Sinds vorige week heb ik een bijrijdpaard. Een jonge 4 jarige ruin van 1m72 met veel springbloed.
Hij is vorig jaar zadelmak gemaakt en lichtjes doorgereden geweest maar daarna heeft hij veel stilgestaan wegens te weinig interesse van de eigenaar.
Nu hebben ze hem opgeleerd om te reageren op de zweep en niet op beenhulpen
Iedere keer als je een overgang wilt maken van stap naar draf of van draf naar galop moet je je benen even tegendrukken en een tikje met de zweep geven ( volgens de eigenaar die hem trouwens beleerd heeft ) en hij gaat vooruit. Als je iets teveel beenhulpen geeft bokt of steigert hij.
Ben ik de enige die dit een verkeerde methode vind.. ?
Ik zou toch liever enkel met beenhulpen werken ipv met een zweep. Hij is wel erg leergierig. Heb hem zoveel mogelijk proberen rijden zonder dat ik mijn zweep moet gebruiken maar natuurlijk werd ik er na een tijd afgebokt
Ook voor hem vooruit te rijden heb je een zweep nodig , op de beenhulpen reageert hij zo goed als niet..
Heeft er iemand tips hoe je hem dit afleert? Ik heb de toestemming van de eigenaar om er helemaal mijn 'zin' mee te doen omdat hij toch niet meer van zin is om er zelf mee verder te gaan.
Ik zou hem graag uit brengen op jumping eventueel.
Ik zou ook teruggaan naar longeren en vanaf daar met stemcommando's werken. Dan erop en stem combineren met kuitdruk.... Paarden snappen dit meestal vrij snel maar is natuurlijk moeilijk in te schatten hoe deze er op zal reageren...