te zwaar voor pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

te zwaar voor pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 10:27

naargelang ander topic over een D pony en meisje zit ik nu te denken. Mijn vriend die nog nooit paardrijdt zou graag met mij samen gaan wandelen met de paarden.
Hij heeft wel op paard gezeten enkel voor wandelen of voor draven. Ik heb een oude D-sportpony die op pensioen staat bij mij. is het mogelijk om mijn vriend met die pony enkel en alleen een halfuurtje te gaan wandelen?

pony is wel struis en dik van eten. maar mijn vriend is nogal groot en stevig. In vorig topic keek ik even of iemand een gewicht vermeld maar blijkbaar nog niemand. heeft iemand een idee hoeveel een mens en een pony van gewicht mag verschillen zodanig dat de mens erop kan rijden?

bv. pony is 300 kg. mens is 100 kg. dus verschil is 1 op 3. vraag: kan die persoon de pony rijden voor korte tijd?

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:30

dat zou ik niet doen! Wanneer een pony recreatief word gereden, mag hij ongeveer 30% van zn eigen gewicht tillen. Maar aangezien jou pony al een hele tijd stil staat en 0 aan bespiering heeft. Daarnaast komt er nog een zadel bij wat er ook bij komt

edit: weegt je pony nou 300kg en de gene die er op moet zitten 100? Of is dit een voorbeeld?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:36

30 % vind ik wel erg veel ik zou zelf zo'n 15% aanhouden, eventueel 20% maar dan zit je toch voor mij persoonlijk aan het maximale.

roossaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:38

ik zit ook nog steeds op een gewicht tabel te wachten haha
hmmm nou ja aangezien de pony met pensioen is... ik zo er erg mee uitkijken ;)
Hoe zwaar weegt je vriend als ik vragen mag?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:41

Persoonlijk, bespiering of niet, vind ik niet dat iemand van 100 kilo, ondanks dat dit echt niet zo heel zwaar is voor een man, op een d-pony hoort. Zo iemand hoort gewoon op een groot paard te rijden. Dus nee, ik zou het niet doen, zelfs al is het voor een kort ritje.

Grapjasjes12

Re: te zwaar voor pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:45

Ik vind 100 kilo al flink voor een grote KWPN'er. Nee, absoluut niet doen!

Heidi95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:48

Ik zou het inderdaad ook niet doen, ik heb ook een oude d-sportpony die met pensioen is, en daar zet ik helemaal niemand meer op.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:53

In het andere topic toevallig ook gereageerd, maar het hangt van zo veel dingen af.... Persoonlijk zou ik ook zeggen 3:1 kan niet... Maar vind dat veel mensen wel overdreven reageren... Ik heb liever iemand die 5 kilo te zwaar is op mijn paard, dan iemand die 20 kilo lichter is en wat zit te stuiteren... Maarja... volgens mij heb ik daar ook sarcastisch neer gezet dat ik een dierenbeul ben en dat ze mijn pony maar moeten komen redden... (Ging over de 10% regel) dat zou betekenen dat je tot je 12e ofzo op pony's kunt rijden.... En als je 65 kilo weegt al een heel groot en zwaar paard moet hebben ;)

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:54

Een D-pony van 300 kg klinkt als een redelijk slanke pony? Ik heb laatst wel ergens een tabel gezien... zal 'ns even zoeken... ik zie de tabel niet maar wel het volgende:

http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/v ... ijden.html
Belasting van de rug
Een paard is in eerste instantie geen lastdier. Dit komt vooral doordat de rug horizontaal is gebouwd. Hij kan slechts 12 – 20% van zijn eigen gewicht dragen. Dit betekent dat alleen een echt groot paard (700 kg) met een erg stevig gebouwde rug een ruiter van maximaal 84 tot 140 kg kan dragen. Een kleiner paard dat 450 kg weegt en een erg stevig gebouwde rug heeft, kan dus maximaal worden belast met een ruiter van 54 tot 90 kg!

roossaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:55

ja dat is ook waar maar ik vind toch dat het misschien niet zo slim is om te doen
oude paarden hebben zowieso vaker rugklachten en als er dan een veel te zwaar iemand op gaat zitten...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:57

Lianne86 schreef:
In het andere topic toevallig ook gereageerd, maar het hangt van zo veel dingen af.... Persoonlijk zou ik ook zeggen 3:1 kan niet... Maar vind dat veel mensen wel overdreven reageren... Ik heb liever iemand die 5 kilo te zwaar is op mijn paard, dan iemand die 20 kilo lichter is en wat zit te stuiteren... Maarja... volgens mij heb ik daar ook sarcastisch neer gezet dat ik een dierenbeul ben en dat ze mijn pony maar moeten komen redden... (Ging over de 10% regel) dat zou betekenen dat je tot je 12e ofzo op pony's kunt rijden.... En als je 65 kilo weegt al een heel groot en zwaar paard moet hebben ;)

Helaas is deze persoon én erg zwaar voor een pony, én een beginner. Die zijn er ook nog ;)

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:58

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:01

1 op 3 vind ik wel heel zwaar voor een pony met overgewicht die op pension staat

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:02

phormicola schreef:
Lianne86 schreef:

Helaas is deze persoon én erg zwaar voor een pony, én een beginner. Die zijn er ook nog ;)

In dit geval zou ik dus ook nee zeggen, maar soms denk ik wel eens "dan zeggen ze iets van modebladen" ;)

Hierbij speelt het ook mee --> pony niet in conditie en zelf overgewicht --> dat moet ie ook al meedragen... Dus mjah... Maar normaal gesproken moet je gewoon een filmpje zien, meer weten van de pony/ruiter etc voordat je iets kan bepalen...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:02

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:04

Lichter dan een Shetlander? Galley vlgs mij als je voor een ranke pony 12% en voor een grof gebouwde pony 20% aanhoudt ben je er ook!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:07

Ligt eraan zolang je pony een korte rug heeft kan hij juist veel dragen. Net als een arabier bijvoorbeeld, of die smal zijn maakt geen reet uit.
Smalle of brede paarden met een lange rug kun je beter voor de kar zetten (als je te zwaar bent) zoals bijvoorbeeld een Belg. Daar moet je ook geen mensen met een te dikke kont op zetten.. wat de meeste mensen juist wel denken..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:14

Op mijn Kaweepayënner van ca 500kg komt zelfs geen mens van 100kg. Ben heel zuinig op de rug van mijn paard (ik weeg tussen 55 en 60kg).

Ik zou dus ècht die persoon niet op de rug van een D-pony zetten.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:18

WHAHA ik dacht wat heb jij nou voor paard moest echt even denken >;) B-)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:21

Nee. Ik heb mijn vriend van 75 kilo ook wel eens voor de grap op mijn pony gezet. Maar dat blijft bij twee rondjes stappen, even voelen hoe het is op een pony te zitten en er daarna weer vanaf. Te zwaar en te groot.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:25

Ik zie in je OP al een flink aantal redenen om dit niet te doen, óók niet als het maar een stukje stappen is.
- de pony is al wat ouder. een pony in de bloei van z'n leven kan meer hebben dan een oudje
- de pony is met pensioen, en mist dus bespiering, kracht en conditie
- je geeft aan dat het een sportpony was, dus ik ga er van uit dat het geen forsgebouwde pony is
- je vriend heeft weinig ervaring, zal dus snel uit balans raken
- de pony is te dik, en moet dus al extra gewicht van zichzelf meedragen

Nog afgezien van het feit dat ik een volwassen man op een (d-)pony sowieso te groot en te zwaar vind, zouden dat voor mij al redenen zijn om dit niet te doen.

Let er wel op dat dit soort tabellen gebaseerd zijn op gezonde dieren in goede conditie! Een paard met overgewicht kan minder dragen, niet meer!

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:34

Mijn 9 jarige D pony loopt fanatiek in de wedstrijdsport, mijn vriend heb ik ooit een rondje laten stappen maar echt niet meer dan dat, zag duidelijk dat 't te zwaar voor hem was.. Mijn vriend is ergens in de 1.90 en weegt 90 kg, echt te zwaar en te groot.
Denk niet dat dat je pony dat in dank gaat afnemen...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:37

100 kilo is echt te zwaar voor een D sportpony, ook voor een kort rondje, zeker als die pony maar 300 kg weegt.
Ik heb ooit mijn vriend (76) op mijn D pony gezet (380 kg) en dat ging niet. Ik hou zelf een max van 70 kg aan.

Omdat je vriend geen ervaren ruiter is, zit hij waarschijnlijk ook nog uit balans.
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 23-05-13 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:38

Mijn vrien weegt rond de 80 a 90 kg maar die zet ik echt niet op mijn d pony van ongv 400 kg hoor :-)
Veel te zwaar, en veel te groot!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 11:57

plovesb schreef:
dat zou ik niet doen! Wanneer een pony recreatief word gereden, mag hij ongeveer 30% van zn eigen gewicht tillen. Maar aangezien jou pony al een hele tijd stil staat en 0 aan bespiering heeft. Daarnaast komt er nog een zadel bij wat er ook bij komt

edit: weegt je pony nou 300kg en de gene die er op moet zitten 100? Of is dit een voorbeeld?

is een voorbeeld. :)

vriendlief is 90 kg en 185 cm. foto's pony
Afbeelding
Afbeelding