Terug naar stal willen als ik naar buiten ga

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreesterr

Terug naar stal willen als ik naar buiten ga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 17:33

Hallo bokkers,

Twee jaar geleden ben ik van stal gewisseld. Van een drukke manege naar een stal bij iemand aan huis. Dit verliep prima. Sinds onze verhuizing ben ik langere ritten gaan maken en andere routes gaan rijden. Vaak alleen soms met iemand op de fiets erbij en soms met iemand van buitenaf. Hij is altijd erg braaf en ik kan dan ook met gemak zonder zadel, in mijn eentje een rondje maken buiten.

Vorige zomer ben ik met iemand van buitenaf buiten gaan rijden. Zij heeft een haflinger en is tegelijkertijd met mij bij de manege weg gegaan. Wij wilden contact blijven houden en maakten af en toe nog ritjes samen. Vorige zomer toen ik met haar buiten wilde rijden werd mijn paard ineens heel vreemd in zijn gedrag. Hij wilde steeds omkeren terug naar stal. Tot steigerend toe (niks gevaarlijks hij komt niet zo hoog maar toch). Ik afgestapt, er even naast gelopen en een stukje verder weer opgestapt. Weer dezelfde ellende. Kreeg hem gelukkig wel steeds mee, maar hij bleef omdraaien. Dit heeft hij echt nooit gehad, dus ik baalde echt aangezien ik een fanatieke voorstander van buiten rijden ben en hij normaal ook. Aantal keren daarna weer alleen gegaan en dat ging prima. Tot ik weer met iemand van buitenaf ging!

Mijn vraag is: iemand enig idee hoe dat er ineens in kan zijn geslopen? En wie heeft tips om het op te lossen? Wil namelijk liever met iemand van buitenaf rijden dan alleen.

Als er iemand mee loopt of fietst gaat het trouwens prima, als ik alleen ga ook en als ik met iemand van mijn stal ga gaat het ook super dan loopt die gewoon voorop en is die super relaxed.

Alvast bedankt :)!!!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:34

OPG --> RT-P

patricia2403

Re: Terug naar stal willen als ik naar buiten ga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:05

Ik heb dus PRECIES hetzelfde probleem..
Dus als er oplossingen zijn, hoor ik ze ook heeeel erg graag!

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:08

Stom hè, ineens uit het niks doet die dat! Er is niet eens wat gebeurd

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:10

Die van mij staat ook aan huis en hij wil niet weg bij het andere paard van huis,
Ik ben een aantal keren alleen geweest maar de meeste keren stijgeren, draaien en niets helpt.
Soms loop ik het halve rondje en stap ik de volgende helft op, steeds wat verder proberen maar zodra ik vanaf dichtbij huis op stap weer het zelfde liedje.. Zo jammer

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:17

misschien komt het doordat hij het paard niet kent..?
lijkt me wel vervelend maar weet niet wat het anders kan zijn aangezien het met stalgenoten en alleen wel goed gaat

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:19

Ja hij kent het paard juist wel en wil er vermoedelijk bij in de buurt blijven gok ik

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:20

Hij kent het paardje van buitenaf wel, we hebben altijd samen op stal gestaan. We zijn tegelijkertijd verhuisd. Ik zelf (ja klinkt heeeeel gek) had het idee dat dat paardje hem herinnerde aan die vorige stal ofzo. Ben namelijk nog weleens langs m'n oude stal gereden en daar werd die heel zenuwachtig. Maar ik weet het ook niet hoor.. Gek paard haha

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:27

patricia2403 schreef:
Ja hij kent het paard juist wel en wil er vermoedelijk bij in de buurt blijven gok ik

oh dan heb ik het verkeerd gelezen denk ik, want dacht dat die het gedrag vertoonde toen ze samen aan het rijden waren en niet toen ze van elkaar weggingen.

Dreesterr schreef:
Hij kent het paardje van buitenaf wel, we hebben altijd samen op stal gestaan. We zijn tegelijkertijd verhuisd. Ik zelf (ja klinkt heeeeel gek) had het idee dat dat paardje hem herinnerde aan die vorige stal ofzo. Ben namelijk nog weleens langs m'n oude stal gereden en daar werd die heel zenuwachtig. Maar ik weet het ook niet hoor.. Gek paard haha

haha het blijven gekke dieren, die van mij heeft af en toe ook hele andere ideeën over een grasspriet dan ik :+

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:29

Die van mij heeft ook het geweldige idee gekregen om op straat op te draaien... Het gaat goed als je eenmaal op het zandpad naar het bos bent, maar daarvoor :S Regelrechte ramp! Dus nu is het lopen en daar pas opstappen, niet ideaal maar het helpt...

Of een paard dingen kan linken, geen idee... Twijfel er soms een beetje aan... Mag trouwens hopen van niet, vanaf volgende maand weer 2 mensen van mijn oude stal op de nieuwe stal... (Oude stal --> van een b*tch die hem vastbond met ketting/halsband terwijl ze wist dat hij niet tegen vaststaan kon... DA.. hechtingen... dus mjah... kon weer opnieuw beginnen met hem en rustig vaststaan.... Hij was zenuwachtiger met opzadelen, met opstappen was het ook al drama... Dus mjah...) Weet wel dat toen 1 ander paard van de oude stal er was, hij dat wel gewoon ok vond, soms wat zenuwachtiger (maar lag deels aan eigenaar, lage stem en die schreeuwde nog wel eens ;))

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:34

Oh klinkt ook gezellig :( Maar fijn dat het nu beter gaat!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:35

Ja paarden kunnen zeker dingen linken En als daar een paard stond wat hij mocht tja dan zal hij dat zeker weten. Of hij had het er naar zn zin en ziet dat nog steeds als thuis dat zou goed kunnen. Tis wel raar dat tie het ineens doet heeft tie niet juist wat tegen dat paard?

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:40

@franka75 ja dat dacht ik ookal.

vooral omdat die ook bij zijn oude stal zenuwachtig werd, misschien heeft die daar een nare herinnering aan of mocht die dat paard niet toen ze samen in de kudde stonden? (weet niet of die naar buiten ging)
misschien kun je met iemand anders, van een andere stal die hij helemaal niet kan kennen buiten rijden en kijken of die dan ook dat gedrag toont. dan weet je of het aan 'vreemde' paarden ligt, of alleen aan paarden van bv je oude stal?

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:40

Bedoelde het negatief haha. Hij is veel relaxter en vrolijker sinds hij op zijn nieuwe stal staat. Denk dus dat die zenuwachtig word als die met dat paard is of bij die stal is. Maarja of ik er ooit achter kom? Agh ik heb zo mijn voorkeuren, waarom mag mijn paard dat dan niet haha. Nee maar is wel vervelend.

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:41

Hee das een goeie, moet ik inderdaad maar eens mee experimenteren!

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:44

Wil je me nog via pb laten weten hoe t is gegaan? Ben wel benieuwd :)

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:45

Ja, doe ik :)

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:01

Mijn paard heeft ook precies dit! Staat ook bij iemand aan huis.. Ik doe ook het eerste gedeelte er naast en dan gaat het wel, alleen is trouwens helemaal drama :')..

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 21:05

Ja erg vervelend is dat :( Alleen gaat gelukkig wel bij mij. Vind buiten rijden leuker dan in de bak dus ik ben altijd zielsgelukkig als het weer er weer naar staat. Dus het is wel fijn als mijn paard dan ook een beetje mee werkt haha

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:11

Jaa precies, je zou toch denken dat afwisseling ook veer hen fijn is maar het gaat bij mijn paard met pijn en moeite.. Als ze eenmaal ver buiten is dan vindt ze het wel leuk naar mijn idee.. Ik doe nu gewoon veel oefenen ook veel wandelen buiten het erf dat werkt wel een beetje

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:30

Bij mij kan je naar links en rechts en moet je altijd een stuk dezelfde weg nemen. Vaak wil die op de terug weg naar zn stalletje en dan gaat z'n versnelling steeds een tikje omhoog, mag die niet en dan gaat die dribbelen. Hoeft maar iets te gebeuren en hij 'ontploft' en gaat in volle galop naar huis... Erg vervelend en hij heeft al met menig bosje kennis gemaakt.. Ik lease hem dan maar bij zn vorige eigenaren is er heel wat fout gegaan qua opvoeding is mij verteld. Verder is het echt een lekkerding en ben ik gek op hem :)

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:31

Helemaal offtopic trouwens haha

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 21:32

Nee hoor is niet offtopic, hij wil zo te zien ook graag naar huis hahah

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:46

Jaaa, inderdaad! Maar met dit weer.. :( worden we niet blij van, hij is ook bang van water dus kan buiten nu mn springvaardigheden meteen oefenen met al die plassen haha

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:54

Ik heb ook zo'n lastig paard. Alleen die van mij die is juist blij als er een (vreemd) paard voor haar loopt. Of een fietser..... Die kan ze dan volgen en hoeft ze niet voorop te lopen. Ze gaat vaak staken op de heenweg naar het bos bijv., we moeten een heel stuk over de weg. Maar als we er eenmaal zijn, of als we een klein rondje doen, dan is ze blij en enthousiast!!

Als mijn vriend of iemand anders mee gaat op de fiets, scooter, skeelers, lopend rollend of op zijn kop :') Dan volgt ze en is er geen probleem... maar in ons uppie.. dan loopt ze liever niet!!

Het enige wat helpt is volhouden en niet opgeven! Ook al sta je een uur stil, te wachten tot hij/zij zélf vooruit gaat, en niet opzij, naar achter of omhoog... geef niet toe aan het naar huis willen en vervelend gedrag. Dan wordt het alleen maar erger!

Wat ik zou doen is op een vrije dag met het meisje afspreken (moet ze wel willen meewerken :D), en gewoon de hele dag er voor uit trekken en zijn vervelende gedrag negeren en mocht er angst zijn, deze vooral niet bevestigen, en vooral vrolijk doorrijden. Paarden zijn helden in associëren en het zou goed kunnen, dat dit paard herrinnerd aan een wellicht vervelende periode... daarom, vooral niet bevestigen en leuk doorrijden. Als hij wil terugkeren; niet toegeven, niet boos worden, alleen rechtdoor willen, eigenlijk gewoon afwachten tot hij zelf vooruit gaat en dan goed belonen!! Het is goed om niet boos te worden, je moet hem eigenlijk een soort van uitlachen om de 'mood' erin te houden. Je laat je toch niet sollen door een dier met de hersengrootte van een sinaasappel!!
Heb je wel veel meer uithoudingsvermogen dan je paard voor nodig .. en wat geduld :D