Paard maakt huppeltje in draf, wat aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PrimaDonna_

Paard maakt huppeltje in draf, wat aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 17:24

Hoi Bokkers,

Sinds 2 maandjes ben ik weer wat intensiever gaan rijden met mijn nieuwe verzorgpaard.
Hij is in deze 2 maanden erg vooruit gegaan, vooral in het ontspannen in zijn lichaam.
Het viel mij nu al 2x keer op bij het uitdraven dat hij op de rechter voorhand in draf een soort huppeltje maakt, het lijkt dan alsof hij kreupel loopt.
Als ik hem dan wat aanspoor om hem wat te laten verruimen gaat hij het nog meer doen.

Ik vraag mij af, zijn er hier mensen waarvan hun paard dit ook doet en wat kan het zijn?
Hij doet het dus altijd op de rechterhand!

(heb helaas geen filmpje, geeft een veel duidelijker beeld :o )
Laatst bijgewerkt door PrimaDonna_ op 01-06-13 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

WhiteLogness

Re: Paard maakt huppeltje in draf, wat aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:26

rechter voor hand ? Misschien zit zijn velletje dan steeds bij het aansingelen tussen de singel dan moet je even aan het voor been trekken.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:27

Misschien even fysio/osteopaat ed. bij halen?
Wie weet zit er wel iets vast in het lichaam :)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:28

Zit het in de voor of in de achterhand? *edit* zie in je post dat het op de voorhand is.
Doet hij het ook bij longeren / loslopen?
Let bij vrijlopen eens op de achterhand, maakt hij met beide achterbenen bij rechtdoor gaan een even grote pas?
Mijn paard liet dit zien door vastzitten/scheef zijn in de SI gewrichten.
Maar het kan ook komen door bijvoorbeeld scheef zijn van zadel, ruiter, of het paard zelf.
Hoe is de bespiering op de rug vlak achter de schoft? Gelijk of is de ene kan 'holler' dan de andere kant?
Het kan eigenlijk aan van alles liggen.
Laatst bijgewerkt door Alet op 01-06-13 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:29

of is het gewoon teugelkreupelheid? doet ie het ook aan longe of vrij in de weide?

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 17:32

Hij doet het op de voorhand (heb het aangepast in mijn OP)
Aan de longe of vrij in de weide doet hij dit niet.

Als ik hem een lange teugel geef blijft hij ook nagefelijk lopen, hij strekt zijn hals wel iets maar niet veel.
Ik zal eens wat over teugelkreuplheid opzoeken, weet hier namelijk helemaal niks over!

Kan het ook te maken hebben met misschien wat last hebben van spieren aan die kant?
Hij word namelijke sinds 2 weken pas weer wat intensiever gereden in een rijbak, voorheen in het land ivm nog geen rijbak tot beschikking.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:36

Het kan zijn dat hij nu hij moet buigen een scheefheid laat zien die bij rechtuit gaan niet opvalt.
Kijk ook zijn rug en het zadel even na.
En hoe recht zit je zelf?

raichalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:39

ben het indd met alet eents

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 17:40

Het is dus een beetje ingewikkeld rond zijn zadel, omdat het niet mijn eigen paard is kan ik niet zomaar iets aan zijn zadel laten doen. Het zadel wat op hem ligt is volgens zijn eigenaresse ook niet top maar omdat zij financieel niet breed zit ivm prive kan zijn niet even een nieuw zadel aanschaffen. Zal morgen eens even kijken hoe hij ligt.
Mijn houding zal hem vast ook wel belemmeren, na 4 jaar lang rijden op 1 paard en dan ineens op een grote KWPN'er is wel even wennen voor mij.

Ik ga eens even goed kijken en voelen aan zijn rug en anders even overleggen over eventueel een osteopaat.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:43

Als het een zadel van leer is (dus geen kunststof zadel met bv cair systeem), dan kun je met opvullen al een heel eind komen. Die kosten zijn rond de 60 euro. Altijd goedkoper dan een nieuw zadel.
Bij stijfheid op één kant wil lange stukken rechtuit rijden en lichtrijden op de stijve kant wel eens helpen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 18:42

Ik rij al veel rechte stukken en verder veel voltes en overgangen, hier ga ik gewoon mee verder en kijken of zijn eigenaresse iets ziet wat niet klopt.

Thnx!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:52

Houd jij een van je handen er teveel bij? In een ander topic met hetzelfde probleem bleek dat het te zijn.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 19:13

@C_arola: Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, zal daar eens op letten als ik weer ga rijden ;)!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 19:45

Ja soms zelfs te :p

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:48

Dan kan het zijn dat je jouw hand teveel vast zet, vooral omdat hij het alleen op de rechterhand doet.
Medische dingen uitgezonderd.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:54

Mijn paard heeft iets vergelijkbaars gehad. Die deed het continu en dan alleen met aandraven. Dan een hupje en verder niet. Op gegeven moment werd hij na een tijdje rijden onregelmatig. Door een hele molen gehaald. Zelfs nog prednisolon moeten geven en zo rijtechnisch oplossen want hij zou een overbelaste bicepsspier hebben. Uiteindelijk kwam er niks uit en zij de DA mij niet meer te kunnen helpen. Ik zou alleen nog kunnen proberen hem helemaal te laten kraken en dergelijke. Bleek dat hij rechtsachter bij zijn lendenen vast te zitten. Hij is toen wel over heel zijn lichaam behandeld maar was alleen rechts bij zijn lendenen nodig. Was toen helemaal weg en komt alleen nog af en toe terug als er andere op hem rijden.
Dit heeft meer met zijn eenkennigheid te maken hoor. Dan gaat hij zijn grote logge lichaam vastzetten en dan krijgt hij nog een keer een hupsje tussen.
Zou best eens uit de rug kunnen komen als ik het zo lees.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 09:45

Vanmiddag ga ik weer rijden, ga eens even letten op mijn eigen houding. Kan zijn dat dit hem ook belemmerd.
Ook let ik erop hoe ik mijn benen houd op het moment dat hij het huppeltje maakt.
Ik houdt jullie op de hoogte!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 15:11

Nou net terug van het rijden!
En hij deed vandaag helemaal niks raars.. dus ik houd het gewoon even in de gaten :)

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:21

Mijn pony deed dit ook en die had zijn vel tussen de singel dus heb een spring singel met zo'n ronde voorkant en voor dat ik ga rijden doe ik voorzichtig even het voorbeen pakken en naar voren strekken bij mij is het gestopt

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 17:50

Zoals ik eerder had vermeld is het niks met de singel, deze zit gewoon goed, controleer ik altijd voor dat ik ga rijden ;)

brandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:32

Je paard laat zijn rug dan niet los tijdens het aandraven. Probeer hem in stap je hand mee te laten nemen naar voren, beneden en als je dan fijne nageeflijkheid en vooral een fijne aanleuning hebt voorzichtig proberen aan te draven zodat hij zich blijf rekken in de bovenlijn. Heel veel van dit soort zuivere overgangen rijden om hem te stimuleren over de rug aan te draven. Iedere goede instructeur kan hier met je mee aan de slag. Succes. Er hoeft echt geen probleem te zijn hoor!! Dit is iets wat heel veel voorkomt en rijtechnisch meestal goed op te lossen is.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:45

Tikt hij zichzelf niet aan?

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 11:10

@Brandus; het is niet bij het aandraven maar na het rijden, als ik hem dus laat uitdraven. Met instappen en aanadraven doe ik precies wat jij omschrijft
Maar gisteren deed hij het helwmaal niet meer..
Heb geen les, dus instructeur kan er niets aan doen :p
Toch bedankt voor je tip, kan inderdaad zijn dat ik mvhem dan toch nog iets teveel bij mij houd.

@LoveUggs; Nee, anders zou ik zijn peeskappen wel horen tikken ;)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:20

Het lijkt erop dat je paard op de voorhand valt met aandraven.hierdoor maakt hij dit hiphop.probeer hem van voren op te vangen voordat je aandraaft.omdat het niet altijd gebeurd is het denk ik niks ernstigs.