Voorwaarts paard, niet te houden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ayla31

Voorwaarts paard, niet te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:29

Hallo bokkers,
Ik zet mijn vraag hier neer niet omdat ik ten einde raad ben, maar wel om hopelijk tips te krijgen.
Ik heb een haflinger van 17 jaar, maar suuuuper voorwaarts soms kan ik dr echt niet terugnemen, gaat ze van de hoefslag af en enorm lopen klieren. Af en toe gaat het goed en heeft ze een goed tempo, maar als ze zo snel gaat dat ik me niet meer op de andere dingen kan focussen weet ik het ff niet meer. Ze raced echt, ze heeft altijd voor de kar gestaan en moet nog een hoop leren, ze doet het best goed maar soms... Figuren rijden en overgangen doe ik al veel. Iemand tips of hetzelfde probleem?
Groetjes

TessaGoldy

Re: Voorwaarts paard, niet te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:33

afleiding afleiding afleiding dus wat je al doet figuren tempowisselingen overgangen stellininks stelling rechts... ALLEMAAL. VERSCHILLENDE dingen.....

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:37

aha ik heb ook zon druktemaker
heeeeel veeel op de volte vertragen, wijken stelling en maar bezig houden!! echt heeeeel veel werk op de volte doen, als je denkt dat het gaat ff rechtuit en dan weer op de volte. wat ik een fijn oefening vind is 8 jes rijden en als je dan van de ene volte van hand veranderd naar de andere volte, halthouden en dan weer aanstappen. miss bij het halthouden ook even achteruit en heel consequent zijn!!! je kan ook na het halthouden meteen aandraven en uiteindelijk miss wel aan galloperen. vooral heel geduldig zijn, bezig houden en consequent zijn maar je moet haar af en toe natuurlijk ook laten ontspannen. als ze op zulke momenten te hard gaat gewoon terug nemen, in het begin kan dit vervelend zijn maar uiteidnelijk kan je het beter uitbouwen ;) succes en als je nog vragen hebt kan je die altijd stellen :)

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:42

zoek iemand die lesgeeft in klassieke dressuur/rechtrichten. Dan wordt er goed gewerkt aan balans, etc

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:44

Bij mij helpt het goed om op de binnenhoefslag heel veel overgangen te maken. Dan hebben ze geen steun aan de bakrand en moet hij wel op jou letten en jou benen volgen. En inderdaad veel figuren rijden en consequent zijn.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:47

Bedankt alvast voor detips! Ja probeer dr ook echt af te leiden met figuren etc

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:52

je kunt dit je paard gewoon af leren!
je kunt hierbij goe gebruik maken van het druk- ontspanning leren
er is voor een paard namelijk geen betere beloning dan ontspanning!
voer vinden sommige mensen ook wel fijn, maar heb jij ooit een grassprietje zien weg lopen voor een paard?
inderdaad, voer is vanuit de natuur van een paard altijd in zijn omgeving.
rust/ontspanning daarentegen heeft het paard niet non stop!
dus leer je paard vanuit stap, om niet tegen druk in te gaan.
daarmee bedoelen we ook wel,
leer je paard daadwerkelijk te stoppen voor de druk die jij op de teugels geeft.
als je dit goed en strikt blijft volgen, kun je je paard een slide stop laten maken door met 1 vingertop zijn hals aan te raken.
het is een kwestie van leren,en doorzettingsvermogen~

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 21:11

lot189 schreef:
voer vinden sommige mensen ook wel fijn, maar heb jij ooit een grassprietje zien weg lopen voor een paard?
leer je paard daadwerkelijk te stoppen voor de druk die jij op de teugels geeft.
als je dit goed en strikt blijft volgen, kun je je paard een slide stop laten maken door met 1 vingertop zijn hals aan te raken.

Volgens mij begrijp ik het niet helemaal :p zou je het wat uitgebreider kunnen uitleggen?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:44

Ik loop op het moment tegen het zelfde probleem aan en doe precies wat jans1999 zegt onder begeleiding van mijn instructrice. Het gaat al een stuk beter maar impuls zal ze blijven houden. Het is nu zaak om naast het impuls zo snel mogelijk de ontspanning te kunnen vinden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 07:45

@ayla 31

Je paard is niet super voorwaarts, dat is heel wat anders.
Het loopt weg, het negeert je, je bent niet zijn leider.
Zorg dat je zijn leider wordt, lees hier over.

Begin opnieuw met longeren en zadelmak maken, zoals het hoort, sla geen enkele fase over.
Leg stap voor stap uit wat je van hem verwacht. Begin niet in het midden.
Een keer goed uitgelegd en begrepen zul je geen problemen meer hebben

Ga niet in strijd, die verlies je met zekerheid. Heb geduld.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 09:02

Hier kan ik zeker al wat mee, ik weet dat je je paard constant bezig moet houden. Anders komt er helemaal verveling en kan ze dr eigen gang gaan. Op de volte oefeningen doen doe ik idd veel, bedankt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:12

"ayla" dit was al super goed uitgelegd, vind ik toch.
Het is net daarom dat een goede lesgever voor jou de enige manier is om hier goed aan te gaan werken.
Zelf wat gaan aanklooien met de soms zeer goede tips hier , zal nooit het gewenste resultaat opleveren.
Neem dus les.

ayla31 schreef:
lot189 schreef:

Volgens mij begrijp ik het niet helemaal :p zou je het wat uitgebreider kunnen uitleggen?

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 19:36

Ik wil ook met vrijheidsdressuur beginnen, om een hechtere band op te bouwen en het is fijn voor de afwisseling

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:43

Lijkt me dat je paard het moeilijk vind en daarom onder het werk uit probeert te komen dankzij weglopen.
Er zijn al veel goede tips gegeven hier!
Idd bv rechtrichten (oefening zoals vierkant rijden) en veel doen. Alles wat je doet wat je paard moeilijk vind opdelen in kleine stukjes (cirkel in stelling te moeilijk? Rij 8tjes.).

En les, natuurlijk, dat is gewoon de eeuwige oplossing. Maar je kunt gerust wat dingen zelf doen, zoals een aantal oefeningen die ook hier al aangegeven zijn. In combi met les, moet dat helpen.
Je paard vind het gewoon moeilijk, niet opgeven, ballet kun je ook niet op een dag ;)

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 19:47

Aria_zz schreef:
Lijkt me dat je paard het moeilijk vind en daarom onder het werk uit probeert te komen dankzij weglopen.
Er zijn al veel goede tips gegeven hier!
Idd bv rechtrichten (oefening zoals vierkant rijden) en veel doen. Alles wat je doet wat je paard moeilijk vind opdelen in kleine stukjes (cirkel in stelling te moeilijk? Rij 8tjes.).

En les, natuurlijk, dat is gewoon de eeuwige oplossing. Maar je kunt gerust wat dingen zelf doen, zoals een aantal oefeningen die ook hier al aangegeven zijn. In combi met les, moet dat helpen.
Je paard vind het gewoon moeilijk, niet opgeven, ballet kun je ook niet op een dag ;)

Klopt ik weet ook dat ze het moeilijk vind, ze heeft tenslotte nooit echt gedressuurd. Maar altijd voor de kar

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:49

Paarden voor de kar kunnen ook dressuur gericht getrained zijn, vergis je daar niet in.
gelukkig gaat je paard vooruit en niet omhoog! ik heb er zo een, die staak en dan is het bok-steiger-bok.
Gebruik al die voorwaartse energie, dan kun je er veel uithalen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:51

Kijk ook even naar wat je voert, check gebit en osteo check laten doen.
Daarná pas met gedrag aan de gang. Paard rent niet voor niets weg, teveel energie, pijn, onbegrip, te weinig respect etc..
Ga eerst eens op de grond en aan de hand werken aan overgangen en tempo.

Is ze voor de kar veel voortwaarts gedreven?
Kijk eens bij level 1 parelli, daar heb je veel voorbeeldoefeningen waar je veel van kunt leren, eerst op de grond, daarna in het zadel.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 20:37

Freya6 schreef:
Kijk ook even naar wat je voert, check gebit en osteo check laten doen.
Daarná pas met gedrag aan de gang. Paard rent niet voor niets weg, teveel energie, pijn, onbegrip, te weinig respect etc..
Ga eerst eens op de grond en aan de hand werken aan overgangen en tempo.

Is ze voor de kar veel voortwaarts gedreven?
Kijk eens bij level 1 parelli, daar heb je veel voorbeeldoefeningen waar je veel van kunt leren, eerst op de grond, daarna in het zadel.

Nee ze is helemaal gezond, ze is al van veulen af aan op deze stal en ze is altijd zo voorwaarts geweest.

Anna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:03

Ik heb ook veel met drukke pony's te maken gehad. Bij mij hielp het om dan pilonnen neer te zetten en zodra de pony ervandoor ging, gewoon slalommen om de pilonnen heen, dan moeten ze wel langzamer. En bij een pony was het zo dat als je hem vanaf het begin gewoon keihard liet rennen, dat was hij zijn energie een beetje kwijt en kon je hem heel makkelijk terugnemen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:13

Ben je zelf ontspannen als ze ineens zo jolig wordt?

Let eens goed op wat je zelf doet:
Veranderd je houding? (sommige mensen gaan voorover leunen waardoor het zwaartepunt boven het paard ook naar voren komt te liggen. Veel paarden proberen dit te compenseren door nog harder te lopen.

Wat doen je handen? (bijven die mooi rustig op hun plek of gaan ze omhoog en ga je zitten trekken? Het hoeft niet eens zoveel te zijn wat ze verschuiven maar voor het gevoeligste lichaamsdeel van het paard is de plaatsing van onze handen heel bepalend.)

Wat doet je ademhaling? (ga je sneller ademen, of houdt je je adem in? Een paard voelt dat je niet meer vanuit je ontspannen buikademhaling ademt maar dat je in een hogere ((en gekoppeld aan stress)) ademhaling zit.)

Verder zou ik niet weten wat ik nog zou kunnen aanvullen. Veel is al gezegd zoals voltes rijden. Ik maak ze steeds kleiner, blijf lekker ontspannen in het zadel zitten en adem diep en rustig in en uit. Met elke uitademing zeg ik zachtjes hoooooo maar jongen, wat ze kennen van het longeren. Ik merk dat mijn paarden dit snel oppikken en dan ook weer zo terug te pakken zijn.

SUCCES!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:17

Jemig wat maken jullie het allemaal moeilijk zeg...
hij is niet voorwaarts hij is niet aan de hulpen.
Beginnen met stap-halt overgangen en hij mag niet tegen de hulp in gaan. Staat ie een seconde goed stil (dus ook in de hand, niet met een giraffen-nek) vooruit en opnieuw de overgang naar halt. Wanneer dat probleemloos gaat, neem je draf er bij. De overgang naar draf moet goed zijn (dus niet tegen de hand in) en het draftempo ligt ONDER het tempo dat het paard wenst. Wil hij dat niet? Prima, dan gaan we stappen en terug halthouden. Leer hem dat HO ook echt HO is. JIJ bepaalt het tempo, niet hij.

DaMarcus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:03

Bezighouden is het antwoord.
Dat betekend, voltes rijden, wijken, gebroken lijnen, slangevoltes, door een S van hand veranderen, bochtjes over de middenlijn etc.
Heel veel overgangen rijden en dan voornamelijk korte overgangen.
Dus stap - draf, na 3 a 4 passen draven terug naar stap. En dat meerdere keren herhalen, zodat hij leert op je te wachten.
Hetzelfde bij draf - galop overgangen en evt. (als je deze overgangen al onder de knie hebt) hetzelfde bij stap - galopovergangen.
Laat het paard ook onder het tempo lopen voor een paar passen/korte- of lange zijde en weer terug naar het basistempo.

Het aller belangrijkste is dat je je paard bezig houdt. Hij heeft de tijd om te klieren en daar maakt hij dankbaar gebruik van. Jij moet je paard ten alle tijden een stap voor zijn, dus blijf vooruit denken, zorg ervoor dat hij zich niet kan vervelen. Na een tijdje, als dit enige tijd goed gaat kan je steeds langere stukjes 'rechtuit' rijden, maar voorlopig zit dat er niet in.

Succes!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:10

als je paardje echt ontzettend voorwaarts is , kan je hem ook voor het rijden even kort longeren. en zoals er hier al word gezegt , bezighouden zodat hij bezig is met jou. ik heb er zelf ook last van met mn net 6 jarige paardje, die heb ik steeds voor het rijden gelongeerd , omdat ze erg druk was en als ik haar terug hield , kwam ze omhoog. ze was dit jaar (vorig jaar) voor het eerst geschoren , en ze stond natuurlijk ook dag en nacht binnen s'winters. nu ze dag en nacht buiten staat is ze als heel wat rustiger.
verder nog heel veel succes !

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 23:18

savannah030x schreef:
als je paardje echt ontzettend voorwaarts is , kan je hem ook voor het rijden even kort longeren. en zoals er hier al word gezegt , bezighouden zodat hij bezig is met jou. ik heb er zelf ook last van met mn net 6 jarige paardje, die heb ik steeds voor het rijden gelongeerd , omdat ze erg druk was en als ik haar terug hield , kwam ze omhoog. ze was dit jaar (vorig jaar) voor het eerst geschoren , en ze stond natuurlijk ook dag en nacht binnen s'winters. nu ze dag en nacht buiten staat is ze als heel wat rustiger.
verder nog heel veel succes !

Ja longeren doe ik soms al 3 kwartier dan rijden, denk dat ze het eerder moeilijk vind en er onderuit wil komen, dan dat ze aan't vervelenis

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 07:11

Ayasha schreef:
Jemig wat maken jullie het allemaal moeilijk zeg...
hij is niet voorwaarts hij is niet aan de hulpen.
Beginnen met stap-halt overgangen en hij mag niet tegen de hulp in gaan. Staat ie een seconde goed stil (dus ook in de hand, niet met een giraffen-nek) vooruit en opnieuw de overgang naar halt. Wanneer dat probleemloos gaat, neem je draf er bij. De overgang naar draf moet goed zijn (dus niet tegen de hand in) en het draftempo ligt ONDER het tempo dat het paard wenst. Wil hij dat niet? Prima, dan gaan we stappen en terug halthouden. Leer hem dat HO ook echt HO is. JIJ bepaalt het tempo, niet hij.

dit is niet altijd het geval, het zijn juist paarden met veel impuls. De Ho zit er vaak wel op en t voorwaarts wanneer jij wilt. Maar niet alle paarden hebben baat bij die overgangen, juist de voltes, opsluiten en ontspannen daar worden ze rustiger van, vanuit daar breng je ontspanning en voer je je training op. Hoe meer je dit traint hoe sneller de ontspanning er weer is. Als je jou techniek op 1 van de mijne loslaat word ze letterlijk gek van de stres, want dat is het vaak. Het zijn paarden die willen werken, paarden die niet verkeerd zijn maar die je juist erg vanuit de basis moet werken.