUNNEN en DURVEN ontspannen. Lukt dit niet, zou je NOOIT lekker kunnen zitten. En tuurlijk, zodra het paard meer gaat verzamelen, en de rug meer ontspant, ga je uiteraard lekkerder zitten, maar dit bereik je pas zodra jij zelf weet te ontspannen. En dit bereik je pas, zodra jij weet HOE je je paard verzameld kan laten lopen. Weet je dit niet, zou je nooit de correcte verzameling krijgen van je paard..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:13

Goed doorzitten kan pas als het paard goed loopt. Wanneer het de rug ontspant dus.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:16

Daar zit wat in, maar ook met dat licht zijn klopt wel. Ik weet een kilo of 47, en merk dat ik veel gemakkelijker gelanceerd worden als ik me een halve tel niet ontspan terwijl sommige 'dikkertjes' nog niet uit het zadel komen al hadden ze het graag. Als je weinig weegt is de kracht van het paard (die de ruiter omhoog helpt) in verhouding veel groter dan de kracht die jou naar beneden helpt, waardoor je echt verplicht bent te ontspannen en mee te gaan in de beweging. Als je het nog aan het leren bent, kan dat best eerder 'fout' gaan bij een lichtgewicht dan bij een zwaarder iemand.

Ayasha, onzin. Goed rijden -> goed lopen, niet andersom.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:17

Een paard dat met een rug zo gespannen als een plank loopt, kan en moet je ook niet op willen, doorzitten. Dan ga je of klemmen, of bonken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:43

Ayasha, niet als jij zelf goed kan ontspannen. Dan zit je al een stuk beter. En zodra jij ontspant, kan je paard onstpannen. Daarom is het ook zo belangrijk dat je eerst goed je paard los rijd.

Slvna, dat kan ik begrijpen, maar voor zowel een licht, als zwaarder iemand, is het net zo belangrijk te ontspannen, en mee te gaan in de beweging van het paard. En zowel een licht als zwaarder iemand moet dit leren, het gevoel krijgen. En op het ene paard gaat dit makkelijker dan een ander paard. Goed leren doorzitten kan bijvoorbeeld heel goed op een fjord. Die hebben vaak een vlakkere 'zit' en hobbelt niet zo, heb jij moeite met ontspannen kan je op bijvoorbeeld een fjord heel fijn leren doorzitten. Een draver hobbelt wat dat betreft veel meer, gooit veel meer op, en heeft een andere gang in draf dan een 'gewoon' paard. Ik kan prima doorzitten, maar op mijn verzorgpaard heb ik er nog altijd wat moeite mee. Eerst goed losrijden, en vervolgens gaan zitten en terug laten komen in tempo. Vanaf daar naar mijn hand toe rijden, dus heel duidelijk aangeven dat je wilt dat hij blijft lopen, maar ook heel duidelijk opvangen van voor. Verder ga ik wat achterover zitten, en door dit alles komt mijn paard wat meer op achter, en in dit rustige draftempo kan ik rustig zitten. Pas daarna kan ik fijn ontspannen op hem. Daarom heb ik gewoon een tijdje het zadel eraf gelaten, en hem zonder zadel in alle gangen rond gereden. Zo kon ik elke pas voelen, het ritme leren, en leren hoe ik op hem moest zitten om niet te stuiteren. Nu gaat dit alles heel goed, maar heb er wel echt de tijd voor genomen op echt goed op hem te kunnen zitten.
Dit terwijl ik er met een 'normaal' paard (dus geen gangenpaard) nooit moeite mee heb.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:50

Heb hier zelf ook een draver onder mijn bips, nu 4 jaar, wat een wereld van verschil tegenover de KWPN'ers, koudbloeden, volbloeden en weet ik het wat ik gereden heb, maar het heeft me wel geleerd overal op te kunnen zitten, grote passen, kleine passen, stuiteren bokken steigeren springen en noem maar op.
Dat je als lichtgewicht en zwaarder iemand moet meegaan snap ik, maar als je als zwaarder iemand slecht meezit stuiter je vaak minder als dat je met 40, 50 kilo slecht meezit, dat bedoelde ik :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:51

LoveUggs schreef:
Ayasha, niet als jij zelf goed kan ontspannen. Dan zit je al een stuk beter. En zodra jij ontspant, kan je paard onstpannen. Daarom is het ook zo belangrijk dat je eerst goed je paard los rijd.

Slvna, dat kan ik begrijpen, maar voor zowel een licht, als zwaarder iemand, is het net zo belangrijk te ontspannen, en mee te gaan in de beweging van het paard. En zowel een licht als zwaarder iemand moet dit leren, het gevoel krijgen. En op het ene paard gaat dit makkelijker dan een ander paard. Goed leren doorzitten kan bijvoorbeeld heel goed op een fjord. Die hebben vaak een vlakkere 'zit' en hobbelt niet zo, heb jij moeite met ontspannen kan je op bijvoorbeeld een fjord heel fijn leren doorzitten. Een draver hobbelt wat dat betreft veel meer, gooit veel meer op, en heeft een andere gang in draf dan een 'gewoon' paard. Ik kan prima doorzitten, maar op mijn verzorgpaard heb ik er nog altijd wat moeite mee. Eerst goed losrijden, en vervolgens gaan zitten en terug laten komen in tempo. Vanaf daar naar mijn hand toe rijden, dus heel duidelijk aangeven dat je wilt dat hij blijft lopen, maar ook heel duidelijk opvangen van voor. Verder ga ik wat achterover zitten, en door dit alles komt mijn paard wat meer op achter, en in dit rustige draftempo kan ik rustig zitten. Pas daarna kan ik fijn ontspannen op hem. Daarom heb ik gewoon een tijdje het zadel eraf gelaten, en hem zonder zadel in alle gangen rond gereden. Zo kon ik elke pas voelen, het ritme leren, en leren hoe ik op hem moest zitten om niet te stuiteren. Nu gaat dit alles heel goed, maar heb er wel echt de tijd voor genomen op echt goed op hem te kunnen zitten.
Dit terwijl ik er met een 'normaal' paard (dus geen gangenpaard) nooit moeite mee heb.

Al ben je zo ontspannen als een levenloos touwtje. Als hij op spant ga je bonken waardoor ie zijn rug nog meer hol trekt en op spant. Maar goed. Wat jij wil.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:54

Dat snappen wij twee (loveUggs en ik) niet met onze dravers. Heb alle problemen al achter de rug, hoofd opgooien en doorlopen (rug strak, spanning van top tot teen) was niks, als dat niet ontspannen door te zitten was had ik nu chronisch blauwe billen of bovenbenen als Popeye.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:58

Dat je kan blijven zitten betekent niet dat het aangenaam is voor het paard/dat je góed/fijn door zit. Dat betekent gewoon dat je blijft zitten. Maar dat verschil ken je misschien ook pas wanneer je eens hebt door gezeten op een paard dat daadwerkelijk de rug zo ontspant dat het geen enkele moeite kost om te zitten. :) Maar het is me de discussie eigenlijk niet waard dus. :)