Stoppen met rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PsymaliPKA

Stoppen met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 23:32

Ik heb een vrij heftige arabische volbloedruinvan 6 jaar, maar hij is vrij lastig om te rijden. Hij bokt heel erg veel. De laatste tijd ging het juist erg goed, ik was al lang blij dat ik veilig een wedstrijd kon rijden (endurance), maar met trainen met andere paarden erbij is het zeer heftig. Hij gaat dan proberen of hij hard mag, dat mag natuurlijk niet van mij, dus ik neem hem telkens terug en ga zwaar zitten (zo min mogelijk druk op de teugel anders wordt hij nog veel meer opgefokt) maar daardoor wordt hij weer vervelend. Resultaat: hij gaat dreigen, bokken en trekt z'n hoofd tussen zijn benen. Teugels losgooien boeit hem niet, bijdrijven boeit hem niet, bij een zweep bokt hij nog en keer extra.

In de bak gaat het rijden stukken beter, maar hier heeft hij ook weer dat hij omdraait en een rodeo bokshow geeft zodra hij geen paarden meer voor zich ziet. En als hij wel paarden voor zich ziet, dan wil hier hier naartoe tot hij op hun kont zit zeg maar. Inhouden geeft opnieuw dezelfde problemen: dreigen en bokken. In gevecht gaan met hem heeft absoluut geen zin, hij wint het makkelijk in kracht en behendigheid.

Ik ben nu al 2 jaar met hem aan de gang om het rijden beter te krijgen en hem wat meer te laten relaxen tijdens het rijden, want ik rijd hem echt niet strak aan de teugel of iets dergelijks. Ik wil graag met hem verder, maar dat gaat me gewoon niet op deze manier lukken.
Als er niemand op zit dan is het een heel braaf paard, aan de longe doet hij goed zijn best en daar bokt hij eigenlijk nooit meer (ook niet met zadel op) en hij is hardstikke lief en sociaal naar ons en naar onze pony's. Hij heeft veel talent en potentie, maar

Het liefst zou ik hem, evt tijdelijk, ruilen voor een wat meer ervaren paard, zodat hij ergens anders veel kan leren en ervaring opdoet en ik toch kan blijven rijden.
Helaas werkt mijn vader niet echt mee. Hij wil hem sowieso niet verkopen en denkt ook dat het mijn probleem is (ik moet hem gewoon hardre aanpakken), dus dat ik het zelf alleen kan oplossen. Helaas werkt zijn manier ook niet, want harder aanpakken resulteert in nog harder bokken. Soms eindigt dat dan in dat hij me eraf krijgt, of dat ik bang word en hem maar aan de longe gooi, zodat hij toch werkt.

Andere dingen die we geprobeerd hebben is van te voren longeren, maar zelfs na 3 kwartier longeren met en zonder mij erop blijft hij die heftige reacties geven. Het zadel is al meerdere keren nagekeken en aangepast, nu ligt het goed, dus dit zou het niet moeten kunnen zijn.
Hij is ook nagekeken door een osteopate en ook zij kon niets vinden.

Qua voer krijgt hij vrijwel niets. Hij komt niet zo makkelijk aan, dus om hem op gewicht te krijgen en houden krijgt hij dagelijks luzerne vermengd met natures best van pavo (geen energie, maar wel mineralen en voedingsstoffen) en vermengd met paardenmeel. Dit is een mengsel van graanmeel en maismeel wat je aanmaakt met water. Het is vergelijkbaar met slobber, alleen het vult beter, maar er zit bijna niets aan energie in. Ook krijgt hij hier overheen een scheut olie.

Heeft er iemand tips over hoe ik dit probleem aan kan pakken of wat ik verder kan doen?
Mijn vader krijg ik er maar niet van overtuigd dat het me alleen niet gaat lukken. Ik ben 20 en studeer, maar mijn paard staat gewoon bij mijn ouders en zij hebben hem ook voor de helft betaald. Ik kan dus niet alleen beslissen om hem te verkopen of om hem ergens anders naartoe te brengen, want een andere stal waar hij getraind zou kunnen worden kan ik niet betalen.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben inmiddels behoorlijk wanhopig geworden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:34

Les?

xxCYNNxx

Re: Stoppen met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:49

en hem goed bezig houden met figuren; en dan bedoel ik achter elkaar door, dus van de ene figuur over naar de andere. Daarbij dan ook tempowisselingen vragen; bv langzamer, meer verzameld draven/ terug naar stap en direct weer over naar draf etc?
Hem dus zo bezig houden dat hij wel op je moet letten ipv op de andere paarden in de bak gaan fixeren.
Je gebruikt het longeren van te voren als warming up, zodat je zodra je in het zadel stapt, direct bovenstaande kan doen.

Heb je misschien al geprobeerd, maar kon dat niet echt opmaken uit je op.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:59

Train je dressuur met hem? Heb je les? Heeft je instructeur er al eens op gereden?

Het probleem is vooral in relatie met andere paarden? Zijn die anderen dan zijn weidemaatjes of juist niet? Heb je er ook last van op wedstrijd?

Wel erg vervelend dat je eigenlijk niet veilig kan rijden. Ergens heeft hij wel een reden dat hij zo uit zijn dak gaat... maar ja dat gaat hij niet voor je opschrijven... dus ergens moet je gaan zoeken naar wat de reden is en dan gaan bedenken hoe (en of) je dat kan oplossen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 05:58

Wat gebeurt er als je alleen in de bak rijdt?
Omdat hij zo fixeert op andere paarden, wat gebeurt er als die er niet zijn?

Ik denk ook dat les een goed idee is, sowieso iemand anders erop (en dan geen stalgenootje wat zo goed rijdt oid, maar iemand die echt goed is), omdat je paard dit altijd al deed en het nu echt een patroon is geworden. Lijkt me heel lastig dit te gaan doorbreken zonder iemand die weet wat-ie doet, en hier echt veel ervaring mee heeft.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 06:37

Ik denk dat een goed gesprek met je vader hier een eerste is.
Echt een volwassen gesprek en niet een vader/kind gesprek.
Rijdt hij er wel eens op? zo niet dan heeft hij geen recht van spreken, het gaat om jouw lijf, jouw sport, en jouw leven. Wat als je er een keer zo ongelukkig afvalt dat je je nek breekt?
Ik denk dat jij een heel redelijke oplossing hebt bedacht en hij zou je daarin moeten steunen.

Zo is het niet meer leuk en nog gevaarlijk ook. Als dit niet je beroep is en het dus voor de hobby/sport doet dan zou ik mijn vader net zo voor het blok zetten als hij bij jou doet.
Dit heeft met doorzetten niks te maken jij hebt namelijk een heel prima oplossing bedacht.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 06:38

Kijk of je ergens een weekend workshop kunt doen van TTEAM, Pat Parelli, Monty Roberts, dat gaat je helpen om op een andere manier met je probleem om te gaan.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:28

Mischien kun je een weekje (?) gaan trainen bij een endurance ruiter/instructeur. Een paard is een paard maar een Arabier vraagt soms om een iets andere benadering. Als ik het zo lees is het eerste wat in mij op komt: het lijkt wel een verwend kind. Gewoon lastig en opstandig omdat het kan en niet omdat er hem iets dwars zit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:34

Simpelman schreef:
Kijk of je ergens een weekend workshop kunt doen van TTEAM, Pat Parelli, Monty Roberts, dat gaat je helpen om op een andere manier met je probleem om te gaan.

Ik sluit mij hierbij aan. Deze mensen hebben toch weer een andere kijk op de paarden en wie weet zien hun waar het probleem zit. Als je niet mag niet meer opstappen, levensgevaarlijk.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:37

Ik zou met hem eerst dressuur lessen gaan nemen en dressuur wedstrijden gaan rijden onze merrie toen der tijd is daar heel braaf van geworden!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:53

Goede instructrice zoeken, hem/haar een aantal keer je paard zelf laten rijden en van daaruit les gaan nemen

Vind het wel raar dat hij zonder ruiter erop niet bokt en met ruiter wel, klinkt dan toch alsof er iets knel zit? maar goed, dat heb je dus wel al nagekeken

Hoe reageer jij als hij bokt?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:56

Colway schreef:
Goede instructrice zoeken, hem/haar een aantal keer je paard zelf laten rijden en van daaruit les gaan nemen

Vind het wel raar dat hij zonder ruiter erop niet bokt en met ruiter wel, klinkt dan toch alsof er iets knel zit? maar goed, dat heb je dus wel al nagekeken

Ik vind t juist niet raar. Imo klinkt dit als een beetje een manegepaard probleem. Paard wil bij anderen zijn, en als dat niett lukt, gaat hij protesteren. Totdat hij z'n zin heeft.
Bij de meeste manegepaarden is dat een x een bok, of een snelle draai. Bij t paard van TS is het veel heftiger. Daarom is les belangrijk, het paard zit in een patroon en moet daar uit komen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:02

Misschien heeft het paard wel last van zijn darmen en dat trekt door naar de rug. Longeren trekt hij dan nog net wel, maar onder het zadel niet. Met mijn paard heb ik van zijn 4de tot zijn 12de af en aan problemen gehad (en alle reguliere en alternatieve opties geprobeerd) en nu blijkt dat hij een glutenalllergie heeft! Hij staat sinds nov/dec '12 op Care4Life van PAVO en ik heb nu eindelijk een fijn en weer berijdbaar paard.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:08

naar een clinic brengen van Gert vd Hof. Of iemand in de buurt die er die niet bang is en er goed op blijft zitten zodat het aan gepakt kan worden. In je OP lees je al allemaal compromis. Je probeert terug te rijden op je zit, omdat hij heftig reageert op teugelhulp. En voor de rest voorkom je ook alles om hem te laten bokken. Een beetje slim paard heeft dit natuurlijk zo door en weer onder het werk uit te komen. Dus aan de hulpen zetten, consequent zijn en geen compromis sluiten.

XDoreentjuhX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:42

Als je dat probleem hebt alleen als je op het paard zit kan er ook iets niet goed zijn aan je paard... Je kan hem dan een Volledige controle geven bij de dierenarts. Of hij vind het niet fijn dat er iemand op hem zit, dat het hem geen goed gevoel geeft. Misschien is verkopen wel een optie maar dat is zo, tja, er is vast een andere optie, je hebt er genoeg gekregen van alle mensjes. Veel succes!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:59

LoveBodin schreef:
Colway schreef:

Ik vind t juist niet raar. Imo klinkt dit als een beetje een manegepaard probleem. Paard wil bij anderen zijn, en als dat niett lukt, gaat hij protesteren. Totdat hij z'n zin heeft.
Bij de meeste manegepaarden is dat een x een bok, of een snelle draai. Bij t paard van TS is het veel heftiger. Daarom is les belangrijk, het paard zit in een patroon en moet daar uit komen.

Kan inderdaad ook gewoon vervelend gedrag zijn hoor, daarom inderdaad is instructie belangrijk. Die kan ook meedenken en meevoelen (door zelf het paard enkele keren te rijden)

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 09:23

Oke iedereen die gereageerd heeft met reacties als: ga dressuurlessen nemen: bedankt maar dat doe ik al bij de rijvereniging en bij een zeer goede en ervaren instructrice. Er hebben andere mensen op gereden, maar zij zeggen allemaal wat anders. Lang wilden ze ook niet op hem blijven zitten, omdat hij bij iedereen gaat uitproberen hoe ver hij kan gaan. De een zegt ook dat ik hem harder aan moet pakken, de ander zegt dat het toch aan het zadel ligt, maar het zadel is met drukmetingen en alles goed nagekeken.
Figuren en overgangen rijden doe ik altijd al, maar dan komt juist nog meer protest, omdat de andere paarden niet meer in zicht zijn.

Ook bij de rijvereniging, dus paarden die hij niet goed kent doet hij gek. Het lijkt bijna als een verlatingsangst of iets. Thuis in de bak met zijn weidemaatje gaat het stukken beter, maar heeft hij ook nog wel eens een uitspatting.

Gert van het hof vind ik ook geen goede oplossing, omdat die naar mijn mening te weinig rekening houdt met dat er ook een lichamelijk probleem kan zijn.

Verder allemaal dure dierenartskosten dat kan ik gewoon niet betalen, dus dat gaat me ook niet lukken.

Met mijn vader erover praten al geprobeerd, maar hij is een eigenwijze koppige man die het zelf toch altijd beter weet, dus wat ik zeg is gewoon niet waar. Ook de reden dat ik nu niet meer thuis woon, omdat ik gewoon niet met hem te dicht op elkaar kan leven, dan gaat dat botsen. Bovendien gaat het niet om een soort machts/status spelletje, maar moet hij gewoon mijn vader zijn, maar dat kan hij op een bepaalde manier niet inzien, zelfs niet als een ander het zegt.

Ik denk dat ik voorlopig maar helemaal niet meer ga rijden en dan zoekt mijn vader het maar uit met Mali. Ik voel me dan zelf vreselijk rot omdat hij nog zo jong is en echt veel talent heeft, dus het niet verdient om slechts weidepaard te zijn, maar ik zie gewoon even geen andere uitweg |(

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:25

Ik denk dat een heel prima volwassen zet is :j
Valt niet mee om je aan je vader te ontworstelen. :(:)

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 09:29

Als hij bokt reageer ik door eerst been te geven, daar gaat hij vaak wel van vooruit ipv bokken in stilstand, maar het bokken stopt niet. Meestal gooi ik ook m'n teugels los zodat hij niet kan gaan hangen, dat maakt het bokken voor hem natuurlijk makkelijker als hij zou kunnen hangen. Een tik met de zweep op zijn achterhand of schouder heb ik ook geprobeerd, op zijn schouder geen reactie, op de achterhand dan komt er gewoon nog een hogere bok uit protest.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:36

Rot voor je....

Mbt lichamelijke probleem... is het een optie om een thermografie te maken? Dat is niet zo duur en kan een indicatie geven of er een lichamelijk probleem is.

Een ander uitgangspunt... hoe is je paard gehuisvestigd? Weidegang/soortgenoten/ruwvoer... dat soort dingen... hoe is dat geregeld?

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:42

Heb je hem na laten kijken door een tandarts? Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad en het bleek dat mijn paard 2 wolfskiezen had zitten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:46

Lastig hoor je hebt er dus al best heel wat aan gedaan.

Niet rijden en je vader er maar even mee laten dealen schiet voor niemand van de partijen op. Kan je niet tijdelijk iemand zoeken die hem gaat rijden? En dat jij dus even stopt? Iemand die hem goed door rijdt zeg maar, maar dan als soort van bijrijdpaard? Of wellicht tegen een kleine bijdrage? Bedoel als je stopt met lessen, kan je dat geld weer steken in een kundige ruiter die hem een periode van 2/3 maanden eens goed rijdt?

Wat voor oplossingen draagt je instructrice aan?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:48

Niemand in je vriendenkring die je kan helpen?

Dit paard moet doorgereden worden, broke gemaakt worden zoals wij dat zeggen.
Als er lichamelijk niets is, wat ik lijk op te maken uit je verhaal.
Elke dag moet die gereden worden, misschien zelfs 2x per dag.
Totdat hij leert zijn energie nuttig te gebruiken en niet in het bokken te steken.

Ben ook wel benieuwd naar zijn dagelijks leven?
Staat hij buiten met soortgenoten?
Met zijn eten is niets mis volgens mij, zolang je geen kilo's krachtvoeder voert en voldoende ruwvoeder.

Vrienden van me krijgen geregeld zulke paarden binnen, na een paar weken heb je al een heel ander paard.
De meeste moeten gewoon even de klik maken en als je ze dan blijft rijden en niet ineens weken stilzet, blijft het ook gewoon goed gaan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:50

@ TS in welke omgeving woon je? Wellicht is er een bokker met parelli/monty roberts ervaring die een keer kan kijken?

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 09:51

Hij staat overdag altijd op een hectare gras met een welsh merrie en Shetlander. Met beide kan hij het goed vinden, maar hij is wel de baas en jaloers aangelegd, dus als wij naar de pony's komen, dan komt hij ook erbij staan. Ze krijgen in de wei hooi bijgevoerd de hele dag door als er te weinig gras staat in de winter, maar dan komen ze nog de hele dag buiten. S nachts staan ze naast elkaar met Mali in het midden in aparte, ruime boxen. Hier krijgen ze weer hooi en kuil. Voordat we zelf naar bed gaan kijken we nog een keer en als ze het op hebben krijgen ze nog ruwvoer erbij.
Ze krijgen s ochtends eerst hooi en na een half uur krijgen ze de rest van het voer (luzerne met natures best van Pavo en paardenmeel met water erdoor gemengd. Volgens de dierenarts was het beter voor de spijsvertering als ze eerst een half uurtje ruwvoer eten voordat ze het 'kracht'voer krijgen. Als ze dit op hebben gaan ze lekker met z'n drieën de wei in.

Hij is ook nagekeken door een tandarts en vorig jaar zijn zijn wolfstandjes getrokken. Nu komt de tandarts elk jaar voor controle en die is pas ook nog geweest. In eerste instantie hebben we die ook laten komen omdat hij altijd z'n eten uit z'n mond liet vallen, dat is nu dus opgelost.