Paard is niet te houden buiten: tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_lynn

Paard is niet te houden buiten: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 10:09

Hoi, ik weet dat er al meerdere topics over zijn en ik heb ze ook allemaal gelezen. Ik heb de meeste tips ook al opgevolgd, maar tot nu toe is het probleem niet opgelost. Mijn leasepaard is zo sterk en ik kan haar gewoon niet houden als ze eenmaal gaat. Ik hoop dat jullie nog tips hebben, want ik vind het te gevaarlijk.

Even wat info over het paard: het is een KWPN tuiger van 8 jaar. Ze was al een tijd betuigd voor ze onder het zadel was beleerd, ze is nu zo'n 3/4 jaar onder het zadel. De eigenaar ment nu ook nog weleens met haar en zoals ik begreep is ze nu een jaar of 3/4 onder het zadel. Ze loopt altijd met haar hoofd in de lucht en in 3 delen, haar achterhand zwengelt er maar een beetje achter. In stap loopt ze nu wel iets meer ontspannen en ze gebruikt haar achterhand eindelijk, maar zodra ik aandraaf of gallopeer gaat meteen haar hoofd de lucht in. Dat hoort misschien ook wel een beetje bij het tuiger-zijn :p. Voor halt houden of terug nemen moet ik altijd best wel wat druk op de teugels zetten, maar het is buiten niet per se erger. De eigenaar heeft met mennen nooit problemen en ik heb gehoord van anderen dat ze voor de kar veel meer ontspannen is dan onder het zadel, maar volgens de eigenaar moet het buitenrijden allemaal wel kunnen. Ze is ook super verkeersmak, alleen sloeg ze laatst op hol door een quad die van achteren voorbij kwam gescheurd, daar stond ik dan ook niet zo van te kijken. Ik heb geprobeerd haar richting een boom te sturen, maar ik kreeg haar echt niet om. Dat was een minder leuke ervaring...

Voortaan ga ik eerst in de wei rijden voordat ik naar buiten ga, daar gaat het op zich allemaal wel. Buiten maak ik best veel overgangen, ook halthouden. Ik wissel de stukken af die ik gallopeer en draaf en rijd steeds andere routes, ik maak ook weleens buitenritten waarbij ik alleen stap. Voltes maken als ik haar niet terug krijg durf ik niet, smalle berm naast een verharde polderweg en een sloot aan de andere kant.

Gisteren wilde ik een klein galopje doen op een lang recht stuk, maar na ongeveer 200 meter staat een boom midden in de berm, die meestal werkt als een soort mentale rem :P. Gisteren besloot ze er echter rakelings langsheen te gaan en ze ging steeds sneller. Bij de hoek kon ik haar gelukkig terugnemen, maar ik moest énorm hard trekken! Ik ben soms wat te vriendelijk met mijn handen, maar dat was natuurlijk ook niet hoe het hoort.. Ik rijd haar nu op een dubbelgebroken bustrens (ik heb er hiervoor 4 andere geprobeerd, maar dit is het enige bit dat ze een beetje aanneemt), ik wil er eigenlijk geen scherper bit in hangen. Ik overweeg nu een hulpteugel te proberen zodat ze haar hoofd niet zo hoog kan doen, maar ik weet eerlijk gezegd niet of dat gaat helpen.

Ik ben bang dat we zo een ongeluk krijgen als ik haar niet onder controle krijg.. Buitenrijden is ook eigenlijk het enige wat ik met dit hobbelpaardje kan, dus dat wil ik niet opgeven. Eergisteren heb ik een heerlijk ontspannen buitenrit gemaakt en kon ik ook een rustig galopje doen en haar gewoon terugnemen. Het kan dus wél! Ik ben nu serieus aan het overwegen om maar gewoon te stoppen met dit paard, maar er moet toch iets zijn wat ik nog kan proberen? Misschien is het iets wat ik zelf moet aanpassen aan mijn rijkunsten, dat mag ook gezegd worden :o .

Alvast bedankt voor het meedenken en het lezen van mijn lange verhaal.

LoveBodin

Re: Paard is niet te houden buiten: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:14

Hoe gaat het in de weide?
En, de standaard vraag: heb je les?
Als het echt gevaarlijk wordt, moet je tijdelijk niet meer naar buiten gaan. Maar zoals ik het lees, is het nog niet heel erg, omdat het niet altijd is.
Je kan een martingaal proberen, deze werkt in als het paard het hoofd omhoog doet. Maar hulpteugels zijn niet de oplossing, het is een dressuurmatig probleem.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:18

Erg herkenbaar.. Mijn Friese merrie Wieke is ook altjid betuigd geweest, en een heel enkele keer onder zadel.. Sinds een half jaar rij ik haar onder zadel, en in stap in ze ondertussen redelijk stabiel.. Maar de draf en galop zijn echt een moeilijk punt..

Ik heb nu al een aantal keren les gehad, en ik merk dat het steeds een stukje beter gaat !

lovesammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:31

blijfen oefenen in de bak, en voor de zekerheid een slof eromheen

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:13

Ze is gewend aan het rijden voor de wagen, daar heeft ze dus altijd een liverpool in, die je ook nog kunt stellen. Van een gewoon bit is ze dus niet onder de indruk. Ik zou bij het rijden thuis gewoon op een bitje rijden en bij buitenritten iets anders in doen. Bedenk wel: hoe scherper een bit hoe zachter je handen kunnen zijn. Dus dat hoeft niet dieronvriendelijk te zijn. Op die manier kun je met zachte hand rijden en in nood even doorpakken.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:43

Dan zou ik een bit pakken waarbij je met twee teugels rijd (ben nu de naam vergeten, dacht pelham). Waarbij de een normale inwerking heeft, en de ander scherp.

Maar nogmaals, dit probleem moet je niet op willen lossen met hulpteugels en bitten.
Het is een paard, met een gevooelige mond. Ook een zacht bit kan hij voelen.
Ik zou eerst voor een martingaal gaan, juist omdat hij gaat sterrenkijken

Joyce_lynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 15:39

Bedankt voor alle reacties :)

@ LoveBodin: Nee, ik heb geen les met dit paard, maar in de wei gaat het ook allemaal wel goed en soms op buitenrit ook. Ik heb een keer met halster gereden toen ik geen passend bit had en zelfs dat ging prima. Dus de rem zit er wel op, ze negeert hem alleen af en toe :+ . De eerste paar keren had ik in de wei gereden met de eigenaar erbij en die had me overtuigd dat het opstappen en wegrijden was, een perfect paard voor buitenritten en daar ga ik dan ook van uit.

Ik was al van plan om hulp in te schakelen, want ik weet het even niet meer. Ik kan best wat lessen volgen bij een kennis van me, waar ik vroeger ook les van heb gehad (zij is gediplomeerd instructrice). Ik heb er alleen geen behoefte aan om veel geld en tijd in dit leasepaard te steken voor ik een buitenritje kan maken, met de kans dat dat paard opeens verkocht is. Ik wilde dus weten wat anderen hier voor oplossingen aandragen, misschien zit er iets tussen wat ik nog niet heb geprobeerd en wat wel goed werkt!

Ik ben zelf geen fan van hulpteugels, maar ik weet hoe ik ze correct moet gebruiken en ik zal het in gedachten houden. De reden waarom ik dit nog niet heb geprobeerd is, omdat ik niet wil dat de hulpteugel inwerkt als ze 'gewoon' loopt met haar hoofd in de lucht. Als ze ervandoor gaat en mijn teugelhulpen wil negeren houdt ze haar hoofd net wat anders zodat ik vrijwel niks te vertellen heb, maar niet per se hoger. Ik ben dus bang dat een hulpteugel bij haar normale hoofdhouding ook inwerkt en dat ze niet in haar 'ontspannen' houding blijft. Dan haal ik me nog veel grotere problemen mee op de hals..

Bij de ruitersportzaak hadden ze ook een danger-bit laten zien, een dubbelgebroken bit dat onder zekere teugeldruk 'vast slaat' en een soort stang wordt. Heeft iemand daar ervaring mee in een soortgelijk geval? Mij lijkt het moeilijk om er na een tijd weer vanaf te stappen als ze eenmaal een zo'n bit of hulpteugel gewend is.

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:46

als ik jou was, zou ik met een martingaal gaan rijden, dat kan niet kwaad, en als ie er dan weer vandoor gaat krijg je haar beter terug. Ik zou er geen slof aanhangen, als je die te strak trekt kan ie daardoor ook gaan stijgeren.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:52

Pak dan juist de martingaal, die werkt niet in als ze haar hoofd normaal houdt. Je kan zelf instellen vanaf anneer die inwerkt :). Dus als je 'm goed instelt, werkt-ie alleen als ze haar hoofd hoog houd

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:25

Ik zou inderdaad met een martingaal gaan rijden !! Dit helpt bij mij ook, om net even de controle erop te houden..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:29

Waarom pak je voor buiten niet het bit wat ze gewend is met mennen? Jij hebt meer te zeggen, je hoeft echt niet ruw met je handen te worden daar mee en kan je met die zachte hand blijven rijden en het is voor de veiligheid beter voor jezelf/paard/omgeving.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:02

Praat tegen je paard, het paard staat volledig op stemhulp door het mennen, dus overleg met de eigenaar welke stemhulpen hij/zij voor het mennen gebruikt en maak daar gebruik van. Ik heb zelf een tuigpaard die ik sinds 2 jaar onder het zadel rij, daarvoor heeft ze 7 jaar voor de kar gelopen. In het begin heb ik alles alleen maar op mijn stemhulpen moeten doen.

Een martingaal gaat niet helpen, een scherper bit ook niet. Ik rij mijn paard met een dubbelgebroken watertrens. Buiten rij ik nu bitloos, dan wel met een hackamore, maar ik heb geleerd hoe ik deze moet gebruiken door les te nemen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:18

Je zegt dat je niet extra geld wil investeren in les , want het is jouw eigen paard niet, dit snap ik eigenlijk niet zo heel goed, je volgt toch geen les om het paard een plezier te doen, je moet les nemen om zelf beter te leren rijden.
Daar heb je dan ook nadien met elk ander paard ook plezier van.
ander bit of hulpteugels vind ik een oplossing die alleen kan als het voor een heel beperkte tijd is, en hier bedoel ik dan echt beperkt (bv één of 2 maanden) en dan nog alleen als je ook in jezelf investeerd, dus les neemt.
Het is wel waar dat een paard dat ook ingespannen werkt, soms dit probleem geeft, dat maakt het er zeker niet makkelijker op.
Toch moet je ook hier de fout niet bij het paard zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:51

Ik zou inderdaad eerst de basis in de bak erin krijgen. Jij zegt dat je soms flinke druk moet geven om hem in de bak tot stilstand te krijgen, dat hoort al niet. Als je HO zegt tegen een paard moet hij bij wijze van spreken met 4 benen in het zand groeven zodat hij gelijk tot stilstand komt. Nou is dat in de praktijk natuurlijk nooit het geval maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel. Zodra het paard door krijgt dat in de bak ho ook echt ho is, zal het in het bos ook makkelijker gaan. Hierin kan je best werken met een beloningssysteem. Begin aan de hand, commando ho is gelijk stilstaan. Als hij vanuit stap of draf zeg binnen 5 passen stil staat is hij braaf en krijgt hij een klopje of een snoepje of whatever je wilt gebruiken. Binnen de galop zou ik er 10 passen voor nemen. Je paard moet gewoon de stemhulp ho even koppelen aan het ook echt daadwerkelijk GELIJK stilstaan.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:10

Dan zou ik snoepjes of stukjes appel gebruiken. Moet je opletten hoe snel hij het dan geleerd heeft haha ;)

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:16

meggiemeg schreef:
Waarom pak je voor buiten niet het bit wat ze gewend is met mennen? Jij hebt meer te zeggen, je hoeft echt niet ruw met je handen te worden daar mee en kan je met die zachte hand blijven rijden en het is voor de veiligheid beter voor jezelf/paard/omgeving.

Daar dacht ik ook aan.
Waarom niet het hetzelfde hoofdstel als wanneer ze voor de koets staat proberen?
Misschien gaat dat beter?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:27

Ben wel eens mee wezen mennen? Dat zou ik doen, dan kan je zelf ondervinden hoe ze dan loopt en welke commando's ze gewend is. Deze kan je dan combineren met je normale hulpen om ze wat extra kracht bij te zetten.
Is ze aan de hand wel braaf? Is HO ook echt HO? Dit eens oefenen aan de hand en ook in t weiland en pas als HO HO is weer naar buiten.
Verder zou ik eens proberen hoe ze loopt op t men bit met een buitenritje OF er toch voor de veiligheid eens martingaal aan hangen (niet te strak!).
Rij ook wel eens met een ander samen? Misschien een keer met een braaf ander paard (waarmee het klikt) op buitenrit? Dan zal ze daar waarschijnlijk bij willen blijven en kan je desnoods op diens kont remmen.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:30

idd de stang erin die hij voor de kar ook in heeft.
Heb het vroeger met een Haflinger gehad, daar menden ze ook mee. Ze ging er buiten ook vandoor met me. Buiten deed ik altijd de stang erin, geen probleem meer mee gehad.
Veiligheid voorop!!!

Joyce_lynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 10:13

Hoi, bedankt voor jullie reacties weer!

Het probleem is nu vooral dat de eigenaar het er niet mee eens is om er een stang in te hangen of iets anders. Hopelijk kan de instructrice me helpen of de eigenaar ervan overtuigen dat het misschien veiliger is voor nu. Ik krijg van mijn familie alleen maar te horen dat ik ermee moet stoppen, ik denk dat ik daarom zelf ga twijfelen.. Ik ga gewoon door met oefenen en voorlopig buiten even geen galop, in ieder geval niet op hele lange rechte stukken :p .

Edit: Ze stond samen met een ander paard in de wei, daarmee ging ik naar buiten.. Helaas is dat andere paard vorige week overleden ;( . Dus ik rijd nu alleen..

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:28

Misschien een straffer bitje proberen?
Of een martingaal...
Wat bij mijn paard heeft geholpen om haar beter te kunnen houden is een gogue! :)

Joyce_lynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 14:54

De eigenaar gaat ermee akkoord dat ik een ander bit probeer, ik wil een ongebroken stang proberen omdat dat stabiel in mond ligt en ze is het gewend van het mennen. Mijn vraag is nu, welk bit zal ik proberen? Ik heb zelf nooit iemand met een liverpoolstang ohz zien rijden.. Is het dan de bedoeling om de teugels aan de grote ringen te doen (dan werkt het in als een ongebroken trens lijkt me) of lager voor hefboomwerking? Ik ga het zoiezo eerst proberen onder begeleiding, maar ben benieuwd naar jullie mening. Bokt blijkt heel behulpzaam :) .

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:44

Ik heb precies hetzelfde gehad als dat jij hebt. Je kan het proberen op te lossen met een strenger bit, maar dat heeft echt geen nut.
Probeer een keer mee te gaan met een menrit, zodat je met eigen ogen kan zien en horen naar welke hulpen het paard luistert. Ga daarmee aan de slag in de wei.

Het paard moet wennen aan het feit dat hij nu alleen op buitenrit moet en geen maatje heeft om op terug te vallen. Daarnaast blijft het moeilijk voor het paard dat hij alles kan zien. Dat is een kwestie van wennen en ondersteunen met je stem.
Dan is het nog belangrijk dat je de ervaringen die je nu heb op gedaan met de buitenritten geen invloed hebben, dus je moet jezelf goed onder controle hebben en op commando bijna kunnen ontspannen.

Ga deze dingen alsjeblieft eerst doen voordat je andere bitten en hulpteugels gaat proberen, anders heb je zometeen een kast vol met hulpteugels en bitten die je niet nodig hebt.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:42

Als je haar nu eens ondersteunt met je stem zoals draf, voorwaards ed.
Achter de kar doen ze dit namelijk ook, misschien geeft dat je paard meer rust.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:49

Ik zou een martingaal aan gaan schaffen, dan heb je gewoon meer te vertellen.
Kijk eens op google naar de one rein stop, dit is een noodstop.

Joyce_lynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 10:09

Ik ben eruit wat ik ga doen, ik ga eerst nog een maand flink oefenen in de wei en pas naar buiten als ze ontspannen is. Eerst kleine rondes en rustig aan, dan verder opbouwen. Stemcommando's gebruikte ik al, ook al helpt ho nog steeds niet echt.. Ze loopt ontspannen op het bit wat ik nu heb, dus ik blijf die gebruiken. De one-rein-stop is denk ik een handige tool om achter de hand te hebben in noodsituaties, daar ga ik me in verdiepen. Ik dacht dat het gewoon omtrekken was en dat leek me niet zo'n strak plan als ze in volle galop is :p

Bedankt voor alle reacties, als iemand nog een tip heeft voor manoeuvres die ik buiten kan gebruiken is dat altijd welkom.