Te veel ruggebruik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Te veel ruggebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 16:48

Zit even met een vraag (helaas geen beeldmateriaal erbij).
Mijn Friese ruin van bijna 10 heb ik nu 4 jaar. Destijds wist hij niet dat ie achterbenen had :P , liep volledig uit elkaar, en zwaar op de voorhand, neus in de lucht en vooral stijf. Nu na 4 jaar verzamelt hij een stuk meer (ook nog op stemcommando :D ) en voel ik dat ie zijn achterbenen veel meer onder zijn massa plaatst. Tsja, helaas zit ik er zelf altijd OP dus kan ik het niet zien, wel voelen. Wat ik voel is een paard die mij gaat dragen. Ik kan volledig doorzitten op hem, mijn billen komen voor mijn gevoel niet van zijn rug. En dat voor een Fries. Ik voel de achterbenen eronder, ik voel hem zijn tempo zo instellen dat onze tempo's samenvallen, zijn neus gaat naar beneden (toegegeven soms te diep, de bekende Friese krul dus dan moet ik hem even uit de kelder halen) en hij houdt dit (voor mijn gevoel nageeflijk lopen) steeds langer vol. Loopt dan echt lekker te werken, draait mooi zijn kleine voltes en bochten etc.

Nu keek gisteren op stal iemand mee en dus heb ik gevraagd of hij nu inderdaad redelijk loopt. Nu kreeg ik te horen dat hij idd best netjes liep, achterpootjes mooi eronder, maar dat hij zijn rug nog te veel gebruikte. En dat het meer vanuit zijn schouders en achterhand moest gaan komen. Ook dat zijn achterhand nog sterker moet worden qua bespiering (daar ben ik ook mee bezig: balkjes, bandje slepen, eerdaags voor de wagen etc). persoon moest weg dus kon geen uitleg vragen...

Mijn vraag is eigenlijk: Ik heb juist altijd begrepen dat een paard juist met zijn rug moest gaan werken. Wat houdt "te veel met zijn rug werken" dan in?

(Ik ga eerdaags een instructrice erbij vragen, maar dit zette mij dus juist totaal op het verkeerde been...)

(Tips hoe verder zijn altijd welkom)

Geryon

Re: Te veel ruggebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:55

Ik heb nog nooit gehoord van te veel over de rug lopen.. Ben ook erg benieuwd wat ermee bedoeld wordt. Misschien bedoelde diegene dat hij nog te rond of diep liep? Je werkt natuurlijk naar de oprichting.

Wat me opvalt trouwens. Je hebt het over verzameling, achterbeentjes eronder. Maar ik kan mij niet voorstellen dat hij dan te diep loopt. Hoe meer hij achter omlaag gaat, hoe meer hij aan de voorkant omhoog gaat. Het is heel moeilijk voor een paard om én wat te verzamelen, én te diep te lopen. Misschien heb je zelf een wat verkeerd beeld van hoe hij onder je loopt?

De voorbeelden die jij noemt, heb ik ook zo mijn twijfels over. Dat zijn toch oefeningen (behalve de balkjes lopen) die het stuwen stimuleren (de puntige billen) ipv het dragen (ronde billen)?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 17:01

Vandaar dat ik ook iemand erbij ga vragen hoe hij nu loopt. Want hoe het dan kan dat hij wel zijn pootjes eronder zet en ik het gevoel heb dat ie mij draagt en tegelijk dat die kop zo af en toe zo diep kan zakken :) Komt ie dan toch onder het werk uit? daarom zei ik al: ik kan alleen voelen wat ik voel, zien doe ik het niet haha.

En idd ik dacht dat juist ruggebruik goed was.

Bespiering bij paard is over de gehele linie nog zwak, vandaar dat we afwisselen met werk in het tuig. Mij is juist verteld dat door te trekken hij ook leert de motor (dus achterbenen) te gebruiken.

Naast balkjes: wat kun je nog meer doen voor dragend dus ronde billen? (ik werk ook met pessoa trouwens met longeren)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:03

Tempowisselingen, balkjes rijden en heuveltjes rijden, doe ik vaak :).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 17:06

Even gekeken voor recente foto's, die zijn echter wel allemaal in stap met mijn 11 jarige spruit op zijn rug. Dat is een beginner dus en vraagt niks van hem. maar misschien voor het beeld. Of dat iemand tips kan geven wat wel of wat niet goed eruit ziet

Lekker in stap door de bak. Paard is erg met zoon bezig. Is dit nu een beetje in de richting van een goede hoofdhouding?
Afbeelding

Of is dit beter?
Afbeelding

Afbeelding

Neemt soms lang en laag erg letterlijk
(stilstand, lange teugel en zooooo moe van 20 minuten stappen :) )
Afbeelding

Paard juni vorig jaar
Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:07

@Zilfstar
Een paard wat moet trekken gaat (van nature) stuwen met het achterbeen ipv te gaan dragen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:08

Om de achterhand sterker te maken kan je wel het paard laten trekken, maar dan traint hij wel andere spieren als dat het paard moet dragen.. Dus in dat opzicht heeft het niet zoveel zin.
Misschien bedoeld ze dat de buikspieren nog te weinig doen en te weinig overnemen van de rug bij het verzamelen uiteraard. Maar ik heb er zelf ook nog niet eerder van gehoord.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:14

ts, nav je foto's, het een is niet beter als het andere, de afwisseling is goed. Ga je paard pas oprichten als hij eraan toe is. Als hij z'n onderhals erop zet en daardoor alsnog zijn rug wegdrukt (wat een fries uit zichzelf eerder doet) dan is hij er nog niet aan toe. De eerste foto vind ik er prima uitzien qua hoofdhouding maar dan is technisch ook wel alles gezegd, want zoals je al schreef er rijdt niet echt een ervaren ruiter op. Dus ik kan qua buiging etc niks zien dan zou je toch beter met een filmpje kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:05

De rug teveel gebruiken kan niet, op alle fotos waar hij stapt zie ik een paard wat gewoon stapt maar niet de rug gebruikt oid, dat kan ook niet als er niks van hem gevraagd wordt, een paard zal zelden vanuit zichzelf de rug gebruiken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 10:11

Joolien: de foto's waren ook bedoeld als idee van het paard. Dat je hierop rug gebruik niet kan zien snap ik. Maar het ging mij om de zin "te veel rug gebruik". Maar ook jij zegt dus dat dat eigenlijk niet kan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:14

Iemand die dat zegt zou ik al niet serieus nemen. Zoek goede instructie en volg niet één keer, maar regelmatig les, als je echt verder wilt komen, want aan dit soort opmerkingen heb je niets.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:16

Bedoelt die persoon met teveel ruggebruik niet dat je paard eigenlijk nog teveel de spieren in de rug aanspant en die juist eigenlijk los moet laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:17

Zilfstar schreef:
Joolien: de foto's waren ook bedoeld als idee van het paard. Dat je hierop rug gebruik niet kan zien snap ik. Maar het ging mij om de zin "te veel rug gebruik". Maar ook jij zegt dus dat dat eigenlijk niet kan.

Oh sorry, ik lees weer te snel :')
Dan ben ik eens benieuwd naar fotos of filmpjes van je rijden :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:17

Als hij zijn rugspieren aanspant heeft hij juist geen ruggebruik ;)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:18

Wat bedoelt ze met rug gebruiken? (ik snap dat dat ook jouw vraag is :P ) Het is inderdaad de bedoeling dat de rugspieren gaan ontspannen en langer worden, zodat er ruimte is om de benen verder onder de massa te zetten en dat juist de buikspieren aanspannen. In dat geval bedoelt ze misschien dat hij zijn rugspieren teveel spant? Maar teveel over de rug of iets dergelijks, ken ik niet.
Ik zou zonder uitleg zo'n opmerking niet te serieus nemen, maar iemand zoeken die daar verstand van heeft. Ik vind de uitleg op paardenbegrijpen.nl heel duidelijk, hier staan ook oefeningen hoe je je paard vanaf de basis kunt opleiden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 10:23

Toch eens op zoek naar iemand die mij wil filmen haha. De zoektocht naar een goede instructrice blijft moeilijk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:24

horseyfries schreef:
Als hij zijn rugspieren aanspant heeft hij juist geen ruggebruik ;)

Klopt...maar weet degene die die opmerking plaatste dat ook...of heeft die zich gewoon heel ongelukkig uitgedrukt...iedereen met een beetje kennis van zaken en termen weet toch dat hoe meer ruggebruik hoe beter... Maar kan me voorstellen voor iemand met weinig kennis van zaken juist het aanspannen als gebruiken gezien wordt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 10:28

Hoe meer ruggebruik hoe beter was dus ook mijn idee. Over de rug lopen, rug ontspannen etc. Kunnen jullie in de zin van "te veel ruggebruik" de opmerking plaatsen dat het "meer vanuit schouders en achterhand zou moeten komen"? Dat ze miss idd bedoeld heeft dat ie zijn rug nog te gespannen houdt?

Hoewel ik het idee juist heb (vanuit wat ik onder mijn kont voel) dat hij zich meer gaat ontspannen. Want volgens mijn bescheiden gevoel:
> hoe meer hij ze gespannen houdt hoe minder goed ik door kan zitten en hoe hoger ik opgegooid wordt. Want rug is dan net een soort plank.
> terwijl als hij de rug gaat ontspannen en dus meer meevering geeft, hoe ontspannener ik zelf kan zitten en kan doorzitten. En hoe beter hij me kan dragen en opvangen.

Toch? (kan het verkeerd hebben hoor. maar dat probeer ik dus nu uit te vogelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:32

Een paard kan ontspannen in de rug maar daarbij activiteit verliezen en te traag worden. Het kan dus idd zijn dat wanneer je hem actiever maakt hij het lijf beter gaat gebruiken van achteruit.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:41

Misschien moet je de opmerking gewoon vergeten en op zoek gaan naar instructie die jou precies kan vertellen hoe de vlag er voor staat?!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 10:45

Oji: Groot gelijk! Heb net een mail gestuurd naar iemand die mij aanspreekt. Doet o.a. aan recht richten en dat lijkt mij een goed startpunt: kijken naar de scheefheid van mijn paard. Hoop dat ze eerdaags kan komen :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:50

Zijn rug gebruiken doet hij door gebruik te maken van zijn buikspieren. Wellicht loopt hij te gespannen over de rug zonder gebruik van de buikspieren?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:53

Bij de foto's vraag je "Is dit nu een beetje in de richting van een goede hoofdhouding?"

Vanwaar deze vraag? Dit is namelijk totaal irrelevant en daar moet je je niet op focussen. Het belangrijkste is dat de achterbenen goed onder het lijf worden gezet, en op de foto's gebeurt dat niet.
En ik denk dat die persoon heeft bedoelt dat het paard z'n rugspieren nog steeds aanspant. En dat kan ook niet anders wanneer de achterbenen er ahw achteraan bungelen en het hoofd/de hals in een bepaalde houding worden "gevraagd". Dan komt en blijft er hoe dan ook spanning in de rug.

Dus: werk aan een actieve achterhand, bil- en buikspiergebruik en rechtgerichtheid, dan pas kan het paard z'n rugspieren loslaten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 11:06

Nogmaals deze foto's zijn onder een beginner die rustige stapritjes doet. Dus logischerwijs loopt paardlief nu op deze foto's niet als hoe hij onder mij loopt (hoop ik :) ) De vraag over die hoofdhouding is meer dat als ik OP hem zit ik vooral zijn hoofd zie als punt van meting hoe hij loopt. Ik weet dat als hij te hoog kijkt hij zijn rug wegdrukt, maar als hij te diep gaat ook niet goed bezig is. Dus vandaar dat ik naar een graadmeter zoek hoe ik kan "zien" dat ik in de juiste richting bezig ben. Maar misschien is dat een foute gedachtegang van mij. Het is gewoon een punt waar ik tegen aan loop: hoe kan ik OP het paard "zien"/voelen/merken dat ik goed bezig ben?

Tijdens rijden ben ik dus totaal niet bezig met de voorkant, ik vraag daar niks (behalve dan dat hij geen sterretjes mag gaan kijken, maar dat doet hij ook niet) en als hij te diep gaat (dus echt zijn nek in de krul vast zet) spoor ik hem weer iets aan dat hij eruit komt. Ik rij met vrij lange teugels, doe juist veel op zit (incl het sturen) en kom dus totaal niet aan de voorkant. Juist omdat ik tracht die achterhand te activeren en actief te houden. En zoals ik ook tegen mijn kinderen zeg: met de rem erop wegrijden kan niet. Dus voor juist vrij, open, geven, naar voren toe.

Nu hopen dat de persoon die ik gemaild heb gaat reageren :) en dat ik iemand kan vinden (miss zij ook wel) die mij kan filmen. Kan ik ook eens zien wat hij nu onder mij doet.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 11:11

Nog meer foto's maar nu van Jippe los in de paddock.
Wat vinden we hierop van beengebruik en rug (voor zover op foto dat te zien valt?)

Afbeelding

Afbeelding

Klopt mijn idee dat hij op de bovenste foto zijn achterbeen er meer onder plaatst dan op de onderste?

(foto's zijn van vorig jaar juni toen hij 9 werd)