Mijn paard is erg sterk en haar mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn paard is erg sterk en haar mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:36

Hoihoi,
Mijn paard is erg sterk in haar mond. Als ik in de bak rij heb ik er geen last van, zodra we buiten rijden wil ze alleen maar crossen. Vooral als we terug gaan is ze echt niet te houden. Na een buitenrit heb ik altijd erg last van spierpijn en mn vingers zijn vaak een beetje kapot waar ik best last van heb. Wie heeft een idee wat ik er aan kan doen ?

Vereentjex

Re: Mijn paard is erg sterk en haar mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:39

een hulpteugel gebruiken (martingaal & thiedeman), en rijd je alleen? anders kun je is samen rijden wellicht is ze dan rustiger omdat ze bij een ander paard wil blijven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:42

Zoiezo niet terug gaan trekken, daar schiet je niks mee op.
Heb je alle medische oorzaken uitgesloten?(tandarts, zadel, rug ?)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:43

Een paard kan alleen sterk zijn, als jij ook sterk bent :).
Denk niet dat het iets medisch is, aangezien het alleen buiten gebeurd.
Heb je les?
Wat doe je precies als hij hard gaat? Of heb je de hele tijd het gevoel dat hij onder je vandaan loopt?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:44

Om je kapotte vingers en blaren tegen te gaan kun je wellicht handschoenen kopen als je die nog hebt.
Terugtrekken helpt inderdaad niet. Heb je inderdaad al gekeken naar medische oorzaken?
Als alles oké is kun je je misschien laten adviseren door een instructeur/trice en les nemen.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:45

Een martingaal (of bortstuig met martingaal) kan je helpen je paard wat makkelijker onder controle te houden, maar biedt niet een echte oplossing vrees ik. Ik denk dat je vooral veel oefenen moet. Hoe is het als je paard aan de hand mee loopt? Ga anders op zoek naar iemand met een braaf paard en blijf daar achter rijden. Gaat dat goed, ga er dan naast rijden.

Galopeer of draaf je veel op de weg richting thuis? Paarden kunnen daar nerveus van worden.

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:45

Misschien in plaats van constant trekken, halve ophoudingen maken.
En idd niet constant terug trekken. Misschien dat, dat helpt.
Als jij namelijk trekt, trekt het paard terug en harder.
Met halve ophoudingen bereik je meer. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:46

Wat doe je trouwens als hij gaat racen ? ( trekken , niks doen, stemhulp ? )
Als je buiten rijd, en hij gaat rennen, kan je hem proberen de andere kant op te sturen.
Als hij dus gaat rennen, de andere kant op sturen desnoods een klein tikje op de kant van de hals waar jij heen wil.

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:47

ik zou op de heenweg jouw paard voorop laten rijden, en op de terugweg er een paardje voor laten rijden die rustig blijft zodat jouw paard erachter blijft, en niet gaan trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:00

Als ik alleen rijd wil ze steeds snel. Als ik met iemand anders rijd dan blijft ze daar wel bij, maar helaas kan ik bijna nooit samen rijden. Medische klachten kunnen het niet zijn denk ik... ze vind crossen gewoon iets te leuk haha. Maar ze is gewoon haast niet te houden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:01

Galoppeer je veel? Gaat stap oid wel rustig? Of draaft ze steeds aan?
Draaf je veel? Stap je veel? Doe je altijd galop op dezelfde punten? Heb je een vaste route?
Loopt ze de hele tijd onder je uit, of rent ze opeens weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:08

Ik galoppeer en draaf best veel omdat ze erg veel conditie heeft. Ze wil het ook alleen maar, ik galoppeer juist expres niet op dezelfde punten omdat ze dan juist uit zich zelf aan springt in galop. Misschien bied een martingaal idd wel een oplossing

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:09

Wat gebeurt er als je juist minder draaft en minder galoppeert? En voor de rust gaat?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:25

Ben je bekend met de manier om je paard op alle hulpen lichter te laten reageren? Weet je hoe je wijken voor druk aan moet leren en verfijnen? Want ik denk dat daar ergens een probleem gaat zitten. Denk eraan, terugtrekken helpt niet, maar leert je paard net tegentrekken. Ook een scherper bit helpt tijdelijk, omdat het paard er aan went en nog meer zal gaan tegentrekken als je het oude bit in doet. Een martingaal of een scherper bit, of andere hulpteugels zijn hooguit tijdelijk een hulp. Ze bieden geen echte oplossing aan het probleem. Ze veranderen niets aan de oorzaak waarom het paard zo zwaar in de hand is.

Dirtylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:39

[***] schreef:
Zoiezo niet terug gaan trekken, daar schiet je niks mee op.
Heb je alle medische oorzaken uitgesloten?(tandarts, zadel, rug ?)

Ze zei dat ze het niet in de bak deed dus het is nix medisch ofs.

Myrthenero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:05

dat is lastig dat heb ik ook. aleen met de trug weg dan stapt die stevig door .
dan kan je doen wat je wil maar hij stapt heftig door en als je teugels wat langer houd wil het gaan draven maar als ik hem omdrij en stil zet dat duurt wel ff voordat ik hem stil heb.
maar ff een rust momend in lassen op dat momend dat die kan nadenken wat die fout heeft gedaan.
en dan stap ik door en dan gaat het een stuk beter maar dat zal niet met elk paard zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:45

Als een paard constant wilt racen en je gaat ophoudingen maken/tegenhouden tot hij/zij gaat stappen zal je een heel gestrest en drentelig paard onder je krijgen, dat kan ik je alvast vertellen. Als ik jou was zou ik voorlopig een martingaal of een slofteugel gebruiken als je het bos in gaat. Beide hulpteugels hóef je niet streng te gebruiken, maar kunnen wel een inwerking hebben als je paard er dan toch vandoor gaat. Een martingaal helpt niet per sé tegen het sterk zijn, met een slof heb je wat meer te zeggen. Een thiedemann bijvoorbeeld is een beetje een combi tussen die twee, maar daar ben ik niet zo'n fan van.
Natuurlijk is dit geen permanente oplossing dus ik zou wel via daar gaan trainen naar het vanzelf rustig blijven buiten. Veel belonen als het paard op jouw tempo loopt, of als het paard terugkomt naar een rustigere gang wanneer jij het zegt of aangeeft. Ik denk dat je met wat "africhting" al een heel eind kunt komen

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:49

Ik neem aan dat je wel een beetje weet hoe je die hulpteugels moet gebruiken?, met slof heb je wel meer te zeggen maar kan ook veel schade aanrichten mits je hem goed gebruikt. vraag je instructrice ook om hulp als je het niet weet ;) thiedemann is naar mijn mening wel erg fijn, wij gebruikte hem voor een fjord die ook veel trok bij kleine kinderen en supersnel ging draven, voor ons was dat wel te houden, maar niet voor die guppies dus dat ding was de oplossing :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:11

Nou echt schade aanrichten met een slof.. Er wordt altijd wel zo negatief over gepraat maar op de merrie die ik rijd is het soms echt een redmiddel. Het klinkt misschien sielugh maar zodra zij versnelt of probeert onder mij vandaan te schieten pak ik mijn slof even op zodat haar hoofd laag blijft en ze niet onder me vandaan kan schieten (of in ieder geval minder). Ik heb gewoon net even wat meer te vertellen dan met alleen teugels. Als je niet die constante druk uitoefent vind ik dit niet schadelijk voor een paard. Een thiedeman daarentegen.. Daar staat druk op, zodra jij druk op je teugels zeg. Dus als jij een ophouding rijdt, wordt er automatisch een dubbele inwerking van de thiedeman er nog bij bovenop gegooid. Ik vind dit persoonlijk wat "strenger" inwerken dan een slof die 9 van de 10 keer loshangt en alleen in situaties waarin het fout dreigt te gaan even strakker gepakt wordt.

Een martingaal vind ik wat dat betreft helemaal ideaal, die hangt eigenlijk altijd los en werkt pas in zodra het paard het hoofd omhoog gooit. Maar dan moet je wel een paard hebben die zijn hoofd omhoog gooit als hij er vandoor gaat, anders heb je alsnog die extra inwerking niet.

Ik denk dat als de TS met een hulpteugel wilt gaan rijden ze zich het beste even kan inlezen op de Bokt Wiki
http://bokt.nl/wiki/Hulpteugels

Ik ben zelf groot fan van de slof met elastiek die ik heb hangen. Zelfs als ik die wat strakker pak heeft het paard nog rek en wordt het hoofd dus niet vastgesnoerd. Iedereen heeft een persoonlijke mening maar vooral bij bijzetteugels en ook de thiedeman vind ik dat paarden er te snel en te vaak in gaan hangen. Dan krijg je een paard dat in de bak zonder hulpteugels niet meer fatsoenlijk wilt lopen.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:13

je kunt ook proberen een bitloos hoofdstel/touwhalster onder je gewone hoofdstel te doen om te kijken of ze daar beter op reageert...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:14

Happy16 schreef:
je kunt ook proberen een bitloos hoofdstel/touwhalster onder je gewone hoofdstel te doen om te kijken of ze daar beter op reageert...

Waarom zou je met een paard dat zich mét bit al sterk maakt en onder haar vandaan schiet bitloos gaan rijden? Ik weet dat het in sommige gevallen de oplossing kan zijn maar een paard dat zijn hele leven met een bit gelopen heeft en dan ineens in het bos bitloos gereden wordt zal ook denken ja dikke doei en er vandoor gaan.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:42

daarom zeg ik ook onder het gewone hoofdstel en proberen
;)

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:54

Emmaa_ schreef:
Nou echt schade aanrichten met een slof.. Er wordt altijd wel zo negatief over gepraat maar op de merrie die ik rijd is het soms echt een redmiddel. Het klinkt misschien sielugh maar zodra zij versnelt of probeert onder mij vandaan te schieten pak ik mijn slof even op zodat haar hoofd laag blijft en ze niet onder me vandaan kan schieten (of in ieder geval minder). Ik heb gewoon net even wat meer te vertellen dan met alleen teugels. Als je niet die constante druk uitoefent vind ik dit niet schadelijk voor een paard. Een thiedeman daarentegen.. Daar staat druk op, zodra jij druk op je teugels zeg. Dus als jij een ophouding rijdt, wordt er automatisch een dubbele inwerking van de thiedeman er nog bij bovenop gegooid. Ik vind dit persoonlijk wat "strenger" inwerken dan een slof die 9 van de 10 keer loshangt en alleen in situaties waarin het fout dreigt te gaan even strakker gepakt wordt.

Een martingaal vind ik wat dat betreft helemaal ideaal, die hangt eigenlijk altijd los en werkt pas in zodra het paard het hoofd omhoog gooit. Maar dan moet je wel een paard hebben die zijn hoofd omhoog gooit als hij er vandoor gaat, anders heb je alsnog die extra inwerking niet.

Ik denk dat als de TS met een hulpteugel wilt gaan rijden ze zich het beste even kan inlezen op de Bokt Wiki
http://bokt.nl/wiki/Hulpteugels

Ik ben zelf groot fan van de slof met elastiek die ik heb hangen. Zelfs als ik die wat strakker pak heeft het paard nog rek en wordt het hoofd dus niet vastgesnoerd. Iedereen heeft een persoonlijke mening maar vooral bij bijzetteugels en ook de thiedeman vind ik dat paarden er te snel en te vaak in gaan hangen. Dan krijg je een paard dat in de bak zonder hulpteugels niet meer fatsoenlijk wilt lopen.

nee, ik ben het ook volledig met je eens hoor ;) slof kan idd veel uitkomst bieden, maar als je met weinig verstand verkeerd gebruik maakt van een slof kan het wel degelijk schade aanrichten...(onervaren ruiter kan bijvoorbeeld de hele tijd zo blijven trekken) martingaal is heel handig jaa :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:05

Mijn ervaring met race monsters is dat een martingaal niet gaat helpen. :n Ze steken hun neus naar voren, niet omhoog.

Een slof werkt beter, een scharenbit (denk pelham) met kin RIEM nog beter. Niet de hele weg er aan blijven hangen, want dan werkt die ook niet. Eentje met 2 ringen, dus dubbele teugel, is beter voor een onervaren iemand. De 2e teugel als rem, anders niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:07

Als je haar nou eens goed losgooit voordat je gaat buitenrijden? En inderdaad met een martingaal rijden.