bij een val blijven liggen of meteen opstaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smileyy

bij een val blijven liggen of meteen opstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 10:46

allereerst mijn excuses als het topic hier verkeerd staat :o

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaringen hebben met het vallen van hun paard en of ze dan misschien nog wel door hun paard zijn getrapt als schrikreactie van het paard, doordat er iemand achter hem ligt.

Eigenlijk is ook de vraag van, als je valt moet je dan eerst rustig blijven liggen totdat het paard weg is of moet je gelijk opstaan.

Als je ervaringen hebt of als je er een mening over hebt, ik hoor het graag :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:55

Dat ligt er maar net aan. In de ene situatie kan je beter meteen opstaan, andere situatie zal het veiliger zijn om even te blijven liggen.
Als je achter het paard valt en je blijft liggen en het paard trapt laag.... Of je staat op en het paard trapt hoog....

Er is niks zinnigs over te zeggen. Elke situatie is weer anders.

Mijati

Re: bij een val blijven liggen of meteen opstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:05

Afhankelijk van hoe je valt. Tijdens de val kun je al proberen om van je paard vandaan te vallen en je rond maken (zodat je doorrolt). Als je direct pijn in je nek of rug voelt, altijd blijven liggen.
Je paard red zich ook best even zonder jouw begeleiding, die zoekt wel een pluk gras of hooi op.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:22

Ik denk dat je dat wel merkt als je zelf valt.
Als je op je rug op de grond ligt en je kunt een beetje om je heen kijken, zou ik wel wachten tot je paard weg is voor je opstaat.
Ben ook wel eens onder mijn paard gevallen, hij viel op mij zeg maar, en dan moet je wel blijven liggen :P

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:18

ED --> RT-P

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:21

ligt er echt aan hoe je valt.. meestal kan ik meteen opstaan en is er niks aan de hand, maar ik ben onlangs mét pony gevallen, ik kwam plat op mijn buik terecht en ponylief viel naast me en rolde iets door over mij heen, dus ik kon niet anders dan liggen blijven :=
toen Twitter terug rolde en ik weer kon bewegen ben ik meteen opgestaan en rond gaan lopen, kwam er pas na een minuut of 5 achter dat mijn sleutelbeen gebroken was.. :+

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:24

toen ik viel stond ik op en wou ik er weer op stappen maar ging niet in ziekenhuis bleek linker knie en rechter enkel te zijn gebroken ookal heb ik nog 3 uren op enkel rond gehobbeld haha

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:25

Ik ben in augustus achterover geklapt met een paard en heb het paard vol boven op me gekregen, ik had dus geen tijd om weg te rollen. Paard rolde op zijn zij, stond op en rende toen het terrein op. Heb puur mazzel gehad dat mijn voeten niet in de beugels zijn blijven zitten. Ik ben blijven liggen, mijn rij laarzen werden direct uitgedaan door degene die er bij was, omdat mijn benen tintelden en ik deed mijn rijbroek los omdat ik geen lucht kon krijgen. Verder ben ik dood stil blijven liggen tot ik geplankt werd afgevoerd naar het ziekenhuis, waar na een dag onderzoeken, foto's en scans bleek dat ik op drie plekken mijn rug had gebroken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:27

Ik blijf meestal even liggen, maar steek wel een duimpje op als er anderen bij zijn zodat ze niet denken dat het niet goed gaat :)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:28

Ligt er aan het moment, van het zomer ben ik op het beton gevallen.. Had ontzettend veel pijn, maar pony ging ervandoor en had geen omheining dus moest er wel achteraan. Dus gelijk opgestaan. Toen ik in de bak tegen een paal lande ben ik even blijven zitten.. Deed pijn, en had geen haast Pony kon toch geen kant op...

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:28

Nynke1 schreef:
Ik ben in augustus achterover geklapt met een paard en heb het paard vol boven op me gekregen, ik had dus geen tijd om weg te rollen. Paard rolde op zijn zij, stond op en rende toen het terrein op. Heb puur mazzel gehad dat mijn voeten niet in de beugels zijn blijven zitten. Ik ben blijven liggen, mijn rij laarzen werden direct uitgedaan door degene die er bij was, omdat mijn benen tintelden en ik deed mijn rijbroek los omdat ik geen lucht kon krijgen. Verder ben ik dood stil blijven liggen tot ik geplankt werd afgevoerd naar het ziekenhuis, waar na een dag onderzoeken, foto's en scans bleek dat ik op drie plekken mijn rug had gebroken.

Wat een heftig ongeluk Nynke!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:37

:j Was een life changing moment. Er was 1 iemand bij ( voor wie ik het paard zou rijden die ochtend ) die wilde mij omhoog trekken omdat zij dacht dat ik 'even' door de pijn heen moest ( heb 4 maanden 5x daags morfine gehad... Om een beeld te geven van hoe ik mij voelde ). Mijn moeder heeft altijd gezegd; Nynke, wat er ook gebeurt, NOOIT opstaan als je het niet vertrouwd. Op zo'n moment denk je niet echt helder na, omdat er van alles door je hoofd spookt.. Maar ik besefte me wel dat ik niet op moest gaan staan.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:39

Op de een of andere manier val ik altijd zo dat de lucht uit mijn longen verdwenen is en ik dus meestal mijzelf op mijn knieën werk en al scheldend en piepend eerst weer mijn longen zie vol te krijgen -O- ondertussen wel de woorden, nijkerk,frikadel,kroket en hamburger naar mijn paard werp.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:41

Tja ik vind het zelf ook altijd lastig.
Als ik erbij ben zeg ik altijd, de persoon laten liggen. Als die geen pijn heeft op in de nek of rug of niks gebroken heeft zelf laten opstaan niet helpen. Lukt dat niet kan dit vaak duiden op toch nog serieus letsel. Zo is mij dat geleerd en zo blijf ik het ook altijd doen.
Op de manege waar ik een tijd gereden heb. Hebben ze na een val iemand overeind geholpen en alles en die heeft dus een verschoven wervel op gelopen. De dokters zeiden zelfs dat het heel onverstandig geweest was om haar te verplaatsen. Maar goed als je niet weet wat je moet... tja lastig hoor.

Als ik zelf val, blijf ik eerst altijd even liggen laat de mensen om me heen wel altijd weten dat het goed is. Dit doe ik omdat ik dan zeker weet dat mijn rug geen terugslag geef als ik na een val gelijk opspring.
Maar goed bij ligt het ook wel een beetje anders dan bij de gemiddelde ruiter. Ik heb een rug afwijking dus ik moet goed op mezelf redden. Toen dit nog niet bekend was bleef ik overigens vaak ook even liggen. Zodat de shock er van af was zeg maar. Rustig ademen en zo. kwe niet het was een gewoontje.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:42

Ik blijf altijd eerst liggen. Dan ga ik na of er een rede is om niet op te staan. Dat merk je snel genoeg.

dus, ALTIJD blijven liggen. Daarna pas opstaan als je het gevoel hebt dat er niks gebroken is.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:44

Patsab.. Om je laatste zin moest ik wel even lachen :') .

Gytrash, dat iemand niet zo veel pijn aan rug/nek heeft wil helaas niet zo veel zeggen.. Ik ken zo veel mensen die, nog niet eens allemaal door/met een paard, hun rug gebroken bleken te hebben en daar pas na een paar dagen achter kwamen omdat ze toen pas rugklachten kregen.

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:46

Ligt erg aan de val. Ik ben met pony en al over de kop gegaan moest wel blijven liggen. Ik had alleen hersenschudding.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:47

Ik blijft altijd eerst liggen om te kijken hoe ik me voel.
Door de schrik merk je misschien niet meteen wat de situatie is. Daarom blijf ik altijd even liggen totdat ik merk of ik echt ergens pijn heb of dat het wel mee valt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:48

Ik ben zo vaak gevallen en heb er nooit over nagedacht eigenlijk, ik sta altijd gelijk weer op in een reflex...

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:50

Nynke1, ja klopt zit ook wel wat in. Mijn moeder zegt ook altijd (die is kleuterjuf) als ze van het rek vallen laten liggen! het klinkt heel bruut maar goed straks hebben ze wat serieus. Mij is het er altidj in gehamerd altijd laten liggen. Ik ga zelf altijd na of er iets te voelen is wat een reden heeft om niet op te staan. Nu is dat voor mij een stuk lastiger geworden gezien ik altijd last van mijn rug heb. En vaak voel ik alleen de begin prikkel als ik ergens anders pijn heb. Zoals bijvoorbeeld als ik mijn teen tegen die heerlijke punt van de deur stoot voel ik die pijnlijke tik en daarna niks. Zelf blijf ik altijd liever liggen je weet het gewoon nooit.

Zo heb ik ook eens gezien dat een meisje bruut van een pony afgegooit werd dat de vader haar gelijk omhoog sleurde en de instructrice zowat een gevecht aan ging om haar weer neer te leggen. Tja dan weet ik ook niet goed wat ik moet denken. Zelf zou ik ook het liefst kinderen gelijk in de armen nemen, zeker als het je eigen is. Eigenlijk is dit best een lastig onderwerp nu ik er serieus over na denk :')

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:53

Ook ik blijf altijd even liggen.
Ik ben namelijk erg goed in plompen in plaats van vallen. Dus ik ga op de grond altijd eerst even na wat er pijn doet en of ik kan opstaan. Want dat opstaan is bij mij niet altijd zo slim om te doen... :')
Daarnaast krijg ik bij een val altijd last van mijn chronische hyperventilatie door de spanning, de schrik, de klap en noem het maar. Ik heb dus vaak wel eventjes de tijd nodig als ik val! Al ben ik één keer in het bos gevallen en toen ben ik gelijk opgesprongen om achter de rest aan te rennen en te roepen dat ik paardloos was! :')

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 20:50

Bedankt voor de reacties :j

Maar ik bedoelde eigenlijk iets anders, ik denk dat mijn vraag een beetje anders is overgekomen.
Ik had laatste op internet een filmpje gezien van een meisje dat viel van haar pony en toen direct weer op wilde staan maar toen een trap van haar pony in haar gezicht kreeg, als schrikreactie denk ik dan. En toen vroeg ik mij dus af of je dan beter kunt blijven liggen na de val om die schrikreactie van het paard te voorkomen ...

Ik had nog niet eens nagedacht over eventuele schade aan mijzelf .

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:56

Ik sta uit reflex eigenlijk altijd zo snel mogelijk weer op, tot nu toe gelukkig nog geen ernstige valpartijen
gehad. Nog nooit een schrikreactie van het paard gehad, die is meestal nog veel sneller en al bijna aan de
andere kant van de bak tegen de tijd dat ik overeind ben gekomen (of staat rustig toe te kijken).

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:01

Dat kan je niet voorspellen nomarjet. Paard kan net zo goed schrikken als je ineens op de grond valt en dan laag trappen. Maar ik zou er toch voor kiezen om te blijven liggen tot het paard weg is. Maar meestal is het paard sneller weg dan jij bij de grond ;)

Naast dat je als ruiter eigenlijk het beste kan blijven liggen (of andere kan laten liggen) is het ook slim om even aan je cap te denken. Heel veel hebben gelijk de reactie om dat ding uit te trekken (zowel omstanders als persoon zelf). Deze moet je (eigenlijk) ook op laten! Zeker als iemand last zegt te hebben van hoofd/nek/rug. Door de cap af te doen kan je namelijk veel beschadigen :j.

Ik zelf ben wel eens blijven liggen na een val. Eén keer noodgedwonen omdat het lichtje even uit was gegaan en de andere keer omdat ik echt overal pijn had. Zo snel mogelijk uiteindelijk toch opgestaan (dat duurde dus even haha, omdat ik echt overal pijn had :P), omdat pony los door het bos scheurde richting de weg.

Je kan beter even jezelf checken en dan pas opstaan, dan te gehaast opstaan en dan bedenken dat het eigenlijk niet gaat.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:04

Als je alleen bent doe je wat je op dat moment het veiligst lijkt, maar zijn er meer mensen aanwezig blijven liggen en wachten op hulp.