Moeilijk achterhand onderbrengen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Moeilijk achterhand onderbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:18

Hoi bokkers!

Ik heb een 6-jarige ruin van 1m75 (sommige denken zelfs groter). Hij is in augustus 2 jaartjes onder het zadel.
Meneer had veel problemen om lengte in de hals te nemen, hij kroop altijd achter de teugel. Dit probleem hebben we kunnen oplossen en nu loopt hij ontspannen over de rug.

We willen nu dus verder gaan met de tempowisselingen zodat de achterhand er onder komt en sterker wordt. Alleen is dit heel erg moeilijk voor hem. Ik ben enkele weken terug op vakantie geweest met het school en dan is hij een week naar mijn lesgeefster gegaan om doorgetraind te worden. Ze heeft een hele week geoefend opdat hij zijn achterhand toch al iets wilt onderbrengen, maar hij wou dat absoluut niet. Volgens haar is het niet omdat hij het niet wilt (want andere oefeningen deed hij heel goed!), maar dat hij het gewoon niet kan en dat een osteopathische behandeling noodzakelijk is.
Ook halthouden wilt hij absoluut niet doen. Hij komt wel een klein beetje terug, maar dan blokkeert hij en gaat hij ontzettend hard hangen in je handen en dan is het echt moeilijk om hem stil te krijgen.
Hij heeft dus echt moeilijkheden met die achterhand.

Vandaag is dan de osteopaat gekomen. Er zaten enkele kleine blokkades, maar dat was bij zn schoft en ergens in het midden van zijn rug. Verder zaten er geen alarmerende blokkades oid dus de osteopaat wist ook niet aan wat het lag.
Ook heeft ze zo die speciale techniek toegepast (met die stokjes over zn kont) en daar reageerde hij heel goed op, dus de osteopaat vond het ook erg raar.
Hij heeft dan ook helemaal geen spieren in zn kont, maar we zijn er toch al wel even mee bezig (ook bij de vorige lesgever) maar vooruitgang komt daar gewoon niet, het blijft een ielig kontje.

De knop 'vooruit' staat erop, maar de knop 'terug' is heel moeilijk, bijna onmogelijk voor hem zeg maar!

Weet iemand hier aan wat het dan nog kan liggen? We weten het echt niet meer... Nu denken we eraan om het via longeren te proberen (dubbele longe), maar lesgevers hierin zijn moeilijk te vinden in Belgie...

Britt1

Re: Moeilijk achterhand onderbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:54

Iets anders: weet je zeker dat je zadel goed ligt en daar recent ook nog naar laten kijken?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 22:13

De zadelpasser komt volgende week, maar daar is enkele maanden terug nog naar gekeken. :)

Meliissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:47

Ik herken dit probleem met grote lange paarden. Voor lange paarden is het heel lastig om de achterhand eronder te krijgen. Ik denk gewoon heel veel oefenen en stukje voor stukje de achterhand eronder proberen te krijgen. zoiets. :+

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:50

Sommige grote paarden zijn zich niet helemaal bewust van hun lengte. Je zou eens kunnen proberen (mits het een braaf dier is) hem met een bandage achter de kont langs te longeren of rijden. Hiermee worden ze zich vaak meer bewust van hun achterhand.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:52

Je moet toch echt kleine stukjes blijven vragen. Veel mensen verwachten meteen dat het paard een half uur op het achterbeen blijven lopen en dit kunnen ze qua bespiering nog helemaal niet aan. Dus echt kleine fragmentjes vragen en er meteen weer uitrijden. Dit kun je steeds een stukje uitbouwen.

Ook zou ik wat sprongetjes gaan maken met hem zodat de bespiering op de kont wat beter wordt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:54

Ik denk dat je het idee "om de achterhand onder te brengen" voorlopig helemaal moet vergeten.
Om de juiste bespiering en mentaal evenwicht op te bouwen rijdt je een jong paard voorwaarts, dat wil zeggen dat het telkens op jouw kuitdruk "voor je uit komt", én neerwaarts.
Voorwaarts neerwaarts en grote voltes waarin je het paard vraagt om te beginnen stelling en later buiging door je kruis aan de binnenzijde iets aan te spannen.
Buigen links, buigen rechts, grote voltes, hoeken, slangenvoltes 8ten.
Je paard gaat in de tijd vanzelf de achterhand verder onderbrengen en komt dan van voren omhoog als deze daar toe in staat is.
Je hebt de bouw van je paard tegen en daar zul je je aan moeten aanpassen. Denk aan een periode van een jaar of meer dagelijks 20-25 minuten. Goed losstappen (buigen), goed afstappen. Energie afblazen doe je buiten op de rechte lijn waar je hem zijn eigen houding laat bepalen.

Geduld.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:57

Als het paard de achterhand niet onderbrengt is voorwaarts neerwaarts rijden niet altijd verstandig, het gros van de paarden zal de grond in rennen, wat het risico op blessures aan het voorbeen vergroot. Hij moet zich daar tenslotte wel kunnen dragen, dus gewicht over willen nemen op de achterhand.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:27

Princesj schreef:
Als het paard de achterhand niet onderbrengt is voorwaarts neerwaarts rijden niet altijd verstandig, het gros van de paarden zal de grond in rennen, wat het risico op blessures aan het voorbeen vergroot. Hij moet zich daar tenslotte wel kunnen dragen, dus gewicht over willen nemen op de achterhand.

Dit is verkeerd begrepen onzin.
Een onbespierd paard KAN de achterhand niet onderbrengen.
Of het paard zijn hoofd voor de knieën draagt of hoog in de krul heeft nagenoeg geen invloed op het gewicht op de voorhand.
Het verplaatsen van het gewicht van de massa naar de achterhand is het resultaat van het jaren voorwaarts neerwaarts overgaand in voorwaarts opgaand rijden waarbij de bespiering van de buik en de lendenen een grote rol spelen.
De bespiering van buik en lendenen zijn de eerste twee gereedschappen om aan opgaand te kunnen gaan beginnen, hier uit volgt de bespiering van de benen.
Deze spiergroepen worden ontwikkeld bij het voorwaarts neerwaats.
Omdat dit deel van de africhting voor een veel mensen niet zo spectaculair is beginnen ze de africhting gemakshalve in het "midden" met als resultaat dat het paard nooit tot een echte oprichting KAN komen.
Dit is de voornaamste reden dat een héél groot deel van de gereden paarden achter de loodlijn loopt met een valse knik in de hals, vastgezet tussen de schouderbladen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 15-05-13 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:28

Maar hoe wil jij dan dat het paard bespiering krijgt achter, terwijl je dus niet vraagt om zijn spieren op de achterhand te gebruiken?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:30

Renske1987 schreef:
Maar hoe wil jij dan dat het paard bespiering krijgt achter, terwijl je dus niet vraagt om zijn spieren op de achterhand te gebruiken?

Komt vanzelf uit het voorwaarts neerwaarts rijden voort.
Je krijgt het er gratis bij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:31

Princesj schreef:

Hoi Princesj,
wat precies versta je onder "de grond in rennen"...? Uiteraard is het zaak, dat de achterhand gaat dragen, maar dat hangt dus totaal niet af van de hoofd/hals houding!

Juist een dier dat correct voorwaarts neerwaarts wordt gereden, zal zich strekken EN de achterhand onderbrengen: te zien aan het mooie, ruime overstappen van de hoeven.
(Dat is iets anders, dan een paard dat de teugels van zijn ruiter uit de hand trekt, zich gespannen houdt, dribbelpasjes maakt, etc.)
Ook is het van belang, dat de ruiter correct rechtop zit.
Maar voorwaarts neerwaarts is ten allen tijde verstandig.

En voor de overgangen terug (stap naar halt, draf naar stap, galop naar draf) probeer een balansteugel, ofwel "een touwtje om de hals". Je werkt in vlakbij het zwartepunt, dus dat is al veel logischer dan inwerken op de neus en/of neus. Het is ook de plek, waar veulens van hun moeder leren stoppen. En de inwerking van de balansteugel doet nooit pijn, dus het risico op 'trekwedstrijden' (die per definitie het zwaartepunt naar voor brengen) is afwezig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:33

Renske1987 schreef:

Ruiters die fiks aan de teugel trekken vragen niets aan de achterhand, ruiters die aan de lange teugel werken vragen al veel meer van de achterhand.
Ruiters die voorwaarts neerwaarts rijden, aan ene halflange teugel, of aan een teugel die "op maat" is, vragen heel wat van de achterhand.

Vraag je idd niets aan de acherhand, dan krijg je idd geen spieren, dat klopt. Maar de vraag is dus, "hoe vraag je het paard de achterhand te gebruiken".
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-05-13 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:40

heuvel op, heuvel af rijden. in stap, draf, galop (langzamere galop). Goed voor de achterhandbespiering. Mijn paard heeft lang veel moeite gehad met de galop. Hij heeft van zichzelf een enorme galopsprong, maar omdat hij jong was en nog nergens bespiering kon hij die sprong nauwelijks vasthouden, alleen als hij veel tempo had. Heb met hem het eerste jaar bijna alleen maar rechtuit buiten gereden en veeel gegaloppeerd om dat te oefenen en sterker te maken. 1e jaar maar 1x id week in de bak voor wat basis en dan voornamelijk voorwaarts neerwaarts. 2e jaar ben ik pas meer in de bak gaan trainen dressuurmatig en gaan longeren (klein cirkeltje, erg moeilijk en belastend voor jong paard zonder bespiering). Kost veel tijd! en geduld, maar het wordt steeds beter. Na een week kan een slap paard niet ineens zijn achterhand mooi onderbrengen. Draagkracht en bespiering hebben lange tijd nodig om te ontwikkelen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:49

Janneke2 schreef:
Renske1987 schreef:

Ruiters die fiks aan de teugel trekken vragen niets aan de achterhand, ruiters die aan de lange teugel werken vragen al veel meer van de achterhand.
Ruiters die voorwaarts neerwaarts rijden, aan ene halflange teugel, of aan een teugel die "op maat" is, vragen heel wat van de achterhand.

Vraag je idd niets aan de acherhand, dan krijg je idd geen spieren, dat klopt. Maar de vraag is dus, "hoe vraag je het paard de achterhand te gebruiken".

Je hoort mij ook niks zeggen over aan de teugels trekken om een paard op de achterhand te krijgen...

Hoe doe ik het? Paard d.m.v. zit terugrijden en vanachter wat opprikken. Dit doe ik in het begin enkele passen en hem er meteen weer uitrijden.
Als dit steeds beter gaat, dan bouw ik het heel langzaam op. Belangrijk is dat de verbinding ligt blijft en je zelf heel los blijft.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:53

Janneke2 schreef:
Princesj schreef:

Hoi Princesj,
wat precies versta je onder "de grond in rennen"...? Uiteraard is het zaak, dat de achterhand gaat dragen, maar dat hangt dus totaal niet af van de hoofd/hals houding!

Dit hangt inderdaad niet af van de hoofd hals houding, maar als het paard niet correct voorwaarts neerwaarts gaat zal hij op de voorhand vallen. Een ondersteunend achterbeen is daarbij mijn inziens zeker nodig! Je doel is dat hij gaat ondertreden, dus ik zou dit eerst vanuit een horizontaal evenwicht proberen te bereiken, zodra dit gecontroleerd is kan je meer laten zakken aan de voorkant, zonder dat hij terugvalt in zijn natuurlijke balans (op de voorhand). Het paard moet eerst bewust zijn van zijn achterbeen voor je aan de voorkant wat wil bereiken.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:58

Werk aan de hand! Leer hem zijn benen bewust neer te zetten, bewust te buigen, bewust onder te treden. Lange slungelpaarden (en ook veel andere paarden) hebben vaak weinig bewustzijn van de achterkant, die is zo ver weg ;-).
Dus schouderbinnen, travers, renvers, wijken aan de hand leren in stap aan de hand en dan kijken wat ie doet. Wat hij al kan en wat hij moeilijk vindt. Dan leer je ook meteen goed te kijken naar zijn lijf en ga je zijn sterke en zwakke punten herkennen, en weet je waar je aandacht aan moet (blijven) besteden.

PS heb je recentelijk zijn tanden laten nakijken? Vanwege het achter de teugel kruipen en niet willen halthouden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:46

Princesj schreef:
Dit hangt inderdaad niet af van de hoofd hals houding, maar als het paard niet correct voorwaarts neerwaarts gaat zal hij op de voorhand vallen. Een ondersteunend achterbeen is daarbij mijn inziens zeker nodig! Je doel is dat hij gaat ondertreden, dus ik zou dit eerst vanuit een horizontaal evenwicht proberen te bereiken, zodra dit gecontroleerd is kan je meer laten zakken aan de voorkant, zonder dat hij terugvalt in zijn natuurlijke balans (op de voorhand). Het paard moet eerst bewust zijn van zijn achterbeen voor je aan de voorkant wat wil bereiken.

Hoi Princesj,
mij ontgaat iets, hihi ;) .
Met "als hij niet correct voorwaarts neerwaarts gaat - dan zal hij op de voorhand vallen" kan ik uit de voeten. Dus een dragend/ achterbeen (zo lees ik jouw 'ondersteunend achterbeen'.)

Maar hoe zou je dat dan uit horizontaal evenwicht willen bereiken...? Nu loopt hij op de voorhand.

@ Fransje: grondwerk is een prachtige oplossing, om het dier bewust te maken van zijn achterhand en de spieren te trainen!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:56

Janneke2 schreef:
Hoi Princesj,
Met "als hij niet correct voorwaarts neerwaarts gaat - dan zal hij op de voorhand vallen" kan ik uit de voeten. Dus een dragend/ achterbeen (zo lees ik jouw 'ondersteunend achterbeen'.)

Maar hoe zou je dat dan uit horizontaal evenwicht willen bereiken...? Nu loopt hij op de voorhand.

Ik zie vaak dat als mensen voorwaarts neerwaarts denken te gaan trainen, de paarden met de kop op de grond lopen, met de achterbenen nog in China. Kortom, je moet je niet focussen op het "trucje" voorwaarts neerwaarts, dit is echter iets wat een automatisch gevolg hoort te zijn van het correct gebruik van het achterbeen. Een paard kan namelijk ook heel erg voorwaarts zijn zonder zijn achterbeen op een juiste manier te gebruiken (stuwend), en ook heel neerwaarts zonder dit te gebruiken. Je zal dus eerste de balans tussen jouw been en hand moeten vinden (waarbij je dus horizontaal evenwicht krijgt), voordat je de hals kan gaan verlengen naar beneden.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:04

Is het je ruin Hyrano uit je ITP topic?
Zo ja, dan zou ik zeker gaan werken met werk aan de hand! Hij is zo langbenig en nog zo slungelig! Ik denk dat je hem echt veel tijd extra moet gunnen om zich verder te gaan ontwikkelen. Gericht trainen aan spieropbouw en vooral zoals ik al eerder schreef, werk aan de hand lijkt me helemaal geen verkeerde voor dit type paard.
Wat voer je hem? Hij kan ook nog wel eens wat extra gebruiken misschien. Iets als Muscle Impulse bijv.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 15-05-13 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:04

Princesj schreef:
Janneke2 schreef:
Hoi Princesj,

Ik zie vaak dat als mensen voorwaarts neerwaarts denken te gaan trainen, de paarden met de kop op de grond lopen, met de achterbenen nog in China. Kortom, je moet je niet focussen op het "trucje" voorwaarts neerwaarts, dit is echter iets wat een automatisch gevolg hoort te zijn van het correct gebruik van het achterbeen. Een paard kan namelijk ook heel erg voorwaarts zijn zonder zijn achterbeen op een juiste manier te gebruiken (stuwend), en ook heel neerwaarts zonder dit te gebruiken. Je zal dus eerste de balans tussen jouw been en hand moeten vinden (waarbij je dus horizontaal evenwicht krijgt), voordat je de hals kan gaan verlengen naar beneden.

helemaal mee eens!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:09

Princesj schreef:
Janneke2 schreef:
Hoi Princesj,

Je moet je focussen op op het VOORWAARTS EN HET NEERWAARTS tegelijkertijd.
Hier van uit ontstaat de JUISTE bespiering en gemoedstoestand.
Het enige dat in het begin de hand hier doet is voorkomen dat het paard kan gaan sterrenkijken.
Een paard dat heel erg voorwaarts is is aan het vluchten met een stijve rug (hoort bij vlucht). Door TEGELIJKERTIJD neerwaarts te rijden laat het de rug los en veranderd van gemoedstoestand.....
Je kunt een paard niet in horizontaal evenwicht brengen zonder dat het voorwaarts neerwaarts gaat, dit is het uitgangspunt van de klassieke dressuur.
Dit principe is in een paar honderd jaar ontwikkeld door duizenden intelligente ruiters en gebleken het enig correcte systeem te zijn om te voorkomen dat onervaren ruiters grote fouten kunnen maken en een paard verkeerde gewoontes opbouwt en spieren ontwikkeld waarmee het later gemakkelijk aan de gevraagde oefeningen kan ontkomen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:12

Moeten die hoofdletters?

Voorwaarts neerwaarts is leuk, maar als ik mijn eigen paard als voorbeeld neem focus ik daar niet op.
Hij loopt graag op de voorhand en duikt graag. Dus ik heb liever dat hij op zijn eigen benen loopt met zijn hoofd iets te hoog dan te laag, laag wil hij al zo graag.

DianaWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:15

Helemaal met Fransje_70 eens.
Mijn paard mist ook nog kracht en spieren op de achterhand. Veel grondwerk (dus niet domweg laten rennen aan een touwtje), juist niet teveel op de voorhand laten komen maar haar vragen zich zelf van achteren te dragen. Je ziet het als je ernaast staat nl. ook heel makkelijk gebeuren. Ineens kantelt het bekken, gaan de buikspieren aan en worden de passen achter langer naar de voorbenen toe. Pas als je paard het aan de hand onder de knie heeft, kan hij het ook als je erop zit. Dat is mijn mening.
In Belgie zijn er toch wel instructeurs die aan rechtrichten doen? Doe anders eens googlen. Succes!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:17

Voorwaarts/neerwaarts rijden kan je alleen voor elkaar krijgen bij juist achterbeen gebruik. Het staat nooit op zichzelf. Dat juiste achterbeengebruik is een lastige, want dat zie je niet als je erop zit. Daarom mijn pleidooi voor werk aan de hand. Dan zie je precies hoe je paard beweegt. Heel leerzaam!